Adobe Systems 1 Pedagogická diagnostika Adobe Systems 2 Diagnostika – vymezení pojmu Diagnóza ̶z řec. gnósis (γνώσις) – gnóze (popř. gnose) = poznání, zření, bezprostřední poznání, … ̶viz dále gnozeologie (popř. gnoseologie) = oblast filozofie zabývající se problémy poznání ̶diagnóza – z řec. dia-gnósis (διαγνώσις) = rozpoznání, rozlišení, určení, vymezení, vyšetření, … → diagnostika Adobe Systems 3 Diagnostika – vymezení pojmu Diagnostika = hluboké poznání ̶= součást řady vědních oborů – technická, PC, sportovní (zdatnost, výkonnost, ...), psychologická, lékařská, ... ̶= komplexní a hloubkový poznávací proces, „cesta poznávání“ ̶= sled činností vedoucí k diagnóze (Pedagogický slovník, 2009) – viz např. ̶lékařská diagnostika = postup k pojmenování nemoci pacienta → volba vhodné terapie Adobe Systems 4 Základní schéma diagnostiky Diagnostika = úsilí o řešení problému → kroky: ̶analýza problému → ̶formulace závěru = diagnóza → ̶určení prostředků pro řešení problému → ̶určení prognózy → ̶zvládnutí problému → ̶prevence problému ̶← vždy v zájmu klienta (edukanta, dítěte, sportovce, …) Adobe Systems 5 Pedagogická diagnostika = poznání edukanta (učícího se jedince, popř. skupiny) ̶z hlediska jeho edukačního rozvoje = úroveň vědomostí, dovedností, schopností, postojů, zájmů, kompetencí, sociálních vztahů, chování, ... ̶s cílem upozornit na problémy a rizika a hledat optimální modifikace další činnosti Pedagogická diagnostika v rámci didaktiky = v teorii → v praxi vzdělávacího procesu = primární zaměření na úroveň, problémy a rozvoj vzdělání a vzdělávání ̶ Adobe Systems 6 Pedagogická diagnostika Vybraná literatura: ̶Richard Braun: Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: UK, 2014. 117 s. ̶Václav Mertin, Lenka Krejčová a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 398 s. ̶Pedagogická encyklopedie ̶Pedagogický slovník ̶… Adobe Systems 7 Historické impulzy pedagogické diagnostiky Jan Amos Komenský (1592–1670) – požadavek hodnotit ̶zbožnost, morální vlastnosti, píli, výkony, … žáků ̶nástup do školy (= školní zralost – viz Informatorium ŠM) Johann Henrich Pestalozzi (1746–1827) – úkol učitelů = ̶pozorovat své edukanty ̶výsledky pozorování zapisovat Alfred Binet (1857–1911) ̶měření inteligence (test inteligence) – Binetovy škály (1905) ̶cíl – výběr dětí, jež se nemohou vzdělávat v běžných školách Adobe Systems 8 Historické impulzy pedagogické diagnostiky Edward Lee Thorndike (1874–1949) ̶cokoliv existuje, existuje v množství, a je tudíž měřitelné ̶„otec školského měření“ ̶snaha vytvořit škály pro měření výsledků vzdělávání Václav Příhoda (1889–1979), ̶= klasik českého školského měření a testování ̶ovlivnění behaviorismem ̶díla: Psychologie a hygiena zkoušky (1924), Teorie školského měření (1930), Praxe školského měření (1936) ̶ Adobe Systems 9 Pedagogická diagnostika ̶od počátku 20. století – propojení pedagogické diagnostiky a psychologické diagnostiky ̶v současnosti požadavek (např. u diagnostiky znevýhodněných jedinců) zapojení dalších odborníků – speciální pedagog, školní psycholog, sociální pedagog, lékař, … Psychologická diagnostika (psychodiagnostika) = ̶zjišťování a měření duševních vlastností, stavů a charakteristik ̶hlavní nástroj = psychologický test (psychotest) – důraz na objektivitu, validitu a reliabilitu ̶zajišťuje psycholog Adobe Systems 10 Požadavky na pedagogickou diagnostiku ̶dlouhodobě poznávat edukanta ̶spolupracovat s ostatními edukátory (učiteli, instruktory, trenéry, …), popř. i s rodiči, … ̶dodržovat individuální přístup ̶při stanovení diagnózy hledat zdroje a determinanty určující momentální stav ̶spojit diagnostický závěr s návrhem pedagogického postupu a s odhadem dalšího možného vývoje ̶… Adobe Systems 11 Typy pedagogické diagnostiky 1.komplexní pedagogická diagnostika (pedagogicko-psychologická + …) = aspekty vzdělávání, výchovy, sociální, kulturní, sportovní, … 2.didaktická diagnostika = veškeré zjišťování zvládnutí učiva edukanty ̶= každodenní činnost edukátora (vzdělavatele, učitele, lektora, trenéra, …) ̶= významná, ale hrozí zúžení jen např. na didaktické testy Adobe Systems 12 Typy pedagogické diagnostiky ̶mikrodiagnóza = bezprostřední reakce pedagoga na projev edukanta ̶základní, denní diagnóza – navazuje na mikrodiagnózu, je komplexnější ̶dlouhodobá zobecňující diagnóza = závěrečná analýza edukanta nebo skupiny (Mojžíšek, 1986) Adobe Systems 13 Typy pedagogické diagnostiky ̶normativní = srovnání výsledku konkrétní zkoušky v rámci dané populace (např. posuzování možností dalšího studia) ̶kriteriální = určení úrovně vzdělání edukanta a srovnání s obecně stanovenými měřítky ̶individualizovaná = zjištění rozvoje konkrétního edukanta (jeho dosažené úrovně) za určitý časový úsek ̶diferenciální = rozlišení přetrvávajících obtíží (stejné projevy, ale různé příčiny) Adobe Systems 14 Typy pedagogické diagnostiky ̶sumativní diagnostika = porovnání edukanta s ostatními → zařazení do kategorií (viz klasifikační, …) → ̶sumativní hodnocení = výstupní, finální, závěrečné, souhrnné, … ̶formativní diagnostika = zaměření na budoucnost a přiměřený rozvoj edukanta → ̶formativní hodnocení = průběžné, zpětnovazební, rozvíjející, … Adobe Systems 15 Metody pedagogické diagnostiky Možné dělení: ̶krátkodobé (bleskové) – viz mikrodiagnóza ̶dlouhodobé (komplexní) Metody pedagogické diagnostiky: ̶pozorování (např. přímé, nepřímé; pozorovací arch) – v běžné výuce, v mezních situacích, mimo výuku, … ̶rozhovor (např. polostandardizovaný) ̶dotazník (např. strukturovaný, nestrukturovaný) Adobe Systems 16 Metody pedagogické diagnostiky ̶studium pedagogické dokumentace a údajů o edukantovi ̶analýza produktů edukanta – portfólia: projekty, eseje, výrobky, výkresy, ... ̶kazuistika ̶sociometrické metody ̶didaktické testy (vědomostí, dovedností, schopností, ...) ̶… Adobe Systems 17 Didaktické testy Miroslav Chráska: Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ̶= zkouška zaměřená na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva u určité skupiny osob ̶= nástroj systematického zjišťování výsledků vzdělávání ̶= návrh + ověřování + hodnocení podle jasně stanovených pravidel ̶= nejčastěji krátká zkouška, např. - edukant odpovídá výběrem z nabídnutých variant odpovědí - zjišťování úrovně zvládnutí psychomotorických dovedností - … Adobe Systems 18 Typy didaktických testů Dle funkce ̶testy kontrolní ̶testy diagnostické ̶testy zkušební ̶… Dle procedury testu ̶písemné (typu „tužka-papír“) ̶ústní (orální) ̶výkonové ̶… Adobe Systems 19 Typy didaktických testů Dle délky ̶krátké testy (minuty) ↔ ̶rozsáhlé testy (hodiny) Dle standardizace ̶standardizované = profesionální – přesně připravené → manuál + normy (věkové, výkonové, …) → objektivní, reproduktovatelné, … ̶kvazistandardizované = pečlivá příprava, např. pro školu ̶nestandardizované = neformální, připravené edukátorem Adobe Systems 20 Typy didaktických testů Dle zjišťovaných cílů ̶testy vědomostí ̶testy kognitivních schopností ̶testy motorických schopností ̶- … Dle povahy činnosti testovaného – testy ̶kognitivní – měří úroveň (kvalitu) poznání u edukantů ̶psychomotorické – měří výsledky psychomotorického učení ̶motorické – diagnostikují především motorické předpoklady – schopnosti ̶- … Adobe Systems 21 Hodnocení edukantů ̶= podstatná součást didaktické diagnostiky ̶= součást vzdělávání ← úkol edukátora – náročný, odpovědný, společensky významný, … Funkce hodnocení ̶motivační = optimistické povzbuzení do dalšího vzdělávání ̶informativní = zpráva o dosaženém vzdělání, o zvládnutí učiva – pro edukanta, popř. rodiče, další edukátory, … ̶formativní = podpora dalšího rozvoje edukanta, zpětná vazba (viz formativní diagnostika) ̶… Adobe Systems 22 Formy hodnocení A. Klasifikace = přiřazení ke stupnici = známkování = známka = numerické označení (popř. slovní ekvivalent) = kvantitativní hodnocení zvládnutí učiva + snahy, zájmu, pracovitosti, píle, … ̶klady = přehlednost, zvyk, rychlost, … ̶zápory = „učení pro známky“, málo vypovídající zpětná vazba, neobjektivnost, … ̶ Adobe Systems 23 Formy hodnocení B. slovní hodnocení = kvalitativní hodnocení = rozsáhlejší vyjádření o úrovni a možnostech vzdělávání (návrh dalšího rozvoje) ̶klady = lepší motivace – doporučení ke zlepšení, podrobná zpětná vazba, nižší diskriminace neúspěšných, … ̶zápory = časová náročnost, možné typizování edukantů, absence porovnávání výkonů, … ̶ Adobe Systems 24 Autodiagnostika ̶= proces, v němž edukátor získává zpětnovazební informace o své činnosti, s cílem tuto činnost zdokonalovat a dále rozvíjet Předpoklady efektivní autodiagnostiky: ̶zpětnovazební informace získávat z více zdrojů (žáci, studenti, klienti, kolegové, rodiče, ...) ̶informace konzultovat s erudovaným kolegou (popř. i psychologem, pedagogem), který je empatický Adobe Systems 25 Autodiagnostika Předpoklady efektivní autodiagnostiky (pokračování): ̶informace získávat různými autodiagnostickými metodami, např. autodiagnostický dotazník, výsledky hodnocení učitele žáky, „náslechy“ kolegů, ... ̶využívat sebereflexi = opětovné vybavení, popis a rozbor klíčových momentů vzdělávacího procesu ̶ochota informace přijmout a uvažovat o své pedagogické činnosti a možnostech jejího zdokonalování ̶…