Adobe Systems 1 10. Hodnocení učebního procesu a výsledků žáků Adobe Systems 2 Obsah ̶Hodnocení učebního procesu a výsledků žáků (funkce hodnocení, typy hodnocení). Kritéria hodnocení. Formativní hodnocení. Zkoušení a klasifikace. Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Školní hodnocení Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Podstata školního hodnocení Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Funkce hodnocení 1.pro učitele zpětnou vazbou o jeho práci 2.pro žáky zpětnou vazbu o jejich výkonu a prospěchu (učitelovo hodnocení by mělo být co nejpřesněji formulováno, aby bylo žákovi jasné, v čem má zlepšit svoji práci) 3.má motivovat žáky 4.podklad pro vedení záznamů o prospěchu žáka 5.poskytuje doklady o momentálním prospěchu a dosažené úrovni žáka 6.posuzuje připravenost žáka pro další učení 7.funkce výchovná, tj. formování pozitivních vlastností a postojů a odstraňování negativních postojů Příklad špatného pojetí funkce výchovné U: „Znalosti má sice na dvojku, ale byl na mě drzý, a to nemohu tolerovat –dám mu trojku.“ 8.funkce rozvíjející, tj. rozvoj schopnosti sebepojetí, sebekontroly a sebehodnocení ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Typy hodnocení 1.formativní – má umožnit cílenou radu, vedení a poučení zaměřené na zlepšení výkonů; odhalování chyb a nedostatků v práci žáka má smysl, když je východiskem k jejich odstranění 2.finální (sumativní, shrnující) – podklad pro oficiální vyjádření o žákově výkonu (pololetí, konec školního roku) 3.normativní – hodnocení výkonu jednotlivých žáků ve vztahu k výkonům ostatních, např. nejlepší dostane jedničku, nejhorší pětku; přijímací testy, kdy jsou přijati ti, kdo mají nejvíce bodů 4.kriteriální – zjišťuje, zda byl konkrétní výkon (kritérium) splněn, nebo nesplněn; hodnotí se bez ohledu na výkony ostatních žáků; všichni ve třídě mohou mít jedničku, pokud překonali stanovený limit; př. testy pro získání řidičského průkazu, výkonnostní testy ve sportu 5.diagnostické – zaměřuje se na odhalení učebních obtíží žáků a zjištění zvláštních vzdělávacích potřeb 6.neformální – založeno na pozorování výkonů jako součásti běžné práce učitele ve třídě 7.formální – je takové, na které jsou žáci předem upozorněni a mohou se připravit 8.objektivní – je takové, při kterém se používají metody omezující nebo vylučující vliv osobnosti učitele 9.hodnocení průběhu (průběžné) – je hodnocením činnosti, která právě probíhá, př. přednes básně, výpočet příkladu na tabuli, práce v dílnách 10.hodnocení výsledku (závěrečné) – je založeno na výsledku práce, jako např. písemka, projekt, kresba, výrobek Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Kritéria hodnocení -Musí být jednoznačně formulovaná, tzn. dle nich jasně určíme, zda zkoušený má/nemá ověřovanou kompetenci (vícerý výklad není žádoucí). -Jejich uplatňování vyžadovat u všech zkoušených pro stejné téma/okruh… - zamezit rozdílům. -Použití slov: zhotovit, určit, změřit, vypočítat, navrhnout… - Ukázka viz další slide. Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Formativní hodnocení aneb není trojka jako 3 -Formativní (slouží převážně žákovi, odstraňuje překážky v dosažení cíle/výsledku) vs. sumativní hodnocení (obecný pohled na hodnoceného, po určité etapě) -Fce: zvyšuje školní úspěšnost všech žáků, rozvíjí klíčové kompetence (zejména k učení) -Užití popisného jazyka. Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Zkoušení a klasifikace ̶Učitel nepotřebuje uplatňovat známkování jako prostředek moci nad žákem, ale hodnocením žákovi dává najevo, že má zájem o žáka a že ho chce někam posunout. V praxi jde žákům (a často i rodičům) především o dobré známky bez ohledu na to, co žáci skutečně umějí a jak se ke známkám dostanou. ̶ Youtube: Teachings in Education Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Tradiční hodnocení - známka ̶vytýká se, že je zaměřené na srovnávání žáků mezi sebou ̶klade důraz na funkci kontrolní, selektivní ̶z hlediska předmětu hodnocení jde převážně o posouzení znalostí, vědomostí ̶tradiční hodnocení konstatuje, nevysvětluje příčiny neúspěchu, nehledá, nenabízí prostředky k řešení problémů ̶je založeno na vyhledávání chyb, které považuje za patologický jev, a na jejich trestání ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 12 Slovní hodnocení ̶je považováno za kvalitativní, formativní, diagnostické ̶důraz na funkci informační a diagnostickou (kde a proč jsou problémy) ̶provádí se na základě individuálních výkonů a posunů žáka v porovnání s předešlým výkonem žáka, což umožňuje posoudit žákův vývoj ̶umožňuje komplexní posouzení celku osobnosti (postoje, hodnoty, dovednosti, úroveň myšlení), tvořivost, samostatnost, mravní a volní vlastnosti ̶chybu považuje za pozitivní jev v procesu učení, prostředek k porozumění psychickým procesům žáka (jak myslí, kde má největší problémy apod.) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 13 Děkuji za pozornost!