TEORIE A DIDAKTIKA ÚPOLOVÝCH SPORTŮ 1 PHDR. MICHAL VÍT, PH.D. INFORMACE O PŘEDMĚTU  ASEBS 1. semestr  Rozsah: 7/7 (přednáška/cvičení 7)  Počet kreditů 4 CÍL PŘEDMĚTU  Popsat a vysvětlit teorii a didaktiku úderových úpolových sportů  Získat znalosti o aplikaci plánovaní tréninkového procesu do bezpečnostních složek VÝSTUPY Z UČENÍ Po ukončení předmětu student dokáže samostatně vybrat základní technické prostředky podle zadaných požadavků aplikuje teoretické znalosti, dokáže na jejich základě popsat a vysvětlit technické prostředky chápe společenské a právní souvislosti použití technických prostředků v nutné obraně dokáže argumentovat na doplňující dotazy, je schopen analyzovat jednotlivé fáze techniky a na základě již známých postupů vytvářet nové OSNOVA Technické prostředky úderových úpolových sportů: postoje, kryty, údery, kopy Průpravná cvičení v úderových úpolových sportech Kondiční schopnosti v úderových úpolových sportech. Speciální prostředky a metody rozvoje kondičních schopností Struktura sportovního výkonu v úderových úpolových sportech. Limitující faktory a jejich rozvoj Plánování, evidence a vyhodnocování tréninkového procesu v úderových úpolových sportech Trénink úderových úpolových sportů. Cíle a úkoly, růst sportovní výkonnosti Taktická příprava v úderových úpolových sportech. Modelové situace a jejich řešení v úderových úpolových sportech Úderové úpolové sporty v sebeobraně HODNOCENÍ  Aktivní účast na cvičeních min. 85%  Seminární práce  Výběr úpolového systému  Výběr vhodných úderových technik  Rizika spojená s údery (útočník/obránce)  Průpravná cvičení  Didaktická řada  Rozvoj úderové techniky (technický, kondiční)  Aplikace do bezpečnostních složek  Písemný test ÚDEROVÉ ÚPOLOVÉ SPORTY (ÚÚS)  DEFINICE  ÚÚS jsou podskupinou úpolových sportů, které ke kontaktnímu fyzickému překonání protivníka využívají údery, kopy, kombinaci úderů a kopů, anebo údery a kopy v kombinaci s grapplingovými technikami. Za úder je považován i zásah zbraní.  Specifika použití úderů z hlediska úderových ploch, zásahových ploch, povolené intenzity impaktu na tělo aj. jsou uvedena v pravidlech daného sportu.  Technické prostředky úderů a kopů v jednom sportu povolené, jsou v jiném sportu zakázané. ROZDĚLENÍ ÚÚS PODLE ZAMĚŘENÍ Soutěžní Komplexně rozvíjející Sebeobranné SOUTĚŽNÍ  Zaměření na systém soutěží a přípravu na ně  V programu OH  Šerm: 1896  Box:1904  Taekwondo WT: 2000  Karate WKF: 2020/21 KOMPLEXNĚ ROZVÍJEJÍCÍ  Zaměření na celoživotní rozměr, mnohodimenzionální rozvoj člověka v oblasti:  tělesné  duševní  sociální  spirituální Tai Chi - Taolu Bagua – Taolu – Wu Shu Bagua - Aplikace Xingyi Quan SEBEOBRANNÉ  Zaměření na aplikaci úpolových dovedností v nutné obraně  Osobní sebeobrana  Profesní sebeobrana Crazy Monkey Defense – Rodney King Combat sambo ROZDĚLENÍ ÚÚS PODLE TECHNICKÝCH PROSTŘEDKŮ Údery Kopy Kombinace úderů a kopů Kombinace úderů, kopů a grapplingu Zbraňové ÚÚS KENDO - ZÁKLADNÍ PRAVIDLA KENDO – ASHI BARAI + UCHI WAZA KENDO – TAI ATARI ROZDĚLENÍ ÚÚS PODLE OCHRANY RUKY A NOHY Uzavřená rukavice Polouzavřená rukavice Prstová rukavice Omotávky Holá ruka ROZDĚLENÍ ÚÚS PODLE OCHRANY RUKY Box Kickbox Savate Muay thai ... WKF karate MMA Muay thai Kard Chuek Kyokushinkai karate Není úder jako úder! POROVNEJ  Údery povolené  Údery zakázané  Údery úmyslné  Údery neúmyslné PRIMÁRNÍ vs SEKUNDÁRNÍ ÚDER Million Dollar Baby Režie: Clint Eastwood Hrají: Clint Eastwood, Hilary Swank, Morgan Freeman a další. ROZDĚLENÍ ÚÚS PODLE ZÁPASIŠTĚ Ring Tatami Oktagon Lei tai Palubovka RING (4,9)-6,1 m  BOX  AIBA  PROFI  KICKBOX  Full contact  Low kick  K-1  Thaiboxing  SAVATE  A další sporty …. TATAMI 7x7 m  KICKBOX  Points fighting  Light contact  Kick light TATAMI 8x8 m  WKF KARATE  WT TAEKWONDO OKTAGON  Octagon - UFC  Osmihranná klec s kovovým plotem potaženým černým vinilem  Průměr 32ft (9,75m)  Volný prostor 30ft (9,1m), t.j. průměr vepsané kružnice  Plot je vysoký od 5ft 6 (1,71m) do 5ft 8 (1,85m)  Klec je postavená na podiu vysokém 4ft (1,2m) od země.  Rám každého dílu plotu musí být polstrovaný i mezi každou z osmi sekcí.  Klec má dvoje vstupní dveře proti sobě. FINISH RATE - dokončení zápasu v boji 2017 Finish rate 50% Octagon - UFC VELIKOST OCTAGONU - FINISH RATE - DÉLKA ZÁPASU LEI TAI  INTERNATIONAL WUSHU FEDERATION (IWUF)  Zápasová plocha  8 x 8 m  Výška 0,8 m  Ochranná plocha (žlutá)  2 m široké  0,3 m vysoké PALUBOVKA  Kendo  Šiai-džó  čtverec či obdélník  Strany 9 – 11 metrů VÝBĚR ÚPOLOVÉHO ÚDEROVÉHO SPORTU PRO VÝCVIK BS Rozdělte úderové úpolové sporty podle jejich účelnosti ve výcviku bezpečnostních složek do skupin: Zcela vhodné Částečně vhodné Zcela nevhodné VÝBĚR VHODNÝCH TECHNICKÝCH PROSTŘEDKŮ ÚDEROVÝCH ÚPOLOÝCH SPORTŮ PRO BS Rozdělte technické prostředky úderových úpolových sportů podle principů motorického učení do skupin: Základní techniky úderů a kopů Pokročilé techniky úderů a kopů Raritní techniky úderů a kopů Metody rozvoje síly  Rozvoj maximální síly  Dynamická síla  Metoda maximálních úsilí – maximální odpor  Metoda opakovaných úsilí – opakování odporu středně velké zátěže až do únavy (poslední pokusy jsou nejdůležitější)  Statická síla  Metoda izometrických napětí (proti pevnému odporu) Metody rozvoje síly  Rozvoj rychlé síly  Metoda rychlostní (překonávání menšího odporu co největší rychlostí)  Metoda kontrastní (střídání velikosti odporu v rozmezí cca 30 – 70 %)  Plyometrická metoda (rázová) např. opakované odrazy  Rozvoj vytrvalostní síly  Metoda vytrvalostní (překonávání menšího odporu po co nejdelší čas) Příklady rozvoje rychlé síly  Bench press  Hmotnost 50% maximálního výkonu 3-4 x dynamicky  3 série  Odpočinek 6x vlastní doba cvičení  Údery (cuki) s 1kg činkou  3-4 x  3 série Zásobník cvičení KARATE ZAŘAZENÍ KARATE DO SYSTEMATIKY ÚPOLŮ  Úpolový sport využívající zejména úderů a kopů, ale i krytů, podmetů, hodů, páčení a dalších technik Úpolový sport Bojové umění Umění sebeobrany HISTORIE – PŮVOD V ČÍNĚ  Chuan-fa – čínské bojové umění (v mandarinské čínštině Kung-fu, v kantonésštině Ken-fat, v japonštině Kempo).  Původ indický mnich Bodhidharma (520 přišel do Číny – chrám Shaolin), vyučoval boxerské cvičení – 18 rukou z Lohan (základna všech pozdějších bojových umění) PŘENESNÍ NA OKINAWU  Okinawa (rosa v otevřeném moři) ostrov patřící Japonsku. Součást souostroví Ryukyu.  První kontakty Číny s Okinawou mezi 560 -618. Obchodní a politické styky – také čínští mniši (Shaolin kun-fu)  1479 – zákaz nošení mečů na Okinawě (král Sho Shin) a následně zabavení všech zbraní => vznik 2 škol sebeobrany Tode (šlechtici), Ryukyu Kobudo (zemědělci a rybáři)  1609 – obsazení Okinawy (klan Satsuma) – zákaz zbraní – rozvoj boje „prázdnou rukou“ a sebeobrany, Chuan-fa + Tode Te (Okinawa-te)  Trénink probíhá tajně  Předávání umění z mistra na žáka  Použití v boji na život a na smrt  Nejvýznamnější centra – města Shuri, Naha, Tomari PŘENESENÍ DO JAPONSKA  17. – 19. století přechod z období juitsu k do, důvod technický pokrok (střelné zbraně), uvolňování politické situace (Okinawa se stává samostatnou prefekturou Japonska).  1904 Anko Itosu karate do okinawských škol  1922 ukázka karate v Japonsku (G. Funakoši)  1955 JKA (1958 uznána ministerstvam školství) ŠKOLY A STYLY KARATE ŠKOLY A STYLY KARATE  Shotokan ryu – Gichin Funakoshi  Wado ryu – Hironori Otsuka  Goju-ryu – Chojun Miyagi  Shito-ryu –Kenwa Mabuni  Kombinace Shorin-ryu a Shorei-ryu  Vedle karatedo také ovládání zbraní kobudo ŠKOLY A STYLY KARATE  Gichin Funakoshi  1919 – 1922 karate za hranice Okinawy  „čínská ruka“ → „prázdná ruka“  Systematizace technik  Vštěpování etiky a disciplíny z jiných bojových umění  Pravidla pro jiyu kumite  Požadavky na stupně a třídy  Shotokan  Hironori Otsuka → Wado ryu  Masatoshi Nakayama → JKA  Hidetaka Nishiyama → ITKF  Hirozoku Kanazawa → SKI  Masutacu Oyama → Kyokushinkai SVĚTOVÉ FEDERACE A ASOCIACE  WKF – World Karate Federation  21. 11. 1965 v Paříži založení Europen Karate Union – EKU (Evropská Unie Karate). Prvním prezidentem se stal Jacques Delcort  V roce 1990 dochází ke změně názvu na WKF  Hlavními směry WKF jsou styly Shito-ryu, Wado-ryu, Goju-ryu, a Shotokan-ryu. Současným prezidentem je Antonio Espinos. Sídlo je v Madridu ve Španělsku.  WKF zastřešuje jednotlivé kontinentální unie (UFAK, AFK, EKF, OKF, PKF) SVĚTOVÉ FEDERACE A ASOCIACE  JKA – Japan Karate Association  Organizace byla založena v květnu 1949. Založili ji Masatoshi Nakayama, Hidetika Nishiyama a Isao Obata  ITKF – International Traditional Karate Federation  ITKF byla založena 27. září 1974 při setkání zástupců světových federací karate. Je vedoucí mezinárodní organizací „tradičního karate“  Následuje budo principy  Sídlo se nachází v Los Angeles a prezidentem se po zesnulém Hidetaku Nishyiamovi stal Richard Jorgensen  SKIF – Shotokan Karatedo Intarnational Federation  založena v roce 1978 Hirokazem Kanazawou poté co v roce 1977 opustil organizaci JKA  Kromě tradiční filozofie se ještě opírají o tzv. "Rei-k-Setsu" KARATEDO NA ÚZEMÍ ČR  1962, kdy při Ústřední sekci juda byla založena tzv. subkomise pro přidružené disciplíny. Do těchto disciplín spadalo karatedo, aikido a sebeobrana.  V dubnu roku 1970 byla ustanovena Komise karatedo Československého svazu judo České tělovýchovné organizace, jako nejvyšší orgán pro karatedo v ČSR.  Rozhodnutím komise byl stanoven styl Shotokan ryu za oficiální školu pro ČSR.  V roce 1970 ustanoven oficiálním směrem Shotokan ryu a pro SSR v roce 1972 Goju ryu.  15. května 1990 byl založen Český svaz karate TECHNICKÉ PROSTŘEDKY KARATE  Kihon, kihon ido  – základem jednotlivé techniky (waza)  Kata  bunkai kumite  Kumite KIHON  Dachiwaza (technika postojů)  Joshiwaza (útočná technika paží)  cukiwaza (technika úderů)  uchiwaza (tachnika seků)  Ukewaza (technika krytů)  Kashi waza  Geriwaza (útočná technika nohou)  Haraiwaza (technika podmetů)  Kawashiwaza (technika úhybů)  Nagewaza (technika hodů a porazů)  Ukemiwaza (technika pádů) ÚDEROVÉ PLOCHY Paže Ude, sokumen, wan (předloktí) Empi Nohy Koshi (bříška pod prsty) Tsumasaki (prsty) Sokuto (malíková hrana) Haisoku (nárt) Kakato (pata) Hiza (koleno) Sokutei (klenba nožní) ÚDEROVÉ PLOCHY – HORNÍ KONČETINA ÚDEROVÉ PLOCHY - DOLNÍ KONČETINA ÚDEROVÉ PLOCHY Ruka sevřená v pěst Seiken Uraken Tettsui Ippon-ken Nakadaka-ken Hiraken (polootevřená ruka) Otevřená ruka Shuto Heito Keito Haishu Nukite Washide Teisho Seiryuto Kumade Kakuto Koko KATA  Kombinace krytů, protiúderů a pohybů prováděných v různých postojích do různých směrů s různým načasováním představující obranu proti několika soupeřům v předem přesně stanovené posloupnosti  Začínají krytem  Bunkai KUMITE  Základní kumite – řízené formy, maai  Gohon kumite  Sanbon kumite  Kihon ippon kumite  Jiyu ippon kumite – řízená forma se získáváním citu pro vhodnou kontaktní vzdálenost  Jiyu kumite – volný zápas WKF KARATE - BODOVÁNÍ ROZDÍLY  ROZDÍLY V PRAVIDLECH RŮZNÝCH STYLŮ KARATE  ROZDÍLY MEZI JAPONSKÝM A OKINAWSKÝM KARATE SPECIÁLNÍ PROSTŘEDKY - HOJO UNDO  HOJO UNDO SPECIÁLNÍ PROSTŘEDKY  KOTE KITAE SPECIÁLNÍ PROSTŘEDKY - MAKIWARA Wolfův transformční zákon (1892)  "V důsledku změn funkčních nároků dojde v kosti k přestavbě vnitřní architektoniky a právě tak i druhotně ke změně zevního tvaru kosti."  Remodelace kosti a zvýšení hustoty minerálu kostí (BMD) podle Wolfova zákna v bojových uměních  Podle Wolffova zákona povede zatížení konkrétní kosti povede k přestavbě kosti, aby se stala silnější a odolnější  Případová studie na FSpS MU  1 testovaná osoba  100 dní  Metodika "Iron palm"  Výsledky: naprůkazné ZADÁNÍ ÚKOLŮ  Proveďte analýzu a syntézu prezentovaných informací odpovězte na otázky vypracujte úkoly podle zadání DIDAKTIKA KARATE Složky sportovního tréninku  Kondiční příprava  Technická příprava  Strategicko-taktická příprava  Psychická/psychologická příprava Pedagogika  je společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti  Pedagogika jako obecný obor se dále dělí na konkrétní pedagogiky  Hudební pedagogika  Pedagogika sportu  A dále na specializace, tzn. didaktiky konkrétních oborů se svými metodikami  didaktika matematiky  didaktika sportu Pedagogika sportu  Pedagogika sportu je věda o sportovní edukaci  Z hlediska systematizace věd je pedagogika sportu součástí věd pedagogických, současně se řadí také do systému věd o pohybu a sportu  Interdisciplinárním vědní obor, propojuje teoretické poznatky a výzkum především pedagogiky a kinantropologie, zkoumá:  vztah sportu a edukace a to v historickém a současném kontextu  komplexní rozvoj jedince a celé společnosti využitím tělesného pohybu  V ČR se dále používají pojmy  pedagogická kinantropologie  motopedagogika Didaktika  Součástí pedagogiky  Didaktika je teorie vzdělávání, která se zabývá:  Formami  Postupy  Cíli vyučování  Didaktika je pojem odvozený z řeckého slova "didasko" - učím nebo vyučuji  Předmět didaktika je nezbytnou součástí studia každého studenta, který má v úmyslu se někdy zabývat učitelským povoláním Didaktická hra  záměrně vytvářena hra s cílem rozvíjet poznávací procesy, vědomosti a duševní schopnosti dítěte  Jedná se o cílevědomě navozované a řízené učení hrou  Didaktická hra je analogie spontánní činnosti dětí, která sleduje (pro žáky ne vždy zjevným způsobem) didaktické cíle  Její předností je stimulační náboj, neboť probouzí zájem, zvyšuje angažovanost žáků na prováděných činnostech, podněcuje jejich tvořivost, spontaneitu, spolupráci i soutěživost, nutí je využívat různých poznatků a dovedností, zapojovat životní zkušenosti  Některé didaktické hry se blíží modelovým situacím z reálného života Didaktická řada  Posloupnost cviků vedoucích k dosažení didaktického cíle  Průpravná cvičení  Analyticko-syntetická metoda  Na konci didaktické řady je syntéza - ucelený výsledný pohyb Didaktická hra  Didaktický cíl  Jasné vymezení pravidel  Obsah Didaktické zásady  Názornosti  Uvědomělosti  Soustavnosti  Přiměřenosti  Trvalosti Didaktické zásady  Zásada názornosti  observační učení (především u dětí)  první ukázka technicky zcela správně a s reálnou dynamikou  smyslové vnímání – zapojit co největší počet smyslů: sluch, zrak (ukázka), pohyb, dotek  abstraktní myšlení (pochopení techniky)  Zásada uvědomělosti  aktivizace cvičenců  vědomé řízení pohybu  pozitivní přijímání učiva  možnost vyjádřit se, zeptat se, získat zpětnou vazbu Didaktické zásady  Zásada soustavnosti  uspořádanost učiva v logickou didaktickou soustavu  soustavné dodržování systému cvičení s perspektivou rozvoje  Zásada přiměřenosti  dodržení zákonitosti poznávací činnosti (příliš mnoho učiva D, příliš abstraktní D aj.)  stručné a jasné pokyny C, oddělení činností v jednoduché celky C  respektovat hmotnostní rozdíly cvičenců  tělesné rozdíly (silnější – slabší, vyšší – nižší, těžší – lehčí, muži – ženy)  individuální rozdíly (pohybové nadání, temperament, disciplinovanost aj.) Didaktické zásady  Zásada trvalosti  zapamatování učiva (retence)  opakování a upevňování znalostí a motorických dovedností  nejen mechanické opakování, ale i  řízení procesu učení  přístup ke cvičencům  motivace  schopnost samostudia a procvičování mimo tréninky Organizační formy  Hromadná  Frontální  V kruhu  Ve dvojicích, trenér mění místo  Individuální  Při opravování chyb  Individuální trénink Vyučovací postupy  Základní strategie ve vzdělávacím procesu  Komplexní postup (vcelku)  nacvičování pohybové dovednosti při zachování všech souvislostí a v různých variantách  užívá se při nácviku cvičení, která se vyznačují jednoduchostí a mají přirozený charakter a není třeba je již dále rozkládat  Analyticko-syntetický postup (od části k celku)  se využívá u vyspělejších žáků, kteří jsou schopni tento postup přijmout  při nácviku složitých a obtížných pohybových struktur, které si žáci nemohou osvojit naráz, ale postupným zvyšováním obtížnosti  Synteticko-analytický postup (od celku k části)  vychází z rovnocennosti obou předchozích struktur Vyučovací metody  Motivační metoda  Smyslem při utváření optimální motivace žáků k učení je zajistit jejich vyšší aktivitu a osobní zainteresovanost vzhledem k cílům učebního procesu.  Expoziční metoda  jejím cílem je předání učiva žákovi učitelem, užívají se 4 přístupy a to:  přímý přenos (popis, výklad, vysvětlení)  zprostředkovaný přenos pomocí názoru (ukázka, model)  heuristický přístup (tvůrčí aktivita žáků)  metody samostatné percepční činnosti žáků Vyučovací metody  Fixační metody  jejich podstatou je procvičování, upevňování a zdokonalování již nacvičeného učiva.  Diagnostické metody  kontrola a hodnocení dosažených výsledků.  vstupní diagnostika  průběžná diagnostika  finální diagnostika Výchovné metody  Kladení požadavků  učitele a jejich zvnitřnění žáky závisí na aspiracích a kontextu pedagogické praxe  Ke splnění cílů je třeba vyvíjet úsilí  Učitel má "svoje nároky"  Přesvědčování  učitel usiluje o zvnitřnění konkrétních a pravdivých podnětů  Cvičení  vytváření situací které vyžadují určitou žádoucí reakci  Odměna a trest  Příklad  Skupinová výchova Etika karatedo  Etika je filozofická disciplína zabývající se morálními jevy, které usilují o vzájemné promítnutí postoje jedince i společnosti při posuzování lidských úkolů z hlediska svědomí.  V karatedo to znamená: čestné a ohleduplné chování k tréninkovým partnerům, respekt k trenérovi a rozhodčím, vítězství bez ohrožení zdraví soupeře. Etika karatedo  V okinawské historii se setkáváme s etickým principem zvaným dódžókun (odvozeného od slova "kun" – charakter).  Zakladatel těchto předpisů byl mistr Sakugawa (1733-1815), který je formuloval takto:  Snaž se o dokonalost svého charakteru!  Buď loajální, věrný a spolehlivý!  Snaž se!  Respektuj ostatní!  Vyvaruj se násilí! Etika karatedo  Z dódžókun vychází také Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  20 zásad karatedo bylo zpracováno Gičinem Funakošim, aby provázeli žáky, kteří se rozhodli vydat cestou karatedo, a plně jim osvětlili duchovní principy karatedo.  Ti, kteří začali trénovat karatedo, se nesmí zaměřit pouze na technické aspekty karatedo, ale musí hledat také povznesení ducha, protože opravdové karatedo trénuje tělo i mysl. Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  1. Karate začíná a končí „rei“  „Rei“ je často překládáno jako respekt, vlastně to ale znamená víc  Vedle respektu k ostatním zahrnuje i sebeúctu  Přenesení sebeúcty ze sebe na druhé je pravým projevem „rei“ Opravdové „rei“ je vnějším projevem uctivého srdce  Veškerá bojová umění začínají a končí „rei“  Dokud nejsou praktikována s pocitem vážnosti a úcty, jsou pouhou formou násilí Proto musí být bojová umění provázená „rei“ od začátku do konce Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  2. Karate nezná první útok  V karate mohou být ruce i nohy smrtelnou zbraní, proto se karateka musí vyvarovat bezhlavému použití těchto zbraní  Toto pravidlo podtrhuje naprostou nezbytnost trpělivosti a tolerance  Existuje názor, že všechno „budo“ je založené na zásadě zaútočit první. Pravděpodobně si nevšimli, že znak pro „bu“ válečný je složeninou dvou znaků znamenajících „zastavit“ a „kopí, halapartny“. Tudíž bojová umění zastavují boje Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  3. Karate stojí na straně pravdy (práva)  Karate je bojové umění, kde jsou ruce a nohy jako meče a nemohou být použity nečestně nebo nevhodně.  Karateka musí stát vždy na straně pravdy a pouze v nevyhnutelných případech může použít svou sílu jako zbraň Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  4. Nejdřív poznej sebe, potom ostatní  Karateka si stále musí uvědomovat své silné a slabé stránky a nikdy se nesmí oslnit nebo zaslepit ješitností a přílišnou sebedůvěrou  Pak bude schopen odhadnout klidně a pozorně silné a slabé stránky protivníka a vytvořit patřičnou strategii  Pokud neznáme ani sebe ani protivníka, vítězství záleží na náhodě Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  5. Způsob myšlení je více než technika  Tato zásada provází celý náš život, kdy jsme nuceni dělat důležitá rozhodnutí  Jestliže jsme moudří, můžeme se spolehnout, že naše intuice rozhodne správně  Jedná se o vnitřní rozpor, jestli se pustit do boje nebo ne, schopnost předvídat a předcházet konfliktům  Tato zásada se často vysvětluje na příbězích o testování žáků, či synů učitelem, kdy technicky nejlepší na této úrovni selhává Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  6. Mysl musí být osvobozená, uvolněná  Začátečníci se velmi často striktně kontrolují. Nedůvěřují myšlence otevřít svou mysl nechat ji volně běžet  Naší mysli by mělo být dovoleno volně se pohybovat, přestože vyhledává blátivá zákoutí. Ani lotosový květ není pošpiněn bahnem, ve kterém roste. Podobně precizně vyleštěná křišťálová koule zanechaná v blátě je proti skvrnám odolná. Přísná vláda nad myslí jí vezme její svobodu  Držet mysl v těsných hranicích může být nezbytné pro začátečníky, ale dělat to po celý život nám zabraňuje dosáhnout vyšší úrovně a vede k životu s nenaplněným potenciálem Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  7. Pohroma pramení v nedbalosti  Z nedbalosti vzniká většina úrazů, ať už to jsou úrazy, které si způsobíme sami nedostatečným rozcvičením, nebo ostatním při nekontrolované technice v nácviku kumite  Několik let tréninku může být ztraceno kvůli lehkovážnosti a nedbalosti! Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  8. Karate přesahuje dojo  Cílem karatedo je vytříbit a vychovat naše tělo i mysl. Výchova mysli a duševních postojů, která začíná při cvičení v „dojo“ (tréninková místnost), nemůže skončit zároveň s tréninkem. Přesněji řečeno, úsilí by mělo pokračovat i mimo „dojo“, v každodenním životě  A naopak nestřídmé jídlo a pití a ostatní zdraví škodlivé zvyky mimo „dojo“ se přenesou do cvičení v „dojo“. Budou vést k záhubě těla i ducha a znemožní jim realizaci tréninkového cíle  Ať už vevnitř nebo vně „dojo“ karateka musí pořád mířit k rozvoji ducha a těla Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  9. Karate je celoživotní cestou  Není žádný bod, jehož dosažením byste dovršili trénink karate, vždy je tu nějaká vyšší úroveň. Z tohoto důvodu na sobě musí karateka pracovat celý svůj život  Pravá cesta tréninku je nekonečná. Pouhé naučení se všech „kata“ a technik nepředstavuje správný trénink, dokud vše karateka nedovede k dokonalosti. Být dnes lepší než včera a zítra lepší než dnes po celý svůj život, to je pravá cesta karatedo Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  10. Dej karate do všeho, co děláš a najdeš „Myo“  Jeden úder nebo kop, ať už ho dáte nebo dostanete, může znamenat život nebo smrt. Toto pojetí utváří ducha karatedo  Pokud bude karateka čelit překážkám s vědomím, že je v sázce jeho život, odhalí se mu, co lze udělat pomocí jeho schopností. Uzří úžasnou sílu, která pramení ze zdokonalování těla i charakteru cestou karatedo a pochopí neskonalou krásu této cest  Znak pro „Myo“, jak ho použil Funakoshi, znamená mít podivuhodné schopnosti. Věřil, že když ctíte zásady karate v každodenním životě, můžete dosáhnout spojení obojího. To nám dodá sebedůvěru při dosahování „wa“ (rovnováhy). Každá chvíle našeho života je zkušenost, ze které se můžeme učit. Nabyté zkušenosti nám pak dávají sílu Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  11. Karatedo je jako vroucí voda, která chladne, když ji neohříváš  Ve všech oborech je ustavičnost a píle známkou úspěchu. Je nesmyslné začínat studium karatedo, pokud se na své cestě hodláte zastavit a občerstvovat se  Občasné tréninky nestačí  Pouze kontinuálním tréninkem budete schopni dosáhnout ovoce karatedo Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  12. Nepřemýšlej o tom, jak vyhrát, raději přemýšlej, jak neprohrát  Mysl uvažující pouze o výhře s sebou nevyhnutelně přináší nadměrný optimismus a způsobuje netrpělivost a podrážděnost. Cvičenci, kteří myslí pouze na výhru, ztrácí svoji pokoru. Začnou být lhostejní ke svému okolí, tento postoj může vytvořit mnoho nepřátel  Nejlepší postavení mysli je založené na naší pravé síle a neochvějném přesvědčení, že jsme ve své mysli pevně rozhodnuti neprohrát se žádným soupeřem bez ohledu na to, jaký bude; přesto nesmíme zapomenout, abychom se pomocí dobrých mravů stále snažili vyhnout konfliktům s ostatními  Karatedo bylo vždy považováno za bojové umění džentlmenů. Každodenní projev karateky musí být navenek jemný ale uvnitř silný Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  13. Přizpůsob se protivníkovi, vítězství závisí na schopnosti rozlišit zranitelná místa od nezranitelných  Když udělá soupeř výpad, hledejte slabinu v jeho bojovém postoji (kamae kata). Každý útok má svůj protiútok. Problémem je, když nevidíte výhody v odešlé situaci. Soupeřovo kamae se může zdát spolehlivě silné. Přesto, s vytrvalou a silnou strategií a použitím taktiky, můžete vynutit otevření a využít výhodu  V životě jsou chvíle, kdy musíte vzít osu do svých rukou. Někdy není vidět na konec tunelu. Naše představy kladou překážky před naše cíle a brání nám v růstu. Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  14. Výsledek zápasu vězí v uchopení „keyo“ (nehlídaný) a „jitsu“ (hlídaný)  Tradiční karatedo využívá dvě bojové strategie Ken a Tai. Strategie Ken je založena aktivním převzetí iniciativy. Tai je stav vyčkávání, bez náhlých útoků, čekání na soupeřův první úder  Pravidla třináct a čtrnáct zahrnují postoj mysli při střetu. Často jsou přirovnávána k vodě. Stejně jako voda přirozeně teče z vyššího místa do nižšího, měli bychom se vyhnout protivníkově silné stránce a zaútočit na slabinu, jako voda obtékající překážku. A stejně jako voda mění svůj tok podle krajiny, kterou protéká - pomalu a tiše se rozlévá na rovinách, rychle teče po úbočích a vytváří vodopády na hranách útesů – měli bychom se přizpůsobit pohybu a dynamice soupeře a využít v boji terén  Třinácté a čtrnácté pravidlo nemá význam pouze v boji, ale měli bychom ho aplikovat do našeho všedního života Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  15. Představ si, že tvé ruce a nohy jsou meče  Od chvíle, kdy budou ruce a nohy nadšeného karateky stejně nebezpečné jako meče, můžeme toto pravidlo brát doslova  Pokud ale půjdeme o krok zpět, můžeme považovat za nebezpečné také ruce a nohy člověka, který se žádným bojovým uměním nevěnuje. Pokud je v sázce přežití, je i netrénovaný jedinec schopen vyvinout neuvěřitelnou sílu. Pokud člověk bojuje celým svým srdcem a duší a bez ohledu na svůj život nebo zranění končetin, protivník má jen malou šanci se ubránit  Proto nesmíme nikdy podlehnout aroganci a přílišné sebedůvěře ve svoji sílu a schopnosti. A pokud čelíme komukoliv s tréninkem bojových umění nebo bez, musíme připustit jeho schopnosti  Pokud se objeví problémy, stále bychom měli zůstat ostražití a zdvořilí v mluveném projevu i v chování, a nehledět na protivníka shora, nepodceňovat jeho schopnosti. Raději bychom se měli soustředit na naši obranu s plným soustředěním a oddaností Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  16. Když překročíš svůj práh, uvidíš milióny nepřátel  Opustíme-li svůj domov, největším nepřítelem se nám stane nedbalost. Pokud nebudeme silní a stabilní ve svých postojích a názorech, přitáhneme spoustu nepříjemností. Tudíž vždy, když překračujeme práh našeho domu, bychom měli mít na paměti, že vstupujeme do prostoru s množstvím potenciálních nepřátel a měli bychom zůstat ostražití Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  17. Začátečníci se musí učit nízké postoje, pokročilí stojí v „shizen tai“  Na začátku se musíme naučit a dovést k dokonalosti všechny postoje, protože stabilní základ je podmínkou úspěšného karatedo.  Od začátku ze sebe musíme vydat maximum, abychom se také co nejvíc naučili.  V pokročilém tréninku pak vytváříme svůj vlastní pohotovostní postoj. Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  18. Kata cvič přesně, opravdový boj je jiná věc  Odedávna byly kata centrem tréninku karatedo. Vzhledem k tomu, že všechny techniky a metody byly během let experty a mistry vpleteny do kata, aby byly zachovány, musí být kata cvičeny a předváděny stejně, jako byly vymyšleny  Na druhé straně v reálném boji nebudeme svázaní rituály kata. Karateka musí přesahovat kata volným pohybem podle silných a slabých stránek soupeře Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  19. Nikdy nezapomeň ve své technice uplatnit tvrdé a měkké, napětí a uvolnění, pomalu a rychle – všechno ve spojení se správným dýcháním  Všechny výše zmíněné musíme mít stále na paměti a aplikovat je do cvičení kata i do střetného boje.  Pokud někdo cvičí kata bez ohledu na proměnlivost síly, možnosti napětí a uvolnění těla, nebo aplikaci různých rytmů při technikách, cvičení je bezvýznamné.  Nadějí je, že cvičením kata a kumite karateka plně porozumí tomuto pravidlu. Šótó nidžúkun Gičina Funakošiho  20. Ve svém hledání životní cesty buď pilný, nápaditý a dbej těchto pravidel  Tento bod shrnuje všechny předchozí  Ať už duševně nebo technicky, karateka musí být nepřetržitě ohleduplný, pilný a nápaditý  Nafoukanost a lenost jsou řetězy, které nám brání v rozvoji. Karateka na sobě musí neustále pracovat, stále být pokorný a pilný, dokud nepronikne do nejskrytějších úrovní karatedo  To musí být zásadním postojem, chceme-li se dát na cestu karatedo Etiketa karatedo  Etiketa je souhrn předpisů týkajících se vnějšího projevu konání v procesu karatedo, prostředek pro vytváření určitých postojů a hodnotových systémů v oblasti etiky  Mistři karate za základ celé etiky karate považují „rei“ (úklonu). V rei by neměl karateka vidět jen pozdrav, ale především zdvořilost, respekt, hierarchii a vděk. Zároveň je prostředkem, který pomáhá členovi určitého společenství uvědomit si svoje postavení vůči ostatním a uvědomění si své pozice ve společnosti  V karate můžeme vidět dva typy pozdravu: ve stoji (ricurei) a v kleku sedmo (zarei) Ricurei pozdrav ve stoji  Ricurei je pozdrav běžně používaný při komunikaci, hloubka úklony je odstupňovaný podle hierarchie  Hlubokou úklonu karateka požije i při vstupu do dojo a na začátku a konci tréninku.  Vykonává se zpravidla v musubi dachi s otevřenými dlaněmi a nataženými prsty přitisknutými na stehna nebo v heiko dachi s rukama sevřenýma v pěst Ricurei pozdrav ve stoji  Při vstupu do dojo  Při odchodu z dojo  Při vstupu na tatami  Při odchodu z tatami  Když se chci trenéra zeptat  Když mi trenér něco řekne  Když chci vyjádřit souhlas  Na začátku a na konci cvičení s partnerem  Na začátku a na konci tréninku při nástupu  Na začátku a na konci cvičení kata  Při vstupu sensei, shihan nebo soke do dojo Zarei pozdrav v seiza  Úklona v sedu na patách (seiza)se používá při úvodním a závěrečném ceremoniálu, při komunikaci, která proběhla v sedu a při pozdním příchodu do dojo, kdy cvičenec čeká na vyzvání trenéra  V poloze seiza držíme tělo zpříma, záda jsou rovná, kolena asi dvě pěsti od sebe, uvolněné paže jsou položené na stehnech, prsty jsou natažené, palce na nohách se překrývají  Nejprve položíme na zem levou ruku, potom pravou (PROČ?)  Palce a ukazováky se dotýkají a předloktí vytváří trojúhelník  Lokty zůstávají u kolen a úklona je hluboká  Při vzpřimování nejprve opouští zem pravá ruka a po ní následuje levá  Hloubka úklony se řídí stejnými pravidly jako ricurei. Pokud zdravíme výše postavenou osobu, pokloníme se jako první a čekáme, až zdravená osoba ukončí pozdrav a až potom se vzpřímíme ZADÁNÍ ÚKOLŮ  Z jakého důvodu má etika v tréninku úpolových systémů tak silné místo?  Porovnej přístup k etice a etiketě tréninku bojových umění (např. karate) a úpoloých sportů (např. box)!  Najdi ekvivalent etických zásad karate (dojokun, Shoto Nijuku) v práci profesionála v bezpečnostních složkách Etický kodex  Etický kodex Policie České republiky  Etický kodex Městské policie Brno  Celosvětově je velmi citlivě vnímána kompetence policejních sborů použít donucovací prostředky, tedy sílu (use of force) proti občanům  Etické kodexy BS proto zpravidla obsahují zásadu přiměřenosti použití síly (reasonable force) k daným účelům a vyvarování se nedůstojného nebo trýznivého jednání vůči občanům Taktická příprava  Techniky  Posuny  Kombinace  Řízené formy  Modelové situace  Základní principy  Koncentrace, feeling  Časování  Sasoe waza Mechanika pohybu  Max. rychlost z max. uvolnění do max. kontrakce  Iniciace z boků  Zpevnění na konci pohybu přes břišní lis  Koordinace s dechem Nejvíce zatěžované svaly  m. quadriceps femoris  m. iliopsoas  m. triceps surae  břišní svaly  m. biceps brachii  svaly loketního kloubu a předloktí: ohybače prstů, pronátory (m.pronator teres, m. pronator quadratus)  Kontaktně: mm. pectoralis, m. triceps brachii Nejvíce zatěžované svaly Zdravotní aspekty karate  Držení těla  Pozice hlavy  Poloha ramen  Břišní svalstvo  Pozice pánve a bederní páteře  Dechová cvičení  Prsní svalstvo  Zádové svalstvo (thL přechod)  Vliv vadného držení těla na techniku Zdravotní aspekty karate  Vnitro a mezisvalová koordinace  Rovnovážná cvičení - stabilita kloubů dolních končetin  Plochonoží  HSS – držení těla, dech, balanční cvičení  Dechová cvičení (elasticita hrudníku, relaxace, utilita plicní kapacity…)  Psychika (pokora, vyrovnanost, sebeovládání)  Negativa  Achillova šlacha, hlezno  S genetickou dispozicí kolena Nejčastější zranění  Při správném provedení techniky:  pouze v kumite (kontakty)  Při genetických dispozicích  Kolena  ramena  Při nesprávném provedení techniky:  zlomené prsty (na nohou i rukou)  Lokty  Kolena  bederní páteř Technické prostředky  Technické prostředky sportu = technika (waza) = pohybová dovednost  Pohybová (motorická) dovednost je účelný způsob řešení pohybového úkolu, který je v souladu s  biomechanickými zákonitostmi pohybu  možnostmi jedince  Individuální odchylky od optimálního technického provedení nazýváme „styl“ Technická příprava  Kihon  Koordinace končetin  Napětí a uvolnění  Koordinace boků a končetin  Technika postoje  Kata Dech a technika  Druhy dechu  Klidový  V bojové akci  Rychlý nádech, rychlý výdech  Rychlý nádech, dlouhý výdech  Při kyvadlových kopech  Vliv dechu na svalový tonus  Síla  Akcelerace  Psychika Principy  Kime, břišní lis  Boky – rotace, kolíbka  Izolace horní a dolní poloviny těla  Ki  Kiai  Napětí a uvolnění (svalstvo, energie)  Koordinace s dechem  Soustředění, kara  Společná práce pravé a levé končetiny  Vizualizace  Útok „za“ cíl  Snap  Zanshin  Muchimi - uplatnění ki ve stabilním postoji spolu s účinnou technikou  Doprovázenou kime  Timing (hyoshi) Fáze techniky  Horní končetina  Nápřah  Iniciace často rotace boků  Průběh (setrvačnost)  Snap, závěrečné zpevnění  Hikite  Dolní končetina  Nápřah  Iniciace často kolíbka boků  Průběh (bič nebo zpevnění)  Hikiaši Didaktická řada Kihon - Čoku cuki 1. Výchozí poloha: hačidžidači nebo heikodači 2. Vytvoření pěsti:  Prsty pevně stlačíme k sobě a článek po článku je zabalujeme do dlaně  Přes ukazovák a prostředník přeložíme palec. Palec nesmí být sevřen do dlaně, ani být volně přiložen ze strany k prstům!  Zápěstí je zpevněné a pěst se nachází v ose předloktí 3. 1. paže: v poloze nápřahu  je v poloze nápřahu "hikite", pěst přiložena k tělu na boku trupu v úrovni slabin (mezi žebry a předním horním trnem lopaty kosti kyčelní)  Pěst je otočena prsty vzhůru 4. 2. paže: v poloze dokončeného úderu  předpažit, pěst před solar plexus  pěst otočena prsty dolů Didaktická řada Kihon - Čoku cuki  Při čoku cuki je ideální dráhou přímka směřující od boku trupu z polohy hikite k cíli, který je před středem těla  Nácvik můžeme usnadnit rozdělením pohybu na následující fáze (metoda analyticko-syntetická)  1. paže: z polohy hikite vysunutí lokte vpřed před tělo, předloktí se pohybuje v ose úderu (po přímce) do poloviny dráhy úderu  2. paže: z polohy dokončeného úderu se stahuje do poloviny dráhy úderu (na úroveň 1. paže), rotuje do supinace (dlaň nahoru)  1. paže dokončuje úder natažením, rotuje pronací (dlaň dolů)  2. paže dokončuje stažení do hikite  Spojení částí v celek – paže vykonávají synchronně pohyb po přímce - jedna ruka vykonávající úder v polovině dráhy míjí druhou, která se vrací do hikite  Hirokazu Kanazawa Didaktická řada Kihon - Mae geri kekomi 1. Výchozí poloha: výpad vpřed (s oporou o pevnou překážku) 2. Vytvoření úderové plochy: koši (propnutí nártu, prsty nahoru) 3. Nápřah  zvednutí kolena do úrovně pasu, chodidlo je třeba držet rovnoběžně se zemí, bříško chodidla mít poněkud výše než patu, holeň držet téměř kolmo k zemi. Kolmice spuštěná z kolena by měla procházet bodem u špiček prstů nohou, koleno i prsty nohy směřují do stejného směru, je nutné zvednout prsty nohy vzhůru zpevnit kotník  Kolmice spuštěná z hýždí prochází bodem těsně za patou, těžiště těla by se mělo nacházet na takovém místě, aby kolmice z něj spuštěná procházela bodem mezi prsty a patou stojné nohy. Chodidlo držet v kontaktu se zemí, mírně pokrčit koleno a kotník, kolmice spuštěná z přední části kolena protíná bod u špiček prstů nohy Didaktická řada Kihon - Mae geri kekomi  Iniciace  Kolíbka boků vpřed iniciuje pohyb (nejdříve nacvičovat samostatně)  boky je třeba při kopu vysunout rychle vpřed (protlačit)  Průběh (zpevnění)  Z nápřahu plně a silně napnout kopající nohu za současného vysunutí boků vpřed.  Úderovou plochou jsou bříška prstů (koši)  Na konci zpevnění celé končetiny včetně úderové plochy  Hikiaši  Stažení kopající nohy zpět by mělo být ještě rychlejší než samotné kopnutí a dolní končetina se stahuje opět do pozice nápřahu  Potom stažení do stabilního postoje  Mae geri kekomi Pohybové schopnosti Energetické systémy Rozlišujeme 3 energetické systémy ATP-CP systém (alaktátová zóna) LA systém (laktátová zóna) O2 systému (aerobní zóna) Energetické systémy Energetické systémy Energetické systémy Energetické systémy Funkční charakteristika  silová výkonnost karatistů je výrazně nadprůměrná  funkční zdatnost obvykle jen mírně převyšuje průměrné hodnoty:  VO2max 45 – 58 ml/min*kg  anaerobní práh 76,7 ± 2,1% VO2max  W170 obdobné jako u běžné populace  SFmax 185 – 204 tepů za min Energetické krytí  Kata  záleží na době výkonu  10s: spotřeba kyslíku VO2 = 9,5 l/min (z toho jen 11% aerobně)  80s: VO2 = 4,9 l/min (41% aerobní, 13% anaerobní laktátový)  Rozhodující je alaktátový anaerobní metabolismus, jehož podíl na 10s zatížení je 90% a na 80s 46%.  Při běžném tréninku se však jedná většinou o aerobní práci střední intenzity odpovídající cca 2000% nál.BM  kyslíkový dluh 5 – 15l  Kumite vyšší náročnost  SF až k individ. Maximu  pozátěžová koncentrace laktátu 5 – 7 mmol/l Morfofunkční charakteristika sportovce  Kumite  ektomorf  vyšší postava  dlouhé končetiny  relativně malé procento tuku (11,2 ± 4,1%)  Kata  mezomorf  menší až střední postava  nižší až střední hmotnost Morfofunkční charakteristika sportovce  důležitá délka reakční doby (tréninkem ovlivnitelná o 10 – 15%)  zlepšení zrakového rozsahu a zvýšení citlivosti vnímání oka – schopnost vnímat větší prostor, lépe odhadovat vzdálenost, rychlost  reakční doba karatistů na světelné a zvukové podněty: zatím nebylo popsáno výrazné zkrácení – 178 a 196 ms Limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace - kihon  Výbušná síla  Technika – m. opakovaných úsilí, dril  Koordinace  Měnící se podmínky (rytmus, prostor plocha opory, pod tlakem,…)  Kombinace osvojených činností  Koncentrace, přesnost, plynulost, rytmus provedení (vědomá kontrola, sebekontrola) Limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace - kata  Vyučovací postupy  principy  Bunkai  Koordinace – orientace v prostoru (omezení zrakové kontroly…)  Výbušná síla – vnitrosvalová a mezisvalová koordinace  Rychlostní metoda  Kontrastní metoda  Plyometrická metoda Limitující faktory, kondiční a koordinační stimulace - kumite  Flexibilita  Výbušná síla  Reakční rychlost  Vytrvalost  krátkodobá (LA)  Střednědobá  rychlostní (ATP-CP)  Intervalové metody  Metody nepřerušovaného zatížení  Soustředění Tabata 8/20/10 6-8 sérií 20 sec 100% zatížení 10 sec odpočinek mezi sériemi Zvýšení kapacity anaerobního i aerobního systému! REFERENČNÍ SEZNAM  Cruz, Vincent A. The twenty preceps of Gichin Funakoshi. New York: iUniverse, 2004. 49 s.  Dovalil, J. a kol.Výkon a trénink ve sportu. Olympia: Praha 2005. 336s. ISBN 80-7033-760-5  Fencl, J. a kol. Karatedo. Učební texty pro trenéry III. a II. třídy. Týn nad Vltavou: JKA, 2004. 140 s.  Fojtík, I., Král, P., Král, P. Karatedó. Praha: Olympia, 1993.  Funakoshi, G. The Twenty Principles of Karate.Tokyo: Kodansha International Ltd., 2003. 127s.  Funakoši, G. Kataredó. Má životní cesta. Praha: Naše vojsko, 1994.  Gyuris, J. Karatedo. Praha: Naše vojsko, 2003. 160s. ISBN 80-206-0679-3  Hagakure, T. Tradičné karate-do. Okinawa, 1996. 91s. ISBN 80-88802-00-8  Král ,P. a kol. Karate : Učební text pro trenéry III. a II třídy. Olympia: Praha 1990. 281 s. ISBN 80-7033- 083-X  Lind, W. Tradice Karate. Comenius, Brno 1996. 158 s.  Masutatsu, O. Cesta Kyokushin, Brno: Comenius, 1997. 101s. ISBN 80-902350-0-X REFERENČNÍ SEZNAM  Nakajama, M. Best karate 2 (základy). Praha: Fighters publications, 2007. 142s. ISBN 80-903079-6-5  Nakajama, M. Best karate 4 (kumiteII). Praha: Fighters publications, 2007. 143s. ISBN 978-80-86977-19-5  Nakajama, M. Dynamické karate. Praha: Naše vojsko, 1994. 304s. ISBN 80-206-0408-1  Pechan, J. Shotokan karate kata (sekvence/bunkai). Centrum ST: Praha, 2003. 159s.  Strnad, K. Karate. Cesta k prvnímu danu. Praha: Grada, 2008. 192s. ISBN 978-80-247-1932-0  Šebej, F. Karate. Bratislava: Šport, 1983. 288 s.  Zemková, E. a kol. Teória a didaktika karate. Bratislava: Univerzita Komenského, 2006.126 s. ISBN 80-223-2041-2 REFERENČNÍ SEZNAM  Teorie a didaktika karate  https://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/elearning/didaktika- karate  Teorie a didaktika boxu  https://www.fsps.muni.cz/inovace-SEBS-ASEBS/elearning/didaktika-box REFERENČNÍ SEZNAM