• vrstvení je metoda, která instruktorovi umožňuje bez problémů přizpůsobovat choreografii schopnostem cvičenců a pracovat se skupinou, ve které jsou začátečníci i pokročilí (jediným problémem je naučit své klienty cvičit jen to, co skutečně zvládají bez ohledu na to, co cvičí ostatní nebo instruktor) • každý prvek má více stupňů obtížnosti pro vedení, např.: step tap P/L (A1) step knee up P/L (A" - změna intenzity) step knee up P/L + paže (A1" - práce paží, změna intenzity) step knee up P/L front, back + paže (A"" - změna směru) - pokud jsou na hodině spíše začátečníci (což instruktor zjistí už při warm up), skončí učení u vrstvy A" nebo A1", pokud jsou na hodině pokročilí, kteří předchozí vrstvy bez problémů zvládli, pokračuje instruktor učením vrstvy A"", pokud jsou na hodině převážně pokročilí a několik začátečníků, učí až do vrstvy A"", ale upozorní, že není nutné směr pohybu měnit a sám provedení při následném opakování mění - někdy zůstává v čelním postavení, někdy směr mění • vrstvení rovněž instruktorovi umožňuje bez problémů vytvářet nové kombinace - nový prvek se nám asi nepodaří vymyslet, ale využitím vrstvení vytvoříme nové choreografie i ze základních a známých prvků (viz také kapitola Recyklace choreografie) • tato metody patří mezi nejvíce používané ve výuce symetrických i asymetrických choreografií a abychom bylí v jejím užívání úspěšní, dodržujeme tyto zásady: - vždy přidáváme jen jednu vrstvu = provádíme jen jednu změnu - na změnu nijak výrazně neupozorňujeme, ale stáhneme na sebe pozornost a přirozeně pohyb změníme (řada cvičících reaguje na pokyn: pozor, bude změna zastavením) - neoznamujeme, co a jak budeme měnit, ale změnu ukážeme - upozorníme cvičence, že by stále měli držet naučený pohybový základ a nejprve jen změnu sledovali - každou vrstvu opakujeme tak dlouho, dokud ji většina cvičenců nezvládne - snažíme se své klienty naučit, že jejich cílem by mělo být nepřerušované cvičení v obtížnosti, která jim vyhovuje, a ne opakování úplně všech pohybů, které cvičí instruktor, zvláště pokud jsou pro ně příliš koordinačně či fyzicky náročné a nutí je cvičení přerušovat 7. HOLDING PATTERN • vzorec držení, vložení a konečné vypuštění neutrálního prvku při učení složitějších prvků či vazeb • jako neutrální prvek slouží základní, jednoduchý prvek - step touch, leg curi, march v aerobiku, step up, down, step knee up ve step aerobiku • cvičencům by mělo být jasné, že tento prvek je pouze vkládán do učení a není součástí výsledné choreografie • jako holding pattern může sloužit i vícenásobné opakování prvku, který v choreografii zůstane, ale v menším počtu opakování • tato metoda se užívá převážně při učení koordinačně náročnějších částí, neměla by být ale používána v případech, kdy lze použít metodu jinou, protože prvky sloužící jako holding pattern nemají dostatečně vysokou intenzitu • A+HP+B+HP- HP = AB • Např.: 8 march front + turn 180° 2x (A) 8 step touch (HP) 8 mambo + pivot turn (B) 8 step touch (HP) - HP 8 march front + turn 1 80° 2x 8 mambo + pivot turn (AB) 33