Adobe Systems 1 Vývoj vzdělávání a didaktiky Adobe Systems 2 Počátky vzdělávání a didaktiky ̶institucionalizace vzdělávání → vznik školy (vzdělávací instituce) – pravěk – iniciace – starověk (Egypt – školy písařů, …) ̶řecká a římská antika (cca od 5. st. př. l. – 476) ̶rozvoj vzdělanosti – škol → řecké vzdělávací soustavy: Věk Úroveň vzdělávání Edukace – škola 0–7 preprimární rodinná výchova 7–13 primární elementární škola (gramatická a kitharistická) 13–16 nižší sekundární palaistra (zápasnická škola – tělesná výchova) 16–18 vyšší sekundární gymnasion (tělesná a duševní výchova) 18–20 efébie (vojenská služba) (terciární) museiony – např. Alexandrijské – společný rozvoj vědění a vzdělávání – viz dnešní univerzity Adobe Systems 3 Rozvoj vzdělávání a didaktiky Počátky didaktického myšlení ̶otázky: Jak vzdělávat? Jak vyučovat? … ̶sofisté ̶Quintilianus (asi 35–96) O výchově řečníka = patrně první světová didaktika vzdělávání řečníka – koncepce školního vzdělávání pozitiva hromadného vzdělávání + individuální přístup + propojení s výchovou (výchovné vyučování) ̶ Adobe Systems 4 Středověk a vzdělávání ̶vzdělávání světských feudálů – páže – zbrojnoš – rytíř – individuální vzdělávání na hradě ̶vzdělávání „intelektuálů“ – církevní školy (klášterní, …) – dodnes pojem „středověká škola“ = – pasivita – memorování – absence individuálního přístupu – dogmatismus (indoktrinace X kritické myšlení) – kruté tresty – „mučírna ducha“ Adobe Systems 5 Středověk a vzdělávání ̶vzdělávání „intelektuálů“ – univerzity ̶vznik univerzit (cca 1188 Boloňa, …, 1348 UK): – snaha o autonomii = stálý boj – viz totality, komerce, … – propojení rozvoje vědění a vzdělávání (viz antické museiony) – vzdělávání a příprava na profese = fakulty (teologická – péče o duši, lékařská – péče o zdraví, právnická – péče o vztahy, artistická – přípravná + péče o vzdělávání, …) – VŠ didaktické formy – lectio (předčítání) a disputatio (vědecká diskuse) ̶ Adobe Systems 6 Středověk a vzdělávání ̶odborné vzdělávání (pozdní středověk) – cechy + městské školy ̶cechy = řemeslnická a obchodnická sdružení ̶funkce cechů: podpora práv, sledování kvality a cen + výchova učedníků + tovaryšů → mistrovské zkoušky ̶teoretické X praktické vzdělávání – snahy sbližovat ̶ Adobe Systems 7 Středověk a vzdělávání Obsah vzdělávání = „sedmera“: ̶vojenské (branné, volnočasové) vzdělání feudálů – sedmero rytířských ctností ̶teoretické (všeobecné) vzdělání = septem artes liberales (gramatika, dialektika, rétorika, aritmetika, geometrie, astronomie a hudba) ̶praktické (odborné) vzdělání měšťanů – městské školy – sedmero mechanických umění (např. zpracování vlny, zbrojířství, lodní plavba, zemědělství, …) ̶moderní snahy – propojit teoretické + praktické + volnočasové (zájmové) vzdělávání ̶ Adobe Systems 8 Rozvoj didaktiky Wolfgang Ratke (1571–1635) ̶německý reformátor vzdělávání – teoretik i praktik ̶patrně poprvé pojem didaktika ̶nová metoda vyučování jazyků = lingvodidaktika = od věcí k jménům, od konkrétního k obecnému a od mateřského k cizím jazykům ̶v praxi neúspěšný – ovlivnil další → JAK Adobe Systems 9 Rozvoj didaktiky Jan Amos Komenský (1592–1670) ̶klasik didaktiky – Didactica magna (Velká didaktika) a lingvo-didaktiky – Nejnovější metoda jazyků, Orbis pictus, Škola hrou ̶didaktika = všeobecné umění, jak naučit všechny všemu ̶organizace vzdělávání = školy = úrovně vzdělávání ̶celoživotní vzdělávání (škola stáří a smrti) ̶obsah vzdělání – encyklopedický = uspořádat a didakticky zpracovat všechno (podstatné a aktuální) vědění ̶koncepce didaktických principů = názornost, aktivnost, emocionálnost, … ̶ Adobe Systems 10 Rozvoj didaktiky Jean-Jacques Rousseau (1712–1778) ̶zastánce svobodné edukace = východisko moderní didaktiky ̶román Emil aneb O výchově = mj. kritika soudobého vzdělávání = „středověké školy“ ̶nová koncepce vzdělávání zaměřená na: - vlastní svobodu, aktivitu, iniciativu a tvořivost - dítě (tzn. žáka, studenta, sportovce, klienta, …) - důvěru v přirozené možnosti člověka (X tlak) - osobní empirii – v přírodě, institucích, … X absence systému ̶ Adobe Systems 11 Rozvoj didaktiky Johann Friedrich Herbart (1776–1841) ̶zakladatel pedagogiky jako vědy ̶klasik především školní didaktiky ̶edukace = vedení + vyučování + mravní výchova ̶tvůrce postupu výuky = 4 formální stupně: jasnost (názorná expozice látky), asociace (navázání na dosavadní znalosti), systém (vyvození závěrů) a metoda (použití v praxi) ̶pozitivum = jasný návod učitelům X ̶negativum = strnulost, schematismus, pasivita = „herbartovská“ škola Adobe Systems 12 Rozvoj didaktiky Reformní pedagogika → didaktika ̶vznik = konec 19. a začátek 20. století ̶rozvoj – meziválečná doba, 60. a 70. léta 20. století ̶celosvětový proud (do nástupu totalit) ̶alternativní koncepce vzdělávání a školy – např. Dewey, Montessori, Steiner, …, Štorch ̶východiska – Rousseau ̶důraz na aktivitu, samostatnost, tvořivost, … ve vzdělávání ̶podrobněji – viz alternativní metody… Adobe Systems 13 Didaktický výzkum Počátky didaktických výzkumů ̶začátek 20. století – experimentální pedagogika ̶výzkumné (experimentální) ověřování didaktických postupů Rozvoj didaktických výzkumů – posledních cca 50 let, např.: ̶výzkumy kurikula (podněty z USA) → revize kurikula ̶výzkumy procesů vzdělávání – styly výuky, pedagogická interakce a komunikace, … ̶K čemu se učí (vyučuje)? Co se učí? Jak se učí? ̶výsledky výzkumů dostupné v databázích na www, … Adobe Systems 14 Aktuální zaměření didaktiky Aktuální didaktická východiska: 1.pedagogická – viz předešlé 2.psychologická: ̶behaviorismus – behaviorální pojetí učení: podnět → reakce → zpětná vazba → pozitivní posilování ̶kognitivní psychologie – kognitivní učení: – význam jazyka – zvládnutí pojmů, vztahů, … – rozvoj abstraktního myšlení – např. programované učení = přesný sled učebních činností Adobe Systems 15 Aktuální zaměření didaktiky 2. Psychologická východiska (pokračování): Humanistická psychologie – svobodné učení = bez tlaku na výsledky a indoktrinace Carl Rogers (1902–1987) – tvůrce nondirektivní terapie a edukace ̶podstata = postupy zaměřené na klienta, studenta, … ̶vzájemné pochopení, důvěra a respektování ̶vzdělávání = vlastní organizování učení = „signifikantní učení“ (smysluplné): – zapojení celé osobnosti (intelektuální + emotivní + volní) – iniciativa na straně učícího se – evaluaci provádí sám učící se – „Co mi to přináší?“ Adobe Systems 16 Aktuální zaměření didaktiky 2. Psychologická východiska (pokračování): Konstruktivismus Jean Piaget (1896–1980) ̶poznávání = konstruování – spojování informací do struktur + další operace ̶konstruktivismus: naivní prekoncept → porovnání s novými poznatky → pochopení → zařazení (popř. nepochopení) ̶kritika – malá efektivita (časová náročnost) Adobe Systems 17 Aktuální zaměření didaktiky ̶celostní učení = zapojení mysli, těla i ducha = holistické pojetí vzdělávání ̶sociální učení = „společenství učících se jedinců“ ̶individualizace vzdělávání ̶kognitivní aktivizace vzdělávajících se ̶podpora metakognitivních procesů = „Jak se učím?“ ̶výběr aktuálních a reálných učebních úloh ̶vzdělávání = podpora – facilitace – učení = svobodný, aktivní, záměrný, konstruktivní, motivovaný, sociální, … proces ̶podpora sebevzdělávání = snížení závislosti na vzdělavateli ̶vzdělávání (vyučování) = vytváření příležitostí k učení