Základní pojmy Mgr. Klára Vomáčková Pojmy • Ontogeneze • Fylogeneze • Vývojová kineziologie • Embryo • Fétus • Gestační věk • Chronologický věk • Korigovaný věk • Hybnost This Photo by Unknown Author is licensed under CC BY Fylogeneze • Fylogeneze (z řec. fylé= kmen a genesis = zrození, původ) nebo také fylogene2cký vývoj znamená vývoj druhů organismů. • Fylogeneze je historický proces, který většinou nelze přímo pozorovat, ale musí se rekonstruovat na základě evoluční teorie. • Protějškem fylogeneze je ontogeneze (morfogeneze), pravidelný vývoj jedince k dospělos2. Věda zkoumající fylogenezi se nazývá fylogene2ka. Grafickým znázorněním vzájemných vztahů mezi skupinami organismů jsou fylogene2cké stromy. Ontogeneze • (z řec. ών, ón= jsoucí a γένεσις, genesis = zrození, původ) anebo morfogeneze (z řec. μορφογενεσις = původ tvaru) znamená původ a vývoj jedince (organizmu), a to v pro'kladu k fylogenezi, vývoji druhu. • Ontogeneze obvykle začíná oplodněním vajíčka a vede k dospělé formě. • Ontogeneze spolu s fylogenezí náleží do evoluční biologie. Motorická ontogeneze • Henner – motorika je mluvou CNS • Základ některých terapeu=ckých konceptů – DNS, ACT, Vojta... • Modely vývoje na sebe navazují • Plynulý vývoj – norma je odchylka 6t Periodizace lidského věku • Prenatální vývoj (280 dnů před narozením) Nitroděložní vývoj je stádium prvních motorických projevů člověka • Dětství 1. Novorozenectví (6. týdnů) stádium vrozených reflexních pohybů 2. Kojenectví (6 týdnů až 1. rok) stádium vývoje vzpřimování, uchopování a lokomoce 3. Rané dětství (1 až 3 roky) stadium vývoje chůze, běhu a manipulace s předměty 4. Předskolní dětství (3 až 7 let) stádium rozvoje nových, převážně celostních pohybů 5. Školní detství (7 až 11 let) stadium zvýšené motorické učenlivosL • Dospívání 1. Pubescence (11-15 let) stádium diferenciace a přestavby motoriky 2. Adolescence (15-20 let) stádium integrace a završování motorického vývoje • Dospělost 1. Mladší dospělost (20-30 let) stádium kulminace motorické výkonnosL 2. Střední dospělost (30-45 let) stádium stabilizované motorické výkonnosL 3. Starší dospělost (45-60 let) stádium poklesu motorické výkonnosL • Stáří 1. Počáteční stáří (60-75 let) stádium pořínající involuce lidksé motoriky 2. Pokročilé stáří (75- 90 let) stádium involuce lidské motoriky 3. Krajní stáří (nad 90 let) stádium úpadku lidské motoriky Podmínky normálního psychomotorického vývoje • Neporušený embryonální vývoj • Mo=vace – s=mulace zvenčí • Senzorická s=mulace - Olfaktorická - Op2cká (80% veškeré informace) - Akus2cká - Tak2lní Nitroděložní vývoj • Délka: 10 lunárních měsíců = 280 dní (určení délky těhotenství – prvně dle velikos7 embrya a druhý termín dle prvních vnějších pohybů) • Rozdělení: - Období embryonální (zárodečné) = první 2 lunární měsíce - Období fetální (plodové) = zbývajících 8 lunárních měsíců Embryo • = zárodek - Prvních 8. týdnů • VAJÍČKO + SPERMIE -> ZYGOTA -> BLASTOMERA -> MORULA -> BLASTOCYSTA (migrace) -> TROFOBLAT (mesoderm) + EMRYOBLAST (entoderm a ektoderm) -> implementace vajíčka Fétus • = plod - 8. – 40. týden Gestační věk, chronologický věk, korigovaný věk • Gestační věk (menstruační věk) - Od 1. dne poslední menstruace • Chronologický věk - Čas od narození • Korigovaný věk - Pro předčasně narozené dě2 - Dopočet k gestačnímu (př. Narozen v 7 měsíci, nyní 6 měsíců – korigovaný je tedy 4 měsíce) - U děn narozených v termínu je stejný jako chronologický Vývoj nervového systému • Vývoj nervového ústrojí (prenatální a postnatální + kriLcká období) • Prenatální - během 9M • Postnatální - po porodu Vznik neurální trubice • 3. týden -> dělení bb.ektodermu -> neuroderm = neurální ploténka -> neurální rýha -> migrace • Neurální trubice – kaudálně – mícha a kraniálně – mozek (3 váčky) KriEcká období vývoje • Různá období senzi=vní pro danou činnost • Koordinace – rychlost - dynamická síla – vytrvalost (více než 10 let) – sta=cká síla (puberta) • Řeč – 1-4 roky • Trivium – od 6 let (grama=ka, rétorika, logika) • Emoce – limbický systém – dozrávání až v pubertě DiagnosEka novorozenců/děI • Polohové reakce (Vojta) - Max do 14. měsíců - Hlavně v raném období - Testy na hranici motorických dovednoso dítěte Videa- h@ps://www.youtube.com/user/PathwaysAwarene ss/videos CKP – centrální koordinační porucha • Odchylka v posturální reak=vitě, ak=vitě a primi=vní reflexologii • Nejedná se o DMO (dětskou mozkovou obrnu) • Pouze hodnoo riziko, že vývoj neprobíhá úplně v pořádku Druhy reflexních pohybů • Respirační pohyby (8. týden) • Ak=vita úst a anální reflex (9. týden) • Flekční pohyby konče=n (10—11. týden) • Extenční reflex trupu, uchopovací reflex a mimika (12. týden) Pohyb formuje strukturu • Tvar kos=́ je formován během vývoje (například kolodiafyzární úhel, zakřivení sakra, tvar nohy...) • Program → Funkce → Morfologický vývoj • CNS → Sval → Kost Kvalita motorického vývoje v raném dětství ovlivňuje kvalitu posturální funkce v dalších letech To je pro dnešek vše