ZÁKLADY A ZÁSADY DIDAKTIKY PLAVÁNÍ „VZDĚLANÝ ČLOVĚK UMÍ PLAVAT A UMÍ TÉTO DOVEDNOSTI VYUŽÍT KE SVÉMU PROSPĚCHU“ (ČECHOVSKÁ, MILER, 2008) JAK UČIT PLAVAT Kdy začít? Jak často a jak dlouho? Jaké podmínky? Nácvik na suchu? Jak postupovat? Metodika nácviku Organizační formy Pomůcky Zákonitosti vodního prostředí Bezpečnost KDY S PLAVÁNÍM ZAČÍT Ideální věk?????? Kojenecké plavání Školní plavání Předškolní plavání Kdykoliv i v pozdějším věku Jak často a jak dlouho 2 - 3x týdně – nejefektivnější frekvence 1 – 2x týdně – komerční kurzy 20 lekcí – 2. a 3. ročník ZŠ 45 -60 minut – obvyklá délka plavecké lekce Teplota vody Hloubka bazénu Podmínky NÁCVIK NA SUCHU NA SUCHU LZE: Ø lépe si uvědomit výchozí polohu a průběh záběrových pohybů Ø pohyb v určitém okamžiku zastavit Ø provádět některé pohyby izolovaně a bez nutnosti udržení splývavé polohy ve vodě Ø lépe se domlouvat, opravovat a vést provedení pohybů Ø využít dopomoci a zrakové kontroly NA SUCHU NELZE: Ø nacvičit plavecké pohyby k dokonalosti Ø rozvíjet „pocit vody“ Ø nahradit pobyt ve vodě KRAULOVÉ PAŽE NA SUCHU (ZDROJ: NÁMĚT, REŽIE: PAEDDR. MILOŠ LUKÁŠEK, PH.D., KAMERA, STŘIH: JAKUB DOLEŽAL, ING. JIŘÍ VOLDÁN, ŘÍJEN 2013) KRAULOVÉ NOHY NA SUCHU (ZDROJ: NÁMĚT, REŽIE: PAEDDR. MILOŠ LUKÁŠEK, PH.D., KAMERA, STŘIH: JAKUB DOLEŽAL, ING. JIŘÍ VOLDÁN, ŘÍJEN 2013) JAK POSTUPOVAT NEJČASTĚJI VYUŽÍVÁME DVA ZÁKLADNÍ VYUČOVACÍ POSTUPY KOMPLEXNÍ Ø je využíván hlavně u menších dětí Ø při učení jednoduchým dovednostem Ø převážně u plaveckých způsobů znak a kraul Ø základní „hrubé“ zvládnutí pohybu a následné zpřesňování detailů ANALYTICKO – SYNTETICKÝ Ø učení po částech a postupné spojování prvků do celku Ø je využíván spíše u starších dětí a dospělých Ø v plavecké výuce vzhledem k složitosti souhry s dýcháním je nejužívanější ANALYTICKO – SYNTETICKÝ POSTUP NOHY PAŽE SOUHRA BEZ DÝCHÁNÍ PAŽE S DÝCHÁNÍM SOUHRA S DÝCHÁNÍM VYUŽITÍ NÁZORNÉ UKÁZKY DOLNÍ KONČETINY Ø na suchu - v sedu nebo lehu – na zemi, na destičce, vyvýšený schod, na kraji bazénu (nohy ve vodě) Ø ve vodě – s oporou o stěnu bazénu (možno i s nadlehčovací pomůckou) Ø bez desky – s vysplýváním po odrazu Ø s deskou – jednotlivci, dvojice trojice Ø ve svislé poloze – paže na hladině, paže vzpažit UKÁZKY CVIČENÍ (ZDROJ: NÁMĚT, REŽIE: PAEDDR. MILOŠ LUKÁŠEK, PH.D., KAMERA, STŘIH: JAKUB DOLEŽAL, ING. JIŘÍ VOLDÁN, ŘÍJEN 2013) UKÁZKA CVIČENÍ (ZDROJ: NÁMĚT, REŽIE: PAEDDR. MILOŠ LUKÁŠEK, PH.D., KAMERA, STŘIH: JAKUB DOLEŽAL, ING. JIŘÍ VOLDÁN, ŘÍJEN 2013 HORNÍ KONČETINY Øna suchu - v předklonu (P, K, M), ve stoji (Z), vleže na vyvýšeném okraji (K), v rohu místnosti (Z) Ø Øve vodě – stoj + předklon, obličej nad hladinou, obličej ve vodě, jedna ruka separátně, druhá, celý cyklus, pohyb během záběru Ø Øpři plavání - po odrazu (možno i s nadlehčovací pomůckou). UKÁZKY CVIČENÍ (ZDROJ: NÁMĚT, REŽIE: PAEDDR. MILOŠ LUKÁŠEK, PH.D., KAMERA, STŘIH: JAKUB DOLEŽAL, ING. JIŘÍ VOLDÁN, ŘÍJEN 2013) UKÁZKY CVIČENÍ (ZDROJ: NÁMĚT, REŽIE: PAEDDR. MILOŠ LUKÁŠEK, PH.D., KAMERA, STŘIH: JAKUB DOLEŽAL, ING. JIŘÍ VOLDÁN, ŘÍJEN 2013) SOUHRA BEZ DÝCHÁNÍ Ø po odrazu od stěny Ø pomalé pohyby - v nouzi s nadlehčovací pomůckou pro udržení optimální polohy Ø rychlé a pomalé provedení - střídat Ø cvičení – vysoký loket, pěstičky, dotyk stehna, dobíhačka… UKÁZKA CVIČENÍ (ZDROJ: NÁMĚT, REŽIE: PAEDDR. MILOŠ LUKÁŠEK, PH.D., KAMERA, STŘIH: JAKUB DOLEŽAL, ING. JIŘÍ VOLDÁN, ŘÍJEN 2013) PAŽE S DÝCHÁNÍM Ø stoj ve vodě - v předklonu s pohybem jedné paže (K), s pohybem obou paží Ø chůze ve vodě - v předklonu s pohybem obou paží Ø paže s dýcháním a nadlehčovací pomůckou pro nohy UKÁZKA CVIČENÍ (ZDROJ: NÁMĚT, REŽIE: PAEDDR. MILOŠ LUKÁŠEK, PH.D., KAMERA, STŘIH: JAKUB DOLEŽAL, ING. JIŘÍ VOLDÁN, ŘÍJEN 2013) SOUHRA S DÝCHÁNÍM Ø souhra (s nadlehčovací pomůckou) Ø doplavat co nejdále Ø uplavat vzdálenost na co nejmenší počet záběrů nebo cyklů Ø střídat rychlost Ø cvičení UKÁZKA CVIČENÍ (ZDROJ: NÁMĚT, REŽIE: PAEDDR. MILOŠ LUKÁŠEK, PH.D., KAMERA, STŘIH: JAKUB DOLEŽAL, ING. JIŘÍ VOLDÁN, ŘÍJEN 2013) STRUČNÉ SHRNUTÍ nácvik prsového kopu Ø ukázka prsového kopu Ø vysvětlení podstatných prvků - přitažení pat k hýždím, flexe, obloukem do natažení Ø nácviku – na suchu, u kraje, ve splývání bez desky, s deskou Ø zpětná vazba a korekce chyb - příliš otevřená kolena, nedokončení kopu, vtočená chodidla Ø opakování a upevňování dané dovednosti dalšími cvičeními, uplatnění v souhře plaveckého způsobu ORGANIZAČNÍ FORMY počet žáků Ø kolektivní – všichni plní jednotný program Ø skupinové – rozdělení do skupin např. dle věku, plaveckého způsobu, délky tratě Ø dvojic – využití vzájemné pomoci a korekce chyb Ø individuální – nácvik techniky a odstraňování chyb v technice využití prostoru Ø frontální plavání – spojené dráhy nebo na šířku – plavci plavou v řadě vedle sebe Ø plavání v jedné dráze – za sebou tam – nazpět po břehu (např. nácvik motýlka) Ødvě nebo tři dráhy spojené – plaveme ve dvou elipsách – po kraji tam, středem zpět Øna každé dráze jedno družstvo – domluva na základním pohybu plavců Ø PLAVECKÉ POMŮCKY specifické pomůcky pro herní činnosti nudle, pontony – vodní žíněnky, míčky, plovoucí hračky, předměty k lovení a skluzavky výuka základních plaveckých dovedností a v úvodní a závěrečné části hodiny VYUŽITÍ pomůcky pro výuku plaveckých způsobů destičky, piškoty, packy, ploutve, brýle, šnorchl Ønadlehčení Øzefektivnění a zpestření hodiny Øzvýšení odporu a ztížení pohybu https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/js17/plavani_pomucky/web/docs/plavecky_vycvik-skripta.epu b VK Neratovice - Plavecký bazén v pátek od 18:00 hod. Holčička plavec image 1 fototapeta • fototapety dámské plavky, plavec, rekreační | myloview.cz FYZIKÁLNÍ ZÁKONITOSTI Hydrodynamika – síly dynamické ovlivňují pohyb plavce tím, že pohání vpřed a brzdí hnací - propulzivní brzdící – odpor prostředí vytvářet takové podmínky, aby brzdící síly byly co nejmenší Hydrostatika – síly statické ovlivňují vznášení a udržení horizontální polohy těla na hladině v klidu hydrostatický tlak hydrostatický vztlak schopnost vznášení a splývání můžeme ovlivnit dýcháním a polohou těla SÍLY PŮSOBÍCÍ NA PLAVCE Zdroj: Lukášek,M. (2013) VYUŽITÍ Øpoloha plavce na hladině – vodorovná Ø tvar ruky – miskovitý, prsty mírně od sebe Ø úhel náběhu – nastavení záběrových ploch Ø dráha končetin při záběru – po esovitých drahách Ø intenzita a rychlost pohybů – není konstantní Ø brzdivé pohyby – eliminovat BEZPEČNOST Ø Prevence Ø Poučení Ø Přehled nad žáky ØTonutí Ø Úrazy páteře skokem do nízké vody Ø Podchlazení Ø Úrazy hlavy a jiná poranění pohybového aparátu při pohybu okolo bazénu a přilehlých prostorách Mrtvý bazén | Loupak.cz Nutné požadavky z hlediska bezpečnosti: Øpřítomnost v pedagogickém či tréninkovém procesu Øuplatňování vědomé kázně žáků Østálý přehled o všech žácích Øpromyšlená organizace práce Øvýběr vhodných metod a prostředků Øsprávná ukázka a vysvětlení Øpoužívání vhodných plaveckých pomůcek Økontrola vhodného plaveckého vybavení Ødodržování vhodného počtu žáků Jaký plavecký způsob zvolit jako první?