Adobe Systems 1 4. Výuka v teorii a praxi: plánování, realizace a evaluace výuky. Adobe Systems 2 Obsah ̶Výuka v teorii a praxi: plánování, realizace a evaluace výuky. ̶Stanovování cílů výuky (kognitivní, afektivní, psychomotorické). ̶Bloomova taxonomie. ̶Organizační formy výuky. ̶Fáze výuky. ̶Didaktické principy. ̶Didaktické prostředky. ̶Kvalita výuky. Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Výuka v teorii a praxi ̶Plánování – od bleskové přípravy k didaktické analýze učiva, příprava na konkrétní vyučovací jednotku (Jaké jsou cíle? Co se mají žáci naučit? Jak je to naučím?) ̶Realizace – pedagogická interakce a komunikace učitele a žáků nad učivem s cílem rozvoje žáků ̶Evaluace/reflexe – zhodnocení hodiny Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Stanovování cílů výuky dle obsahového zaměření ̶Taxonomie výukových cílů = důležité zejména pro plánování výuky. 1.Kognitivní (poznatky, znalosti, kognitivní dovednosti) 2.Afektivní (postoje, návyky, hodnotová orientace, sociální dovednosti) 3.Psychomotorické (motorické dovednosti) Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Jak formulovat výukové cíle? ̶Konzistentnost – podřízenost nižších cílů vyšším (návaznost). ̶Komplexnost – zohlednění všestranného rozvoje osobnosti žáky v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické. ̶Přiměřenost – soulad požadavků cílů s možnostmi žáků a učitelů, s podmínkami školy (ani ne lehké, ani ne příliš náročné cíle). ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Bloomova taxonomie Hierarchicky řadí kognitivní cíle. Začíná od nejméně kognitivně náročných po nejsložitější na myšlenkové operace. Původní verze (viz obrázek), revidovaná verze ZDE Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Organizační formy výuky Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Fáze výuky Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Didaktické principy (zásady) ̶= pravidla, která by zajistila efektivnost výchovně-vzdělávacího působení ̶Odkud se vzaly didaktické principy?: ̶nejprve se získávaly empiricky – na základě rozboru a zobecnění těch postupů, které v praxi vedly k úspěšným výsledkům. ̶Pro koho platí? ̶mají obecnou platnost (na mládež i dospělé – modifikují se dle situací atd.) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Krátký pohled do historie ̶Platón, Aristoteles, Quintilianus – soustavnost výchovné práce, aktivnost vychovávaného jedince při vyučování, přiměřenost ̶Vittorino da Feltre, Michel de Montaigne, Francis Bacon – od mechanického memorování k samostatnému poznávání, k posuzování, tvůrčí činnosti Obsah obrázku staré, vsedě, budova, muž Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Krátký pohled do historie ̶J. A. Komenský – princip názornosti, soustavnosti, uvědomělosti, přiměřenosti, všestrannosti výchovné činnosti, od jednoduchého ke složitému, od konkrétního k abstraktnímu atd. ̶J. J. Rousseaue – přirozenost a svoboda výchovy, osobní zkušenost ̶K. D. Ušinskij – přiměřenost, soustavnost, názornost, aktivnost, samostatnost, trvalost, řídicí úloha učitele ̶L. N. Tolstoj – aktivita, tvořivost jedince ̶ Obsah obrázku stojící, hnědá, stůl, dřevěné Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Krátký pohled do historie ̶20. století – pedagogický reformismus – přiměřenost, individualizace výchovné práce, aktivnost, emocionálnost ̶ Obsah obrázku interiér, osoba, knihovna, dítě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, přenosný počítač, počítač, fotka Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Základní pedagogické principy ̶cílevědomosti – jasně stanovit konečné i dílčí cíle, tyto cíle dostatečně zdůvodnit a přiměřeně je objasnit vychovávanému jedinci/skupině ̶soustavnosti (systematičnosti) – veškeré výchovné podněty mají být uspořádány do zdůvodněného systému, který umožní jejich osvojování v logickém pořádku ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Základní pedagogické principy ̶aktivnosti – samostatná činnost jedince, aktivizovat jeho poznávací, citové procesy, opírat se o jeho zájem a stimulovat jej vhodnou motivací, soustavně ho vést k aplikaci a k praktickému využívání získaných vědomostí a dovedností ̶názornosti – vycházet ze smyslového nazírání předmětů a jevů skutečnosti a z jejich obrazů (přímý názor), opírat se o dosavadní představy a zkušenosti vychovávaného jedince (nepřímý názor), systematicky rozvíjet jeho nazírací a představovací schopnosti ̶ Obsah obrázku exteriér, kolo, voda, pláž Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Základní pedagogické principy ̶uvědomělosti – osvojované učivo se má odrážet ve formě jasných představ a přesných pojmů, soudů a úsudků, jedinec má zkoumané jevy promýšlet, získané vědomosti má správně vyjadřovat i jazykově, má pochopit úlohu získaných vědomostí a dovedností a správně a tvořivě jich v praxi používat ̶ Obsah obrázku šipka Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Základní pedagogické principy ̶trvalosti – vyžaduje, aby jednou osvojené vědomosti, dovednosti i zájmy a postoje se staly trvalým majetkem vychovávaného jedince → opakování, procvičování ̶přiměřenosti – obsah, formy a metody výchovy mají být v souladu s věkovou vyspělostí a s dosavadní úrovní (znalosti, schopnosti) ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 17 Základní pedagogické principy ̶emocionálnosti – probouzet ve VV procesu citové prožitky vychovávaného jedince, opírat se o ně, udržovat trvale radostnou tvůrčí atmosféru ̶jednotnosti výchovného působení – jednota v požadavcích i v přístupech všech učitelů a vychovatelů ̶ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Zápatí prezentace 18 Didaktické prostředky ̶Obecně: vše, co vede k dosažení výchovných a vzdělávacích cílů. ̶Smyslem je zajistit, podmínit a zefektivnit průběh vyučovacího procesu. 1.Materiální (učebny, vybavení, vyučovací pomůcky) 2.Nemateriální (výukové metody, organizační formy, didaktické principy) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 19 Kvalita výuky ̶Vytváření příležitostí k učení. Zdroj: Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU.