KOMUNIKACE CVIČITELE • komunikace instruktora se cvičenci má zásadní význam pro úspěšné splnění cíle lekce (tedy udržení tepové frekvence po danou dobu v úrovni aerobní zóny) • vhodně zvolená, přirozená a přitom motivující komunikace je schopnost, která často odlišuje vynikajícího lektora od těch ostatních (mnozí klienti skutečně raději odpustí instruktorovi nedostatky v technice cvičení či metodice než neschopnost navázat s nimi kontakt a motivovat je svým projevem k většímu výkonu; viz také kapitola Osobnost cvičitele) • zvládnutí komunikace cvičitele vyžaduje stejný nácvik a trénink stejně jako nácvik techniky nebo metodických postupů • probíhá na dvou úrovních: profesionální - odborné a osobni PROFESIONÁLNÍ - ODBORNÁ KOMUNIKACE • na hodinách aerobiku jde o senzomotorické učení pohybových dovedností: 1. nápodobou pohybů - základní technikou učení je na hodinách aerobiku nápodoba pohybů instruktora cvičenci, proto je nutné, aby instruktor ovládal dokonale techniku jednotlivých prvků, dodržoval zásady správného držení těla apod., čímž vytváří u cvičenců kvalitní optickou představu pohybů 2. instrukcí - aby cvičící byli schopni následovat pohyby plynule, bez zastavování, musí být upozorňováni na změny pohybů, jejich spojování a opakování jasně, přesně a včas (samozřejmě musí být obsah hodiny adekvátní pohybovým možnostem cvičenců, choreografie musí být plynulá a její učení metodicky dobře zvládnuté,viz kapitoly Stavba choreografie aerobiku a Metody učení), pomocí verbálních a neverbálních pokynů instruktor dále upřesňuje představu cvičenců o správném provedení pohybů • během hodiny lektor používá několik druhů komunikace, které umožňují cvičencům následovat bez přerušování vývoj hodiny a osvojovat si správnou techniku cvičení: a) verbální cueing • tzn. komunikace slovní • v průběhu celé hodiny instruktor se cvičenci slovně komunikuje tzn. oznamuje, jaký prvek bude následovat, upozorňuje na změny, odpočítává začátek pohybů, opakuje správnou techniku provedení a zásady správného držení těla, opravuje případné chyby, motivuje a povzbuzuje • dorozumění zde usnadňuje přesné anglické názvosloví, které si klienti během několika lekcí osvojí a dovedou na něj reagovat, doplněné samozřejmě českými názvy a pokyny (pokud existuje anglický i český termín je asi vhodnější užívat v běžných hodinách český ekvivalent, např. chůze vpřed, chůze vzad x march front, march back, rozhodně se však nesnažíme vymýšlet a zavádět české pojmy tam, kde je anglický termín užívaný a stručnější) • aby verbální cueing plnil svůj cíl, musí být pokyny proneseny s předstihem, aby na ně cvičící stačili zareagovat, musí být přesné, jasné, stručné a výstižné • problémem je také dostatečná slyšitelnost pokynů - instruktor by rozhodně neměl celou hodinu na cvičící hlasitě křičet, měl by vhodně regulovat hlasitost hudby a svého projevu v závislosti na velikosti cvičebního prostoru, počtu cvičících, typu lekce, technickému vybavení (mikroport) apod. • spisovný a kultivovaný jazykový projev by měl být samozřejmostí b) neverbální cueing • tzn. mimoslovní komunikace • je nezbytnou součástí a doplňkem verbální komunikace 25