M U N I S P O R T 6. Učitel Igor Hnízdo i EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY Obsah - Učitel (profese učitele, profesní kompetence, profesní gradace, učitelovo pojetí výuky, styly vedení, reflektivní praktik, autorita učitele). - Akční výzkum. EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUN I S P O R T Kdo je učitel? - jeden ze základních činitelů výchovně vzdělávacího procesu - HLAVNÍ, - profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, který je spoluzodpovedný za: - přípravu, - řízení, - organizaci a - výsledky procesu EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUN I S P O R T Role učitele je plná změn - Od role zprostředkovatele vědomostí, dovedností (transmisivní typ výuky) k roli podněcovatele vnitřních pozitivních motivačních zdrojů osobnosti žáka, vypěstování seberegulujících a seberozvíjejících sil a schopností = sebevýchova (výchova přechází v sebevýchovu, motivace žáka učitelem přechází ve vnitřní motivaci). 100 % rozhodování učitele je nahrazováno spolurozhodováním žáků. - Variabilita výuky, žák se spolupodílí na výuce. - Zvyšuje se komunikace ve prospěch dialogu učitel - žák, žák - žák, učitel - třída. - Zvyšuje se aktivita žáka. www.menti.com 2657859 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , NI U NI S P O R T Profese učitele - Profese: spojena s určitou kvalifikací nebo odbornými znalostmi a dovednostmi opodstatňujícími působnost v určité oblasti lidských aktivit. - Učitelé: v rámci společenské dělby práce zajišťují péči o oblast výchovy a vzdělávání. . Specifika učitelské profese: A - typ instituce učitelské profese, funkce, které učitelé zastávají, objektivní determinanty výkonu profese učitele, etapy profesní dráhy a příprava pro učitelské povolání EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MU N I S P O R T Je učitel profese či povolání? - Atributy profese (dle sociologie): 1. Expertní teoretické' a praktické' znalosti nezbytne' pro řešení dilležitých společenských otázek; 2. zájem o větší prospěch společnosti; 3. autonomie v rozhodnutích týkajících se profese; 4. etický kodex, podle kterého se musí příslušníci profese chovat a mít zodpovědnost; 5. existence profesní kultury projevu. (Zdroj: Vaslitová, 2004, s. 18) EVROPSKÁ UNIE 'V'BiLEvropské strukturální a investiční fondy Iv'ľ 11 |\| Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , U l i 1MLÁDEŽE A TELOVÝCHOVY S P O R T Je učitel profese či povolání? 1. soubor schopností, dovedností, vědomostí a osobnostních rysií potřebných k vykonávání určitého okruhu prací - člověk je získává odbornou přípravou a praxí; 2. umožriíuje jednotlivci získat lepší profesní postavení a společenskou pozici; 3. uspokojuje individuální potřeby. ^ — — ^ _ SEMIPROFESE EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MU N I S P O R T Funkce učitele Usměrňování osvojovacího procesu - posilování samostatnosti, rozvíjení metod sebevzdělávání Inspirace - motivace žáků k učení, rozvíjení jejich učebních potřeb, poznávacích potřeb.... Zprostředkování poznatků, zkušeností, dovedností, schopností Kontrolní a hodnotící funkce Kooperativní funkce - sjednocení výchovných vlivů Poradenská funkce - rodiče, výchovný poradce, pedagogicko-psychologická poradna Regulativní funkce - učitel i vychovává, usměrňuje vývoj žáků a další EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUN I S P O R T Rysy osobnosti učitele - Kreativita - neustále hledat nové, neuspokojovat se s dosavadní úrovní, překonávat ji, měnit; kreativní učitel = kreativní žák - Zásadový morální postoj - duch humanismu, demokracie, kladný vztah k práci, ukázněnost, pevná vůle - Pedagogický optimismus - přesvědčení o účinnosti pedagogické práce, důvěra ve výchovu, v žáka - Pedagogický takt - v jednání s žáky, sebeovládání - Pedagogický klid - schopnost pracovat soustředěně, nespěchat, trpělivost s žáky - Pedagogické zaujetí = angažovanost - aktivní přístup - Hluboký přístup k žákům - láska k žákům, odráží se v kvalitě práce, snaze co nejvíce žáky poznat, pochopit je, akceptovat - Přísná spravedlnost - nenechat přestupky bez povšimnutí, nepreferovat některé žáky, jednotné hodnocení, žádná subjektivita 9 Záp, EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MU NI S P O R T Video KD1.4 Švihadla chlapci, hlavní část KD4.4 Basket, hlavní část EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Profesní kompetence Co je to kompetence a jaké hlavní kompetence by podle Vás měl mít učitel TV? 1. kompetence k vyučování a výchově psychopedagogická kompetence komunikativní kompetence diagnostická kompetence 2. osobnostní kompetence 3. rozvíjející kompetence adaptivní kompetence informační kompetence výzkumná kompetence sebereflektivní kompetence 11 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUNI S P O R T Strukturální pohled na kompetence Zdroj: (Janík, 2005, s. 16) 12 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUNI S P O R T Řídicí styly učitele 1. Autoritativní styl Učitel stále něco přikazuje a zakazuje. Sám mnoho mluví, nepustí druhé ke slovu. Vyčítá, vyhrožuje, varuje, často trestá. Vyvolává napětí a strach. Zajímá se jen o výkony a kázeň, a ne o možnosti a podmínky žáků. Málo přihlíží k přáním a potřebám dětí, popřípadě je nezná ani se nesnaží je poznat, děti prostě musí poslouchat. Požaduje, aby se vše dělalo přesně podle jeho pokynů, nepřipouští např. jiný, samostatný postup řešení úlohy. Omezuje samostatnost a iniciativu žáků. Pokud se pokouší o humor, přechází do ironie a zesměšňování některých žáků. Učitele s autoritativním stylem často trápí obava nebo vnitřní nejistota z „neukázněnosti" žáků. Žáci jsou orientováni na kvantitu, ne na kvalitu. EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MU N I S P O R T 2. Demokratický styl - Učitel spolu s žáky plánuje vyučování. - Dříve, než se začne pracovat, prodiskutují se společně postupy práce a určí se vhodné metody. - Učitel s žáky společně rozhoduje o vyučování. - Učitel je schopný přimět žáky k aktivní práci a spolupráci. - Učitel se pokládá za jeden z článků pracovního kolektivu. - Žáci jsou motivování a zúčastňují se vyučování z vlastních pohnutek. - Klade přiměřené, postupně se zvyšující požadavky a kontroluje jejich plnění laskavou formou, bez urážení a ponižování žáků. - Podporuje samostatnost a iniciativu žáků. - Místo striktních příkazů dovede položit vhodnou otázku, dát návrh, podnět žákům k zamyšlení a účasti na rozhodování. - Žáci jsou iniciativní, spontánní, samostatní, konstruktivní, vykazují kvalitní výkony. 14 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUN I S P O R T 3. Laissez-faire styl - Žáci jsou ponecháni sami sobě, učitel nezasahuje do činnosti žáků, ba naopak je k nim povolný. - Nízké požadavky na výkon žáků a kázeň a nedostatečná kontrola jejich plnění. - Učitel je spíše pasivním pozorovatelem než aby aktivně zasahoval. v - Záci od něj dostávají jen nepatrnou pomoc při učení. - Ve třídě je chaos. - Žáci jsou zklamáni, vykazují nepatrné úspěchy ve výkonech. 15 NI U NI S P O R T Typologie učitelů - Caselman: kritérium orientace učitele 1. na učivo (školní předmět) - logotrop, nebo 2. na osobnost žáka - paidotrop. 16 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUNI S P O R T Typologie učitelů, až 1. Filozoficky orientovaný logotrop Vypracování, prohloubení světového názoru - chce jej předat žákům. Vlastní zkušenosti a názory studentů málo respektuje. Jsou-li žáci stejně orientovaní, jsou jím hluboce ovlivněni. 2. Odborně-vědecky orientovaný logotrop Častější typ. Velká šířka a konkrétnost vědomostí (zájem již od dětství). V oboru je vše důležité, vše chce naučit. Umí nadchnout pro svůj předmět, srozumitelně vyložit učivo. Velký vzdělávací vliv, výchovně působí málo, nevidí individualitu žáků, nedostatek pochopení, uznání. si přečtete, menti.com 3. Individuálně psychologicky orientovaný paidotrop Podstata práce učitele - výchova, úsilí pochopit žáky. Typický je rodičovský vztah, pochopení, důvěra. Dbá na disciplínu a pořádek ve výuce. Má smysl pro práci zejména s postiženými dětmi. 4. Obecně psychologicky orientovaný paidotrop Utvářet osobnost žáků. Cíle obecnějšího rázu - tvorba pojmů, cvičení paměti. Nesleví z požadavků 17 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MU N I S P O R T Učitelovo pojetí výuky Vzniká a vyvíjí se v průběhu celého osobního (coby žák) a následně profesního života učitelů. Soubor přesvědčení, názorů, myšlenek... učitele (o cílích, učivu, výukových metod, forem... a výstupech), které přenáší do svého jednání při výuce = na základě toho pak postupuje při plánování, realizaci i vyhodnocení výuky. Neuvědomované x uvědomované (podpora učitel jako reflektující praktik). EVROPSKÁ UNIE 'V'BiLEvropské strukturální a investiční fondy Iv'ľ 11 |\| Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , U l i 1MLÁDEŽE A TELOVÝCHOVY S P O R T Pár slov k profesní gradaci učitele Genesis of The Expert 1. 2. 3. 4. 5. z a č á t e č n í k (novic) , z k u š e n y z a č á t e č n í k kompetentní o s o b a o d b o r n í k expert no rules needed applies Rules effective use limited understanding every step by rule Quality of Decisions Expert ' intuition, tacit knowledge * vision what is possible, innovation Proficient * big picture, systems thinking * address important aspects, ignore irrelevant * deep understanding of rules theories, alternatives; * can solve new problems * conceptual understanding * active decision making Advanced beginner * all problems are equal * narrow disjointed view, no big picture " decisions for standard situations Novice * no Judgment " no responsibility Motivation Focus Critical Tall Continuous Self Creative ThlnXlns f>raln Power Learning Improvement Solutions Dreyfus, H. L , & Dreyfus, S. E. (1986). Mind over Machine. The Power of Human intuition and Expertise in the Era of the Computer. Oxford: Blackwell. 10 years 19 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUNI S P O R T Reflektivní praktik - Profesní kompetence - sebereflexe, autoregulace - reflektivní praktik disponuje dovednostmi: 1. popsat a hodnotit svoje pedagogické myšlení, jednání, postoje, emoce, 2. umění klást si otázky a nalézat odpovědi, srovnávat stav aktuálního „já" s ideálním požadovaným „já", přičemž je důležité ze zjištěného stavu odhalovat příčiny a z těchto příčin vyvozovat závěry pro další zdokonalování (Zdroj: Švec, 2002). EVROPSKÁ UNIE 'V'BiLEvropské strukturální a investiční fondy Iv'ľ 11 |\| Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , U l i 1MLÁDEŽE A TELOVÝCHOVY S P O R T Charakteristiky reflektivního praktika - Reflektivní UČitelé (Zdroj: Korthagen, 2011)1 - mají lepší interpersonální vztahy se žáky než jiní učitelé. Tito učitelé pracují na vzájemných vztazích, jsou schopni je analyzovat a úspěšně zlepšovat. - se propracují k vyšší míře spokojenosti v zaměstnání. - také považují za důležité, aby se jejich žáci učili samostatným zkoumáním a strukturováním. - mají silný pocit osobního bezpečí a vlastní zdatnosti v učitelství. - poměrně snadno hovoří nebo píší o svých zkušenostech. - Reflektivní studenti učitelství už mají předchozí zkušenost se strukturováním svých zážitků a problémů. - Studenti učitelství, kteří již mají zkušenost s vyučováním a kteří vykazují vysokou míru vnímané zdatnosti, se v reflexi zaměřují na žáky. Ti, kteří vykazují nízkou míru vnímané zdatnosti, se zaměřují na sebe. Záp, EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , NI U NI S P O R T Autorita učitele 1. FORMÁLNÍ autorita: pravomoc vyplývající z formálního postavení učitele (formálně pověřen výchovou a vzděláváním ve škole a s tím souvisejících úkonů, dána zákony a předpisy určujícími postavení učitele). 2. NEFORMÁLNÍ autorita: ve smyslu určité kvality vztahu žáků k učiteli (spočívá v dobrovolném přijetí, uznání vedoucího postavení učitele, je potřeba ji neustále „přiživovaf). EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUNI S P O R T Prvky ovlivňující neformální autoritu učitele Vlastnosti a jednání učitele. Klima školy a třídy. U žáků motivace, vztah/zájem o předmět, rodinné zázemí... U učitele: odborná způsobilost, pedagogická způsobilost (jak přistupuje k výuce - od plánování, přes realizaci a vyhodnocení), vztah učitele k žákům, vzájemná komunikace..., osobní vlastnosti učitele (spravedlnost, odpovědnost, důslednost, přiměřená náročnost, pravdomluvnost, otevřenost...)... EVROPSKÁ UNIE 'V'BiLEvropské strukturální a investiční fondy Iv'ľ 11 |\| Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , U l i 1MLÁDEŽE A TELOVÝCHOVY S P O R T Akční výzkum - „akďní výzkum je učiteli provádďná systematická reflexe profesních situací s cílem jejich dalšího rozvinutí" (ElHot, 1981) - vychází z praxe a směřuje do praxe, pomáhá učitelům řešit jejich konkrétní „problémy" a nalézat řešení EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUN I S P O R T Vybrané metody akčního výzkumu - pedagogický deník - brainstorming - případová studie - pozorování + analýza videozáznamu - interview - rozhovor s kritickým přítelem 25 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUN I S P O R T Závěr? Ideální učitel? - Zná a umí využít sám sebe - své přednosti i nedostatky. - Skutečně rozumí tomu, co vyučuje Qe to i jeho koníček). - Dokáže své znalosti, dovednosti... transformovat tak, že je (většina) žáků pochopí. - Má zájem o žáky (fakt ho baví je poznat i o trochu víc, než jen č. 9: Janíkova Marcela) - Je ale náročný (aby byl náročný, tak např. musí mít v hlavě promyšlené, kam ty děti chce dotáhnout, přesně popíše, co od těch žáků chce - příklad šikana). - Chápe, že změna z velké míry vychází od něj (sebereflexe). - Chápe, že někteří ten „tělák" fakt nedají (i snaha se cení). - Neironizuje (i když má skutečně chuť to udělat), umí se zasmát sám sobě a umí vhodně zacházet s nemilou až trapnou situací při výuce. - A je toho strašně moc - klidně mě doplňte. - Administrativu a vztahy ve školách a další témata necháme, protože jinak by IDEÁLNÍ UČITEL NEEXISTOVAL ©. 26 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MU N I S P O R T Zpět k Igoru Hnízdoví - A rovnou úkol: co z toho, co jsme si dnes řekli, Igor Hnízdo skutečně má? 27 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MU NI S P O R T Děkuji za pozornost! 28 EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , M L Á D E Ž E A T Ě L O V Ý C H O V Y MUNI S P O R T Použitá literatura ELLIOTT, J. Action-research: A framework for self-evaluation in schools. TIQL-Working Paper No. 1. Cambrige : Institute of Education, 1981. JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. KORTHAGEN, F. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ŠVEC, V. Cesty k učitelské- profesi: utváření a rozvíjení pedagogických schopností. Brno: Paido, 2002. VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. EVROPSKÁ UNIE Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání M I N I S T E R S T V O Š K O L S T V Í , NI U NI S P O R T