Adobe Systems np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 1 Didaktika tělesné výchovy np4115 osnova 2 np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 2 vývoj tělesné výchovy 1600 - 1918 •základy ve starověku •Komenský – všestranný rozvoj •tereziánské reformy – 1774 PŠD •Felbiger – systém škol (triviální, hlavní, normální) •TV jako povinná součást osnov – 1869 cvičení pořadová, prostná a nářaďová; 2 hodiny týdně •vznik tělovýchovných hnutí (Orel, Sokol) 3 np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 3 vývoj tělesné výchovy 1918-1945 •Tyršova národní soustava (1924) – doplnění kurikula • •postupné změny v klasifikaci - ne pouze výkon, ale i snaha • •orientace na individualitu žáka – přirozená cvičení • •první náznaky metodiky ve 40. letech 20. století „Ve zdravém těle, zdravý duch!“ https://www.youtube.com/watch?v=_WObEPeMQDU 4 np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 4 vývoj tělesné výchovy 1948-1989 •povinná tělesná výchova na všech typech škol – 1948 •od 6. ročníku genderové dělení •orientace znovu na výkon – sportovní zaměření •formulace zdravotních, vzdělávacích a výchovných cílů •v osnovách gymnastika, atletika, hry, plavání, lyžování, bruslení + teorie 5 np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 5 vývoj tělesné výchovy 1948-1989 •vznik pedagogických VŠ – příprava učitelů tělesné výchovy • •tělesná výchova ovlivněna sovětským systémem (zrušen Sokol) • •normativní osnovy – zvýšené požadavky (odznak zdatnosti) • •snaha o propojení školní tělesné výchovy se zájmovou – jednotné osnovy • •ignorace pohybově znevýhodněných jedinců • •tendence o změnu ze sportovního zaměření tělesné výchovy na prožitek a kladný vztah k pohybovým činnostem https://www.youtube.com/watch?v=dgu9cvChOlY 6 np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 6 vývoj tělesné výchovy 1989-2007 •společenské změny = změny školství (liberalizace kurikul, diverzifikace škol) • •PŠD zkrácena na 9 let, ZŠ prodloužena na 9 let (v 70. letech 10 a 8) • •2-3 hodiny tělesné výchovy týdně – optimalizace dle jednotlivých škol • •soustředěné vyučování • •respektování ontogenetického vývoje jedince (senzitivní období) 2001 – Bílá kniha 2005 – RVP (ŠVP) 7 np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 7 didaktika tělesné výchovy tělesná výchova •“cílevědomá výchovná a vzdělávací činnost působící na tělesný a pohybový vývoj člověka, upevňování jeho zdraví, zvyšování tělesné zdatnosti a pohybové výkonnosti, na utváření trvalého vztahu člověka k pohybové aktivitě“ •základní, rekreační, zdravotní (specializovaná) 8 np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 8 didaktika tělesné výchovy didaktika •„teorie vzdělávacího procesu ve vyučování“ • •pojem propracován J.A. Komenským • •obecná didaktika – společné znaky vzdělávacího procesu • •aplikovaná didaktika – konkrétní zaměření na daný předmět • •didaktika tělesné výchovy ve dvou smyslech akademická vědní disciplína studijní předmět np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 9 didaktika tělesné výchovy didaktický proces •základem dyadická interakce „učitel-žák“ •základní prvky DP jsou činnosti žáka činnosti učitele podmínky tendence a cíle (projekt výchovy a vzdělání) np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 10 didaktika tělesné výchovy výzkum •zkoumání účelově zaměřeného lidského pohybu – kinantropologie • •výzkum v didaktice tělesné výchovy součástí kinantropologie a pedagogiky • •jak? v jakém věku? jakými prostředky? co musí učitel umět? jak efektivně naučit žáka?..... • •metody výzkumu v didaktice tělesné výchovy empirické teoretické np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 11 didaktika tělesné výchovy výzkum •empirické metody – získávání, shromažďování (fixace, klasifikace, analýza, generalizace) dat pozorování, rozhovor, dotazování, testování 👇🏼KAZUISTIKA👆🏼 •teoretické metody – poznávání, zpracování dat za účelem utváření teorií, hypotéz, modelů analýza a syntéza, indukce a dedukce, modelování, formalizace np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 12 didaktika tělesné výchovy výzkum •na základě hodnocení sledovaných jevů rozlišujeme výzkum • kvalitativní •popis a interpretace, komplexní obraz, přirozené podmínky, •pozorování, rozhovor •spíše ve společenských vědách, terénní, explorativní 👇🏼KAZUISTIKA👆🏼 kvantitativní •podpora či zamítnutí hypotézy, tvrzení •teorie -> hypotézy -> sběr dat -> analýza dat -> výsledky •experiment •spíše v přírodních vědách, laboratorní, explanativní np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 13 kurikulární dokumenty reforma •složitě definovatelné – písemná interpretace NPRV (Bílá kniha, 2001) • •program Základní škola 1996 -2014 • •současné pojetí tělesné výchovy – RVP a ŠVP (dvě úrovně) •aktivizace motivující hodnocení nalézání a zpracovávání informací rozvíjení kompetencí průřezová témata autonomie při tvorbě ŠVP www.nuv.cz/t/rvp np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 14 kurikulární dokumenty RVP a ŠVP •státní úroveň – RVP (NPV) závazné pro tvorbu ŠVP vzdělávací oblasti – části vzdělávacího programu (3 etapy) vzdělávací obory – části vzdělávací oblasti, vymezují obsah učiva •školní úroveň – ŠVP rozpracovaní vzdělávacího obsahu realizace klíčových kompetencí široký vzdělanostní základ np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 15 kurikulární dokumenty kompetence (způsobilost) •soubor vědomostí, schopností, dovedností a hodnot •důležité pro rozvoj jedince k učení k řešení problému komunikativní sociální a personální občanské pracovní/k podnikavosti np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 16 kurikulární dokumenty oblast “Člověk a zdraví“ •obor Výchova ke zdraví základní informace o zdraví člověka, hygieně a prevenci propojování složek zdraví •obor Tělesná výchova kladný (trvalý) vztah k pohybu a prožitek z něj pohyb jako součást zdravého životního stylu respektování pohybového nadání (ZTV pro II. a III. zdravotní skupiny) np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 17 edukační proces definice…typy, rysy, formy •plní řadu funkcí •funkce aktivovány prostřednictvím vzdělávání – a) formálního b) neformálního c) informálního •nutnost vzdělání s cílem získání všeobecných vědomostí a dovedností •plnění životních rolí •dodržování norem •vzdělání má složku informativní a výchovnou np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 18 edukační proces typy, rysy, formy •organizační formy výuky •několikeré dělení - dle prostředí (třída, spec. prostory školy, přirozené prostředí) - dle uspořádání žáků (frontální, skupinové, individuální) - dle rozdělení rolí (řízené, otevřené) - dle časové dimenze (VJ, exkurze, semináře, turnaje) np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 19 edukační proces efekty •pozitivní projevy •rozvoj smyslových procesů, rozumových procesů, představivosti vnímání…myšlení…paměť •rozvoj intelektuálních dovedností, schopností samostatného učení organizace…kontrola…seberegulace •rozvoj mezilidských vztahů, adaptace emoční inteligence…socializace •rozvoj společenské aktivity np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 20 edukační proces fáze plánování •dovednost učitele •informovanost, zkušenost, erudice -> efektivita, organizovanost, návaznost • • np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 21 edukační proces fáze plánování •celoroční plán - 1 předmět, 1třída, 1 školní rok - potřeba učitele i kontrolních orgánů - časové hledisko, logická návaznost - vychází z RVP - ŠVP - dotace 2 hodin týdně - složen z tematických celků • •tematické celky - konkrétní obsah vyučování (i požadavky na hodnocení) - požadavky na vědomosti, dovednosti - požadavky na rozvoj pohybových schopností - v souladu se schopností MU žáků - navazují přípravy na VJ np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 22 edukační proces fáze přípravy •4 základní prvky (i plánování) - výběr výukových cílů - výběr typu a charakteru činností, pořadí a časové rozvržení hodiny, výběr pomůcek - příprava pomůcek a materiálů - způsob sledování a hodnocení práce a výsledků žáků •individuální záležitost •součást nepřímé činnosti v rámci pracovní doby •nejvhodnější písemná np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 23 edukační proces fáze hodnocení •součást výchovně-vzdělávacího procesu •předmětem hodnocení především tělesný rozvoj, pohybová výkonnost, adaptace, vědomosti a vztah k TV •význam informativní, motivační a diagnostický •principy hodnocení - komplexnost, individualismus, respektování předpokladů, spravedlivost, výstižnost, objektivita, spravedlivost, pozitivita „Neúspěch nás učí, že porážka se dá přežít. Neuspět není ostuda. Ostuda je bát se vstát a zkusit to znovu“ (B. Barber) np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 24 edukační proces fáze hodnocení •druhy hodnocení - několikeré hodnocení •z hlediska cíle - prediktivní, formativní, sumativní •z hlediska předmětu porovnání - normativní, kriteriální, individualizované •klasifikace - klasifikační stupně neboli „známky“ (Německo 6, Itálie 10, Francie 20, Lucembursko 60) KLASIFIKACE vs. SLOVNÍ HODNOCENÍ V: stručnost, rychlost, efektivita V: důkladná charakteristika, klady a nedostatky N: možná neobjektivnost a nevypovídající hodnota N: časová náročnost, administrativa, obtížnost nehodnotí jednotlivé prvky np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 25 edukant úvod • •subjekt i objekt EP • •subjekt - percepce, podněty, vztahy a postoje •objekt - pohlaví, vývoj, zkušenosti, motivace • •edukátor respektuje věkové i individuální zákonitosti np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 26 Jak vypadá ideální žák edukant periodizace - pojmy •Antropomotorika - součást Kinantropologie, předmětem pohyb/hybnost; zkoumání aspektů pohybových předpokladů a projevů člověka v souvislosti s jeho vývojem; výstupem znalosti pro hodnocení motoriky •ontogeneze - vývoj jedince (početí -> smrt) •ontogeneze motoriky - individuální vývoj pohybových projevů jedince v průběhu života; ovlivněna genetikou, prostředím a volním úsilím • •prepubescence •pubescence •adolescence np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 27 edukant periodizace vývoje •mladší školní věk (prepubescence), 6-11 let - zpomalení růstu do výšky, růst objemu těla; chlapci vyšší hodnoty síly; doporučení všestranného pohybového rozvoje; rozvoj vytrvalosti; vyučovací proces - názorné ukázky • •střední školní věk (pubescence), 10-15 let - růst do výšky intenzivnější než růst objemu (končetiny rostou rychleji než trup-diskoordinační projevy); prohlubování rozdílů v pohybových schopnostech; rozvoj rychlosti, explozivní, dynamické i statické síly; hormonální změny - prožívání a chování; vyučovací proces - slovní/abstraktní přístup • •starší školní věk (adolescence), 14-19 let - snížení tempa růstu výšky i hmotnosti; u chlapců nárůst svalové hmoty, u dívek stagnace výkonnosti; rozvoj koordinace; netrénování jednici dosahují maxima motorické výkonnosti; možnost určení somatotypu; vrchol motorického vývoje np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 28 edukant somatotyp •tělesný typ člověka • •vyjádření předpokladu k vykonávání určité pohybové činnosti • •určení pomocí HC vzorce (hmotnost, výška, obvod a šíře určitých částí těla, kožní řasy) • •tři základní typy dle Sheldona (1954) • •zóny A-E dle Chytráčkové (1989) np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 29 edukant pohybové schopnosti - struktura •soubor vnitřních předpokladů k pohybové činnosti • •ovlivněny somatotypem, vlastnostmi osobnosti, motivací, prostředím…. • •metody rozvoje - oblast sportovního tréninku np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 30 edukant pohybové schopnosti - diagnostika •PS podmiňují osvojení pohybových dovedností •hodnocení PS i PD prostřednictvím testování •a) silové schopnosti - stisk ruky, shyby, skoky daleké a dosažné, sed-lehy… •b) rychlostní schopnosti - reakce na vjemy, tapping, člunkový běh… •c) koordinační schopnosti - rovnováhové a reakční testy; Eurofit a Unifit test... •d) vytrvalostní schopnosti - Cooper, měření TF a DF, W170… •e) flexibilita - Iowa-Brace test… np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 31 edukant výběr talentů a TV talentovaných •diagnostika biologického věku •spojení nadání/talent s růstovou akcelerací •vhodné testování - NE srovnání s ostatními •“využití“ talentovaných žáků při výuce TV •specializované pohybové hry - 1. stupeň ZŠ •sportovní třídy - 2. stupeň ZŠ •sportovní školy - převážně SŠ •u všech typů zvýšená dotace hodin TV np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 32 edukant TV zdravotně oslabených •žáci s poruchou zdraví, ta zabraňuje plnohodnotné účasti v TV - II. a III. ZS •a) oslabení pohybově podpůrného systému •b) oslabení srdečně cévního a dýchacího systému •c) neuro-psychická a vnitřní oslabení •snaha o integraci, zároveň individuální přístup •speciální cvičení dle oslabení, Zdravotní tělesná výchova (dle počtu omezených, nutná znalost vhodných aktivit i kontraindikace) •cíle? np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 33 edukátor profese •realizuje edukaci -> řada profesí •pedagogický pracovník - učitel •zodpovědnost za přípravu, řízení, organizaci a výsledky vzdělávacího procesu •nároky stupňovány, podpora rodiny snižována •vykonávání několika rolí … •náročná profese (v očích veřejnosti podceňovaná - „prázdniny“ atd.) np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 34 edukátor osobnostní a odborné předpoklady •vrozené a získané •hodnotová orientace - ovlivněno zaměřeností osobnosti •pedagogické kompetence - odborná způsobilost k výkonu profese (soustava poznatků, vědomostí, dovedností a zkušeností) a) didaktické předpoklady b) řídící a organizační schopnosti c) komunikativní schopnosti d) akademické schopnosti •vlastnosti osobnosti - temperament, charakter, svědomí, empatie, motivace np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 35 edukátor proces formování •osobnostní zaměření -> •první pedagogické zkušenosti -> •motivace ke studiu učitelství -> •potřeba sebevzdělávání -> •vlastní pedagogická praxe -> projevy vlastností osobnosti -> formování osobnosti učitele np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 36 edukátor typologie osobnosti učitele •logotrop - kladení důrazu na předmět, teoretické vědomosti a poznání, neorientuje se na žáka, přísné požadavky a vyžadování maximálního množství informací •paidotrop - snaha o pochopení žáka a o jeho výchovu, vzbuzení zájmu o učivo, více individuální přístup, respektování úrovně žáku, tendence k výběru “oblíbenců“ •autoritativní typ - neuznává názory žáků, příkazy a zákazy, “nepřítel“ •demokratický (praktický) typ - komunikace, volba, autorita i „přítel“ •liberální (sociální) typ - volnost žáků, nedominance, „přítel“ np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 37 edukátor „ideální“ učitel spravedlivý přátelský empatický erudovaný autoritativní důsledný chápající přísný komunikativní koncentrovaný soustředěný systematický organizující řídící analyzující charakterní věcný milý usměvavý pozorný reagující přizpůsobivý vychovávající upřímný přímý sebevědomý nearogantní taktní motivující povzbuzující etický trpělivý profesionální hodnotící adaptující napomáhající korigující výstižný taktický pozorný aktivní uvědomělý názorný zásadový výrazný pořádný klidný cílevědomý přesvědčivý vytrvalý np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 38 cíle tělesné výchovy •“stimulovat a rozvíjet bio-psycho-sociálně účinný celoživotní pohybový režim; pohybové schopnosti, dovednosti a vědomosti; morálně-volní vlastnosti osobnosti a vztah k pohybové aktivitě; pohybově zdravotní prevenci…“ •vzdělávací - poznatky, postupy, metody, zásady životosprávy, pohybové dovednosti a návyky, rozvoj pohybových, senzomotorických a intelektových vlastností; základem KOMUNIKACE •výchovné - stimul charakterových vlastností, estetiky a tvořivosti, ochrany ŽP; kladný postoj k pohybu, sportovní činnosti a tělesné zdatnosti; základem CHOVÁNÍ •zdravotní - kompenzace hypokineze, regenerace duševních sil; základy hygienických návyků; základem AKTIVIZACE •socializační - kooperace, poskytnutí dopomoci a záchrany, důvěra; sebepojetí, sebedůvěra, tolerance; základem OVLIVŇOVÁNÍ np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 39 cíle tělesné výchovy np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 40 obsah tělesné výchovy učení •reflektuje cíle tělesné výchovy •učivo v TV rozděleno na činnosti 1) ovlivňující zdraví 2) ovlivňující úroveň pohybových dovedností 3) podporující pohybové učení •pojem motorické učení - identifikace a uspořádání cílů (poznání motivace a pohybových předpokladů žáků)…výběr a uspořádání učiva…průběžné a souhrnné hodnocení - všeobecná průpravná cvičení…speciální průpravná cvičení…cvičení v lehčích podmínkách…cvičení ve ztížených podmínkách…opakování - generalizace…diferenciace…automatizace… tvořivá koordinace np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 41 obsah tělesné výchovy motorické učení np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 42 obsah tělesné výchovy motivace •hybným “motorem“ činnosti je motiv •vnitřní motivace - vlastní pohnutky •vnější motivace - motivy přicházející od druhé strany •pozitivní a negativní motivace •činitelé motivace - novost, uspokojení, úspěch (míra a poměr), sociální faktory, návaznost, individuální přístup •uplatňování tzv. progresivního vyučování místo tradiční výuky •uplatňování vhodných didaktických stylů, principů a zásad np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 43 obsah tělesné výchovy didaktické styly •projev činnosti a interakce učitel-žák •otázka cíle vyučování a fáze nácviku •aspekt kvality a kvantity materiálního vybavení •styl A příkazový B praktický C reciproční D se sebehodnocením E s nabídkou F s řízeným objevováním G se samostatným objevováním H s autonomním rozhodováním žáka o učivu/stylu •v tělesné výchově především styly A-E np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 44 obsah tělesné výchovy didaktické zásady •v souladu s cíli a zákonitostmi vyučovacího procesu •určují charakter a efektivitu 👆🏼 • •zásada uvědomělosti a aktivity - pochopení smyslu a podstaty, výsledek poznání a vědění •zásada názornosti - vytváření představ a pojmů na základě vnímání, přímá a nepřímá ukázka, didaktická technika •zásada soustavnosti - logické uspořádání, návaznost, známé -> neznámé, jednoduché -> složitější, konkrétní -> abstraktní •zásada přiměřenosti - obsah a rozsah odpovídá stupni rozvoje a schopností, diferenciace vnější a vnitřní •zásada trvalosti - opakování, efektivní zapamatování a vybavení si vědomostí a dovedností •provázány s didaktickými styly a vyučovacími metodami a postupy np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 45 obsah tělesné výchovy vyučovací metody •uspořádání učiva, činnosti učitele a žáka •v rámci edukačního procesu •motivační - viz motivace 👆🏼, souvislost s potřebami a incentivy (přístup individuální, typologický, topologický) •expoziční - předání obsahu učiva žákovi (přímo, zprostředkovaně, heuristicky, samostatně), souvislost s didaktickými styly •fixační - procvičení, upevnění a zdokonalení, souvislost s věkem a osobnostními vlastnostmi žáků a typem nacvičovaného •diagnostické - hodnocení, kontrola; vstupní, průběžná a finální diagnostika np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 46 obsah tělesné výchovy vyučovací postupy •základní strategie ve vzdělávacím procesu •komplexní postup - jednoduché cviky (základní gymnastika, průpravná cvičení), aplikace u dětí předškolního a mladšího školního věku •analyticko-syntetický postup - nácvik složitých pohybových struktur (sportovní gymnastika), opakování jednotlivých částí a následné propojování, aplikace u starších dětí •synteticko-analytický postup - kombinace obou předchozích postupů (sportovní hry), aplikace u starších dětí np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 47 organizace tělesné výchovy organizační formy výuky •vnější uspořádání organizačních a didaktických podmínek vyučování •povinné - vyučovací jednotka, výchova v přírodě, výcvikové kurzy (pouze doporučovány), zdravotní tělesná výchova •nepovinné - volitelný předmět „sporty a pohybové aktivity“ •doplňkové - cvičení v jiných hodinách, pohybové přestávky •zájmové - soutěže, kroužky, zájezdy, výlety np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 48 organizace tělesné výchovy vyučovací jednotka obecně •základní organizační forma povinných předmětů •uspořádaný systém hlavních prvků výchovně-vzdělávacího procesu •determinována obsahy a cíli •samostatný celek se souvislostí s předchozími i následujícími jednotkami •dle RVP 45 minut •dělení dle: hlavních složek v-v procesu (viz vyučovací metody), obsahu (gymnastika, úpoly, atletika…), tematické činnosti (monotematické, smíšené), pohlaví, intencionality (povinné, nepovinné) np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 49 organizace tělesné výchovy vyučovací jednotka TV a její struktura •součást povinných předmětů základního i středního vzdělávání •běžně 2x týdně 45min (doporučeno 3x45) •komplexní působení •úvodní část - uvedení do VJ (odlišné od jiných předmětů), nástup, cíl(e) hodiny, rušná (zahřátí organismu, pohybové hry) a průpravná (strečink) část, 8-15 minut •hlavní část - základ VJ, nácvik nových pohybových dovedností (praktická ukázka - zásady?) či opakování (procvičování, zdokonalování) již naučených, 22-30 minut •závěrečná část - kompenzační cvičení, uklidnění organismu, hodnocení hodiny, 6-10 minut np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 50 organizace tělesné výchovy bezpečnost •nutnost znalosti zákonných bezpečnostních předpisů ze strany učitele •zodpovědnost za bezpečnost žáků •školní řád, provozní řády, organizační směrnice •poučení o bezpečnosti (na začátku šk. roku), upozornění na možná rizika, kontrola nářadí a náčiní, dopomoc, záchrana, respektování didaktických zásad… •při úrazu -> poskytnutí první pomoci, zajištění lékařského ošetření, záznam do knihy úrazů, vyrozumění zákonného zástupce •činitelé ovlivňující bezpečnost - učitel, žák, podmínky, kurikulum np4115, přednáška - Podzim 2020/ O. Janák 51