C0-HD-TOP.png C0-HD-BTM.png DIDAKTIKA ÚPOLŮ Mgr. Jitka Čihounková, Ph.D. cihounkova@fsps.muni.cz C0-HD-TOP.png OSNOVA PŘEDMĚTU •Úpoly, systematika úpolů •Rozvoj motorických schopností prostředky úpolových aktivit •Rozvoj psychosociálních vlastností pomocí úpolových aktivit •Úpoly ve školní tělesné výchově •Mezioborové přesahy •Didaktické formy, metody… •Didaktické hry, didaktické řady jednotlivých úpolových technik různých úpolových sportů •Bezpečnost v hodinách úpolů •Zařazení osob se specifickými potřebami do hodin úpolů v tělesné výchově • C0-HD-TOP.png PŘEDPOKLADY, vstupní diagnostika •Vstupní diagnostika = výstupy Průpravných úpolů z Bc studia: •pádová technika: vzad bez převratu se zaražením, vzad s převratem bez zaražení, vpřed bez převratu bez zaražení, vpřed s převratem bez zaražení, vpřed s převratem se zaražením, stranou •průpravné úpoly: cvičení pro stimulaci zadané pohybové schopnosti (síla HKK/ DKK/trupu, reakce na vizuální/taktilní/sluchový podnět, statická/dynamická rovnováha, orientace v prostoru, skupinové hry) • C0-HD-TOP.png VÝSTUPY PŘEDMĚTU, požadavky ke zkoušce •Písemné přípravy na vyučovací jednotky tělesné výchovy s tématem pádových technik, úpolových sportů a sebeobrany (týmy cca 3 osob) •V každé jednotce zapojení žáků se specifickými potřebami, případně asistentů pedagoga •Ke každé jednotce pracovní list na dané téma, rozšiřující či opakující probranou látku, propojující téma s ostatními předměty •Ke každé jednotce pracovní list nebo pracovní náplň pro necvičící •U zkoušky si student vylosuje jeden z výstupů, který prakticky předvede •Písemné přípravy včetně pracovních listů budou součástí portfolia pro státní závěrečné zkoušky •Teoretický test / prezentace na vybraný úpolový sport a ajeho začlenění do výuky školní TV • C0-HD-TOP.png TÉMATA VÝSTUPŮ •Pádová technika I •Pádová technika II •Údery •Kryty •Kopy •Páky •Boj na zemi: techniky znehybnění •Boj na zemi: Obrana proti znehybnění •Hody •Sebeobrana verbální a neverbální •Sebeobrana fyzická • C0-HD-TOP.png ON-LINE INFORMAČNÍ ZDOJE •Pádová technika: https://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/pady/technika.php •Základy úpolových sportů http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fsps/js10/upoly/web/index.html •Průpravné úpoly •http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps10/upoly/web/index.html •Základy osobní sebeobrany http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps11/sebeob/web/index.html • C0-HD-TOP.png CO SI PAMATUJETE Z BAKALÁŘSKÉHO STUDIA? •Co víte o úpolech? C0-HD-TOP.png ÚPOLY A JEJICH SYSTEMATIKA •Definice •Systematika •1. úroveň úpolových předpokladů: průpravné úpoly •Základní úpolová technika: polohy, přechody mezi polohami, obraty, přemístění, navázání kontaktu (dotyk, úchop, objetí), pohyby paží, pohyby nohou, pádová technika, zvedání nošení a spouštění živého břemene •Základní úpoly: přetahy, přetlaky a odpory (s charakterem přetahu/přetlaku, vlastní) •2. úroveň úpolových systémů: úpolové sporty, bojová umění •3. úroveň úpolových aplikací: sebeobrana C0-HD-TOP.png PRŮPRAVNÉ ÚPOLY - ÚKOL •cvičení pro stimulaci pohybové schopnosti (8 cvičení) •síla HKK •síla DKK •Síla trupu •reakce na vizuální podnět •reakce na taktilní podnět •reakce na sluchový podnět •statická rovnováha •dynamická rovnováha •orientace v prostoru •skupinové hry C0-HD-TOP.png C0-HD-TOP.png DIDAKTICKÉ ZÁSADY •uvědomělosti a aktivity,​ •názornosti, ​ •soustavnosti, ​ •přiměřenosti​ •trvalosti​ •cílevědomosti ​ •emocionálnosti​ •všestrannosti​ •jednotnosti​ •volnočasové principy: dosažitelnost, charakter výzvy, možnost iniciativy​ • C0-HD-TOP.png ORGANIZAČNÍ FORMY •Hromadná​ •Frontální​ •V kruhu​ •Ve dvojicích, trenér mění místo​ • •Individuální​ •Při opravování chyb ​ •Individuální trénink​ • • C0-HD-TOP.png VYUČOVACÍ POSTUPY •patří k základním strategiím ve vzdělávacím procesu:​ •Komplexní postup: užívá se při nácviku cvičení, která se vyznačují jednoduchostí a mají přirozený charakter a není třeba je již dále rozkládat. ​ •Analyticko-syntetický postup: se využívá u vyspělejších žáků, kteří jsou schopni tento postup přijmout.​ •Synteticko-analytický postup: vychází z rovnocennosti obou předchozích struktur. ​ • •Napodobování​ •Vysvětlování ​ • C0-HD-TOP.png VYUČOVACÍ METODY •Motivační metoda: Smyslem při utváření optimální motivace žáků k učení je zajistit jejich vyšší aktivitu a osobní zainteresovanost vzhledem k cílům učebního procesu.​ •Expoziční metoda: jejím cílem je předání učiva žákovi učitelem, užívají se 4 přístupy a to: přímý přenos (popis, výklad, vysvětlení), zprostředkovaný přenos pomocí názoru (ukázka, model), heuristický přístup ( tvůrčí aktivita žáků), metody samostatné percepční činnosti žáků.​ •Fixační metody: jejich podstatou je procvičování, upevňování a zdokonalování již nacvičeného učiva.​ • Diagnostické metody: kontrola a hodnocení dosažených výsledků.​ •vstupní diagnostika​ •průběžná diagnostika​ •finální diagnostika​ C0-HD-TOP.png VÝCHOVNÉ METODY​ •Kladení požadavků učitele a jejich zvnitřnění žáky závisí na aspiracích a kontextu pedagogické praxe. Ke splnění cílů je třeba vyvíjet úsilí.​ •Přesvědčování učitel usiluje o zvnitřnění konkrétních a pravdivých podnětů​ •Cvičení - vytváření situací které vyžadují určitou žádoucí reakci​ •Odměna a trest​ •Příklad​ •Skupinová výchova​ • • C0-HD-TOP.png •Didaktická řada •Didaktická hra C0-HD-BTM.png ÚPOLY VE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVĚ C0-HD-TOP.png KANADA •ZÁKLADNÍ ŠKOLA (2. stupeň ZŠ, 6. třída)​ •Pohybové strategie:​ •Bojová umění pro rozvoj kontroly držení těla, dýchání, kloubní pohyblivosti, spojení mysli a těla, koncentrace aj.​ •(The Ontario Curriculum, Grades 1-8 Health and physical education, 2015)​ • •STŘEDNÍ ŠKOLA (1. ročník)​ •Aktivní životní styl: Bojová umění jako součást mimoškolních aktivit​ •​ •STŘEDNÍ ŠKOLA (4. ročník)​ •Aktivní životní styl: Bojová umění jako součást fitness​ •(The Ontario Curriculum, Grades 9-12 Health and physical education, 2015)​ • C0-HD-TOP.png FRANCIE •MATEŘSKÁ ŠKOLA​ •Není explicitně definováno učivo úpolů, ale jsou uvedena témata:​ • •Držení​ •Tahání​ •Tlačení​ • C0-HD-TOP.png FRANCIE •ZÁKLADNÍ ŠKOLA (1. stupeň)​ •Rozděleno do 14-15 oblastí pohybových aktivit:​ •Rozvoj kooperace a kapacit k individuální nebo kolektivní obraně​ •Střetnutí s partnerem v opozičních duelech: ​ •Rozvoj strategií v roli útočníka a obránce​ •Reciprocita činností (obrana i útok)​ •Úpolové hry •Tři zlatá pravidla úpolů: ​ •Neublížit partnerovi!​ •Neublížit sám sobě!​ •Nenechat si ublížit!​ •Rozdělení rolí: útočník, obránce, rozhodčí • C0-HD-TOP.png FRANCIE •ZÁKLADNÍ ŠKOLA (2. stupeň)​ •Úpolové sporty​ •Zápas (na úrovni 1 a 2)​ •Savate (na úrovni 1 a 2)​ • •STŘEDNÍ ŠKOLA​ •Úpolové sporty​ •Savate (na úrovni 3, 4, 5)​ •Judo (na úrovni 3, 4, 5)​ •Precizní popis rolí: útočník, obránce, hlavní rozhodčí, vedlejší rozhodčí, pozorovatel aj.​ • •(Ministère de l´ Éducation nationale, 2009, 2012a, 2012b, 2015)​ C0-HD-TOP.png NĚMECKO (HESENSKO) •ZÁKLADNÍ ŠKOLA​ •Učivo TV rozděleno do 6 pohybově-pedagogických kategorií​ •Kritériem dělení je přitom jejich základní společná pohybová myšlenka (např. hry a bojování)​ •STŘEDNÍ ŠKOLA​ •Učivo TV rozděleno do 8 pohybově-pedagogických kategorií​ •6. Boj s partnerem (Mit/gegen Partner Kämpfen)​ •standardní úpolové sporty: judo, zápas, šerm​ •standardní formy boje s partnerem​ •úpolové sporty z jiných kultur, např. různá bojová umění z dálného východu​ •Při kontaktu s partnerem se v TV nesmí používat úderová technika​ •Sporty jako např. box nesmějí být tématem školního vyučování​ •(Hessisches Kultusministerium, 2006)​ C0-HD-TOP.png SLOVENSKO •ZÁKLADNÍ ŠKOLA (1. Stupeň)​ •Není uvedeno konkrétní učivo ​ •(Telesná výchova, Vzdelávacia oblasť: Zdravie a pohyb, Príloha ISCED 1, 2009)​ •Zpravidla se využívají přetahy a přetlaky (Bartík, 1999)​ • •ZÁKLADNÍ ŠKOLA (2. Stupeň)​ •Úpolové sporty a sebeobrana jako volitelné učivo​ •(Telesná a športová výchova, Vzdelávacia oblasť: Zdravie a pohyb, Príloha ISCED 2, 2009)​ • • C0-HD-TOP.png SLOVENSKO •STŘEDNÍ ŠKOLA​ •Športové činnosti pohybového režimu:​ •Výber činností z viacerých kontaktných športov (najmä úderové, chvatové a pákové systémy):​ •džudo​ •zápasenie​ •aikido​ •karate ​ •a ďalšie úpolové športy.​ •Etika boja, sebaobrana, chvaty, pákové a úderové systémy, bezpečnosť športu aj.​ •(Štátny vzdelávací program: Telesná a športová výchova. Príloha ISCED 3, 2009)​ • C0-HD-TOP.png ČESKO •ZÁKLADNÍ ŠKOLA (1. Stupeň)​ •Průpravné úpoly​ •Přetahy​ •Přetlaky​ • •ZÁKLADNÍ ŠKOLA (2. Stupeň)​ •Základy ​ •aikido​ •judo​ •karate​ •sebeobrany​ • C0-HD-TOP.png ČESKO •STŘEDNÍ ŠKOLA​ •Základy ​ •aikido​ •judo​ •karate​ •sebeobrany​ •​ •Základem je sebeobrana, rozsah ostatních činností je stanoven v návaznosti na připravenostI vyučujícího a zájem žáků ​ (MŠMT, 2007, 2013).​ • C0-HD-TOP.png ZÁSADY BEZPEČNOSTI •+ cíle úpolových aktivit: cílevědomé ale ohleduplné soupeření, přivykání fyzickému kontaktu – postupně • •Šperky •Prostor (i v průběhu cvičení) •Jasná pravidla •Signál pro zastavení činnosti (i v rámci dvojice) •Hmotnostně silově podobné jedince k sobě •Didaktické zásady C0-HD-TOP.png MEZIOBOROVÉ PŘESAHY •Dějepis (historie…) •Biologie (somatologie, fyziologie…) •Občanská nauka (zásady slušnosti, tolerance, angažovaný přístup k druhým, mravní výchova, psychologie, sebeobrana: právo) •Fyzika (mechanika, dynamika…) •Kritické myšlení •Zeměpis (vznik BU…) •Výchova ke zdraví (vliv PA na zdraví…) •Hudební výchova (rytmika pohybů, hudební doprovod…) •Výtvarná výchova (kanji…) •Geometrie •ČJ (judo – džudo – džúdó) •AJ (názvosloví) •Chemie (biochemie – sebeobrana) • • • C0-HD-TOP.png SEBEOBRANA A JEJÍ VÝUKA •TZ § 29 Nutná obrana •(1) Čin jinak trestný, kterým někdo odvrací přímo hrozící nebo trvající útok na zájem chráněný trestním zákonem, není trestným činem. •(2) Nejde o nutnou obranu, byla-li obrana zcela zjevně nepřiměřená způsobu útoku. C0-HD-TOP.png FÁZE SEBEOBRANY •Pre-konflikt (prevence: obezřetnost, produkce, vyhýbání se nebezpečným situacím, místům… komunikace) •Konflikt (boj) •Post-konflikt • •Paradox: výcvik směřuje k nepodání výkonu, samotná příprava na výkon je výkonem C0-HD-TOP.png obrázek