Zdravotní tělesná výchova Metabolická oslabení OBEZITA !!Globální celospolečenský problém, její prevalence stále stoupá!! V ČR: 50% dospělé populace (nadv. 22% M, 29% Ž) 6% dospívající populace ve věku 15 – 24 let Podíl na více než 1/3 příčin smrti OBEZITA nSpjata s dalšími onemocněními a symptomy: n n- vyšší hladina cholesterolu a tuků v krvi n- vysoký krevní tlak n- ISCHS, některé nádory, respirační onemocnění, artróza, DM, riziko úrazů…. Obezita je civilizační onemocnění definice pojmu: n nWHO - Nadměrné množství tuku v organismu (BMI 30 a výše) nChorobné ukládání energetických zásob do tukové tkáně nZvýšení množství tukové tkáně nNarušení energetické bilance mezi příjmem a výdejem n n n Multifaktoriálně podmíněná metabolická porucha n n Podíl vnitřních fa (genetiky) a vnějších fa (životní styl) je 1:1 n AŽS (PA, zdravá výživa, duševní rovnováha, n sociální prostředí,vzdělávací činnost ..) n n Lze změnit Příčiny vzniku obezity ninterakce genetických (více než 50%) a zevních faktorů (sociologických) nnepoměr mezi příjmem a výdejem energie npsychogenní faktory a léky (zvyšuje se chuť k jídlu, hormonální léčba) nmetabolická porucha - snížená oxidace lipidů (snazší ukládání trigliceridů do tukové tkáně) nendokrinologické onemocnění (funkce štítná žlázy) n Typy obezity nDifúzní – tuk se ukládá rovnoměrně po celém těle nCentrální – ukládá se do oblasti trupu nLipodystrofický – dolní polovina těla (rodové) nGynoidní – oblast stehen a hýždí (hruška) nAndroidní – v oblasti břicha (jablko) !!! Klasifikace obezity nBody Mass Index (BMI=TH v kg/TV v m2) ) n nBMI 25 – 29,9 nadváha nBMI 30 - 34,9 obezita I.st. nBMI 35 – 39,9 obezita II. st. nBMI 40 a výše obezita III. st. n ndalší antropometrické parametry: üObvodové míry (pas, boky) üPodíl tělesného tuku (kaliper) n nBioimpedanční analýza ü n 180px-Vestonicka_venuse_edit Klasifikace obezity nDle rozložení tuku v těle – 2 typy obezity: Ø ØAndroidní – jablko (M) ØGynoidní – hruška (Ž) npas (abdominální tuk) !!! nMírné riziko: Ž/ nad 80 cm n M/ nad 88 cm nVýrazné riziko: Ž/ nad 94 cm n M/ nad 102 cm 064 Bioimpedanční analýza InBody720 BODYSTAT IN BODY Odhalí poměr mezi hmotností tukové tkáně, vody v těle a hmotnosti beztukové tkáně (svalstvo, kosti, orgány) Kaliper n Zjišťování množství tělesného tuku měřením kožních řas kalibrem. Pomocí Bestova kaliperu se měří 14 kožních řas v předem stanovených oblastech těla – obličeje, hrudníku, břicha a končetin. n nhttp://www.szu.cz/uploads/documents/obi/CAV/rasy/METODIKA%20MERENI.pdf n n n n Zdravotní rizika obezity n ►Onemocnění pohybového aparátu nmechanické přetěžování kloubů a páteře, artrózy nVDT – nadměrná bederní lordóza, sval.dysb.(DZS) n ► Onemocnění kardiovaskulárního systému (hypertenze, ICHS) n ► Jiná metabolická onemocnění – DM II.typu n ► Deprese n ► Neplodnost n ► Nádorová onemocnění n n n n n Léčba obezity nDlouhodobá změna životního stylu n Øúprava stravovacích a pohybových zvyklostí Øpravidelné sledování antropometrických ukazatelů (TH -0,5 kg/týden, % aktivní a pasivní tělesné hmoty, obvodové míry – pas, boky) Øfarmakoterapie, chirurgická bandáž žaludku Øbehaviorální přístup (STOB) Ø n Ø n LÉČBA OBEZITY nNízkoenergetická dieta se snížením tuků pod 30%. nTrvalá změna životního stylu. nPostupy behaviorální léčby nPA střední intenzita – 50-60% max. spotřeby kyslíku (zvyšuje schopnost oxidovat tuk) nFarmakoterapie nChirurgická bandáž žaludku n Metodika KBT (Málková, STOB) kognitivní behaviorální terapie nTechnika sebeovládání: sebepozorování, aktivní kontrola vnějších podnětů, sebeposilování, kontrola samotného aktu jedení nKognitivní techniky: naučit identifikovat automatické emočně nabité myšlenky související s potížemi,pochopit souvislost mezi myšlením, emocemi a chováním, nahradit dysfunkční myšlenky reálnějšími nRelaxační techniky: naučit ovládat emoce Terapie - PA n n ČLOVĚK n (věk a pohlaví) n n Úroveň TH zdravotní stav/rizika úroveň těl. zdatnosti n Nadváha přítomnost onemocnění nedostatečná n Obezita I,II,III. st. (PoAp, interní, psych, neurol..) n n Psychika n n ↓ n n n Aplikace vhodné PA n (adekvátní kvalita a kvantita zátěže) n n Zatížení 60 - 85 %Hf max (AE) 3-5 x týdně 40 – 60 min. n n při dobré úrovni tělesné zdatnosti za cílem jejího zlepšení n nDynamická zátěž aerobního charakteru (cyklické po)- chůze rychlostí 5-6km/hod. n Posilovací cvičení – stop sv.atrofie a vybudování aktivní sval.hmoty n Sporty – Nordic Walking, jízda na kole, rotopedu, plavání, běh na lyžích, Jogging, Aqua aerobik, Indoor rowing, Spinning, modifikovaný aerobik n Doporučená PA npohyb cyklického charakteru AE typu zátěže naž po 20 min střední zátěže AE typu dochází ke spalování tuků →optimální doba cvičení = 40-60 min. 3-5x týdně nchůze rychlostí 5-6km/hod. po dobu 40 min. nposilování – zastavení atrofie a vybudování aktivní svalové hmoty nSporty: Golf, plavání, Aquaaerobik, AE na fitballech, spining, cykloturistika … Didaktické zásady nkonzultovat vždy s ošetřujícím lékařem, psychologem,dietologem nsledovat Hf v průběhu cvičební jednotky nsledovat projevy únavy: Øbarva obličeje Øpocení Øpohybová koordinace Ødýchání Ø Didaktické zásady nAerobní typ nNepřetěžovat klouby nNe izometrické cviky nZpůsob mluvy nPsychologické a osobnostní faktory Didaktické zásady nPři jakékoliv pohybové činnosti je nutno počítat s nadměrnou hmotností jedince a jejím bezprostředním působením na jednotlivé systémy organismu. nNa rozdíl od běžné populace je nezbytně nutná pozitivní motivace k jakékoliv plánované pohybové aktivitě. Didaktické zásady nPři plánování pohybové jednotky bychom se měli zaměřit na kombinaci a propojení všech pohybových schopností. nStejně jako u zdravých jedinců je nutné před zahájením pohybové aktivity na tuto zátěž připravit organismus. Zde je kromě motivačního působení důležité i rozcvičení a zahřátí Didaktické zásady nPři dlouhodobě plánované pohybové aktivitě volíme postupné navyšování tělesné zátěže v závislosti na zdatnosti a zdravotním stavu jedince. nS principem postupného navyšování zátěže se zaměřujeme i na zvyšování kvality provedení pohybu. Didaktické zásady nPři jakékoliv pohybové aktivitě musíme zvážit a eliminovat možná rizika úrazů způsobených mechanickými vlivy. nU obézních jedinců více než u zdravé populace respektujeme známky přetížení či přepětí, charakteristické pro patologickou únavu. Didaktické zásady nNezbytná je i kontrola správného dýchání u cvičenců. V průběhu aerobní části si v prvních hodinách cvičenci měří TF alespoň 2x a pomocí sporttesterů si mohou sami regulovat intenzitu cvičení. ncyklický pohyb převážně aerobního typu. Optimální doba cvičení je 40–60 minut, a to 3–5x týdně. Vhodné PA nVhodné pohybové aktivity nchůze na měkkém povrchu, kondiční chůze, nordic walking, jogging, plavání, jízda na kole či rotopedu npomalejší cvičení bez poskoků aerobikového typu, cvičení na velkých míčích, běh na lyžích, tanec, cvičení z oblasti ZTV a psychomotoriky Vhodné PA nZa základ považujeme vytvoření pohybového plánu, v němž každá cvičební jednotka respektuje individuální limitující faktory jedince: věk, pohlaví, zdatnost, hmotnost, psychiku, motorickou úroveň apod. Metabolický syndrom (syndrom inzulinové rezistence) ØZvýšená koncentrace cukru v krvi (hyperglykemie) a hladina inzulinu, buňky organismu jsou méně citlivé k inzulinu Øsoučasný výskyt několika rizikových faktorů n ØProjevy: nDiabetes mellitus II. typu (inzulinrezistence) nHypertenze nPoruchy metabolismu lipidů (hyperlipoproteinémie) nMužský typ obezity (androidní) Neuropsychická oslabení Záchvatová onemocnění CNS Cerebrovaskulární onemocnění CNS Zánětlivá onemocnění CNS LMD Poruchy funkční (neurózy) Záchvatová onem. CNS EPILEPSIE nje projevem mozkové dysfunkce z nadměrné vzrušivosti nervové tkáně npříčiny: n- vlivem poškození mozku v útlém věku n- horečky, záněty, zranění mozku n- dědičnost ??? npodoby záchvatu: n- generalizovaná – bezvědomí, křeče (grand mal) n- epilepsie temporálního laloku n n Epilepsie nDiagnóza na základě EEG vyšetření nléčba: -farmaka -dodržovat režim-pravidelný rytmus bdění-spánek -eliminovat provokační momenty (blikavé světlo, silné emoční prožitky, hyperhydratace) -I. pomoc! uložit na vhodné místo, kontrola uložení jazyka -cvičení: nenáročná PA, pozor na PA ve vodě a ve velkých výškách, ne dlouhodobá relaxace n DMO a LMD nDMO - opožděný vývoj všech funkcí – zejména poruchy hybnosti nhyponus, hypertonus (spastici) nRehabilitační techniky (reflexoterapie) nLMD (ADHD) – projevy v motorice nhyperaktivita nImpulsivita nPoruchy pozornosti a koncentrace nvhodná PA – PM, cvičení a hry na rozvoj koordinace, pestrost, motivace ADHD SYNDROM nPostižení mozku, projevy spíše hybné nBezpečně rozpoznat až po 3. roce, v hrubé motorice žádné nápadnosti. V popředí poruchy chování a školní prospěch. Výskyt v populaci přes 20%. nOdchylky různé kombinace – pozornost, afektivita, řeč, paměť, percepce. nPříčiny: perinatální tzn. těsně před porodem, za porodu nebo po porodu. nPoškození nervového systému – užívání některých léků během těhotenství, při komplikovaném porodu. n n n n ADHD SYNDROM nU nezralého nebo přenošeného dítěte. nGenetické faktory??. Někdy se příčina nezjistí. nPříznaky: hyperaktivita (pobíhá, leze ve výškách, vyrušuje ve škole, pohrává si s rukama..) n impulsivita – reakce bez rozmyslu, poruchy pozornosti a soustředění – vedlejší podněty, roztěkané…percepčně motorické oslabení – poruchy zrakový, sluchový i hmatový analyzátor n ADHD SYNDROM nemoční labilita – nadměrně dráždivé, často pláčou, agresivní, bázlivé, ustrašené… nporuchy myšlení a řeči – koktavost… nspecifické poruchy výukové – dyslexie, dyskalkulie, dysgrafie…. nneurologické příznaky – poruchy pohybové koordinace, neobratnost….dyspraxie – dítě neokáže opakovat předvedený cvik n n ADHD SYNDROM nVelký prostor pro psychomotoriku a ZTV. n nSprávně vedené a včas započaté cvičení, může přivést děti až na pohybovou úroveň zdravých jedinců. n n ZÁSADY PŘI CVIČENÍ nobtížně zvladatelné (malá skupinka, rodič) nčasto neobratné – nejprve elementární pohyby npestrost nstřídání činností njemná motorika nopatrnost, pozornost cvičitele – nekázeň, riziko úrazů ZÁSADY PŘI CVIČENÍ nZaměstnat nNepřetěžovat nNe stres nZtížená schopnost relaxace – zařazovat nZachovat klid nS humorem nTolerance nOsobnost cvičitele nMotivace povzbuzení n ZÁSADY PŘI CVIČENÍ nZlepšit smyslové vnímání svalového tonusu nJemná i hrubá motorika nKoordinace nRovnováha nProstorová orientace nSpolečenský kontakt nsebedůvěra n SENIOŘI - STÁŘÍ nJe výsledkem stárnutí, je to označení pozdních fází ontogeneze. Je důsledkem a projevem geneticky podmíněných involučních procesů modifikovaných dalšími faktory (choroby, způsob života, životní podmínky). Stáří je výsledkem působení i vnějších faktorů - strava, přiměřená aktivita, tělesná cvičení. O délce života člověka rozhodují v 65% genetické faktory a z 35% faktory vnější. n STÁŘÍ nStáří je výslednicí působení: n nGenetických faktorů nŽivotního prostředí nŽivotního stylu n n STÁŘÍ nBiologické – involuční změny (atrofie, pokles funkční zdatnosti, změna regulačních a adaptačních mechanismů nSociální – je dáno změnou rolí, životního způsobu a ekonomickým zajištěním nKalendářní – vymezení dosažení určitého stanoveného věku. Příhoda (1974) považuje období od 60 do 74 let za počínající stáří, období od 75 do 89 let za vlastní stáří a 90 let a více za dlouhověkost. V poslední době se nejčastěji užívá členění seniorského věku na mladé seniory (65 – 74 let), staré seniory (75 – 84 let) a velmi staré seniory (85 let a více). n n n n STÁŘÍ A POHYB n nJedním z mnoha faktorů, které ovlivňují délku života, zejména její aktivní část, je tělesný pohyb. n nTělesný pohyb je přirozený projev života nOvlivňuje délku aktivního života nZpomaluje tempo stárnutí nZvyšuje kvalitu života n n Pohybová aktivita seniorů doporučení nSvětová zdravotnická organizace (WHO) doporučuje osobám ve věku 65 let a výše n 150 minut fyzické aktivity ve střední intenzitě za týden nnebo minimálně 75 minut pohybové aktivity s vysokou intenzitou za týden nnebo ekvivalentní kombinaci aktivity se střední a vysokou intenzitou za týden. nKaždá aktivita, aby byla zdraví prospěšná, by měla být prováděna v trvání alespoň 10 minut v kuse. n nPokud jde o další zdravotní přínosy, měla by se fyzická aktivita se střední intenzitou zvýšit na 300 minut týdně nebo ekvivalentně. nOsoby se špatnou pohyblivostí by měly provádět fyzickou aktivitu pro zlepšení rovnováhy a prevenci pádů, 3 a více dní v týdnu. nZvláštní důležitost by se měla věnovat silovému tréninku prováděnému 2 nebo více dní v týdnu a zahrnující posílení hlavních svalových skupin. C:\Users\roman\Desktop\cvičení s míčem.JPG P4050040 P1010024 Zlepšení kvality procesu stárnutí soběstačnost, zpomalení involučních procesů Vhodná PA Psychický stav Paměťové a kognitivní funkce Fyzický stav Funkce PA Tělesná funkčnost Silové schopnosti (HK,DK) Aerobní zdatnost Koordinační schopnosti Manuální zručnost Psychosociální úroveň Využití volného času Nové sociální kontakty Rozvoj komunikace Zvýšení celkové odolnosti C:\Users\roman\Desktop\IMG_5599.JPG C:\Users\roman\Desktop\26-Senioři.JPG Pohybové intervenční programy (indoor, outdoor aktivity) nIndividuální (ranní cvičení, tréninky na ergometru, chůze, plavání..) nSkupinové nZásady při tvorbě a realizaci PIP 1.Respektovat morfofunkční involuční změny (pokles funkční kapacity tělesných systémů, adaptability, rychlejší únavnost, delší čas k regeneraci). 2.Respektovat zdravotní stav seniora, medikace, monitorování HF a TK. 3.Intenzitu zátěže volit na základě Spiroergonomického vyšetření lékařem. 4.Respektovat věk, úroveň tělesné výkonnosti, zájem o PA (emoce, motivace). 5.Obsah cvičebního programu zaměřit k danému cíli (zdravý, ADL, nezpůsobilý). n üMonitorovat HF na začátku, v průběhu a na konci pohybové intervence (sporttester) n n Zásady při pohybovém zatěžování 1.Seznámit jedince s metodikou a technikou provádění PA. 2.Srozumitelně se vyjadřovat, hovořit pomalu a nahlas, po řádném seznámení se s cvičením dané cviky správně a názorně předvést. 3.Dodržovat didaktické zásady – od nejjednodušších poloh a cviků s postupným přechodem do vyšších pozic. 4.Důsledná postupnost zatížení. 5. Preferovat jednodušší cviky bez velkých nároků na koordinaci. 6.Neprovádět cviky se zadržováním dechu, cvičení koordinovat s dýcháním. 7.Na závěr cvičební jednotky zařadit vždy cvičení relaxační (ne dlouhé). 8.Vytvářet přátelskou atmosféru. 9. C:\Users\roman\Desktop\posezení2.JPG Typy PA nPohybové aktivity zaměřené na pohybový aparát nPohybové aktivity zaměřené na srdečně-cévní a dechový systém nPohybové aktivity ovlivňující psychiku a centrální nervovou soustavu C:\Users\roman\Desktop\IMG_5548.JPG *Vhodná cvičení nRozvoj: nRovnováhových funkcí (i balanční cvičení) nManuální zručnosti nKloubní pohyblivosti, flexibility nSvalové síly DK, HK nAerobní zdatnosti nKognitivních a paměťových schopností, komunikačních sch. (PM cvičení a hry) nRytmických schopností nHarmonická cvičení (dechová, relaxační) n C:\Users\roman\Desktop\PA121684.JPG Nevhodná cvičení ØNáhlé změny poloh těla ØDlouhodobé setrvávání v hlubokých předklonech ØTvrdé dopady a doskoky ØDlouhodobé zatěžování kloubů (při nadměrné hmotnosti) ØRazantní švihová cvičení ØKoordinačně náročná cvičení ØPosilovací cvičení se zádrží dechu ØBěh na tvrdém povrchu Ø Vhodné PA n n1. Ve vztahu k prostředí – uvnitř, venku, ve vodním prostředí n n2. Ve vztahu k cíli: n►zdraví, cvičící po celý život – udržet funkčnost (rezistentní trénink) n►staří, schopni pouze ADL – zlepšit funkční kapacitu n►staří se sedavým způsobem života, již riziko nezpůsobilosti – zvrátit tento stav a stát se soběstačným n n3. Ve vztahu ke zdravotnímu stavu (na základě lékařského doporučení) n C:\Users\roman\Desktop\IMG_5541.JPG PA v přírodě – individuální, skupinová nPozitiva: pohyb na čerstvém vzduchu vliv a působení samotné přírody na psychiku nChůze (intenzita dle doporučení lékařem), severská chůze – nárůst sval.síly, oběhový systém, redukce tukové tkáně nTai-Chi – pomalé cvičení, koncentrace na dech, pozitivní účinek na rovnováhu, kloubní pohyblivost, psychiku nMíčové hry – tenis, badminton nTanec – rozvoj rytmických schopností, sociální aspekty nTuristika – pěší, vodní n nNajít si takovou PA, která odpovídá schopnostem daného jedince a vyhovuje mu (30 min. denně). Vodní prostředí nVoda-součást našeho života (50% v lid.těle). nPozitiva: numožňuje udržet se na vodě npomáhá udržet rovnováhu nrozvoj dýchacích funkcí, AE kapacity nklouby, svaly n nAqua-aerobik (40-50 min.) + pomůcky nHry ve vodě + pomůcky (PM) nPlavání – jakékoliv nRelaxace – masážní účinek vody n Cvičení v tělocvičně, sportovní hale nZTV, Thai-Chi, jóga – zmírnit sval.napětí, zvýšit svalovou sílu, zlepšit nervosvalovou koordinaci, kloubní pohyblivost, rovnováhu nPosilovna – pod odborným vedením – prevence sarkopenie (síla břišního, zádového svalstva, HK, DK) nHry – PM, sportovní (basketbal,odbíjená, tenis, badminton, …) n nLékař na základě vyšetření doporučí vhodnou PA a určí limity zátěže n(při zátěži kontrola pomocí sporttesteru)! nNajít si takovou PA, která odpovídá schopnostem daného jedince a vyhovuje mu (30 min. denně). n n n