Adobe Systems 1 9. Pedagogická diagnostika Kostra Adobe Systems 2 Obsah ̶Pedagogická diagnostika (předmět, proces, kategorizace). ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Obecná definice pojmu diagnostika ̶Termín diagnostika se nejdříve objevil v lékařství, odkud ho převzala psychologie, technické obory a v neposlední řadě i pedagogika. ̶Zabývá se teorií a metodologií diagnostikování jako praktické činnosti. ̶Podstata: ̶zjištění stavu a rozpoznání příčin, které tento stav způsobily, ̶posouzení úrovně, popis a hodnocení tohoto stavu a ̶plánování dalších kroků tak, aby byl zajištěn optimální rozvoj jedince. ̶ Stetoskop Adobe Systems Zápatí prezentace 4 A co je pedagogická diagnostika? Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Předmět pedagogické diagnostiky Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Proces a fáze procesu diagnostikování Pozor! ̶Diagnostika = vědní disciplína. ̶Diagnostikování = konkrétní diagnostická činnost. Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Přístupy při diagnostikování 1.edumetrický přístup v sobě zahrnuje slovo měřit, tj. přesně, exaktně zjišťovat. Tento přístup používá kvantitativní metody. Výsledky jsou vyjádřeny v číslech, které se pak interpretují. Příkladem edumetrického přístupu je testování. 2.kazuistický přístup je odvozený od slova kauza – případ. Zabývá se každým diagnostikovaným jedincem individuálně. Tento přístup se orientuje převážně kvalitativně. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Klasifikace diagnostikování 1.podle míry uvědomění: a)implicitní diagnostikování (skryté) je typické u učitele, který během vyučování spontánně posuzuje žáky, momentální průběh vyučování a tyto situace pohotově řeší; b)explicitní diagnostikování (zjevné) se formálně odlišuje od vyučování nebo jiného výchovně-vzdělávacího dění. Typickým způsobem je testování. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 9 2.podle orientace na předmět: a)produktové diagnostikování se zaměřuje na výsledky procesu výuky (znalosti, dovednosti, návyky žáků); dosažené výsledky žáků jsou ukazatelem úspěšnosti učitele při výuce, proto se o ně učitel zajímá; b)procesuální diagnostikování se zaměřuje na proces učení a vyučování; učitel se průběžně přesvědčuje o tom, zda se učení žáků ubírá žádoucím směrem. Pokud ne, koriguje své postupy tak, aby dosáhl vytčeného cíle. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 10 3.podle časového období, kdy diagnostiku provádíme: a)vstupní diagnostikování provádíme na začátku nějakého časového období, může to být např. začátek školního roku, může to však být i začátek, který si sami zvolíme, např. začneme diagnostikovat od 10. listopadu do 10. prosince. Slouží nám k tomu, abychom zjistili výchozí stav jevu, osoby. b)průběžné diagnostikování se děje v průběhu zvoleného časového období, buď tedy v průběhu školního roku, nebo v průběhu doby, kterou jsme si sami určili. Průběžným diagnostikováním zjišťujeme, nakolik se blížíme vytčenému cílovému stavu. Pokud se od cíle odchylujeme, pomáhají nám výsledky z průběžného diagnostikování korigovat zjištěný stav takovým směrem, který je žádoucí k dosažení cílového stavu. c)výstupní diagnostikování provádíme na konci časového období. Výstupní diagnostikování podává informace o konečném-cílovém stavu jevů, osob. Určuje, do jaké míry jsme dosáhli cílového stavu, který jsme si vytyčili na začátku časového období po vstupním diagnostikování. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 11 4.podle délky trvání diagnostikování: a)sumativní (závěrečné) diagnostikování se provádí na konci určité etapy vyučování, např. pro probrání určitého tematického celku, nebo na konci školního roka. Jejím cílem je určit dosaženou úroveň za určité ucelené období. Jeho výsledek je vyjádřený např. známkou nebo počtem bodů. b)formativní diagnostikování je krátkodobé, okamžité diagnostikování v průběhu vyučovací hodiny. Učitel tak reaguje na bezprostřední situaci ve třídě. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Diagnostikování učitele ̶Funkce: kontrolní x poradenská a podpůrná Office Worker Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Rozdíl mezi hospitací a supervizí ̶důraz na procesuálnost Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Kdo diagnostikuje učitele Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Expert ̶Cílem diagnostikování u výzkumníků je získat data, která pak zpracují a interpretují a výsledky diagnostikování publikují většinou ve vědecké práci. ̶Pracovníci pedagogicko-psychologické poradny mají za cíl pomoci učiteli a stanovit spolu s nimi kroky, které vedou ke zlepšení/rozvoji problému, se kterým k nim učitel přichází. ̶ Filtr Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Inspektor, ředitel ̶Při diagnostikování učitelovy činnosti se zaměřují na aktuální stav, co se učiteli během hodiny povedlo (v dnešní době důraz) i nepovedlo. ̶ Detektiv Adobe Systems Zápatí prezentace 17 Kolega, kolegové ̶Měly by platit určité zásady, tzn. především důvěra, konkrétnost, bezpečí učitele. ̶Peer skupina. ̶Critical friend – kolega, který by se při diagnostikování měl umět vcítit do situace učitele, měl by mu během rozhovoru dávat najevo své porozumění a sympatie. Zároveň však by měl být připraven poskytnout učiteli pravdivou a obsahově bohatou zpětnou vazbu. Kritický přítel popisuje pravdivě to, co při vyučování vidí. ̶ Otázky Adobe Systems Zápatí prezentace 18 Autodiagnostika ̶Vědomě se učitel diagnostikuje zejména v situacích, kdy se něco nedaří, např. výsledky žáků neodpovídají učitelovým představám, třída je čím dál více neukázněná, učitel se necítí ve třídě dobře atd. V těchto situacích provádí učitel autodiagnostiku (často spojenou s diagnostikou žáků) s cílem zlepšit tento stav. ̶Učitel se může nad svou prací zamýšlet, může si např. psát pedagogický deník, nebo si zapisovat události, pocity do portfolia, může si také vyplnit dotazníky zaměřené např. na vyučovací styl, může se natočit na video a potom analyzovat záznam atd. ̶ Otisk prstu Adobe Systems Zápatí prezentace 19 Žáci ̶Mají nezastupitelnou úlohu v diagnostikování učitele. ̶Tráví s ním nejvíce času a nejlépe ho znají. ̶ Magnifying glass Adobe Systems Zápatí prezentace 20 Diagnostické metody, techniky, nástroje Zaškrtnutí ̶Metody diagnostikování jsou do značné míry totožné s metodami pedagogického výzkumu. ̶Rozdíl spočívá v cílech obou oblastí. Cíl pedagogického výzkumu: zjišťování nových poznatků, tyto poznatky zobecňovat a hledat mezi nimi vzájemné zákonitosti. Závěry nemusí vést ke zlepšení zjištěné situace. Cíl pedagogické diagnostiky: zjišťovat poznatky o jednotlivci nebo skupině, které nezevšeobecňujeme. Adobe Systems Zápatí prezentace 21 Pozorování ̶Pozorování využívá učitel při diagnostikování žáků téměř neustále. ̶zda žáci věnují pozornost, jak se chovají, jak komunikují neverbálně, zda žáci výkladu novému učivu rozumí atd. ̶Rozhodnutí, jak bude probíhat proces výuky dál, záleží v podstatě na tom, co učitel z pozorování zjistí. V několika málo sekundách se rozhodne, jaká činnost bude následovat. ̶ Oko Adobe Systems Zápatí prezentace 22 Pozorování ̶Pozorování je spíše intuitivní, učitel si v popsaných případech často ani neuvědomí, že diagnostikuje. ̶Pozorovat můžeme i záměrně a cíleně, pokud potřebujeme diagnostikovat nějakého žáka. Pak si učitel vědomě snaží zapamatovat chování žáka, reakce atd. Případně si o něm vede poznámky. ̶Učitel by si měl být vědom, že žáci ho během vyučování také bedlivě pozorují. ̶ Oko Adobe Systems Zápatí prezentace 23 Videotrénink interakcí (VTI) ̶Velmi vhodná metoda pro diagnostikování činnosti učitele i jeho osobnosti v procesu výuky: ̶videozáznam je objektivním nástrojem pro učitele – vidí sebe, co při vyučování dělá; ̶podrobná analýza videozáznamu poskytuje celkový obraz o učiteli při výuce; ̶s učitelem vede rozhovor školený videotrenér, který aktivizuje učitele otázkami; ̶otázky nutí učitele přemýšlet; Adobe Systems Zápatí prezentace 24 Videotrénink interakcí (VTI) ̶to, na co si učitel přijde sám, si pamatuje víc, než kdyby mu to videotrenér sám řekl; ̶učitel si stanovuje sám diagnózu na základě toho, co viděl na videozáznamu; ̶spolu s videotrenérem si učitel plánuje konkrétní činnosti (např. snažit se navazovat oční kontakt se žáky), které vedou k zefektivnění procesu výuky; ̶videozáznam poskytuje učiteli zpětnou vazbu o tom, zda se mu tyto konkrétní činnosti daří ve výuce používat. ̶Nevýhodou této metody je ve srovnání s ostatními metodami časová náročnost a nutná přítomnost videotrenéra. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 25 Interview ̶Je založeno na interpersonálním kontaktu, a tak umožňuje zaměřit se i na neverbální složku komunikace. To můžeme využít při diagnostikování např. tak, že pokud vidíme, že jsou dotazovanému otázky nejasné, můžeme je přeformulovat, můžeme se ptát, jakým způsobem otázce rozumí atd. ̶Při diagnostikování může být samostatnou metodou, častěji však vystupuje ve spojení např. s pozorováním. ̶Interview je vhodné použít na diagnostikování např. pojetí výuky, příprava učitele na vyučování atd. , kdy pro pochopení smyslu potřebujeme reagovat na to, co dotazovaný sděluje, nestačil by nám deskriptivní popis. ̶ Titulky Adobe Systems Zápatí prezentace 26 Dotazník ̶Jeden z nejvíce používaných nástrojů diagnostikování. ̶Pokud jsou v dotazníku uzavřené otázky, respondent na ně často odpovídá bez hlubšího přemýšlení, což zpravidla neposkytuje potřebné informace ke stanovení diagnózy. ̶Proto se jeví jako vhodné využívat buď polouzavřené nebo otevřené otázky, které jsou však náročnější na vyhodnocování. ̶Anonymně je vhodné použít dotazník např. při zjišťování postojů žáka k učiteli. Anonymita může zvýšit pravdivost odpovědí. ̶ Psací podložka s klipsou Adobe Systems Zápatí prezentace 27 Škálování ̶jako samostatnou metodu je vhodné ji využívat zejména u žáků mladšího věku, kdy např. žáci přidělují jednotlivým výrokům „školní“ známku od 1 do 5. ̶Škálování se používá např. pro vyjádření míry spokojenosti s výukou, postojů k učiteli, škole, k předmětu atd. Většinou se používá ve spojení s dotazníkem. ̶Na škále vyjádří žák nebo učitel (kolega, ředitel, inspektor) míru spokojenosti s daným jevem a dalším krokem bude, aby tuto míru slovně vysvětlil. ̶ Hodnocení hvězdičkami Adobe Systems Zápatí prezentace 28 Didaktické testování ̶Používá se zejména pro diagnostikování znalostí a dovedností žáků. ̶Dosažené výsledky žáků představují pro učitele zpětnou vazbu o jeho činnosti v procesu výuky. Výsledky výuky však nejsou ovlivněny pouze činností učitele ve výuce, ale i osobností žáka (osobní vlastnosti, motivace, předchozí zkušenosti, píle atd.). ̶Učitel může didaktický test hodnotit individuálně, např. pro jednoho žáka v průběhu delšího časového úseku, nebo s ohledem na celou třídu (z výsledků testu jednotlivých žáků udělá průměr). ̶ Třída Adobe Systems Zápatí prezentace 29 Sociometrie ̶Zaměřuje se na zjišťování vztahů ve třídě. V diagnostice se jeví jako vhodná metoda pro diagnostikování klimatu třídy. ̶Sociogram poskytuje vždy jen orientační a momentální pohled na strukturu vztahů. Proto je dobré sociometrický dotazník doplňovat ještě např. dotazníkem, abychom pochopili volbu žákových odpovědí (např. Co tě vedlo k tomu, abys uvedl tohoto spolužáka jako nejoblíbenějšího ve třídě?). ̶ Připojení Adobe Systems Zápatí prezentace 30 Portfolio ̶Vhodná metoda autodiagnostiky. ̶Učitel si zapisuje (spíš do pedagogického deníku) např. své pocity z problémových situací, průběh výuky atd. Tyto situace pak může analyzovat, porovnávat a sám zjistí, ve kterých situacích se např. chová jistě, kdy mu věnují žáci pozornost atd. ̶Učiteli však může chybět „druhý“ pohled nezávislé osoby (např. kolega), která vidí situaci objektivněji. Např. učitel může mít předsudky vůči žákovi a tyto předsudky se promítají do vztahu mezi učitelem a žákem. Kolega by učitele mohl formou rozhovoru dovést k tomu, aby se jejich vztahy zlepšily. Např. učitel tvrdí, že žák při vyučování vůbec nepracuje. Kolega vidí při pozorování vyučování snahu žáka zapojit se do výuky. Nejvhodnější by bylo situaci nahrát na video a ukázat ji učiteli a analyzovat ji s ním. ̶ Knihy