KAZUISTIKA np4115_Didaktika TV Vypracovala: Bc. …………………… UČO: ……………….. OBSAH Skok daleký Stock vektory, Royalty Free Skok daleký Ilustrace | Depositphotos® •Předmět: Kazuistika hodiny TV (skok vysoký, video KA3) – zaměření na bezpečnost v hodině •Anotace •Úvod •Rušná část •Průpravná část •Hlavní část (organizace + samotná hl. část) •Závěrečná část •Analýza •Alterace •Závěr • ANOTACE •Popis jednotlivých částí hodiny •Zaměření na didaktický aspekt – bezpečnost ve výuce •V hodině tělesné výchovy jsou dva pedagogové •Hodiny se účastní smíšená skupina dívek i chlapců • Obsah obrázku interiér, patro, strop, místnost Popis byl vytvořen automaticky ÚVOD •Hodiny se účastní dva pedagogové a smíšená skupina dívek a chlapců •Žáci jsou v úvodu informováni o průběhu hodiny •„Dáme si čtyři kolečka na rozběhání, pak uděláme rozcvičku – náš pan kolega si vezme rozcvičku a my se dneska zaměříme na skok vysoký.“ •Nakonec učitel hvízdne a říká, že si žáci mají dát pět koleček RUŠNÁ ČÁST •Žáci se na pokyn vyučujícího rozlusávají 5 koleček kolem tělocvičny, ve které je již nachystané doskočiště na skok vysoký, které zavazí žákům při běhu •Rušnou část vyučující končí aniž by věděl, jestli všichni tělocvičnu opravdu oběhli 5x PRŮPRAVNÁ ČÁST •Průpravná část začíná slovy: „Stačí, pojďte na značky. Využijeme místo, kde nejsou lavičky. Tak jdeme na to.“ •Žáci jsou vyzváni, aby si kolem sebe udělali dostatek místa a předcvičující učitel je instruuje slovy: •„Když se takhle zatočíte, tak abyste kolem sebe měli dost místa.“ •Rozcvičení probíhá za pokynů předcvičujícího učitele, druhý učitel postává jen opodál •Předcvičující hodnotí provedení každého cviku slovy: •„Výborně.“ ORGANIZACE HLAVNÍ ČÁSTI Obsah obrázku patro, interiér, místnost Popis byl vytvořen automaticky ORGANIZACE HLAVNÍ ČÁSTI •Instruktáž vyučujícího: „Mělo by vám to vyjít tak, že se rozběhnu obloučkem, pokrčím, když se odrážím z levé pravou, natáhnu ruku a přehoupnu se. Skáčeme flopem přes laťku!“ •Doplnění druhého vyučujícího ukázkou. •Žáci jsou rozděleni do dvou zástupů, podle toho, ze které strany se budou rozbíhat. HLAVNÍ ČÁST •Probíhá samotné skákání •Výkony hodnotí slovy: „Výborně! Ták, dobrý! Neskákej ty nůžky, skoč na záda. Pěkné!“ •Probíhá instrukce pro ty, kteří skákali prozatím nůžky: „Měli byste si na nižší výšce zkusit spadnout na ty záda.“ •U výšky 120 cm vyhlašuje učitel menší soutěž pro žáky. Kdo výšku neskočí, tak vypadává. •Gumu postupně zvyšují vyučující po pěti centimetrech až na výšku 140. Poslední dva žáky ostatní povzbuzují potleskem. Obsah obrázku patro, interiér Popis byl vytvořen automaticky ZÁVĚREČNÁ ČÁST •Všichni zatleskají dvěma výhercům •Učitel vyzývá hochy slovy: „Hoši, pojďte. Jdeme uklízet.“ Ti uklízí s pomocí druhého pedagoga doskočiště, stojany a gumu. •Závěr hodiny buď na videu není nahraný nebo žádný neproběhl. ANALÝZA – KLADY •Ukázka provedení rozběhu a skoku •Žáci vybíhají na svůj pokus po vyzvání učitele •Průběh pokusu je po pomyslné kružnici, aby si žáci navzájem nezavazeli •Skákání přes gumu ne přes výškařskou laťku – ale i to si mohli párkrát vyzkoušet + ANALÝZA – ZÁPORY •Shluk žáků v úvodní části místo organizovaného nástupu •Nezazní, jak se má žák správně přes laťku dostat, jaké jsou chyby, na co by si měli dávat pozor •Velký nedostatek v komunikaci a doplnění pedagogů navzájem, rozdělení jejich rolí •Jeden učitel vede skoro celou hodinu • – ALTERACE ZÁVĚR •Z pohledu bezpečnosti byla hodina nezdařilá •Hodina neodpovídala tomu, že v ní byli dva vyučující, kteří mohli zajistit lepší podmínky bezpečnosti •Vyučovací hodina postrádala náboj – u většiny žáků bylo vidět, že se během hodiny nudí •Celá hodina byla zaměřená na individuální aktivity jednotlivců – dobré by bylo zařadit nějakou společnou aktivitu (vybíjenou, …) ZDROJE PRO PREZENTACI •https://is.muni.cz/auth/do/fsps/e-learning/videoteka_kpeds/vj/ •https://cz.depositphotos.com/vector-images/ •https://www.fsps.muni.cz/impact/atletika-1/skok-vysoky/skok-vysoky-zaklady/ • •