METODOLOGIE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU (dc4002) Vyučující: doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. (garant předmětu) Aktualizováno 1. 11. 2021 I. POKYNY PRO VYPRACOVÁNÍ PROJEKTU A PREZENTACE DP (Struktura dle Směrnice FSpS 3/2020 + APA6) PRVNÍ SLIDE: Název práce Jméno/-a autorů Jméno školitele 1. ÚVOD (uvedení do problematiky, 1 slide) Obsahuje základní informace o tom, co práce řeší a proč. Uvádí motivaci autora k volbě problematiky, její aktuálnost, stručnou formulaci řešených problémů. Vychází z obecného (i historického) základu řešené problematiky, může zmiňovat dosavadní vědecko-výzkumné poznatky jako východiska pro výzkum. 2. SYNTÉZA POZNATKŮ (přehled literatury, literární rešerše, max. 3 slide) Přehled literatury k řešené problematice (ne v podobě referenčního seznamu, ale stručná informace o obsahu citované literatury dle APA6). Kritické zhodnocení ve vztahu ke zkoumané problematice práce. V závěru kapitoly (nebo v části 3) stručná formulace výzkumného problému (má vycházet ze syntézy, v čem spočívá, z čeho vychází). Citovat minimálně 5 zdrojů CZ a 3 cizojazyčných (pře.). 3. CÍLE VÝZKUMU (CV), VÝZKUMNÉ OTÁZKY, HYPOTÉZY (2 slide) Cíl výzkumu (CV): výstižné, stručné a srozumitelné formulování CV (možno i dílčí cíle). Vychází z formulace výzkumného problému. Např. „Cílem výzkumu je určení …, posouzení …, zjištění vztahu … Výzkumná otázka (VO)/y, resp. hypotézy (H) Výzkumné otázky (formulace 1 či více otázek k řešení VO, co chci zjistit?) Hypotéza/-y (není nutno, stačí v podobě pracovní hypotézy). Je-li žádoucí H, formulovat hypotézu v souladu s definicí a s kritérii dobrých hypotéz. 4. METODIKA Výzkumné metody (jasně formulovat následující body, viz přednášky, max. 3 slide) - typ výzkumu: kvantitativní/kvalitativní/smíšený, a dále upřesnit typ studie (Hopkins, 2009; Hendl, 2012; Hendl et al, 2014; Hendl a Reml, 2017, http://web.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/), - výzkumný soubor (charakteristika, populace, resp. náhodný/záměrný výběr, způsob výběru, rozsah souboru, M/Ž, věk), - měřící procedury (popis metod vedoucích k získání výzkumných dat, včetně přístrojů), - sběr dat (popis místa, průběhu a časového harmonogramu, pilotní studie), - typy dat (kvantitativní/kvalitativní, závislé/nezávislé proměnné, typy měřících stupnic), - metody analýzy dat (nejen deskriptivní a analytické, ale jaké konkrétně, výpočet čeho?). 5. REFERENČNÍ SEZNAM (použitá literatura v prezentaci dle APA6, min. 1 slide) II. POŽADAVKY KE SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU dc4002 A) PREZENČNÍ STUDIUM 1) Připravit projekt DP ve výuce podle výše uvedené struktury s důrazem na metodologické aspekty disertační práce (zejména části 3 a 4)! Prezentace projektu (ppt, 10–15 slide) ve výuce 25. 11. 2021 max. 10 min (1 student = 7+3 min), po prezentaci provést případné úpravy projektu. 2) vyhledat a zaslat 1 cizojazyčný článek vztahující se k tématu DP ze zahraničního časopisu (Q1 – Q3 na WoS, resp. Scopus, v ANG, DE, ESP od roku 2016), 3) vypracovat stručný souhrn a komentář k článku (CZ) vysvětlující vztah a přínos pro DP (1–2 s). 4) Vypracovat 2x esej k přednáškám dvou zahraničních lektorů (popis obsahu a možné využití pro DP, min. 2 s., 1 dokument o dvou částech), Všechny požadované dokumenty (viz body 1–4) zaslat vyučujícímu nejpozději do 10. 12. 2021 (zhanel@fsps.muni.cz) ve formátu pdf. v jednom zazipovaném souboru. Dokument označit vlastním jménem takto: Příjmení_jméno: např. novak_jiri.pdf (neuvádět žádné další označení!) B) KOMBINOVANÉ STUDIUM Stejné požadavky s výjimkou bodu 4). C) VŠICHNI Online písemný test z Metodologie kvantitativního výzkumu (30 otázek, termíny budou vypsány dle domluvy). III. Metody hodnocení (zkouška) Tabulka 1. Přehled požadavků a způsobu hodnocení Položky Hodnocení Požadovaná účast na výuce (np) 3/4 1. Hodnocení projektu ZP A–F 2. Hodnocení článku a souhrnu A–F 3. Hodnocení 2 esejí k přednáškám zah. lektorů A–F 4. Hodnocení zkouškového testu A–F (body) Nesplnil/-a (F) <22 Splnil/-a ≥22 A 30–29 B 28–27 C 26–25 D 24–23 E 22 Celkové hodnocení (rozhoduje písemný test) Medián hodnocení 1.–4. IV. DOPORUČENÁ LITERATURA 1. Zháněl, J. (2021). Přednášky předmětu np+nk4001 (v IS v pdf). 2. Haag, H. (2010). Research methodology for sport and exercise science: a comprehensive introduction for study and research. Berlin: Logos. ISBN 978-3-8325-2499-9. 3. Hendl, J. (2012). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0200-4. 4. Hendl, J., & Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. ISBN 978-80- 262-1192-1. 5. Hendl, J. a kol. (2014). Statistika v aplikacích. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0700-9 6. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-5326-3. 7. Zháněl, J., Hellebrandt, V., & Sebera, M. (2014). Metodologie výzkumné práce. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6696-0. 8. Směrnice děkana FSpS MU Brno č. 3/2020: Pokyny k vypracování závěrečných prací. 9. Hendl. J., Blahuš, P. (2021). Metodologie výzkumné práce. Retrieved from http://web.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/ 10. Portál elektronických informačních zdrojů: https://ezdroje.muni.cz/prehled/?lang=cs#c87 11. https://www.researchgate.net/ Brno 1. 11. 2021 doc. RNDr. Jiří Zháněl, Dr. vyučující, garant předmětu