případová studie 2020 PROGNÓZA VÝVOJE PRIZE MONEY U VYBRANÉHO SPORTU OBSAH 1. Finance ve sportu.............................................................................................- 1 - 1.1. Financování z vlastních činností ...................................................................- 1 - 1.2. Financování z doplňkových činností .............................................................- 3 - 1.3. Sponzoring....................................................................................................- 4 - 2. Prize money.....................................................................................................- 4 - 3. Prognostické metody .......................................................................................- 5 - 3.1. Kvalitativní metody ......................................................................................- 5 - 3.2. Kvantitativní metody ....................................................................................- 5 - 4. Odměny ve sportu............................................................................................- 5 - 4.1. Nejvýdělečnější sporty..................................................................................- 6 - 4.2. Nejvyšší sponzorské smlouvy .......................................................................- 6 - 4.3. Sportovní události s nejvyšším Prize money .................................................- 7 - 5. Analýza vývoje Prize money v tenisu ..............................................................- 9 - 5.1. Analýza vývoje Prize money v Australian Open turnaji ................................- 9 - 5.2. Vývoj Prize money na US Open..................................................................- 10 - 5.3. Vývoj Prize money na French Open ............................................................- 12 - 5.4. Vývoj Prize money na Wimbledonu ............................................................- 13 - 6. Porovnání celkové výše Prize money u grandslamových turnajů....................- 14 - 7. Závěr .............................................................................................................- 16 - 8. Seznam literatury a zdrojů .............................................................................- 17 - 8.1. Použitá literatura.........................................................................................- 17 - 8.2. Internetové zdroje .......................................................................................- 17 - 9. Seznam obrázků, grafů a tabulek ...................................................................- 18 - TEORETICKÁ ČÁST - 1 - 1. Finance ve sportu Obecné financování ve sportu pro Českou republiku je tvořené na vícezdrojovém principu. Jako velmi významný zdroj se považuje veřejný rozpočet, ze kterého bývá podporován sport ve všech existujících úrovních. Tento fakt nám potvrzuje rezoluce Rady Evropy, která zmiňuje, že: Sport jako významný faktor lidského rozvoje musí být vhodným způsobem umožněn a podporován veřejnými fondy.“ Přímá podpora ve sportu tedy plyne ze státního rozpočtu a naproti tomu máme i podporu nepřímou, která těží z rozpočtů vyšších územně samosprávných celků a z rozpočtů nižších územně samosprávných celků. U podpor, které patří pod veřejný rozpočet platí, že jsou opatřeny zákonem č. 112/2001 Sb., o podpoře sportu. V dnešním světě, tedy v nynější situaci bývá podpora řešena přes dotace, které můžeme dále rozdělit na dva základní typy, a to: účelové dotace a neúčelové dotace. U dotací je výhodou to, že mohou být používány k financování jak běžných výdajů, tak ale i výdajů kapitálových. Jak plyne z názvu u účelových dotací, tak je zřejmé, že tyto dotace jsou poskytovány zejména pro nějaký účel. Ten, kdo dostane finance na základě účelové dotace, musí prokázat daný účel, na který finanční prostředky využije. U neúčelových dotací je to naopak. Tyto dotace nemají přesně stanovený účel, a proto není příjemce dotace vázán tím, na co dané finanční prostředky použije. Pro zjednodušení, může si s dotací dělat dle vlastního uvážení a jeho vlastního nezávislého rozhodnutí. (Novotný, 2011) U sportů na vyšší úrovni, tedy profesionální sporty, jsou financovány na základě sponzoringu. Sponzoringu, tedy sponzorských darů, reklamních ploch, TV a média. 1.1. Financování z vlastních činností V této kapitole se dozvíme, jaké máme základní typy finančních zdrojů, které můžeme poskytovat z vlastních činností. Na základě těchto finančních zdrojů mohou jednotlivé sportovní organice, kluby, skupiny atd. plnit své rozpočty. Níže uvedu jednotlivé zdroje, které přiblížil ve své knize pan Novotný a popíšu je: - 2 • Členské příspěvky Členské příspěvky jsou velmi známé a také jsou nejčastějším typem financování sportovců či klubů. Lze je rozdělit na příspěvky oddílové, samostatné či na zápisné. Oddílové příspěvky jsou vybírány přímo organizací, na základě financování určité činnosti, která je klubem známa. Mezi samostatné členské příspěvky jsou brány příspěvky, které se hradí do organizace jednou ročně. Výši tohoto příspěvku si stanovuje samotná organizace. Zápisným rozumíme přispění jednorázové částky na základě vstupu nového člena do sportovního týmu / mužstva / klubu. • Vstupné na sportovní akce Tento typ zdroje je brán za zcela běžný příjem, který určitá organizace dostává za vytvoření nějaké sportovní akce. Vstupenky se ale cenově liší na základě úrovně a typu soutěže, do které dotyčný klub patří. Celková výši příjmů u těchto typů akcí je tedy závislá na počtu diváků, kteří se účastní. Jsou ale i takové organizace, menšího typu, které na jednotlivých akcí vybírají pouze dobrovolné vstupné a výše příspěvku se pak odvíjí od dobrovolnosti daných diváků. • Patronáty Patronáty vznikají na základě darovacího zákonu. Mezi nejčastější patronáty jsou řazeny velké společnosti, které na základě svých sportovních preferencí věnují klubům / organizacím finanční obnosy a podporují tak dobrou věc nebo např. mládežnická družstva. • Dary U darů je odlišné to, že mají dva typy charakteru, a to finanční a nefinanční. Takovéto dary jsou darujícím dávány bez jakéhokoli nároku na protislužbu nebo závaznosti. Mezi ty, kdo tyto dary předává patří zejména lidé, kteří mají dobré vztahy ke sportu, fanoušci nebo jednotlivé nadace a nadační fondy. • Dotace od státu To je příspěvek, který je většinou realizován na základě vládních programů. Tyto vládní programy jsou nabízeny MŠMT – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. • Startovné Jedná se spíše o tzv. vnitřní zdroj financí. Vyskytuje se spíše u individuálních sportů, protože se vybírá od každého sportovce na denních turnajích. Jako nejčastější využití tohoto typu financování bývá většinou zaštítění nákladů na pořádání právě turnajů od jednotlivých organizací. - 3 Pan Novotný ve své knize dále zmiňuje tyto možné zdroje: příspěvky od organizací, které zastřešují sportovce, municipalitní příspěvky, úroky z vložených vkladů a další. 1.2. Financování z doplňkových činností Právě financování z doplňkových činností přinášejí sportovním organizacím značné výhody. Mezi tyto výhody můžeme zařadit například nezávislost u klubů, široké spektrum možností pro celou skupinu a pro sportovní podmínky. Obecně je za doplňkovou činnost považována jakákoliv aktivita sportovní organizace, která podléhá zdanění. Opět si níže uvedeme několik činností, které jsou zmíněné v knize: Sport v ekonomice. (Novotný, 2011) • Nájemné z klubových zařízení Tento typ činnosti je možné vidět převážně v České republice. V zahraničí se tento typ doplňkové činnosti spíše nevyskytuje. Česká republika je známa tím, že téměř dvě třetiny sportovních organizací jsou ve vlastnictví samostatných sportovních klubů. • Sponzorské příspěvky Jedná se o nejvýznamnější finanční zdroj pro většinu organizací, na základě toho, že většině klubů poskytují právě tyto sponzorské příspěvky finance, které pak každý klub / organizace upotřebí na účast v soutěži. Tato doplňková činnost bývá ale často známá tím, že strana, která daný klub finančně podpoří, chce na protislužbu i něco pro svoje potřeby. Mezi jedny z nejčastějších protislužeb se řadí: loga organizací na dresech, mantinelech, reklama u vstupu na akci, reklama na webových stránkách klubu, veřejné a osobní poděkování při vyhodnocení soutěže apod. • Klubové suvenýry a upomínkové předměty Jedná se o typ akce, za kterou zodpovídá každý klub či organizace sama. Jde tedy o prodej drobných suvenýrů a předmětů. Tuto činnost najdeme spíše u větších klubů, které navíc patří do odvětví nejpopulárnějších sportů v ČR, jimiž jsou například fotbal, hokej a tenis. • Bankovní půjčky I tento typ doplňkových činností u nás existuje. Bankovní půjčky jsou standardně poskytovány jen takovým organizacím, které mají dostatečný kapitál a majetek, kterým se mohou bance zaručit. Stále ale platí, že je lepší se této činnosti vyhnout, proto také značná většina organizací se této možnosti vyhýbá, protože bankovní půjčky s sebou nesou bohužel i vysoké úrokové sazby, a proto je tato možnost většinou považována až za tu poslední možnou. - 4 • Výpůjčky od členů daného klubu Výpůjčky od členů daného klubu jsou ne až tak tradičním zdrojem financování, ale i přesto se na území ČR výjimečně najdou. K této finanční výpomoci, tedy pomoc od člena klubu, dojde jen v situaci, kdy se klub dostal do nějaké krátkodobé tíživé situace. 1.3. Sponzoring Jedná se o jeden z nejvýznamnějších způsobů v České republice, který se týká financování sportovních klubů. Často se stává, že je sponzoring zaměňován se sportovní reklamou nebo darem pro určitou organizaci. Obecně lze sponzoring, tedy sponzorství definovat jako vztah mezi sponzorem (ten, který poskytuje) a sponzorovaným (ten, který přijímá), kde sponzorovanému vzniká povinnost vydat určitou protislužbu za daný finanční příspěvek. (Durdová, 2004). Jako možné formy protihodnoty se u sponzorství může vytyčovat například: plakáty, propagační materiály apod. Rozsah a výsledek sponzorství je pouze o možné představivosti. Ve sponzoringu jakožto forma protihodnoty dominuje typ podnikatelských zájmů a tato podpora je vždy na základě veřejné formy. (Pedersen, 2011) V posledních několika letech lze zaznamenat značný vývoj sportovních aktivit, které jsou označovány a prezentovány v masmédiích. Je to na základě značně velkého vzniku nových televizních kanálů, které se zaobírají a zprostředkovávají pouze sportovní aktivity a jejich komentování na různých úrovních profesionality. A právě jako jedna z možných příčin tohoto jevu se považuje nárůst zvýšeného zájmu o sponzorství jedince či skupiny dané společnosti. (Dvořáková, 2004) 2. Prize money Doslovný překlad u pojmu Prize money můžeme chápat jako nějakou peněžní odměnu nebo výhru. V běžném životě a překladu se tento název nijak nepřekládá. V České republice je tedy známý také pod pojmem Prize money v některých případech můžeme slyšet finanční odměna. Obecně existuje velmi málo zdrojů a publikací, který se tímto tématem zabývají. Jde tedy převážně o letmé zmínky v jednotlivých kapitolách knih, které se zabývají financováním u sportů či profesionálním sportem. Pokud nahlédneme do zahraniční literatury, tak slovní spojení Prize money nejčastěji najdeme ve spojení s finančními odměnami v tenise. - 5 Prize money můžeme také označit jako potenciální část příjmů sportovců, kteří si tuto odměnu mohou zajistit aktivní účastí na turnajích a jiných sportovních akcí. Co je důležité zmínit, tak je stanovení u Prize money. Je totiž stanovováno vždy organizátory a propagátory dané sportovní události, musí být ale v návaznosti na příjmech, které organizátoři inkasují od sponzorů a od samotných účastníků akce, tedy tzv. startovného. Další a poslední zmínkou, která je podstatná u této kapitole je, že Prize money podléhá zdanění v zemi, ve které se daná sportovní akce koná. 3. Prognostické metody Prognostické metody převážně slouží k vysvětlení a určení různých způsobů postupů právě při prognózování. Níže se budu dále zaobírat kvalitativními a kvantitativními prognostickými metody a jejich způsob aplikace. 3.1. Kvalitativní metody Kvalitativní metody jsou charakterizovány jako: „Budoucí vývoj je přímým pokračováním reálných (identifikovatelných) a imaginárních (neidentifikovatelných) dosavadních trendů. Proto prognostické metody vycházejí z variantnosti, pravděpodobnosti a mnohoznačnosti budoucího vývoje. Kvalitativní prognostické metody využívají synergický efekt jevů v nejrůznějších časových horizontech při získávání informací – osobnosti.“ (Štědroň, 2012) Přičemž výsledky kvalitativních metod lze označit jako samotnou tvorbu určitých prognóz, kterou můžeme aplikovat i při strategickém řízení. Mezi tyto prognostické metody lze podle Štědroně zařadit i brainstorming, metodu analogie, delfskou metodu, panel expertů apod. 3.2. Kvantitativní metody U kvantitativních metod je na rozdíl od kvalitativních metod jeden rozdíl, který spočívá v tom, že kvantitativní metody pracují se statistickými analýzami dat, které mohou vycházet z minulosti a jsou rozdělené na základě jednotlivých časových os. Jako předpoklad lze u těchto metod využít uplatnění na skutečnost, že další vývoj v budoucnu je možné předpovídat, a to na základě přímému pokračování již zajetých a existujících trendů. 4. Odměny ve sportu Tato kapitola se bude týkat penězům, které hrají ve sportu také důležitou roli. Blíže se bude kapitola zaobírat nejvýdělečnějšími sporty, nejvyššími sponzorskými smlouvy a nejvyšším odměnám, které se ve světě sportu vyplácejí. - 6 - 4.1. Nejvýdělečnější sporty V dnešním moderním světě se sporty dostaly na velmi vysokou úroveň a lze je považovat za běžný zdroj financí, tedy stejnocenný jako práce. Pokud je ve sportu jednotlivec dobrý, tak může dosáhnout velmi vysokých odměn a mít mnohonásobně lepší život než obyčejní lidé, kteří pracují. Jak je známo, tak mezi nejbohatší lidi světa se běžně v řebříčcích objevují právě sportovci a sportovkyně. Mezi deset nejprestižnějších, tedy nejlépe hodnocených sportů dle Sports shov (© 2020) patří: cyklistika, baseball, hokej, tenis, fotbal, americký fotbal, golf, automobilové závody, box a basketball. 4.2. Nejvyšší sponzorské smlouvy Nemalou pozornost je potřeba věnovat také sponzorským smlouvám, které ve světě sportu máme. Zdá se to až nemožné o jak velké částky se jedná, obzvláště když víme, že se částky každým rokem navyšují. Tyto peněžní obraty jsou tvořeny zejména poplatky za vysílací práva, ale z velké části také díky penězi, které poskytují sponzoři. Na webových stránkách: statista.com, lze vidět, že v roce 2018 se roční objem finančních prostředků ve sportech, které byly poskytnuty na základě sponzorství pohyboval řádově na úrovni 65,8 miliard dolarů. Pro lepší přehlednost níže přikládám obrázek s grafem, který znázorňuje podrobný roční pohyb financí ve sportu. Největší část v grafu znázorňuje fotbal, který se řadí mezi nejvýnosnější sporty v celé historii a lze s jistotou říct, že ještě nadále si toto postavení ponechá. Obrázek 1 Přehled financí investovaných do sportu - 7 - 4.3. Sportovní události s nejvyšším Prize money Zdroj, který mi poskytl plnohodnotné informace potřebné pro zjištění sportovních událostí s nejvyšším Prize money byla opět webová stránka: Statista.com, která poskytuje veškeré přehledy a grafy z různých sportovních oblastí (ale i z jiných oblastí). Opět níže přiložím obrázek grafu, který nám ukazuje přehled deseti sportů, které měli v roce 2019 nejvyšší Prize money. Hodnoty, které v grafu vidíme jsou vyjádřeny v milionech amerických dolarů. Opět se nám z výše uvedeného obrázku potvrzuje, že nejlépe hodnocený sport v posledních několika letech je fotbal, a to s nejvyšším Prize money – celých 1 300 milionu dolarů patří Lize mistrů UEFA. Druhým sportem, který je velmi vysoce dobře hodnocený je Formule 1, tedy událost ze světa automobilových závodů, která bere Prize money ve výši 797,5 milionu dolarů. A na třetím místě se opět dostáváme k fotbalu, konkrétněji mužské fotbalové mistrovství světa – FIFA s Prize money 576 milionu dolarů. Obrázek 2 Sporty s nejvyšším Prize money za rok 2019 - 8 - ANALYTICKÁ ČÁST - 9 - 5. Analýza vývoje Prize money v tenisu Ve sportovním světě, se čím dál tím více častěji setkáváme s vyšší sledovaností, růst zájmu o nějaký sport a stejně tak se tedy mění i výše tzv. Prize money, tedy výše odměn. Prize money můžeme na základě veličin analyzovat, a proto se tato kapitola bude zaobírat analýzou vývoje Prize money na tenisových turnajích. Tenis je vybrán z toho důvodu, že se jedná o jeden z nejprestižnějších sportů, kde je neomezená výše celkového Prize money, dále se zde sportovci setkávají s nejvyšší možnou peněžní odměnou ale i s nejvyšším bodovým ohodnocením. 5.1. Analýza vývoje Prize money v Australian Open turnaji V grafu, který je znázorněn níže, jsou zobrazeny odměny (Prize money) v grandslamovém turnaji Australian Open. Znázorněno je posledních 10 let, od roku 2009 do roku 2019. Škála deseti let byla zvolena z toho důvodu, aby bylo posouzení vývoje relevantní. Z grafu, který je uveden výše vidíme, že vývoj Prize money se od roku 2009 neustále zvyšuje a od roku 2014 se výše odměn neustále zvyšuje. Celkově má graf rostoucí tendenci z dlouhodobého hlediska. Pro představu, tak v přepočtu na české koruny byla výše odměny v roce 2009 celkem 457 milionů korun českých a v roce 2019 v celkové výši 1 006 milionů korun českých. Následuje detailnější popis a porovnání mezi roky 2019 a 2020 ve výši peněžních odměn na Australian Open. 0 10 000 000 20 000 000 30 000 000 40 000 000 50 000 000 60 000 000 70 000 000 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 Prize money v USD Graf 1Vývoj Prize money na Australian Open Zdroj: Vlastní zpracování autora - 10 Tabulka 1 Porovnání Prize money na Australian Open mezi roky 2019 a 2020 Umístění Prize money 2019 v USD Prize money 2020 v USD % změna oproti 2019 Výherce 2 943 816 2 757 624 -6,32 Druhý v pořadí 1 471 908 1 382 158 -6,10 Semifinalista 660 564 696 009 5,37 Čtvrtfinalista 330 282 351 396 6,39 4.kolo účastník 186 681 200 798 7,56 3.kolo účastník 111 291 120 479 8,26 2.kolo účastník 75 390 85 674 13,64 1.kolo účastník 53 850 60 239 11,86 Zdroj: Vlastní zpracování dle Perfect-tennis, 2020 Procentní změna v tabulce výše ukazuje, že se vedení na Australian Open 2020 rozhodlo peněžní odměny na prvních dvou stupních vítězů snížit, a to o nemalou část, tedy 6 %. Naproti tomu se naopak organizátoři rozhodli na nižších pozicí výši odměn navýšit, a to až o 10 % a více. 5.2. Vývoj Prize money na US Open Nyní se podíváme na celkový vývoj Prize money na turnaji US Open a znázorní nám ho graf číslo 2. Opět se budeme pohybovat v rozmezí deseti let, tedy 2008–2018. Zdroj: Vlastní zpracování I u grafu, znázorněného výše, vidíme, že se celková výše Prize money s přibývajícími roky zvyšuje. Z počátku je růst peněžních odměn malý, v roce 2011 je zaznamenán i propad, ale postupem času se výše odměn na základě křivky grafu zvyšuje o celkem - 10 000 000 20 000 000 30 000 000 40 000 000 50 000 000 60 000 000 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Prize money v USD Graf 2 Celkový vývoj PM na US Open mezi roky 2008 a 2018 - 11 vysoké částky. Přepočet na české koruny pak vychází u nejnižší částky na 568 milionů a u nejvyšší částky na 1 199 milionů korun českých. Níže je opět zpracovaná tabulka, která nám ukazuje, jaká byla procentuální změna mezi roky 2019 a 2020 a výší peněžních odměn na US Open. V posledním sloupci tabulky, pak jen vypočítaná procentuální změna, která nastala mezi těmito roky a její zhodnocení. Tabulka 2 Porovnání Prize money na US Open v roce 2019 a 2020 Umístění Prize money 2019 v USD Prize money 2020 v USD % změna oproti 2019 Výherce 3 850 000 3 000 000 -22,08 Druhý v pořadí 1 900 000 1 500 000 -21,05 Semifinalista 960 000 800 000 -16,67 Čtvrtfinalista 500 000 425 000 -15,00 4.kolo účastník 280 000 250 000 -10,71 3.kolo účastník 163 000 163 000 0 2.kolo účastník 100 000 100 000 0 1.kolo účastník 58 000 61 000 5,17 Zdroj: Vlastní zpracování podle: usopen.org Na turnaji US Open můžeme dle tabulky zaznamenat o trochu horší scénář, kdy tedy pořadatelé akce opět peněžní odměny snižovali, ale tady se to dotklo téměř všech mimo poslední 3 příčky. Také můžeme z výsledků vidět, že snížení odměn bylo celkem razantní a nejvíce se dotklo prvních 3 účastníků, kdy se jim výše odměn snížila až o cca 20 %. - 12 - 5.3. Vývoj Prize money na French Open Dalším zápasem, u kterého byly sledovány odměny je turnaj French Open. Níže je zpracován graf, který nám poukazuje na celkový vývoj. Zdroj: Vlastní zpracování autora Pro tento turnaj byla zvolena menší časová řada, protože je dostačující už jen z toho důvodu, že osa v čase celkem konstantně roste. Nikde se během let nestalo, že by se výše odměn nějak rapidně zvýšila nebo naopak poklesla. Následuje opět detailnější popis a porovnání ve výši peněžních odměn na French Open. Tabulka 3 Porovnání Prize money u French Open Umístění Prize money 2019 v USD Prize money 2020 v USD % změna oproti 2019 Výherce 2 710 315 1 894 332 -30,11 Druhý v pořadí 1 390 509 947 166 -31,88 Semifinalista 695 255 503 478 -27,58 Čtvrtfinalista 489 035 335 652 -31,36 4.kolo účastník 286 351 223 768 -21,86 3.kolo účastník 168 511 149 179 -11,47 2.kolo účastník 102 521 99 452 -2,99 1.kolo účastník 54 206 71 037 31,05 Zdroj: Vlastní zpracování dle webu perfect-tennis Když se podíváme na poslední sloupeček v tabulce číslo 3 na procentuální změnu, tak vidíme, že na turnaji French Open se organizátoři rozhodli v roce 2020 ubrat peněžní 0 5 000 000 10 000 000 15 000 000 20 000 000 25 000 000 30 000 000 35 000 000 40 000 000 45 000 000 50 000 000 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 PM v USD Graf 3 Vývoj Prize money na turanji French Open (2011-2018) - 13 odměny výhercům, a to ne o malou část. Odměny snižovali na všech pozicích krom posledního místa viz zelená hodnota. 5.4. Vývoj Prize money na Wimbledonu Další a zároveň poslední z grandslamových turnajů, u kterého byl pozorován vývoj Prize money je turnaj Wimbledon. Níže je zpracován graf, který je vyhodnocen mezi roky 2011 až 2018, jako podklad pro zpracování vývoje nám tato časová řada plně vystačí. Co se týče výsledků, které ukázal graf, tak opět vidíme, že vývoj peněžních odměn se od roku 2011 zvyšuje a má tedy rostoucí funkci. Větší zaznamenaný rozdíl byl mezi rokem 2012 a 2013 – činil skoro 10 milionů USD. Opět pro zajímavost a větší představu je uvedeno, že v roce 2018 to byla částka v přepočtu na české koruny ve výši 1, 003 milionů a v prvním pozorovaném roce (2011) to byla částka necelých 500 milionů korun českých. Zdroj: Vlastní zpracování dle perfect-tennis.com Následuje tabulka, ve které je opět znázorněn procentuální rozdíl mezi dvěma posledními roky na turnaji a výši peněžních odměn, které dostali jednotliví hráči. Tabulka 4 Porovnání Prize money v % na Wimbledonu Umístění Prize money 2018 v USD Prize money 2019 v USD % změna oproti 2019 Výherce 2 976 230 2 954 247 -0,74 Druhý v pořadí 1 488 115 1 477 123 -0,74 Semifinalista 743 396 739 190 -0,57 Čtvrtfinalista 371 698 369 595 -0,57 0 5 000 000 10 000 000 15 000 000 20 000 000 25 000 000 30 000 000 35 000 000 40 000 000 45 000 000 50 000 000 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 PM v USD Graf 4 Celkový vývoj PM na Wimbledonu - 14 - 4.kolo účastník 215 611 221 254 2,62 3.kolo účastník 132 277 139 541 5,49 2.kolo účastník 83 334 90 513 8,61 1.kolo účastník 51 588 56 571 9,66 Zdroj: Vlastní zpracování Tabulka výše znázorňuje údaje z roků 2018 a 2019 a jejich porovnání. Rok 2020 nebylo možné porovnávat, protože byl Wimbledon pro rok 2020 zrušen kvůli pandemii COVID- 19 zrušen. Tady vidíme, že se výše odměn za první čtyři místa v roce 2019 oproti roku předešlému snížila, a to o podobná procenta – necelé 1 %. Oproti tomu si poslední 4 účinkující polepšili a u posledního místa téměř o 10 %. 6. Porovnání celkové výše Prize money u grandslamových turnajů V seminární práci byl porovnáván vývoj Prize money u jednotlivých turnajů zvlášť a na základě toho máme k dispozici všechny potřebná data k tomu, aby bylo možné v této kapitole všechny doposud dosažené výsledky porovnat mezi sebou a udělat závěr. Zdroj: Vlastní zpracování V grafu číslo 5 byl zaznamenán celkový vývoj odměn pro sportovce u jednotlivých grandslamových turnajů. Hodnoty uvedené v grafu jsou přepočteny podle aktuálního kurzu na milióny. Z doložených výsledků vyplývá, že čtyři turnaje lze dle celkové výše PM rozdělit na dvě poloviny. Kde tedy turnaje s podstatně vyšším Prize money jsou zastoupeny turnaji jako jsou Wimbledon a US Open. Oproti tomu pak zbylé dva turnaje, tedy Australian Open a French Open jsou považovány za méně výdělečné. 0 200 000 000 400 000 000 600 000 000 800 000 000 1 000 000 000 1 200 000 000 1 400 000 000 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 ODMĚNY NA GRANDSLAMOVÝCH TURNAJÍCH V MILIÓNECH KČ Australian Open Wimbledon US Open French Open Graf 5 Odměny na grandslamových turnajích - 15 V tabulce níže jsou uvedena dílčí výše Prize money u jednotlivých grandslamových turnajů pro lepší přehlednost a samotné porovnání. Tabulka 5 Podrobné porovnání PM v roce 2019 Umístění Australian Open Wimbledon US Open French Open Výherce 2 943 816 2 954 247 3 850 000 2 710 315 Druhý v pořadí 1 471 908 1 477 123 1 900 000 1 390 509 Semifinalista 660 564 739 190 960 000 695 255 Čtvrtfinalista 330 282 369 595 500 000 489 035 4.kolo účastník 186 681 221 254 280 000 286 351 3.kolo účastník 111 291 139 541 163 000 168 511 2.kolo účastník 75 390 90 513 100 000 102 521 1.kolo účastník 53 850 56 571 58 000 54 206 Prize money Σ USD 5 833 782 6 048 034 7 811 000 5 896 703 Pořadí dle výše PM 4. 2. 1. 3. Zdroj: Vlastní zpracování V tabulce číslo 5 jsou vypsána čísla celkových Prize money v jednotlivých kolech u turnajů, které proběhly v roce 2019. Hodnoty, které jsou v tabulce jsou uváděny v dolarech, tedy USD. Posledním řádkem je myšleno pořadí, v jakém se jednotlivé turnaje na základě celkové sumy odměn umístily. Vidíme tedy, že to, co je znázorněno v grafu číslo 5 se nám potvrdilo i v této tabulce, tedy že na prvních dvou místech s nejvyšší odměnou je US Open a Wimbledon. US Open také dominuje tím, že poskytuje nejvyšší PM pro účastníky v 1.kole turnaje. Naproti tomu je u turnaje French Open k zamyšlení výše odměn od druhého po čtvrtého kola, kde jsou výše odměn nejvyšší ze všech grandslamových turnajů. Řádek, který je podbarvený značí souhrnnou výši odměn (Prize money) za umístění na turnaji, nepředstavuje však celkovou sumu celého turnaje. - 16 - 7. Závěr Tato semestrální práce se zaobírá Prize money ve sportu, kterým byl pro tuto práci vybrán tenis. Konkrétněji jsem v práci porovnávala celkové výše odměn na grandslamových turnajích. Ze závěrů, které vedou z vytvořených grafů a tabulek vyplývá, že organizátoři turnajů poupravili rozdělování výší odměn u jednotlivých kategorií. Většinou můžeme z tabulek vidět, že se výše odměn navyšují povětšinou níže umístěným sportovcům, kdežto naopak u těch sportovců, kteří se umisťují mezi prvními příčky, se celková výše Prize money snižuje, což nám může připadat jako nepoměr. Obecně lze ale říct, že se obecně celková výše Prize money dle sledovaných roků postupně navyšovaly. Co ale stojí za tím, že se vývoj peněžních odměn stále zvyšuje? Může to být způsobené několika podstatnými věcmi. Z posledního grafu číslo 5 lze vidět v počátku sledovaného období tedy rok 2008 až po rok 2012 mírnější nárůst PM, kdežto od následujícího roku (2013) už se nárůst výší odměn navyšuje rok od roku. Počáteční mírný růst může být způsoben nedostatkem informačních technologií. Tím, že se od roku 2013 navýšil zájem o technologie se tedy automaticky zvýšil i růst např. sázkařů a do médií (TV, rádio, rozhlas, internet) se dostaly přenosy sportovních událostí, kteří také podpořili celkový růst. Dalším podstatným krokem pro vývoj výší Prize money je nepochybně rozvoj sociálních sítí, kde je kladen důraz na užší kontakt sportovců pro styk s veřejností. Všechny výše zmíněné technologie můžeme pak shrnout k takovému výsledku, že obecná digitalizace ekonomiky a společnosti v dnešním světě je jedním z aspektů, které dále pomáhají a podporují popularitu a sledovanost sportovních událostí, v našem případě grandslamových turnajů, což napomáhá k tomu, aby se o tento sport dozvěděli potenciální investoři a jednotlivé kluby pak dotovali. Díky dotacím a sponzorským darům, pak mohou organizátoři turnajů navyšovat celkové výše odměn u sportovců. Na základě toho, co nám ukázaly grafy a tabulky v semestrální práci se dá předpokládat, že v budoucnu bude další vývoj výší odměn, tedy Prize money, exponenciálně růst. - 17 - 8. Seznam literatury a zdrojů 8.1. Použitá literatura 1. DURDOVÁ, Irena, 2004. Sociálně-ekonomické aspekty sportu. Ostrava: Repronis. ISBN 80-732-9075-8. 2. DVOŘÁKOVÁ, Šárka, 2004. Marketing in sport. Brno: Paido. ISBN 80-731- 5096-4. 3. NOVOTNÝ, Jiří, 2011. Sport v ekonomice. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-666-0. 4. PEDERSEN, Paul Mark, 2011. Contemporary sport management: 4th ed. Champaign, I11.: Human Kinetics. 461 p. ISBN 978-0-7360-8167-2. 5. ŠTĚDROŇ, Bohumír, 2012. Prognostické metody a jejich aplikace. V Praze: C.H. Beck. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7179-174-4. 8.2. Internetové zdroje 1. Ausopen: Zvýšené Prize money pro AO 2019. Ausopen: Zvýšené Prize money pro AO 2019 [online]. 2019 [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: https://www.citacepro.com/dokument/topFw15wHVHzWguP 2. Irozhlas.cz: Miliardové Australian Open. Podívejte se, jak rostou odměny na tenisových grandslamech [online]. 2019 [cit. 2020-10-13]. Dostupné z: https://www.irozhlas.cz/sport/tenis/australian-open-prize-money-miliarda- korun-odmeny-kvitova-osakaova-djokovic_1901270805_zlo 3. Kurzy.cz: Převod měn [online]. 2020 [cit. 2020-10-13]. Dostupné z: https://www.kurzy.cz/kurzy- men/kurzy.asp?a=X&mena1=CZK&mena2=USD&c=587+000+000&d=12.10.2 020&convert=P%F8eve%EF+m%ECnu 4. Perfecttenis.: Australian Open Prize Money 2020 [online]. 2020 [cit. 2020-10- 12]. Dostupné z: https://www.perfect-tennis.com/prize-money/australian- open/#Prize_Money_Breakdown_for_the_Australian_Open_2020 5. SPORTS SHOW. Highest paying sports world. Sports show [online]. 2020 [cit. 2020-04-30]. Dostupné z: https://sportsshow.net/highest-paying-sports-world/. 6. STATISTA. Highest paid sports events. Statista [online]. 2020 [cit. 2020-04- 08]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/754438/highest-paid- sports-events/. 7. Us Open: Otevřené peněžní ceny v roce 2020 [online]. [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: https://www.usopen.org/en_US/visit/prize_money.html - 18 - 9. Seznam obrázků, grafů a tabulek Obrázek 1 Přehled financí investovaných do sportu ................................................- 6 Obrázek 2 Sporty s nejvyšším Prize money za rok 2019 .........................................- 7 Graf 1Vývoj Prize money na Australian Open Zdroj: Vlastní zpracování autora .....- 9 Graf 2 Celkový vývoj PM na US Open mezi roky 2008 a 2018 .............................- 10 Graf 3 Vývoj Prize money na turanji French Open (2011-2018)............................- 12 Graf 4 Celkový vývoj PM na Wimbledonu............................................................- 13 Graf 5 Odměny na grandslamových turnajích .......................................................- 14 Tabulka 1 Porovnání Prize money na Australian Open mezi roky 2019 a 2020 ......- 10 Tabulka 2 Porovnání Prize money na US Open v roce 2019 a 2020.......................- 11 Tabulka 3 Porovnání Prize money u French Open .................................................- 12 Tabulka 4 Porovnání Prize money v % na Wimbledonu.........................................- 13 Tabulka 5 Podrobné porovnání PM v roce 2019 ....................................................- 15 -