Adobe Systems 1 3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu Adobe Systems 2 Počátky „sportovní edukace“ ̶pohybové aktivity (PA) – vždy součástí edukace = základní edukační prostředek (vztah k práci a boji, …) ̶první „sportovní pedagogové“ (= ten zkušenější) ̶vznik sportu – sportovní edukace = tradiční oblast každé kultury = vyšší stadium rozvoje civilizace ̶antický svět – systematická gymnastická výchova – propojení se školou, „mimoškolní aktivity“, vojenská výchova ̶antické olympijské hry – trenérství + lékařství ̶středověk – rytířské hry + další „sporty“ = i pro „volný čas“ ̶učitelé tance, šermu, jezdectví, … ̶ Adobe Systems 3 Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Platon (427–347 př. Kr.) ̶význam tělesných cvičení ̶vztah k branné výchově ̶rozvoj i dívek ̶medicína = léčba + gymnastiky = rozvoj zdraví Aristoteles (384–322 př. Kr.) ̶význam tělesných cvičení ̶tělesná cvičení mají předcházet intelektuálnímu rozvoji Středověk – pokles významu TV – redukce péče o tělo Renesanční myšlení ̶např. François Rabelais (1494–1553) ̶nový přístup k životu – sport = prostředek edukace platon aristoteles François Rabelais Adobe Systems 4 Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Jan Amos Komenský (1592–1670) ̶TV = součást komplexní edukace ̶přínos k rozvoji školní TV ̶TV do všech stupňů vzdělávací soustavy John Locke (1632–1704) ̶TV = prioritní význam ̶TV + mravní + rozumová výchova = tři základní oblasti edukace ̶pojetí TV = podpora zdraví a rozvoj zdatnosti ̶= předpoklad úspěšného života comenius jlocke2 Adobe Systems 5 Počátky „sportovně-pedagogické teorie“ Jean Jacques Rousseau (1712–1778) ̶význam TV v přirozeném prostředí ̶v souladu s individuálními potřebami ̶radostná atmosféra ̶svobodná nabídka pohybových aktivit ̶zaměření na dítě (sportovce, klienta, studenta, …) ̶zrod novodobých (nejen) TV koncepcí Johann Christoph GuthsMuths (1759–1839) ̶klasik školní tělesné výchovy ̶zavádění školní TV ̶u nás – nejprve živelně, později povinně (1869) ̶ rousseau3 GutsMuths Adobe Systems 6 Rozvoj sportovní edukace 1. Novodobá národní hnutí 19. století – tělovýchova a sport = profilové aktivity: ̶německé turnerství – zakladatel Friedrich Ludwig Jahn (1778– 1852) ̶sokolské hnutí (Tyrš, Fügner) – kulturní + edukační – důraz na prvky filozofické, morální i estetické 2. Novodobý sport = rozvoj zdraví, fyzické zdatnosti, sociálních kompetencí + morální a estetická kultivace ̶klubový sport (Anglie – od 2. poloviny 18. století) ̶„školní“ sport (Anglie, USA – od 2. poloviny 19. století) ̶ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Friedrich_Ludwig_Jahn.jpg Adobe Systems 7 Miroslav Tyrš (1832–1884) ̶nejvýraznější postava českého kulturního života druhé poloviny 19. století ̶profesor dějin umění na univerzitě v Praze ̶teoretik a organizátor tělesné výchovy ̶1862 inicioval založení první české celonárodní masové tělovýchovné organizace Sokol ̶vytvořil českou tělovýchovnou soustavu ̶koncipoval české tělovýchovné názvosloví ̶nadčasový a globální význam = požadavek začlenění tělesné výchovy do celkového rozvoje člověka i celé společnosti tyrs Adobe Systems 8 Rozvoj sportovně-pedagogické teorie Impulzy anglické koncepce sportu (19./20. st.): ̶gentlemanský → amatérský sport → ̶rytířsky pěstovaný sport = mír a solidarita ̶moderně chápaný sport = prostředek olympijské výchovy Pierre de Coubertin (1863–1937) ̶olympismus + olympijská výchova místo turnerské a gymnastické TV ̶tvůrce olympijské pedagogiky (Olympic Pedagogy) ̶pedagogické a psychologické vzdělání trenérů ̶navazuje současná olympijská pedagogika Baron Pierre de Coubertin.jpg Adobe Systems 9 Rozvoj sportovně-pedagogické teorie Podněty reformní pedagogiky: ̶globální hnutí přelomu 19. a 20. st. – 20. a 30. léta 20. st. ̶důraz na přirozenost dítěte a jeho svobodu ̶posílení výchov – pracovní, estetická, TV ̶důraz na zdravotní aspekty TV ̶východisko současné humanistické sportovní edukace ̶např. školní farma Eduarda Štorcha na Libenském ostrově v Praze (20. léta 20. st.) ̶aktuální i pro dnešek – viz alternativní školy ̶ Adobe Systems 10 Zneužití sportu v totalitních systémech Sportovní edukace v totalitních systémech: ̶= extrémně pravicové nebo levicové ̶důraz na ideologické + branné cíle ̶sport = sportovní úspěchy (za každou cenu) viz film Fair Play (2014) ̶sport = propaganda ̶sport a TV ve fašistickém Německu: - zneužití TV u organizace Hitlerjugend - OH Berlin 1936 - Leni Riefenstahlová – dokument OH – Olympia - podrobněji viz film Race (2016) – Jesse Owens ̶ ̶ Adobe Systems 11 Současný rozvoj sportovní edukace Pozitiva = sport ve škole, ve volném čase, pro seniory, … Přetrvávající problémy: ̶souvisí s profesionalizací sportu ̶s ekonomickou lukrativností sportu (viz diskuse VŠ USA) ̶marný boj s dopingem ̶rozvoj násilí (na stadionech, mezi sportovci, …) ̶morální selhání některých sportovců i funkcionářů ̶problémy ve vztahu soutěžního sportu a edukace Klíčové = hnutí za fair play + zachování základních hodnot sportu = radost, potěšení, rytířskost, zdravá forma rekreace, podpora zdraví, … Neexistuje jednoduché řešení – klíčové = edukace Adobe Systems 12 Soudobá pedagogika sportu ̶ve světě rozvoj od 60. let 20. století ̶vznik pedagogiky sportu souvisí s rozvojem vědy o sportu (Sport Science, Sportwissenschaft) ̶kriticky reflektuje dřívější názory na tělesnou výchovu ̶reaguje na dynamický rozvoj soutěžního i rekreačního sportu po 2. světové válce ̶analyzuje edukační význam sportu v současné společnosti ̶u nás především rozvoj didaktiky TV a v rámci teorie tréninku ̶rozvoj pedagogické kinantropologie (profesoři Dobrý, Rychtecký, Fröml, …) ̶rozvoj pedagogiky sportu (prof. Svoboda, doc. Jansa, …) ̶