KLINICKÁ PSYCHOLOGIE 18.11.2021 PACIENT S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM Klinická psychologie bp1998 Podzim 2021 Mgr. Tereza Možná Klinická psychologie1 Klinická psychologie2 MENTÁLNÍ RETARDACE (MR) ̶ Duševní zpomalení nebo zaostávání jedince ̶ Dřive užívané termíny např. slabomyslnost, mentální či duševní zaostalost nebo rozumová či duševní vada ̶ Může se vyskytovat s kteroukoliv další duševní či tělesnou poruchou ̶ Prevalence duševních poruch u MP 3-4x častější, než v běžné populaci Klinická psychologie3 DEFINICE MR ̶ „… celkové snížení intelektuálních schopností osobnosti postiženého, které vzniká v průběhu vývoje a je obvykle provázeno nižší schopností orientovat se v životě. Nedostatek adaptivního chování se projevuje ve zpomaleném, zaostávajícím vývoji, v ohraničených možnostech vzdělávání a nedostatečné sociální přizpůsobivosti, přičemž uvedené příznaky mohou projevovat samostatně nebo v různých kombinacích.“ (MKN-10, 2021) Klinická psychologie4 ETIOLOGIE MR ̶ Vlivy ohrožující plod (onemocnění matky: zarděnky, syfilis, toxoplazmóza; alkoholismus u matky: fetální alkoholový syndrom ̶ Vrozené vady lebky: mikrocefalus, megacefalus, hydrocephalus ̶ Poškození mozku při porodu: hypoxie či asfyxie, malá porodní váha, předčasný porod, novorozenecká žloutenka ̶ Onemocnění a infekce: klíšťová encefalitida, meningitida ̶ Poúrazové stavy: krvácení do mozku, hypoxie, úrazy hlavy ̶ Hereditární vlivy (dědičnost) ̶ Poruchy chromozomální a metabolické Klinická psychologie5 KLASIFIKACE MR 1. Lehká mentální retardace (IQ 50-69) 2. Středně těžká mentální retardace (IQ 35-49) 3. Těžká mentální retardace (IQ 20-34) 4. Hluboká mentální retardace (IQ nižší než 20) 5. Jiná mentální retardace 6. Nespecifikovaná mentální retardace IQ = vztah mezi výkonem v úlohách odpovídajících určitému vývojovému stupni (mentální věk) a mezi chronologickým věkem Klinická psychologie6 FYZIOTERAPIE U PACIENTŮ S MR ̶ KOMUNIKACE ̶ FORMA ̶ DELŠÍ ČASOVÁ DOTACE PRO NÁCVIK ̶ VĚTŠÍ POČET OPAKOVÁNÍ ̶ MOTIVACE KLIENTA ̶ Ucelená rehabilitace klienta ( fyzikální, sociální i pedagogická) Klinická psychologie7 1. KOMUNIKACE ̶ Přizpůsobení mluvy – výrazy, složitost větných skladeb, tempo ̶ Obrázková podpora (piktogramy, schémata, lze jako u PAS) ̶ Ověření porozumění ̶ Neverbální komunikace – palec nahoru, high-five, úsměv, gesta ̶ Opakování slovních pokynů ̶ Případně omezení slovních pokynů a zvýšení vizuální podpory ̶ S úctou, respektem Klinická psychologie8 2. FORMA CVIČEBNÍ JEDNOTKY ̶ Hravá forma, bývá individuální i skupinová CJ ̶ Využívání symboliky a připodobnění: cvik/pozice motýl, zajíček, medvěd, žába, pavouk, slůně, čáp, … ̶ Cvik: „zajíček spinká“, „neseme pivo“,… ̶ Orientace na věk mentální (spíše než na věk chronologický) ̶ Více opakování, postupné přidávání cvičení ̶ Delší časová dotace pro nácvik ̶ Podpora v oblasti záznamu cvičení pro nácvik (video, fotografie, seznam s obrázky, „domácí úkol“, apod. Klinická psychologie9 MOTIVACE KLIENTA/ PACIENTA ̶ Motivační karty ̶ Odměny: okamžité odměny, odložené odměny ̶ Dokumentace průběhu terapie, hodnocení zlepšení a dosažených úspěchů (pochvaly, diplomy, symbolické ocenění, …) ̶ Orientace na prožitek (psychomotorika, vnímání svého těla, radost z pohybu, …) ̶ Časté střídání činnosti (zejména u narušené pozornosti) ̶ Přestávka/ činnost za odměnu, klient v roli terapeuta ̶ Individuální přístup ̶ Důležitost a význam pochvaly i v dospělosti, ve stáří Klinická psychologie10 UŽITEČNÉ ODKAZY ̶ NÁRODNÍ RADA OSOB SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM ČR. Národní rada osob se zdravotním postižením ČR [online]. 2010. vyd. 2010 ̶ Disability, including prevention, management and rehabilitation. WORLD HEALTH ORGANIZATION. World Health Organization [online]. 2014 ̶ https://www.alfabet.cz ̶ https://is.muni.cz/th/hk7l1/Javorska_DP.pdf (disertační práce s kazuistikami) ̶ https://www.youtube.com/watch?v=1UaQ6eIiKWE ̶ https://www.youtube.com/watch?v=8PFHdI4k7A4 Klinická psychologie11 LITERATURA ̶ HÁTLOVÁ, Běla: 2010. Psychomotorická terapie demencí v počáteční a střední fázi. European Science and Art Publishing. Asociace psychologů sportu. Praha. ISBN 978-80- 87504-00-0 ̶ PFEIFFER, Jan: 2007. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. 1. vyd. Grada, 350 s. ISBN 978-802-4711-355 ̶ SCHEFFLER, R. M, POTŮČEK, Martin (editor): 2008. Mental Health Care Reform in the Czech and Slovak Republics, 1989 to the Present. Karolinum Press, Prague. ISBN 978-80- 246-1466-3 ̶ VÁGNEROVÁ, Marie: 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha. ISBN 978- 80-7367-414-4