© Fakulta sportovních studií, MU v Brně 1 Modely financování sportovních klubů Doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. KPE 23.10.2020 © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 2 Obsah 1. Úvod 2. 2. Vývoj modelů financování sportovních klubů 3. 3. Česká realita 4. 23.10.2020 © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 3 Ad 1) Úvod •Novodobé sportovní hnutí se začalo rozvíjet od r. 1860. • •Vesměs se jednalo o amatérské spolky, řídící se ve svém hospodaření rozpočtem, musely si vést pokladní deník. • •Pro všechny tyto formy bylo a je nezbytností hospodařit s vyrovnaným rozpočtem. • •Byly nuceny si vlastní aktivitou získávat finanční prostředky pro svojí sportovní a tělovýchovnou činnost. 23.10.2020 © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 4 Tyršem formulované základní zásady: •Dobrovolnost, • •svépomoc • •soběstačnost. 23.10.2020 © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 5 Amatérské pojetí se v komerčně úspěšných sportech začalo definitivně vytrácet po polovině 20.stol. Rozlišení podstaty tělovýchovných jednot a klubů je nutno mít neustále na zřeteli při posuzování jejich chování a hospodaření. 23.10.2020 © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 6 Vývoj modelů financování sportovních klubů •Na problematiku vývoje příjmové struktury sportovních klubů upozornil Andreff (2000). •rozlišuje tři vývojové fáze, které jsou charakteristické třemi modely financování: –Amatérský sportovní model, označený ASSL (tzn. Adhérents- Spectateurs-Subventions-Local) – –Profesionální model tradiční, označený SSSL (Spectateurs-Subventions-Sponsors-Local) – –Profesionální model současný, označený MMMMG (Médias-Magnats-Merchandising-Marchés-Global) 23.10.2020 © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 7 Akční rádius klubu 1.Místní: •Vymezený prostor vesnicí, malým městem, •Obyvatelé většinou osobně znají hráče. 2.Regionální: •Vymezený prostor sdruženými vesnicemi, okresem, krajem •Hráče znají fanoušci je od vidění, osobně ne 3.Státní: •Vymezený prostor územím státu •Hráči jsou anonymní, ale zná je širší okruh lidí, objevují se v médiích 23.10.2020 © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 8 Amatérský sportovní model, označený ASSL (tzn. Adhérents - Spectateurs – Subventions - Local) •Cílem klubu je trénink a rozvoj především mladých hráčů. • •Příjmy: •Členské příspěvky, rozhodující příjem •Vstupné •Dárci z blízkého okolí, tzn. vesnice, rodiče hráčů •Parkovné, prodej občerstvení •Sponzoři a reklama výjimečně, jen ve vyšších soutěžích •Podpora z obecního rozpočtu •Dotace z vyšších svazových orgánů speciálně v ČR • •Vše pochází z místní – lokální úrovně 23.10.2020 © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 9 Profesionální model: tradiční označený SSSL (Spectateurs-Subventions-Sponsors-Local) •Příjem: •Vstupné více jak 2/3, tvořily příjmy od diváků 81%, u nás ne •Příspěvky regionálních samospráv (okresy, kraje). •Příspěvky průmyslových vlastníků (patroni jako Fiat, Bayer, Phillips a Peugeot, u nás v současnosti často pivovary, či skupiny podnikatelů, dříve ČKD, Kladenské doly, Poldi Kladno, OKD, VSS, VSŽ ). •Příjmy z reklam postupně nabývaly na významu a v 60. a 70. letech ( U nás stále rozhodující podíl). •Firmy hledaly přímější identifikaci a image ve vztahu k cílové skupině. •Prodej televizních práv nehrál v tradičním modelu významnou roli. • 23.10.2020 © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 10 Profesionální model: současný MMMMG (Médias-Magnats-Merchandising-Marchés-Global) •Snížil se podíl tržeb z prodeje vstupenek na 50 – 30 %, • •Klesá podíl příspěvků od místních samosprávných orgánů přímo do místních profesionálních sportovních klubů, ve většině států je to i zakázáno. • •Vzrostl podíl reklamy a sponzorských příspěvků na 20 - 25 %. • •Objevily se soukromé TV kanály, vzrostl podíl příjmů od TV. • •V současnosti se v ČR na této úrovni nevyskytuje žádný klub. 23.10.2020 Otázky 1.Vysvětlete jaké rozlišujeme modely financování profesionálního sportu v Evropě. 2.Jaké základní zásady se uplatňují u amatérských klubů pro jejich ekonomické přežití? 3. Vysvětlete a uveďte příklady akčních rádiusů. 4. Jaký vysvětlete základní odlišnosti mezi financováním tradičního profesionálního modelu a moderního současného modelu uplatňovaného velkokluby. označený 5. © Fakulta sportovních studií, MU v Brně 11 23.10.2020