TVORBA CVIČEBNÍCH PROGRAMŮ - METODY UČENÍ • metodické postupy učení choreografií aerobiku jsou v závislosti na stále vzrůstající obtížnosti choreografií velmi přesně propracované, a přestože se stále objevují nové, měly by dále uvedené metody stačit k výuce jakéhokoliv bloku aerobiku • nebí rozdíl mezi učením v choreografických hodinách aerobiku nebo stepu a v učením v hodinách posilovačích - různá koordinační obtížnost ovlivní samozřejmě četnost využívání jednotlivých metod učení, ale metody samy o sobě a základní didaktické postupy zůstávají stejné • všechny metody slouží k tomu, aby intenzita cvičení během učení choreografie neklesala pod hranici aerobního zatížení, aby cvičenci byli schopni zvládat nové pohyby a jejich spojování co nejplynuleji a bez zastavování, aby instruktor nemusel pohyby zpomalovat (jako při výuce tance) či hodinu přerušovat a slovně choreografii vysvětlovat apod. • jejich znalost patří k základním znalostem každého instruktora aerobiku - musíme si uvědomit, že instruktor naprostou většinu hodiny učí, tzn. dobrý instruktor je především dobrý učitel! • na hodinách vždy využijeme většinu z uvedených metod, některé slouží spíše k učení prvků či vazeb, některé zase k učení větších úseků, např. ke spojování vazeb do bloků, k rozvoji bloků apod., jiné se týkají počtu opakování provedení, některé jsou vhodné např. pro hodiny začátečníků nebo posilovači typy lekcí, jiné jsou univerzálně použitelné atd. • kromě specifických metod využíváme a dodržujeme obecné didaktické zásady a principy výuky, tzn. postupujeme: od známého k neznámému METODY UČENÍ 1. LINEAR PROGRESSION - LINEÁRNÍ PROGRESE • tzn. vývoj prvků • tato metoda slouží k vytvoření pohybového základu na základě logické souvislosti mezi prvky, plynulosti přechodu jeden v druhý • samostatně se tato metoda příliš využívá velmi málo, například jako jednoduchý warm up • A, B, C, D ... • např.: step souch double step touch grapevine 8 march + step tap + 4 march 8 march + step knee up + 4 march 6 stomp 1+1+2 march + step knee up + 4 march 6 stomp 1+1+2 march + step knee up + V- step ... dále bychom použili další metody učení na rozvoj této vazby • k úspěšnému užívání této metody je nutné pochopit a odhalovat souvislosti mezi prvky, naším cílem je najít skutečný pohybový základ (tedy naprosto jednoduché kroky) prvku či vazby, kterou chceme učit 2. PYRAMIDING - PYRAMIDA • metoda vztahující se k počtu opakování jednotlivých prvků • jde o postupné zvyšování počtu opakování v závislosti na pravidelném frázování hudby určené na aerobik 2-4-8-16-32 od jednoduchého ke složitějšímu od pomalého k rychlejšímu 29