Adobe Systems 1 Pedagogika sportu (dc4903) Empirická pedagogika sportu Vladimír Jůva Katedra pedagogiky sportu, FSpS MU juva@fsps.muni.cz 23. 9. 2021 Adobe Systems 2 Výzkumné pole PgS ̶vztah edukace a sportu – široce pojatý fenomén, tzn. školního sportu (označení všech sportovních aktivit, které probíhají ve školní instituci), soutěžního sportu a rekreačního sportu ̶edukace ve sportu, sportem a pro sport ̶otázky související s edukací ve sportu a za jeho využití ̶edukační funkce sportu = imanentní potenciál sportu a reálné sportovní (pohybové) aktivity, které iniciují specifické edukační procesy = takové činnosti, při nichž se nějaký subjekt učí, obvykle za působení (přímého nebo zprostředkovaného) jiného subjektu, který vyučuje nebo instruuje ̶ ̶ Adobe Systems 3 Výzkumné pole PgS = sportovní edukace (SE) = ̶její vývoj = historický výzkum (proměny, národní a kulturní specifika, rozvoj SE, ...) ̶její současnost = hlavně empirický výzkum ̶její srovnávání = komparativní výzkum (synchronní, chronologický) ̶její rozvoj = budoucnost = prognózy (← empirický výzkum) + teoretický (normativní) přístup (tvorba konceptů = individuální, institucionální, komunitní, státní, globální, ... plány a vize SE – kurikula, kodexy, vize, doporučení, …) ̶ Adobe Systems 4 Výzkumné pole PgS 4 cíl sportovní edukace (určuje obsah) sportovní pedagog (trenér, učitel TV, instruktor, VČ pedagog, ...) edukant (sportovec, klient, student, návštěvník, žák, …) podmínky sportovní edukace prostředky sportovní edukace efekty edukace Adobe Systems 5 Historický výzkum (HV) sportovní edukace •předmět HV = komplexní dějiny lidstva, tzn. včetně vzniku, vývoje, proměn a rozvoje sportu a SE •historický výzkum v pedagogice sportu = klíčové problémy vývoje teorie a praxe SE = východisko empirického výzkumu •empirický výzkum = předmět reálně existuje •X – HV = objekt vědeckého zájmu zde a nyní neexistuje •Þ hlavní metoda = analýza historických pramenů •typy pramenů – primární + sekundární Adobe Systems 6 Historický výzkum (HV) sportovní edukace Soudobé tendence HV, tzn. i v pedagogice sportu: •komparativní historie = místo monografického bádání (např. jedna osobnost) konfrontace více dimenzí ® přehodnocování stereotypů •historie všedního dne (dějiny každodennosti) = detailní analýzy •mikrohistorie (teleskop X mikroskop) = analýza vybraného fenoménu •HV soudobých dějin •orální historie (narace) •výzkum životního příběhu (postupy blízké empirickému kvalitativnímu výzkumu) ̶ Adobe Systems 7 Teoretická (normativní, klasická) pedagogika sportu •klasický pedagogický koncept (od Herbarta) = klíčová pozice patří cílům, které jsou normativní a jsou obtížně empiricky zdůvodnitelné •analogicky i pedagogika sportu = nejen empirická, ale i teoretická (normativní, duchovědně orientovaná, klasická) koncepce •klíčové = teleologické směřování (vize, rozvoj, směřování, cíle, modely, …) Adobe Systems 8 Normativní pedagogika sportu •humanistická orientace – podstatný úkol pedagogiky sportu = identifikace a reflexe obrazů člověka (Prohl, 2006) •charakteristické = diskuse o hodnotách, cílech a normách sportovní edukace •normativní pedagogika sportu – vztah k filozofii a etice sportu Typické otázky: •Co tvoří klíčové cíle sportovní edukace? •Podporují nebo poškozují cíle sportovní edukace rozvoj osobnosti? •Můžeme stanovených cílů sportovní edukace dosáhnout? •Proč dané cíle můžeme nebo nemůže splnit? •… Adobe Systems 9 Normativní pedagogika sportu ̶analýzy soudobého sportu dokumentují časté jevy, jež humanistická společnost nemůže akceptovat ̶význam normativní pedagogiky sportu – klíčový důraz na lidské hodnoty a s nimi související směřování sportovní edukace ̶východisko – Coubertinova analýza hodnot sportu ̶dále se rozvíjí v olympijské pedagogice ̶smyslem olympizmu je zapojit sport do procesu harmonického rozvoje člověka s cílem utvořit mírovou společnost, která zachovává lidskou důstojnost (Olympijská charta) ̶princip fair play = edukační dimenze (nejen) soutěžního sportu ̶ Adobe Systems 10 Normativní pedagogika sportu Normativní koncept = východisko pro: ̶sportovní pedagogy (trenéři, učitelé TV, cvičitelé, instruktoři, ...) – orientace na dobrý a zdařilý život sportovců a na naplnění jejich přirozených zájmů ̶sportovce – podstatné je pochopení pravidel, postupů a kritérií, jež umožní rozhodovat, které požadavky mají splnit a které odmítnout = autonomie sportovce (viz Barák o situaci v Udine: „Nutili ho hrát pod léky a přes bolest“) ̶výzkum (viz kritická pedagogika sportu) ̶ Adobe Systems 11 Normativní pedagogika sportu Kritika: ̶vytváří pouze ideální konstrukty ̶neopírá se o realitu analyzovanou empirickými výzkumy Význam: ̶sportovněpedagogické postuláty (normy, předlohy, modely) se nemohou doslovně přenášet do praxe, ale = nepostradatelná hodnotová orientace v originální práci sportovních pedagogů, kteří ji musí vždy autenticky a originálně aplikovat ̶vymezení východisek empirického výzkumu Adobe Systems 12 Empirická pedagogika sportu ̶empirická pedagogika – od počátků 20. století – experimentální pedagogika ̶= snahy o přesná měření – výzkum edukačního procesu – vstupů a výstupů (testy – počátky viz IQ) ̶typický výzkum pedagogických otázek z pozice behaviorální psychologie = vypracování exaktního výzkumného aparátu = metody a techniky ̶Thorndike – výzkumy chování, učení (stimul – reakce) ̶stálý význam behaviorální psychologie – např. výzkumy motorického učení, trenérských stylů, … ̶ Adobe Systems 13 Empirická pedagogika sportu VYCHÁZÍ ̶ze snahy přenést do pedagogiky metodologii přírodních věd ̶z kritiky normativní a duchovědné koncepce (nedostatečná racionalita) ̶z odmítnutí hodnotících soudů – edukačních a etických požadavků a norem ZÁKLAD = ̶poznání pedagogické technologie = objektivní informace o SE ̶podstata zkoumaného objektu = hypotézy a jejich ověřování ̶dosahované výsledky = východisko pedagogických prognóz ̶ Adobe Systems 14 Empirická pedagogika sportu ̶rozvoj empirické pedagogiky sportu = 2. polovina 20. století ̶podstata = empirický výzkum sportovní edukace ̶výzkumná témata, např.: - motorické učení – efekty sportovní edukace - komunikace a motivace ve sportu - didaktické znalosti sportovního pedagoga - reflexe a sebereflexe sportovního pedagoga - metody a styly učení a výuky (trenéra, učitele, …) - vzdělávání sportovních pedagogů, přenos vědění - kurikulární výzkumy - … ̶ Adobe Systems 15 Empirická pedagogika sportu ̶rozvoj empirické vědy = fundovaná metodologie ̶metodologie pedagogiky sportu vychází z: - z metodologie kinantropologie - z metodologie věd o sportu - z metodologie sociálních věd - z metodologie pedagogiky, … ̶autoři – např. Hendl, Gavora, Chráska, Š. Švec, Šeďová, Švaříček, … zahraniční – angl., něm., … ̶význam infrastruktury pedagogiky sportu – časopisy, databáze, … (v rámci kinantropologie, kinesiologie, věd o pohybu, věd o sportu – např. anglické, německé – viz https://www.sportwissenschaft.de, …) ̶ Adobe Systems 16 Empirická pedagogika sportu rozvoj metodologie věd o sportu – viz SRN, UK, USA, …, např.: ̶teoretické a praktické informační zdroje ve vědě o sportu (Haag & Hein 1990) – význam infrastruktury vědy ̶výzkumné metody a techniky, plánování výzkumu a získávání údajů ve vědě o sportu (Strauß & Haag, 1994) ̶statistická a hermeneutická analýza dat ve vědě o sportu (Strauß, Haag, & Kolb 1999) ̶metodologie výzkumných témat – např. trenérství (North, 2017) ̶výzkum trenérského vzdělávání (Leeds Beckett University) ̶výzkum vzdělávání trenérek (University of Minnesota, …) Adobe Systems 17 Empirická pedagogika sportu Kritika empirického přístupu: ̶chybějící teoretická a etická orientace výzkumů ̶nedostatek odpovědnosti (cíl = „technologie, ne člověk“) ̶deterministické pojímání sportovní edukace (vychovávaný jako předmět technické manipulace) ̶redukcionismus (opomíjení otázek edukačních cílů, zjednodušování komplexních pedagogických problémů) = ̶nedostatečný zřetel k sociálním podmínkám ̶multiplikace výzkumných témat ̶… ̶ Adobe Systems 18 Empirická pedagogika sportu REAKCE NA KRITIKU = zdůraznění specifik ve výzkumu sportovní edukace = respektování bázových principů vycházejících z normativní pedagogiky sportu (Prohl 2006): 1.odpovědnost k praxi = kritické východisko sportovně-pedagogického výzkumu 2.povinnost k vlastnímu předmětu výzkumu = respektování etických a antropologických východisek 3.svoboda výběru témat a výzkumných metod = možnost adaptace výzkumných postupů ̶ Adobe Systems 19 Empirická pedagogika sportu ̶úsilí o integraci empirických a normativních přístupů → ̶rozvoj tzv. kritické pedagogiky sportu ̶normativní koncepce spoluvytvářejí východiska výzkumů ̶humanisticky orientovaný empirický výzkum ̶výsledky výzkumů – integrace do „norem“ → ̶tvorba klíčových dokumentů o sportovní edukaci (sportu) ̶impulzy pro vzdělávání sportovních pedagogů → ̶rozvoj humanisticky orientované sportovní edukace ̶… ̶ Adobe Systems 20 Kritická pedagogika sportu (PS) Pedagogika sportu normativní (duchovědná, klasická) empirická (výzkumná) ÚKOLY směřování sportovní edukace – jaká by měla být? výzkum procesů sportovní edukace – jaká je? VÝSLEDKY stanovení hodnot a norem – to, co by mělo být vyhodnocování výzkumů – to, co existuje PROPOJENÍ hodnot kritická PS faktů Adobe Systems 21 Typy empirických výzkumů v PS ̶základní – řešení klíčových problémů (sporadické) ̶aplikovaný – řešení problémů praxe (typické) - výzkumné šetření - akční výzkum = provádí samotný sportovní pedagog - „kapesní“ výzkum ̶kvantitativní – „klasické“ ̶kvalitativní – „moderní“ ̶smíšený – trend ̶ Adobe Systems 22 Kvantitativní – kvalitativní design v PgS kvantitativní kvalitativní cíl testování hypotéz vytváření hypotéz logika deduktivní induktivní počet případů vysoký malý generalizace možná a měřitelná nemožná informace redukovaná bohatá kontakt zprostředkovaný těsný a dlouhý validita nízká potenciálně vysoká reliabilita vysoká nízká Adobe Systems 23 Výzkumný proces v PgS 1. Vymezení výzkumného problému ̶co zkoumat? (aspekt, prvek, rozvoj, efekty, ... SE ve vztahu k minulosti, současnosti, popř. budoucnosti) ̶koho? způsoby výběru – kvantit. x kvalit. Výzkum ̶co? (kurikulární dokumenty SE, koncepční materiály, ...) ̶kde? (místně, státně, mezinárodně, globálně, ...) ̶kdy? (např. dlouhodobé výzkumy) ̶jak? (teoreticky, empiricky, metavýzkumy, ...) ̶za co? (ekonomická náročnost výzkumu) ̶- ...? Adobe Systems 24 Výzkumný proces v PgS 2. Informační příprava ̶obsahová (monografie, časopisy, databáze, ...) klíčová slova? ̶+ metodologická – dle vhodného výzkumného designu (kvanti x kvali x smíšený) ̶tvorba přehledové studie = historická + teoretická + obsahová + metodologická východiska výzkumného problému Adobe Systems 25 Výzkumný proces v PgS 3. Formulace (a)výzkumných otázek většinou (b) hypotéz ne vždy, např. ... Adobe Systems 26 Výzkumný proces v PgS 4. Zjišťování (sport. pedagogických) faktů – sběr dat výzkumnými metodami a technikami 4.1 Kvantitativní výzkum ̶dotazník – vymezení, typy ̶pozorování – vymezení, typy ̶rozhovor – vymezení, typy ̶experiment – vymezení, typy ̶didaktický test – vymezení, typy ̶sociometrický test – vymezení, typy ̶... Adobe Systems 27 Výzkumný proces v PgS 4. Zjišťování (sport. pedagogických) faktů – sběr dat výzkumnými metodami a technikami 4.2 Kvalitativní výzkum ̶dotazník – vymezení, typy ̶pozorování – vymezení, typy ̶interview – vymezení, typy ̶focus group – vymezení, průběh ̶analýza dokumentů – vymezení ̶případová studie – typy ̶výzkum životního příběhu – koho? Øetnografie – vymezení Ø... Adobe Systems 28 Výzkumný proces v PgS 5. Vyhodnocení výsledků ̶kvantitativní – jevy („čísla“) – lze měřit, počítat – statistické techniky, tabulky, grafy ̶kvalitativní – jevy („slova“) – hluboká analýza, popis 6. Zpracování výsledků ̶psaní zprávy o výzkumu ̶věda = vědecký text (= vědění) ̶prezentace – diskuse Adobe Systems 29 Děkuji Vám za pozornost