16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 1 Profesionalismus ve sportu Vývoj v českých zemích 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 2 Období 1850 – 1948 •V Evropě nebyl příliš rozvinutý, •V USA to byla součást byznysu již po polovině 19. stol. •V českých zemích, se jednalo o: • - profesionální zápasníky a boxery. • - v kopané se začínají objevovat profesionálové až po I.světové válce • 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 3 11 – 25 profesionálních hráčů Sparta ani Slavie nikdy neměly před II. válkou plně profesionální mužstva 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 4 Období 1948 – 1990 •Profesionalismus tak vykrystalizoval v: • •systém střední a východní Evropy, • •systém západní Evropy • •USA. 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 5 Profesionalismus v československém fotbale a hokeji •1948 – 1986 – •období pseudoprofesionalismu, tzv. podnikový profesionalismus. •1987 – 1989 – •mezidobí „systém tzv. statutárních hráčů“ •1990 – •zavádění a stabilizace profesionalismu. 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 6 statutární hráči •Rozděleni do třech skupin: •první skupina do 3,5 tisíce Kč/měsíc •druhá skupina do 5 tisíc Kč/měsíc •třetí skupina do 7 tisíc Kč/měsíc •+ systém prémií a odměn. 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 7 Forma statutární smlouvy •Nebyla to forma mzdy ani příjmu za uměleckou činnost • •Velice složitá jednání s MPSV se táhla až do roku 1990 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 8 Otázky 1.Stručně charakterizujte hlavní etapy vývoje profesionalismu v českých zemích. 2. 2.Co to je pseudoprofesionalismus? 3. 3.Kdy existovali statutární hráči a co to bylo za formu profesionalismu? Poptávka po sportovních ligách kolektivních her •Determinanty poptávky po sportovních ligách : 1.Preference fanoušků neboli gusto (vkus) sportovních fanoušků 2.Příjmy fanoušků 3.Cena dalších možných substitutů za sportovní utkání 4.Očekávání fanoušků v budoucnosti 5.Počet obyvatel v místě působnosti klubu • 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 9 Preference fanoušků neboli gusto (vkus) sportovních fanoušků •Vlivy: •kdy a jak se seznamovali se sporty • •životní období, hlavním ovlivňovatelem škola • •média, frekvence článků, videošotů • 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 10 Příjmy fanoušků •Jeden hlavní faktor: •Peněžní příjmy fanoušků –Ovlivňují posuny ve výši poptávky – –Zvyšuje se touha po vyšší kvalitě soutěže , přesuny ve stejném odvětví, ale na vyšší soutěže 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 11 Cena dalších možných substitutů za sportovní utkání •Faktory: •Jiná sportovní odvětví • •nabídka událostí v kultuře • • preference jiných zálib, kutilství 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 12 Očekávání fanoušků •Faktory: •Očekávání ohledně budoucího vývoje cen • • Vývoj herní kvality klubu • • Příchod nových hráčů 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 13 Otázky 1.Jaké jsou determinanty poptávky po profesionálním sportu? 2.Co si představujete pod gustem fanouška? 3.Jaká mohou být očekávání fanouška? 4. 4. 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 14