VÝUKA PLAVÁNÍ „ČÍM JSME ZDATNĚJŠÍ PLAVCI, TÍM MÁME VÍCE MOŽNOSTÍ, JAK VODNÍ PROSTŘEDÍ VYUŽÍVAT“ (ČECHOVSKÁ, MILER, 2001). odstraňování plavecké negramotnosti = prevence proti utonutí osob VÝZNAM PLAVÁNÍ Zdravotní Rekreační Výchovný Výchovný ZDRAVOTNÍ VÝZNAM pozitiva Ø všestranně a rovnoměrně zatěžuje svalstvo Ø odlehčení páteře i celého podpůrného aparátu Ø vodorovná poloha těla je prospěšná oběhovému systému Ø přispívá k rozvoji a udržení kloubní pohyblivosti Ø rozvoj termoregulačních schopností Ø rozvoj dýchacího ústrojí Ø rozvoj vytrvalostních schopností Ø nízká možnost úrazu Ø pozitivní vliv na duševní funkce člověka rizika Ø skoky do vody Ø ponořovací reflex Ø přecenění schopností Ø uši, oči, plísně prevence otužování, zátěž svalů, rozsah pohybu, zatěžování srdečně-cévního systému, dýchání, mentální hygiena, udržování kondice regenerace a rehabilitace poúrazové stavy, srdeční a mozkové příhody, respirační choroby, diabetes cílené aktivity sportovní činnost, rekreace, těhotenství, náprava držení těla, tělesně nebo mentálně postižení VÝCHOVNÝ VÝZNAM Dítě a kolektiv pozitivní vliv v přístupu k pohybové činnosti a překonávání nepříjemných stavů v první fázi výuky plavání Dítě jako jednotlivec překonávání zábran a nelibých pocitů, které bývají s výukou plavání spojeny prostřednictvím morálně-volních vlastností OBAVA, STRACH A ÚZKOST Øběžné nejen u malých dětí Øblokují centrální nervovou soustavu a tím motorické funkce = narušena schopnost koordinace pohybů Øneschopnost učit se nové pohybové dovednosti PŘÍČINY Prostředí - neznámé prostředí, hluk na bazénu, teplo a vlhkost, neznámý „zápach“, hloubka, šero a také nepřítomnost rodičů Nová sociální skupina – nové děti, nový učitel, jiný přístup i metody Předchozí zkušenosti s vodním prostředím – negativní zkušenost (vlastní nebo zprostředkovaná), zdůrazňování nebezpečí, strašení z ohrožení života FUNKCE Obecně se dá říci, že strach, případně obava či úzkost má v přírodě dvě základní funkce: Ø pozitivní – signalizační a mobilizační, Ø negativní – útěk, únik a vyhýbání se problému PROJEVY Ø mimika – gestikulace, smích, pláč, Ø pohyby – koordinace, tiky, třes Ø hlas – koktání, přeskakování, mlčení Učitel by měl znát, jak se obava, strach a úzkost projevují a jeho cílem by mělo být odstranění rušivých vlivů strachu. ODSTRANĚNÍ Øpozitivní motivace žáka Øpřevaha pozitivních zážitků a libých pocitů Øindividuální přístup k dítěti Øakceptace vlastního tempa jedince ZÁKLADNÍ DĚLENÍ PLAVÁNÍ Plavecký výcvik - proces, ve kterém si jedinec osvojuje dílčí a posléze rozvíjí komplexní plaveckou dovednost. Sportovní plavání - nadstavbový proces, který zajišťuje individuální plavecký rozvoj sportovců. Aplikované plavání - zahrnuje specifické činnosti, které jsou spojené s plaveckými dovednostmi. PLAVECKÝ VÝCVIK Ø organizovaná plavecká výuka Ø realizována v plaveckých školách a v rámci školní tělesné výchovy Ø dělí se na: předplavecký výcvik základní plavecký výcvik zdokonalovací plavecký výcvik SPORTOVNÍ PLAVÁNÍ Činnosti zabezpečovány především sportovními oddíly, sdružené pod Českým svazem plaveckých sportů (ČSPS, www.czechswimming.cz). ČSPS sdružuje plavecké sporty - skoky do vody, synchronizované plavání, dálkové plavání, zimní plavání a masters FINA (Federation International de Natation Amateur, www.fina.org) = mezinárodní plavecká federace - vydává mezinárodní pravidla, organizuje světové šampionáty a prostřednictvím dílčích sekcí řídí jednotlivé sporty LEN (Ligue Europénne de Natation) = Evropská plavecká liga - organizace a řízení evropských plaveckých soutěží APLIKOVANÉ PLAVÁNÍ pracovní (potápěči, práce pod vodou, záchranáři) branné plavání rehabilitační kondiční zdravotní rekreační Subjekty, které zabezpečují tyto činnosti, mohou být velmi různorodé - Vodní záchranná služba, ministerstvo obrany a vnitra, MŠMT, různé profesní organizace a plavecké oddíly. PŘEDPLAVECKÝ VÝCVIK Cílem je vytvoření předpokladu pro následný základní plavecký výcvik! Ø adaptace daného jedince na vodní prostředí Ø osvojení si základních plaveckých dovedností KOJENECKÉ PLAVÁNÍ Kojenecké plavání Do předplaveckého výcviku zařazujeme i tzv. „baby plavání“. specifické prostředí - teplota vody, hygienické předpisy, malý bazén Kojenecké plavání Øzahrnuje aktivity spojené s polohováním ve vodě Øuspokojuje psychické potřeby dítěte Øovlivňuje rychlejší psychomotorický vývoj dítěte Øupevňuje citovou vazbu rodiči - dítě Ømůže mít význam z hlediska bezpečnosti dětí - např. po pádu do vody se udržet na hladině Ønelze naučit racionální plavecké pohyby Ønemá zásadní význam hlediska pozdější plavecké výuky Ølékaři jsou v názorech na význam kojeneckého plavání nejednotní Kojenecké plavání probíhá vždy ve dvojici (rodič a dítě) a není bráno jako skupinová klasická výuka. ZÁKLADNÍ PLAVECKÝ VÝCVIK Cílem je rozvoj a zvládnutí základních plaveckých dovedností a nácvik některého z plaveckých způsobů ! Ø prvním stupeň ZŠ (obvykle 2 a 3. ročník) Ø 20 lekcí v každém ze dvou po sobě následujících ročnících Ø maximálně 10 neplavců a 15 plavců Dle RVP: „plavání (základní plavecká výuka) – hygiena plavání, adaptace na vodní prostředí, základní plavecké dovednosti, jeden plavecký způsob (plavecká technika), prvky sebezáchrany a bezpečnosti“ ZDOKONALOVACÍ PLAVECKÝ VÝCVIK Cílem je posílit techniku plavání prvním způsobem a rozšířit pohybové dovednosti o techniku dalších plaveckých způsobů. Ø II. stupeň ZŠ a SŠ doporučováno jako rozšiřující učivo Ø kondiční plavání a aplikované plavání Ø další plavecké sporty Dle RVP: „plavání (podle podmínek školy – zdokonalovací plavecká výuka, pokud neproběhla základní plavecká výuka, musí předcházet adaptace na vodní prostředí a základní plavecké dovednosti) – další plavecké dovednosti, další plavecký způsob (plavecká technika), dovednosti záchranného a branného plavání, prvky zdravotního plavání a plaveckých sportů, rozvoj plavecké vytrvalosti“ BEZPEČNOST Zásady vedení plavecké výuky z pohledu bezpečnosti vycházejí z Metodického pokynu k zajištění bezpečnosti a ochrany dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (Čl. 14): https://www.sipkhk.cz/infoportal/clanek/metodicky-pokyn-k-zajisteni-bezpecnosti-a-ochrany-zdravi-d eti--zaku-a-studentu-ve-skolach-a-skolskych-zarizenich-MSMT/all Ø Øpočty žáků-plavců (15) a neplavců (10) ve skupině na jednoho vyučujícího Økontrola žáků a prostoru v průběhu výuky a při jejím ukončení Ødoprovázející pedagogický pracovník je přítomen po celou dobu výuky Øodpovědnost za bezpečnost žáků při výuce plavání, která je realizována mimo školu, nesou pedagogičtí pracovníci, kteří žáky na výuku plavání doprovázejí Zodpovědnost za žáky v průběhu výuky na jiném, než domácím školním bazénu, musí být upravena smlouvou mezi kmenovou školou a plaveckou školou! V plavecké výuky se setkáváme značnými rozdíly v přijímání vodního prostředí (úplná akceptace až úzkostné stavy a strach), což značně ztěžuje plavecké vzdělávání = nutnost rozdělení do menších vyrovnanějších skupin dle věku, jejich přístupu, individuální zralosti, specifických potřeb, pohybové zkušenosti a předpokladů. Klíčové pro kvalitní plaveckou výuku je vytvoření vhodných podmínek pro práci s heterogenními skupinami i individuální přístup.