Přestupová politika fotbalových klubů Kurz: Ekonomika sportovních klubů Docent: doc. Ing. Jiří Novotný , CSc. Referent: Michael Provazník C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 1 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif Agenda •1. Příjmová struktura bundesligových klubu (DFL) 1. •2. Ukázka Roční rozpočty českých klubů (Gambrinus Liga 2011/12) • •3. Motivy nákupu/prodeje hráčů • 3.1 Motivy nákupu hráčů • 3.1.1 sportovní motivy • 3.1.2 ekonomické motivy • 3.1.3 strategické motivy • 3.1.4 marketingové/prestižní motivy • 3.2 Motivy prodeje • 3.2.1 sportovní motivy • 3.2.2 ekonomické motivy • 3.2.3 strategické motivy • •4. Kritéria přestupové hodnoty hráčů • •5. Organizace přestupových procesu na přikladu Eintracht Frankfurt • • 1. 1. 1. 1. 2 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 1. Příjmová struktura Bundesligovych klubu(DFL) •Media •Reklama •Merechandising •Vstupné •Transfery •ostatní àCelkové příjmy okolo 2 Mld. Kč ročně àTV-smlouva 2013/14 - 2017: 2,5 Mld. Kč 3 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 2. Roční rozpočty českých klubů •Roční rozpočty klubu v Gambrinus lize (ročník 2011/12) • •1.Sparta 300 milionů 2. Mladá Boleslav 150 milionů 3. Slavia 100 milionů 4.-6. Plzeň 80 milionů 4.–6. Liberec 80 milionů 4.-6. Jablonec 80 milionů 7.-9. Teplice 75 milionů 7.-9. Olomouc 75 milionů 7.-9. Ostrava 75 milionů 10. Bohemians 1905 60 milionů 11. Hradec Králové 40 milionů 12. Dukla 38 milionů 13.-15. České Budějovice 35 milionů 13.-15. Příbram 35 milionů 13.-15. Žižkov 35 milionů 16. Slovácko 30 milionů 1. •Zdroj: idnes.cz 4 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 3. Motivy nákupu/prodeje •Motivy nákupu/prodeje hráčů • •sportovní •strategické •ekonomické •marketingové /prestižní • • 5 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 3.1.1 Sportovní motivy •Motivy nákupu hráčů • Sportovní motivy: • navýšeni sportovní kvality hráčského kádru (kauzalita: sportovní kvalitaàúspěchà výdělek) • • •Kvalitativní nebo kvantitativní posíleni týmu (povaha, velikost kádru) •Doplnění výpadků v kádru týmu (zraněni) • • 6 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 3.1.3 Strategicke motivy •Strategické motivy : • •Změna struktury/profilu kádru týmu (věk, povahové vlastnosti, smluvní doba) • • • • •Změna klubových cílů (krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé) • 7 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 3.1.2 Ekonomické motivy •Ekonomické motivy: • •Hráč jako investice (nákup à navýšení hodnoty à prodej) • • • • • •Přizpůsobeni příjmových hranic (interní platový strop) • • • • • • • • 8 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 3.1.4 Marketingové/prestižní motivy •Marketingové / prestižní motivy: • •Větší mediální pozornost (navýšeni přijmu z mediální prezenceà sponzorství) • • • • •Klubová prestiž (upevněni klubové pozice, merchandising) 9 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 3.2.1 Sportovni motivy •Motivy prodeje • •Sportovní motivy: • • neodpovídající herní kvalita hráče • • nevhodná povaha hráče • • adekvátní náhrada za hráče (nový hráč má vyšší sportovní hodnotu - „value“) • 10 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 3.2.2 Ekonomické motivy •Ekonomické motivy: • •finanční zisk z přestupu • (Sparta Praha à B. Dortmund 14,5 mil.€) • (Souček Slavia West Ham 20 mil. EUR, • Coufal Slavia West Ham 7 mil. EUR) • • • •nižší výdaje na platy hráčů • • • • • • 11 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 3.2.3 Strategické motivy • • • Strategické motivy: • • • restrukturalizace kádru týmu (věk, typologie, povaha) • • • • •zviditelněni klubu (sponzoring, zahraniční zájem) • 12 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 4. Kritéria přestupové hodnoty hráčů • • • Kriteria přestupové hodnoty hráčů • •sportovní kvalita (sportovní přínos) • •ekonomická hodnota (merchandising, marketing, ticketing à mezní hodnotný produkt) • •věk (optimum 26-28) • •zbývající doba smlouvy (Bosman-rozsudek) • •perspektiva (talent, předpoklady) • •pozice (defenziva versus ofenziva) • •sportovní prestiž ligy / klubu (Anglie versus Bulharsko) • • • 13 03.01.2021 Provazník © Novotný C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif 4. Kritéria přestupové hodnoty hráčů • • • •zkušenosti (množství ligových startů) •množství mezinárodních zápasů (reprezentace, euroliga) • •možnost prodeje (perspektivní tržní hodnota při neúspěchu) • •benchmark (tržní situace, porovnáni adekvátní transakce) • •ekonomická situace obou klubu (finanční nouze, časový tlak, adekvátní náhrada) • •mimořádné sportovní/povahové kvality (levonohý, „leader“) 14 03.01.2021 Provazník © Novotný 5. Organizace přestupových procesů na přikladu Eintracht Frankfurt • • C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif > > > > > > Představenstvo Sportovní manažér Trenérský tým Lékaři, fyzioterapeuti Hráčský kádr Scouting Ekonomická sekce Analytické oddělení Organigram Eintracht Frankfurt 15 03.01.2021 Provazník © Novotný Dekuji za Vasi pozornost C:\Users\Marcel\Pictures\Eintracht-logo.gif Michael Provaznik (Scouting): m.provaznik@eintrachtfrankfurt.de 16 03.01.2021 Provazník © Novotný