Fungování cyklistické profesionální stáje Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. Cyklistika - Řídící orgány silniční cyklistiky 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 2 Stáj •V silniční cyklistice profesionální stáje zaměstnávají i několik desítek lidí, proto je nutné mít ve svých řadách sportovní manažery, kteří koordinují jejich činnost a starají se o vedení týmu. V týmech s menším rozpočtem např. v českém prostředí jsou sportovní manažeři nuceni zastávat i více funkcí, protože nejsou finance na angažování dalších zaměstnanců. 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 3 Cyklistický tým - silniční cyklistika •Tým – jezdci, hlavní kouč specialisté na tělesnou a stravovací přípravu, technický servis, lékařský servis – fyzioterapeuti, administrativní aparát včetně majitele stáje. •Cíl: vítězství jednotlivých jezdců – kolektivní podpora lídrů určeno pro dílčí cíle – vítězství ve vybraných závodech, etapách •Silná závislost na hlavním sponzorovi – diverzifikace malá •Sponzoři určují: • jméno stáje, •státní příslušnost stáje, •jsou držiteli licence UCI 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 4 Pět komponent organizační struktury • 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 5 Pět komponent organizační struktury •Strategické vedení organizace – prezident klubu, představenstvo, výkonný výbor •Výkonné jádro – ti, kteří vykonávají základní pracovní funkce – hráčský tým, podpůrný personál •Střední management – management mezi strategickým vrcholem a jádrem – sportovní ředitel, hlavní trenér •Technická struktura – analytici, lékaři, fyzioterapeuti, technici •Podpůrný personál – personální, finanční, marketingové oddělení • 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 6 Specifika silniční cyklistiky •Silniční cyklistika je specifická v tom, že závody se během sezóny konají v různých termínem a není zde žádná týdenní pravidelnost jako například ve fotbale nebo ledním hokeji. Při etapových závodech je nutné zajistit pro jezdce podpůrný personál, a proto stáje zaměstnávají lidi pouze na dobu trvání této akce. 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 7 Potřeba pulzujících lidských zdrojů ve sportu 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 8 Rozpočetnictví •Jedním ze základních kamenů pro úspěšné a dlouhodobé fungování cyklistické stáje je sestavení rozpočtu na danou sezónu. Dle pravidel Mezinárodní cyklistické federace (UCI) by cyklistické stáje neměly být ziskové a jejich příjmy a výdaje by měli být přibližně vyrovnané. 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 9 Marketing •Nejvíce výnosné je spojení svého jména s názvem firmy nebo produktu. Tento titulární sponzor je tak úzce spjatý s týmem a při televizních přenosech nebo zprávách je nejvíce na očích potencionálním zákazníkům. Například BMC Racing Team (firma BMC), Bora-Hansgrohe Team (firmy Bora a Hansgrohe). Další možností propagace je umístění názvu a loga sponzora na dresy jezdců či polepy na týmových autech a autobusech, které je doprovází na závodech. Nedílnou součástí propagace partnerů je na oficiálních stránkách stáje nebo na sociálních sítích jako jsou Facebook, Instagram a Twitter. 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 10 Financování profesionální cyklistické stáje •Cyklistické týmy dle pravidel Mezinárodní cyklistické unie UCI by neměli být ziskové. Výsledkem je, že týmové rozpočty v zásadě měli mít stejné příjmy jako výdaje. • •Cyklistické týmy nemají domácí stadion nebo arénu a nemožnost pořádání vlastních závodů brání týmům vybírat vstupné, což je důležitý zdroj příjmů ve většině týmových sportů. • •Příjmy z vysílacích práv, které jsou stále rostoucí zdroj příjmů v řadě jiných sportů nejsou k dispozici přímo pro cyklistické stáje, ale pouze pro organizátory závodu. Výsledkem je, že v současné době jsou cyklistické týmy financované téměř výhradně sponzorskými penězi. • 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 11 Vývoj průměrného rozpočtu (v milionech EUR) deseti nejbohatších týmu mezi lety 1992 a 2014. 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 12 40 plno-profesionálních cyklistických stájí v roce 2012 total: 235 mil. EUR •Hlavní sponzoři: •73 % svých příjmů (171,6 mil. EUR) •(61 sponzorů) v průměru 2,8 mil. EUR • •Ostatní sponzoři: •22 % příjmů (51,7 mil. EUR) • •Jiné zdroje: •5 % příjmy (11,7 mil. EUR) • • 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 13 Cyklistické týmy 1.Zásadní rozdíl v porovnání s klasickými týmovými sporty se týká cílů, protože družstva pro cyklisty jsou zřízena hlavně pro vítězství jednotlivých jezdců. To má mnoho vlivů na moc v týmu, strukturu platů a trvání smluv. 2. 2.Silná závislost na hlavním sponzorovi. • spoléhají se na jednoho nebo dva hlavní sponzory. Tito sponzoři poté určují jméno stáje, státní příslušnost týmu a jsou držitelem UCI licence. 3. 3. • 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 14 AIGCP Mezinárodní asociace profesionálních cyklistických skupin •Zaměstnavatelé • •Jednání = kolektivní smlouva 2013 platnost na 2 r. opce na prodloužení – platí doposud 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 15 Kolektivní smlouva •Minimální plat jezdců: WorldTour tým 38 500 EUR, ProContinental Tým 32 300 EUR •Penzijní plán: Tým musí vyplatit jezdci do penzijního spoření minimálně 12 % hrubé roční mzdy •Zdravotní pojištění: Poskytnutí částky ve výši 100 000 EUR ročně na náklady spojené s lékaři a výdajů za léky •Životní pojištění: V případě úmrtí jezdce tým musí vyplatit částku 100 000 EUR straně jmenované jezdcem •Pojištění pro případ invalidy: Vyplacení 250 000 EUR jezdci v případě trvalé invalidy, která vznikne z důsledku zranění utrpěné při závodě nebo tréninku •Hospitalizační pojištění: Zaplacení hospitalizačních výdajů do výše 100 000 EUR na osobu za incident •Repatriační pojištění: Týmy hradí náklady na repatriaci v případě zdravotních problémů nebo smrti jezdce •Dovolená: Jezdec má nárok na minimálně 35 dní dovolené za rok • 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 16 CPA - organizace jezdců • 03.12.2020 ©doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. 17