Společenské aspekty ve sportu 4 Kultura (rekapitulace) •Širší a užší kontext • •Kultura • •Příroda Kultura •Pojmová neuchopitelnost kultury: • •Všechny způsoby myšlení, chování, vztahů, komunikací, předávaných z generace na generaci prostřednictvím jazyka a dalších způsobů komunikace, včetně gest, malování, psaní, architektury, hudby, módy, stravování, dopravy atd. •Kultura – cesta, kterou se společnost ubírá ve jménu obvyklých způsobů řešení svých záležitostí. Je tím co nás odlišuje od světa fauny a flóry. • • Kultura •Normy, hodnoty, myšlenky a způsoby řešení záležitostí určité společnosti. • •Všechny prostředky komunikace, umění, materiální věci a objekty, které společnost sdílí. • •Kultivace myšlení, civilizace a vzdělávání společnosti. • •Způsoby života sdílené určitou skupinou (kupř. romská kultura). • •Postupy, vytvářející ve společnosti významy (komunikace, kódování apod.). • Kultura a sport •Kultura – příroda – sport •Kulturní rozměr sportu •- aktivní přístup ke sportu •- pasivní přístup ke sportu (fanouškovská kultura) Kultura •Kultura je produktem sociálního života mnoha generací: •Materiální - vyšší, zejména technický stupeň společenské organizace, soubor výtvorů uspokojující materiální potřeby (pracovní nástroje, bydlení, oděv, komunikace) • •Duchovní – produkty snah po ideálech krásna, dobra, pravdy, spravedlnosti: zvyky, ideje, systém víry, obyčeje, symboly. • Čtrnáct „českých divů světa“ zdroj pro snímky 6-9: https://www.unesco-czech.cz/ 2 hmotné památky zapsané v roce 2019 UNESCO památky nehmotné (do roku 2016) 6. památka nehmotného kulturního dědictví (od 2018) Modrotisk (na Seznam UNESCO zapsáno v roce 2018) zdroj: Národní ústav lidové kultury. Tato technika barvení přírodním indigem původně pochází z Číny, do Evropy se rozšířila na počátku 18. století. Obsah obrázku exteriér, osoba, muž, mladý Popis byl vytvořen automaticky Kultura - civilizace •Kulturní dědictví – ta část kultury, která byla předána jako osvědčená dalším pokolením •Civilizace – racionalizace a intelektualizace lidského života zejména v oblasti technologií. •Civilizovaný znamená být formovaný společností •Kulturní univerzálie – uctívání tělesné krásy, kalendář, systém výživy, stravovací zvyklosti, pohřby, mýty, rodiny, vlastnická práva, náboženství,sexuální regulativa, obchod, návštěvy • Kulturní komponenty •Tradice – výrazem toho, co přetrvává, nemění se, co je spojeno s minulostí, funguje jako výraz toho, na čem lidé lpí. Báze tradiční společnosti zemědělské civilizace. • •Inovace – proces uvádění nových kulturních idejí či objektů, vytváření nové formy existence (kopí, auto, PC, internet,demokracie) Báze moderní a postmoderní společnosti vědění a informačních technologií. • •Kulturní element – předmět či ideje symbolizující klíčovou úlohu v určitých oblastech života (šíp, motyka, parní stroj, mobil) • •Kulturní komplex – širší systém předmětů či idejí seskupených kolem kulturního elementu • •Kulturní integrace – proces přibližování různých kultur • •Kulturní variace - důraz na svébytnost každé kultury • • Subkultura vs. kontrakultura •Subkultura – sdílení odlišných hodnot, morálních vzorů, zvyků, životních stylů (mládež, senioři, bezdomovci) •Kontrakultura – programové odmítání dominantních kulturních hodnot, orientace na alternativní životní styl (oblékání, stravování, volný čas) •Kulturní relativismus – důraz na potřebu vcítění se hodnotám odlišné kultury •Etnocentrismus – vlastní kultura chápána jako nadřazená ostatním • Životní styl – životní způsob •Životní způsob – ustálenost životních praktik v různých sférách lidské existence (agrární, průmyslový) • •Životní styl – specifický typ chování jedince nebo skupiny s trvalým zvláštním a odlišitelným jednáním, způsoby, zvyky a sklony (mládež, sportovci, vegetariáni) • Společenská pozice vs. role •Společenská pozice (sociální status, sociální postavení) - postavení jedince ve společenské struktuře, sociální identita jedince v dané skupině nebo společnosti •Sociální status –vrozený –askriptivní –Získaný (dosažený) • •Společenská role – je spojována s určitými vzory chování, které vyplývají z individuální příslušnosti ke konkrétním skupinám – chování, které se od nás v dané situaci očekává. Jedinci jednají jako herci na divadle v různých rolích. • Socializace-výchova-vzdělání •Socializace – osvojování si hodnot, postojů, norem, zvyků a jednání přiměřené dané kultuře. Přizpůsobení společnosti a standardizace hodnotové orientace (resocializace, zpětná socializace). •Akulturace – přijímání a prolínání různých kulturních a sociálních procesů •Výchova – záměrné ovlivňování socializačních procesů v souladu se společensky přijímanými normami a hodnotami a učení se společenským rolím •Vzdělávání – proces vštěpování znalostí a dovedností nezbytných pro hraní profesních, občanských a rodinných rolí • Základní použitá a doporučená literatura pro snímky 11-15 •Sekot, A. (2006). Sociologie v kostce. Brno, Czech Republic: Paido. • •http://www.fsps.muni.cz/impact/zaklady-sociologie/