Adobe Systems 1 1. Historický pohled na vznik školy Adobe Systems 2 Obsah ̶Historický pohled na vznik školy. ̶Nejvýznamnější školské reformy. ̶Úloha školy ve společnosti a její funkce. ̶Teorie školy. ̶Škola jako učební prostředí. ̶Spolupráce s rodinou a veřejností. ̶Škola a další výchovné instituce (volnočasové, kulturní, sportovní atd.). Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Historický pohled na vznik školy •Vznik školy před 5 tisíci lety na území Mezopotámie a Egypta. • •Klíčový byl objev písma – psaní = složitá dovednost – nebylo snadné se ji běžně naučit, začalo se jí cíleně vyučovat. • •Výuka písma se ukázala jako účinná a efektivní – začaly se zprostředkovávat i další dovednost a znalosti. • •Škola – jedna z nejúspěšnějších institucí kulturních dějin. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Co je to pedagogika? ̶antické Řecko: paidagógos = otrok (pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy) - pais = dítě, aigen = vésti ̶antická latina: paedagogus = učitel, vychovatel ̶eeská terminologie: pedagog – člověk, který se věnuje výchově profesionálně a má pro tuto činnost určitou kvalifikaci ̶základy vtiskl pedagogice jakožto systematické vědě: J. A. Komenský ̶vědní obor až v 19. století ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Nejvýznamnější školské reformy https://www.youtube.com/watch?v=o06OQ6RGkVc ̶1774: povinná školní docházka – učitelé pouze muži, ženy „učitelkyně“ ručních prací ̶1869: Hasnerův zákon (vymahatelná povinná školní docházka) – vzdělání i pro učitelky ženy, ale 80 % platu mužů, ženy celibát (pouze pro učitelky literní – všechny předměty kromě ručních prací) dle hesla: "bez všelikého překážejícího zaměstnání vedlejšího“, zrušení celibátu 1919 – zasloužila se o to Františka Plamínková), sňatek musí povolit okresní školní rada ̶Normativ žáků na 1 učitele do r. 1922 – 80 dětí, pak se snížil na 60 dětí, v r. 1948 na 40 dětí Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Nejvýznamnější školské reformy SkolniCtvrtZlin.png 1922: malý školský zákon (zrušení úlev z povinné školní docházky, společné třídy chlapců a dívek na všech stupních, zrovnoprávnění učitelů a učitelek…) 1938: Říšský školský zákon (kromě českých škol i německé, polské, maďarské, po r. 1942 výchova českých dětí k loajálnosti vůči Říši) 20. a 30. léta 20. stol.: pokusné školy 1948–1953: Jednotná škola (9 let, politická instituce) 1953–1968: Školské zákony Situace v ČR po roce 1989 (od r. 1995 povinně 9 let, 1. stupeň 1.-5. ročník, decentralizace, soukromé školy) 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, tzv. Školský zákon Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Systémový pohled na vzdělávání Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Úloha školy ve společnosti a její funkce Škola je místem socializace a enkulturace žáků, podporujícím jejich osobnostní a sociální rozvoj a připravující je na život osobní, pracovní a občanský. (Zdroj: Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál) Personalizace – cíl: samostatně jednající osobnost. Enkulturace – adaptace a přijetí kultury, v níž žijeme. Socializace – začleňování do společnosti. Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Úloha školy ve společnosti a její funkce •Škola: správa a zprostředkování kulturního dědictví. •Je jedinou relativně systematizovanou formou seznamování členů společnosti s kulturními obsahy. •Obsahy uspořádány do oborů – vyučovacích předmětů (kurikulum). Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Scénáře školy v budoucnosti Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Škola jako učební prostředí ̶Škola – pracoviště, výkon „povinných“ úkolů, řízena pravidly, požadavky na jednotlivé předměty… VLIV na chování a jednání žáků i mimo školu. ̶Práce ve třídě – největší vliv učitel a obsah předmětu (učivo). ̶Třída – plná heterogenních prvků (odlišné povahy žáků, jejich temperament, styl učení…). ̶Domácí prostředí – odlišné rodinné zázemí, odraz v přípravě na výuku, přístupu ke škole. ̶Učitel – profesionál, „přepíná“ do jisté míry z osobního a profesního života. ̶1. materiální, 2. nemateriální (viz klima školy) Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Spolupráce s rodinou a veřejností ̶Rodina (primární socializace): nejstarší společenská instituce, postoje… ke vzdělání, vzdělávání, hodnotová orientace dítěte, pocit bezpečí, jistoty, lásky ̶Rodiče vůči dětem mají zodpovědnost: právo dítě vychovávat a zastupovat, převzít správu záležitostí dítěte, vyživovací povinnost vůči dítěti… ̶Výchovný styl ovlivněn tzv. dominantním rodičem: ̶ ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Výchovné styly v rodině 1.Autoritářský (rodič je náročný, nerespektuje potřeby dítěte, nemá ohled na reálné možnosti a schopnosti, nepomáhá dítěti, požaduje co nejlepší výsledky). 2.Autoritativně vzájemný (rodič je náročný, ale akceptuje přání a potřeby dítěte, požaduje co nejlepší výsledky, ale pomáhá dítěti, rodič je často pro dítě vzorem). 3.Zanedbávající (rodič je k dítěti lhostejný, neklade na něj žádné požadavky, nároky, neprojevuje dostatek zájmu, může být k dítěti chladný, nebo ho i odmítat). 4.Shovívavý (rodič dítě přijímá, emočně ho podporuje, rozumí mu, ale klade na něj malé požadavky, “ať si to udělá, jak chce“). Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Škola a další výchovné instituce ̶Volnočasové (střediska volného času, domovy dětí a mládeže, skaut, hnutí Brontosaurus, zájmové kroužky, folklórní soubory, junák, YMCA….) ̶Kulturní (muzeum, divadlo….) ̶Sportovní (sokol, orel, sportovní kluby…) ̶www.mentimeter.com 64292984 Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Děkuji za pozornost! ̶