melodie • označení pro uzavřenou řadu tónů různé výšky a délky, která vyjadřuje hudební myšlenku • při poslechu hudby nás zaujme nejdříve a pohyb by s ní měl po stránce obsahu korespondovat HUDBA V HODINÁCH AEROBIKU základní charakteristika • hudba určená na aerobik má pravidelnou formu a při popisu její struktury používáme následující termíny: doba, beat - základní jednotka hudební struktury down beat - prízvučná, těžká doba up beat - neprízvučná, lehká doba fráze - spojení 8 dob, 1 doba fráze je výraznější než ostatní blok, oblouk - spojení 4 frází, tedy 32 dob master down beat - 1. doba bloku, která je slyšitelně nejvýraznější dobou hudební struktury 12345678 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4 5 6 7 8 1 2 3 4... • v hudbě na aerobik by se neměly vyskytovat žádné nepravidelnosti, přechody, pomlky apod., aby pohyb a učení pohybů mohl být plynulý a nepřerušovaný tempo • tempo hudby je označováno zkratkou BPM - beat per minuté, počet dob za minutu a pro každou formu aerobiku a pro jednotlivé části hodin jsou dány orientační hodnoty BMP (horní hranici však nepřekračujeme): aerobik - 135 - 160 BPM step aerobik - 120 - 134 BPM posilovači hodiny - 130 -140 BPM warm up - 120 - 140 BPM floorwork- 110- 130 BPM strečink - do 110 BPM • tempo hudby zůstává buď po celou hlavní část na stejné hodnotě, nebo se od jejího začátku postupně zvyšuje a s spolu s ním postupně vzrůstá i intenzita cvičení • z důvodu udržování požadované intenzity cvičení nesmí tempo kolísat nebo dokonce klesat práce s hudbou na hodinách aerobiku ■ jeden ze základních požadavků na instruktora aerobiku je jeho schopnost sladit pohyb s hudbou a dovést k tomu i skupinu cvičících, dále schopnost orientovat se v hudební struktuře, s jistotou a včas rozeznávat začátky bloků a frází atd. • důležitým faktorem práce s hudbou je rovněž správně zvolená hlasitost, která by měla odpovídat velikosti cvičebního prostoru a počtu cvičících, ale rovněž průběhu hodiny - nižší hlasitost při učení, vyšší při opakování a v závěru hlavní aerobní části, tišší při posilování, kde je třeba více verbálního cueingu, velmi tichá při závěrečném strečinku a relaxaci • správně zvolená a hlasitá hudba je velmi důležitým motivačním faktorem a pro cvičící může být hlavním důvodem kladného či záporného hodnocení celé lekce • zvolený styl hudby by měl souhlasit se stylem používaných prvků a pohybů - většina hudby na aerobik je stylově neutrální (jde o skladby populární taneční hudby), ale existují i speciální kolekce např. latin, saísa, hip hop a funk, které předpokládají přizpůsobeni prvků aerobiku danému tanečnímu stylu a zařazení specifických tanečních prvků a pohybů 8