VYTRVALOST u dětí ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA − trénink lze realizovat outdoor (+) sportovci z her, vliv zdravého prostředí, variabilita prostředí (-) riziko zranění − trénink může mít odlišnou formu (+) pro kolektivní sportovce např. orientační běh jednotlivců, pro individuální sportovce kolektivní hra; hra − nutno respektovat senzitivní období jedince • Max strength 12-14(f) 14-16(m) • Explosive strength 10-12(f) 12-14(m) • Strength Endurance 12-14(f) 14-16(m) • Aerobic Endurance 8-10 (f & m) • Anaerobic Endurance 12-14(f) 14-16(m) • Speed of Reaction 8-10 (f & m) • Maximal Speed 10-12(f) 12-14(m) • Coordination 5-8 (f & m) DRABIK, Józef. Children and sports training. Island Point, VT: Stadion Publishing Company, 1996. Druhy vytrvalosti LEHNERT, Michal, et al. Trénink kondice ve sportu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. Str. 90 Kontinuální Fartlek Extenzivní Intenzivní Závodní Principy zatěžování • různá prostředí • pestrá • radostná a veselá atmosféra • herní princip • respektovat senzitivní období • ve zdravém prostředí Diagnostické prostředky, sledování zatížení Metody rozvoje vytrvalosti Klíčové problémy: − Nuda při kontinuálním tréninku − Nerovnoměrné rozložení sil (odhad sportovce) − Rozdíly v individuální úrovni/výkonnosti u cílového/intervenčního kolektivu Obecné prostředky • Individuální sporty = využívat kolektivní aktivity • V rámci přípravy využít odlišných/nespecifických/obecných prostředků než je dominantní činnost v rámci závodního období • Různorodost = rozvoj různých sval. Skupin; typů sv. vláken • Socializace = kooperace/soutěživost v kolektivu; soc. role = přirozená selekce rolí • Rozvoj volních vlastností Specifické prostředky Vytrvalostní schopnosti - aerobní vytrvalost v podstatě na hranici maximálního rozvoje nedojde k významnému nárůstu jejich základního parametru (VO2max) Vytrvalostní schopnosti - aerobní vytrvalost nepřerušované zatížení základním prostředkem běh (monotónnost) modifikovaný fartlek (nemusí být pouze běh) celodenní turistické pochody nebo cyklistické túry Vytrvalost – specifické prostředky Švihadla Slide board - (+) rovnováha; (-) nastavení intenzity, nutnost zvládnout techniku In-line Spinning - hra Veslo - hra Ski Erg - hra Výhoda – možnost stanovení přesné intenzity Intenzita zatížení: o délka skluzu o frekvence Spinning Jedná se o tzv. indoor cycling Jízda na bicyklovém ergometru v tělocvičně Využívá se hudby jako rytmického a motivačního programu Různé režimy – střídání zatížení s vyšší a nižší frekvencí a nižším a vyšším odporem 20 In-line Výhody: Kombinace s obratností o Vysoká variabilita prostředků prožitek Nevýhody: Nutnost zvládnout složitou techniku Nebezpečí úrazu Vytrvalost - anaerobní oblast nízká produkce enzymu fosfofruktokinázy nedoporučují se intervalové metody kolem 12 let (psychické důvody) začít s užíváním https://ftvs.cuni.cz/FTVS-656-version1-peric3.pdf Obyčejná obratnostní dráha v přírodě i v tělocvičně s prvky, které děti technicky zvládají, můžeme pojmout jako rozvoj vytrvalosti. Můžeme např. při opakovaném probíhaní dráhy zařadit prvky střelby na koš, skoky, kotoule, šplhy, prolézačky s postupným střídáním cyklických i acyklických prostředků (i gymnastiky) a máme o hravost, přitažlivost a vytrvalost postaráno najednou. Při tréninku vytrvalosti je důležité děti naučit rozložení tempa (intenzitu zatížení) jak v tréninku, tak i v závodě. Toto vnímání tempa jim povětšinou chybí. V první části TJ či závodu jsou obvykle nadměrně rychlé a zbytek tréninku, nebo závodu absolvují již unavené. Z tohoto důvodů provádíme nácvik tempa a způsob jak běžec může sám sebe kontrolovat za pomoci měření TF. cyklických prostředků - atletického a krosového běhu, běhu na lyžích, cyklistiky, turistiky, plavání, vodáckých sportů i nezastupitelné acyklické tréninkové prostředky. Patří k nim drobné pohybové a míčové hry aplikované a upravené, užité v přípravě buď v kombinaci s jiným cyklickým prostředkem, nebo izolované ve výrazně vytrvalostním režimu. Může to být třeba mini basketbal, v kterém do hry vstupují pendlující náhradníci. Není výjimkou sledovat kondiční super sérii jednoduchých i složitějších gymnastických sestav při tréninku na sportovních gymnáziích ve Skandinávii. Signálem k ukončení sestavy zde není čas ani TF, ale vizuální kontrola trenéra, zda je tato prováděná ještě technicky správně. Spolu s rozvojem speciálních složek vytrvalosti se zde jedná o zdokonalování optimální techniky, obratnosti, koordinace, pohyblivosti a rovnováhy. Nehledě na to, že řada těchto cvičení má jasný kompenzační charakter a podporuje výstavbu posturálního svalstva V literatuře 20. století se popisuje i řada výzkumů, sledujících fyziologické účinky tréninku vytrvalosti u dětí. Podle těchto výzkumů je obecná vytrvalost jedním z nejdůležitějších ukazatelů korespondujících se zdravotní úrovní mládeže. Vytrvalost je geneticky podmiňovaná z 80 až 90% a faktory prostředí sem mohou vnést podstatné korekce, hlavně v její dynamice v průběhu různých tréninkových období. Experiment působení přírůstku vytrvalosti: Realizujeme: závody jednotlivců na čas stíhačky s odlišnými startovními posty, štafety družstev vyřazovačky jednotlivců s krátkými startovními intervaly soutěže spojených dvojic či trojic soutěže na čas, ale na správné technické projetí Trénink vytrvalosti v pubertě a dospívání. HRY Monitoring a diagnostika HR = srdeční frekvence (heart rate) prostřednictvím hrudního pásu a aplikace Polar H10; video. Stáhnout aplikaci Polar Beat !!! zdoj: Nováková, 2012 Wattmetry Stryd – běžecký wattmetr Cyklistický Powermeter Hodnocení únavy Borgova škála (RPE) individuální hodnocení únavy po zatížení – 20/10 stupňů Pianosi, P.T., Huebner, M., Zhang, Z., Turchetta, A., & McGrath, P.J. (2015). Dalhousie Pictorial Scales Measuring Dyspnea and Perceived Exertion during Exercise for Children and Adolescents. Annals of the American Thoracic Society, 12 5, 718-26 . Borg G. Borg’s Perceived Exertion and Pan Scales. Champaign, IL: Human Kinetics, 1998. Doporučené studijní materiály: https://www.czech-ski.com/userfiles/dokumenty/109/rozvoj-vytrvalostnich-schopnosti.pdf BAQUET, Georges; VAN PRAAGH, Emmanuel; BERTHOIN, Serge. Endurance training and aerobic fitness in young people. Sports medicine, 2003, 33.15: 1127-1143. RUNACRES, A.; MACKINTOSH, K. A.; MCNARRY, M. A. The effect of constant-intensity endurance training and high-intensity interval training on aerobic and anaerobic parameters in youth. Journal of sports sciences, 2019, 1-7. NOVÁKOVÁ, Zuzana. Fyziologické zvláštnosti dětského věku. Praktické lékárenství, 2012, 8.6: 279-282. https://morelifehealth.com/printouts Hry: Hrácov rozdelíme do troch až šiestich rovnako pocetných družstiev. Podla vyspelosti hrácov vytvoríme dráhu dlhú 200 až 400 metrov. Potom rozostavíme družstvá na trati tak, aby boli medzi nimi rovnaké rozostupy. Každé družstvo si zvolí kapitána - bude urcovat taktiku, a to predovšetkým bežca, ktorý bude preberat štafetu. Na znamenie vyštartujú prví bežci zo všetkých družstiev. Ked prebehnú jeden okruh, odovzdajú štafetu dalšiemu clenovi svojho družstva. Kapitán sleduje vývoj situácie, a ked sa ich bežcovi blíži štafeta súperov, vysiela na trat najrýchlejšieho bežca, aby odvrátil vyradenie. Dobrá taktika a spolupráca je velmi dôležitá. Vítazí družstvo, ktoré ostane v hre ako posledné. 4. Lavína Hrácov rozdelíme do štvor- až šestclenných družstiev. Družstvá sa postavia na štartovú ciaru a ich clenom urcíme poradové císla. Pred družstvami, vo vzdialenosti 50 m, oznacíme métu - ciaru rovnobežnú s postavením družstiev. Na povel vybehnú všetci prví hráci, bežia k méte a spät, tlesknú do ruky druhým, bežia s nimi k méte a spät atd., až beží celé družstvo tam a spät. Teraz ostanú stát na svojom mieste prví, pri dalšom behu zostanú stát druhí atd., až posledný beží sám k méte a spät. Vítazí družstvo, ktorého posledný clen sa vráti ako prvý na svoje pôvodné miesto. Hráci družstva musia bežat v jednej línii. Vzdialenost méty volíme podla veku a vyspelosti hrácov a túto hru je najvhodnejšie futbalové ihrisko. Na jednom konci ihriska vyznacíme štartovú ciaru a potom vo vzdialenosti tri metre od seba poukladáme 40 tenisových lopticiek. tak, aby boli v jednej línii. Vytvoríme dve pätclenné družstvá a hrácom pridelíme poradové císla. Na znamenie vybehnú zo štartovej ciary z každého družstva hráci s císlom 1 a snažia sa chytit prvú lopticku. Ten, ktorému sa to podarilo, beží rýchle spät a lopticku položí na štartovú ciaru pred svoje družstvo. Hrác, ktorý bol v súboji o prvú lopticku neúspešný, beží k druhej lopticke, zoberie ju, beží spät a položí ju za koncovú ciaru pred svoje družstvo. Preteky pokracujú stále rovnako hráci podla poradia vybiehajú k lopticke, ktorá je najbližšie a ukladajú ju pred svoje družstvo. Nikdo nesmie zobrat viac ako jednu lopticku a nasledujúci clen družstva môže vybehnút až vtedy, ked predchádzajúci položil lopticku na zem. V tejto hre môžu o výsledku rozhodnút už prví bežci - kto vyhrá súboj o prvú lopticku získa okamžite pre svoje družstvo náskok 6 metrov. Ten sa bude s každou nasledujúcou loptickou zvyšovat vždy o 6 metrov, pravda, za predpokladu, že sa druhému družstvu nepodarí súperov predbehnút. Takto je tento vytrvalostný súboj napínavý už od zaciatku. O vítazovi sa rozhodne až na záver - vítazí družstvo, ktoré prvé prinesie za štartovú ciaru dvadsiatu lopticku.