Reflexe výukové situace n4130 Pedagogická praxe 2 Tato reflexe se bude skládat ze čtyř postupných kroků: 1. Výběr vhodné výukové situace. Výběr situace záleží zcela na vás, snažte se přitom ale naplnit dvě následující kritéria: jako výukovou situaci chápeme především obsahově ucelený a ohraničený dílčí celek v rámci vyučovací hodiny (tedy např. konkrétní cvičení, hra, aktivita…) pro reflexi vyberte takovou situaci, která svým průběhem či výsledkem nedopadla podle vašich představ a plánů (nemusí se nutně jednat o situaci, která se vysloveně nepovedla v tom smyslu, že dopadla „špatně“, ale zkrátka o situaci, kde se „věci“ děly nebo dopadaly jinak, než jste plánovali) 2. Popis výukové situace (co se v situaci událo). Nejprve stručně popište kontext situace, tedy jaký jste v dané situaci chtěli plnit cíl a jaký byl váš organizační záměr: Nyní stručně popište reálný průběh situace s důrazem na skutečnosti, důležité pro dosažení cíle: Moje činnost – Činnost žáků – 3. Rozbor výukové situace (jak výuka probíhala). Jaké prvky výuky v dané situaci probíhaly nebo byly v souladu s plánovaným cílem a organizačním záměrem: Jaké prvky výuky v dané situaci neprobíhaly nebo nebyly v souladu s plánovaným cílem a organizačním záměrem: Co zapříčinilo nebo vedlo k tomuto nesouladu: 4. Návrh změn, které lze do výuky zavést (proč to dělat jinak). Jaké změny je v této konkrétní situaci, ale případně i ve všech situacích obdobných, nutno zavést, aby byl celý průběh situace v souladu s plánovaným cílem a organizačním záměrem: Tato reflexe vychází z tzv. metodiky 3A, k níž podrobnější informace naleznete např. v publikaci Reflexe a hodnocení kvality výuky I., autorů J. Slavíka, L. Hajerové Müllerové, P. Soukupové et al. (vydala Západočeská univerzita v Plzni v roce 2020, ISBN 978-80-261-0920-4), ale i v řadě dalších odborných publikací.