Adobe Systems 1 7. Žák Adobe Systems 2 Obsah ̶Žák (učení, teorie učení, strategie učení žáků, žákovo pojetí učiva, styly učení, výsledky učení, kompetence). ̶Homogenita, heterogenita a diverzita žáků. ̶Motivace k učení. ̶Kázeň. ̶Mravní výchova. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Žák – jeden z aktérů výuky ̶Nadsázka – kvůli žákovi… ̶vznikly školy, ̶vzdělávají se učitelé, ̶inovují se vzdělávací programy atd. ̶Proč je důležité vzdělávat „žáka“? ̶přestože jde o vzdělávání „jedince“, tak jde v kontextu společnosti o „masovou záležitost“ ̶ ̶vzděláváním (obsahem, kvalitním procesem) budujeme lidský kapitál jedince, mnoho jedinců pak kapitál společnosti ̶vzdělávání jedince – směřování k plnohodnotnému životu (osobní uplatnění) ̶při vzdělávání přihlédnout k potřebám společnosti, k potřebám jednotlivých žáků, možnostem a zájmům Latina třeba pro... skladníka ve šroubárně ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Charakteristika žáka ̶sociální role, vyučovaný subjekt ̶dva extrémy: 1. tradičně pojatá výuka (proces jednosměrného působení) – žák jako (nekompetentní) objekt, který je učitelem veden, usměrňován, formován vs. např. 2. alternativní školy (pedocentrismus) – žák jako partner, výchovné a vzdělávací činnosti v souladu s individuálními potřebami jedince v ideálním případě hledat rovnováhu mezi těmito koncepcemi ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Žákovo pojetí učiva ̶Žák = celistvá osobnost – od ostatních se liší vlastnostmi, zkušenostmi, postoji, chováním apod. – proměňují se v čase, nejsou stabilní (UČENÍ)! ̶Do školy přichází s prekoncepcemi (nikoli jako tabula rasa) – žákovské, předvědecké, naivní představy, unikátní pojetí provázené často emocemi, interpretační rámce podložené dosavadní zkušeností; má osobité zkušenosti, představy, ideje… ALE stále platí, že dochází k formování, ovlivňování osobností žáků (obzvlášť v období puberty a adolescence). Miskoncepce. ̶Transmisivní x konstruktivistické pojetí výuky. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Výsledky učení, kompetence ̶soubor vědomostí, dovedností a kompetencí, které si žák osvojila je schopný je na konci dané etapy/procesu prokázat (vlastnictví osobnosti) ̶učitelé se s nimi seznámí v rámcových vzdělávacích programech, transformace do školních vzdělávacích programů ̶výsledky důležité pro stanovování cílů = výsledný stav v rozvoji žáků + formativní hodnocení Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Školní třída ̶sociální skupina, vytvořena záměrně, má pevnou strukturu, její činnost je dlouhodobá ̶jedinec se ve skupině chová jinak, období puberty – pro jedince je důležité, jak ho vnímají vrstevníci ̶Žák se přizpůsobuje podmínkám: a)materiálním (např. vybavení, velikost tělocvičny…) b)fyzikálním (např. osvětlení, teplota, hluk…) c)sociálním (klima třídy, vztahy ve třídě: „hvězda“, „outsider“…) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Proč chodit do školy? www.menti.com (kód: 5727133) Asi jak v které zemi… Vzdělání = skutečné bohatství, začínají si ho čím dál tím víc cenit zejména a bohužel zatím jen soukromé sektory. To, co umím, zvyšuje „moji hodnotu“ – lidský kapitál. Budoucnost učitelství? Reforma školství? Reforma TV? (Strategie vzdělávací politiky do roku 2030) A opět se přepněme do www.menti.com ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Typologie žáků podle vybraných složek osobnosti ̶„Problémový“ žák? Ten, kdo reaguje v daném prostředí odlišně, než je běžně zvykem či normou. Jeho okolí hodnotí pouze výsledky, tj. jeho projevy, skutky a problémy, jež s ním mají. ̶Žák vyrušující při výuce: a)neklidný (obtíže při soustředění) b)konfliktní (odmítá plnit požadavky - jsou pro něj často nesmyslné) c)provokující (snaží se bavit třídu poznámkami k výuce, vytrvale na něčem trvá, musí mít poslední slovo) d)agresivní (ve smyslu odmítavé reakce na „cokoli“) e)emocionální (rychlá změna emocí, přijde v dobré náladě a během okamžiku se rozčiluje) f)nepřizpůsobiví (ve smyslu nejsou flexibilní, nedokážou zpracovat požadavek na změnu např. od jedné činnosti ke druhé) g)extravert (vyhledává společnost, rád komunikuje…) x introvert (nemají potřebu být středem pozornosti, komunikovat se všemi…) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Typologie žáků podle smyslového vnímání ̶Vizuál – vnímá očima, má rád schémata, barevné podtrhávání, často mluví o tom, co „vidí“, jak si něco „představuje“ … ̶Auditiv – vnímá sluchem, většinu toho, co učitel řekne, si zapamatuje, aniž by si musel psát učitelův výklad slovo od slova, vnímá barvu, dynamiku, rychlost řeči, často mluví o tom, co „slyšel“, jak něco „zní“ … ̶Kinestet – vnímá zážitky, prožitky, pocity, emoce, často mluví o tom, že to byl „super zážitek“, „to se musí zažít“ … ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Styly učení > Styly učení žáků Marečku, podejte mi pero... a parní stroj :) Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Styly učení Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Styly učení Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Přístup žáků k učení – zájem o předmět Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Homogenita, heterogenita a diverzita žáků ̶Diferenciace ve výuce – nikoli homogenita, ale heterogenita (rozmanitost podle různých kritérií – překonáno: pohlaví, věk,… akcentováno: sociální, mentální, etnické…) ̶Diverzita: umožňuje rozvinout u všech žáků jejich osobní potenciál (princip rovných příležitostí ke vzdělávání: např. zdravotní, mentální, etnická, sociální…) Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Motivace k učení ̶Jedna z nutných podmínek efektivního učení. ̶Hybná síla k aktivizaci jedince. 1.vnitřní – účinnější, vychází z osobních pohnutek jedince (např. zájem o předmět, smysluplnost pro život…) 2.vnější – podněcována „vnějším zdrojem“ (např. snaha o splnění předmětu, vyhnutí se neúspěchu…, odměna, pochvala, trest…) ̶Autorita učitele, přiměřené nároky, formativní hodnocení, práce s chybou. Adobe Systems Zápatí prezentace 17 Kázeň ̶Dodržování stanovených norem – pravidel (společenská, školní, třídní – předmětová). ̶Spolupráce s učitelem na stanovených cílech. ̶Panující klima třídy. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 18 Mravní výchova ̶Cíl: autonomní, vnitřně integrovaná, svobodná a zodpovědná osobnost, která jedná uvědoměle na základě vnitřního přesvědčení a v souladu se společenskými normami. 1.Morální autonomie = jednání na základě vlastního svobodného rozhodnutí. 2.Morální heteronomie = jednání na základě rozhodnutí druhého, možné i na základě vnějších tlaků. ̶Metody přímé (vysvětlování, poučování, přesvědčování, hodnocení, odměna a trest….) a nepřímé (vzor, řád, klima…) Adobe Systems Zápatí prezentace 19 Last but not least… ̶ ̶https://www.ted.com/talks/rita_pierson_every_kid_needs_a_champion ̶