Cíl plavecké výuky —osvojení komplexní plavecké dovednosti, která zajistí bezpečné zvládnutí vodního prostředí v příznivých i nepříznivých podmínkách —nestačí se tedy zaměřit jen na plaveckou lokomoci, ale i na další dovednosti, které pomohou zvládnout např. náhlý pád do vody a následnou orientaci pod vodou, provést účelnou změnu polohy těla, bezpečný vstup do vody, relaxační polohu atd. —tyto dovednosti souvisejí především s bezpečností pobytu a pohybu ve vodě, ale rovněž umožňují využití plaveckých aktivit za účelem podpory zdraví, regenerace nebo zvyšování kondice — Než začneme s plaveckou výukou —je třeba si uvědomit, že komplexní plavecké dovednosti nespočívají jen v tom, že člověk umí plavat —důležité je naučit plavce všechny složky —je to dlouhodobý proces —plavecká výuka má tyto etapy —přípravná plavecká výuka (adaptace na vodní prostředí, základní plavecké dovednosti) —základní plavecká výuka s cílem nácviku plavecké lokomoce (důraz na nácvik jedné, dvou plaveckých technik, rozvoj základních plaveckých dovedností) —zdokonalovací plavecká výuka s cílem dosažení komplexní plavecké dovednosti (nácvik prvků plaveckých sportů, záchranného a kondičního plavání) —sportovní plavání Než začneme s plaveckou výukou —začátečníka dnes vidíme jako dítě předškolního případně mladšího školního věku —každé dítě má k vodě jiný vztah: některé děti ji milují a některé zažívají nepříjemné pocity od štípání, chladu až po strach. O vodu se nelze opřít, brání pohybu —na první hodině je třeba si uvědomit, že dítě je na cizím místě, vidí velký bazén, cizí děti, cizí dospělé a rodiče nikde. U většiny bazénů je špatná akustika (trenér musí mluvit nahlas a i když nekřičí, mohou to některé děti takto vnímat) —jedním z prvních cílů je, aby se dítě sžilo s vodou, aby se ve vodě cítilo bezpečně, svobodně, uvolněně a umělo si to užívat, tj. adaptovalo se na vodní prostředí (fyzikální vlastnosti vody) —Jak to poznám? Z chování dítěte: nezaváhá při vstupu do vody, chová se sebejistě, hraje si, nevadí mu potopení hlavy, pocákání obličeje, když ztratí rovnováhu... —touto fází musí projít každý neplavec (i když se jedná o starší dítě či dospělého neplavce) —když ve vodě vidíte plavce, je velmi rychlý, přitom zdánlivě nevyvíjí žádné velké úsilí a klouže vodou —aby toho bylo možné dosáhnout, je tedy třeba začít postupným zvládnutím základních plaveckých dovedností —Které to jsou? Základní plavecké dovednosti —= pohybové kvality a stimulace pohybových schopností, které jsou předpokladem pro následný nácvik plavecké lokomoce —fáze adaptace na podmínky motorického učení ve vodě (=fáze seznamování se s vodou) je považována za první plaveckou dovednost —Základní plavecké dovednosti pojímá každý trošku jinak: např. ve FR se jedná o dýchání a rovnováhu ve vodě, obecné propulsní pohyby, v USA a AUS dominuje floating, potopení a sculling —v ČR vycházíme z německého pojetí — Základní plavecké dovednosti —5 skupin, které se vzájemně prolínají, někdy na sebe navazují a někdy je lze oddělit —1. skupina: dovednosti spojené s dýcháním —2. skupina: dovednosti spojené s plaveckou polohou —3. skupina: dovednosti umožňující uvolněné potopení obličeje a dále celé hlavy ve vertikální poloze —4. skupina: dovednosti související se vstupem do vody —5. skupina: dovednosti osvojení si prvků záběrových pohybů 1. dovednosti spojené s dýcháním —nácvik úplného, prodlouženého výdechu, který je spojen s celým potopením hlavy (oči, uši) —opakované provádění ve správném rytmu —krátký vdech, dlouhý, postupný a prodloužený výdech ústy i nosem —při nádech jsou ústa těsně nad vodou —při výdech se potápí obličej, je dobré trénovat i variantu s potopenou celou hlavou —Jak na to? — 2. plavecká poloha —nácvik zaujmutí a stabilizace splývavé polohy v poloze na prsou a na zádech s výdrží —cílová pozice – paže ve vzpažení (splývavá poloha) —nácvik floatingu —cílem je zvládnutí dynamického splývání (nejprve s navozeným plaváním – impuls k pohybu dá učitel), později se samostatným odrazem od stěny bazénu —splývání trénujeme na břiše i na zádech —Jak na to? — 3. uvolněné potopení obličeje a celé hlavy —ve vertikální poloze i střemhlav —orientace pod vodou‚ otevření očí i bez brýlí —přetočení z polohy na břiše do polohy na zádech a zpět —lovení předmětů ze dna —kotrmelec ve vodě —plavání pod vodou —Jak na to? 4. vstup do vody —základní pády a skoky do vody —využíváme snížené polohy, později skáčeme ze stoje —nejdříve trénujeme varianty skoků po nohách (špendlík, bomba, pozadu, vykročení) —je třeba dbát extrémně na bezpečnost —dále nacvičujeme skoky po hlavě —Co dělat, když se dítě bojí skočit po nohách? —Co dělat, když se dítě bojí skočit po hlavě? 5. rozvoj pocitu vody —sculling a jeho nácvik —základy záběrových pohybů —nejprve kopání s deskou —později záběry pažemi —dítě se učí využít vodu k pohybu (opřít se o ni, neprohrabávat) —Jak na to? Nácvik —využití plaveckých pomůcek —nácvik na suchu —využití herních a soutěžních prvků —není možné postupovat v nácviku po uvedených skupinách. Většinou jsou propojeny a více dovedností se slučuje do jedné (např. splývání s obličejem pod vodou a výdechem do vody (+kraulové nohy) —začínající plavec (ať už dítě nebo dospělý) by měl zvládnout všechny plavecké dovednosti – Proč? — — Kdo je plavec? —Definice: Za plavce se považuje ten, kdo uplave souvisle 200 metrů bez zjevných známek vyčerpání. —Myslíte si, že to stačí? —V hlavní roli je sebejistota a uvolněnost, s jakou se plavec ve vodě pohybuje, ale dále je třeba zvládnout základní plavecké dovednosti —nebo při nejmenším zvládnout uvolněně a beze spěchu: —vydechovat pod vodou —ponořit hlavu a obličej a pod vodou krátce setrvat —uvolněně ležet na hladině, a to jak na břiše tak i na zádech —otevřít oči pod vodou —zorientovat se pod vodní hladinou —vylovit předmět z hloubky —plavat na hloubce —skočit do vody po hlavě či alespoň po nohách — Kdo je plavec? —Plavci nevadí, když —nečekaně spadne do vody —mu nečekaně voda nacáká do obličeje —na otevřené vodě nedosáhne na dno (a to ani náhle) —se musí vypořádat s chladnější přírodní vodou —narazí ve vodě na překážku —vypořádá se slabšími proudy a vlnami —nezpanikaří, pokud se dostane do potíží a ví jakým způsobem problémy vyřešit —Uplavaná vzdálenost není klíčovým faktorem, pokud plavec nezvládne výše uvedené. Pokud totiž dovednosti zvládne a má potíž vydržet plavat 200m, dá se to lehce pravidelným tréninkem napravit (a vlastně to ani není moc pravděpodobné). —Správná plavecká technika znamená překonání delších vzdáleností v kratším čase. — — —