Běh a jeho různé podoby Emanuel Hurych Vstup Zdaleka ne všichni filosofové sportu jsou aktivními sportovci. Většina z nich v českém a slovenském prostředí spíše není. Pokud však jsou, nenajdeme mezi nimi většinou více než jednoho plavce, basketbalistu, fotbalistu či boxera. Avšak někteří jsou běžci. Například Oborný, Bednář, Hurych. (Analogicky např. v US prostředí Jeff Fry, Douglas Hochstetler). Je to dáno náhodnou shodou okolností? Existuje nějaký důvod, proč filosofové, kteří obvykle preferují složité, neprvoplánové a strukturované myšlenkové pochody dávají přednost jedné z nejprimitivnějších pohybových aktivit, jež je typická svou monotónností a stereotypním zatížením? 1 - běžci Co vše se skrývá pod pojmem „umění“? Jak můžeme chápat fenomén „Umění života“? 1) Jako určitou dovednost najít cestu, jak žít dobrý a spokojený život? 2) Nebo jako metaforické vyjádření, jež nám dává šanci chápat lidský život jako umělecké dílo? Ovidius ve svém Umění milovat spojuje obě tyto možnosti chápání. Jeho dílo je jakýmsi návodem (příručkou) zaměřeným na praktické rady, rozvoj dovedností, přičemž se jedná současně o umělecké dílo vysoké básnické hodnoty. Běh je v každém případě pohybovou dovedností. Může být také něčím jiným? 2 - Ovidius Born to Run. Zrozeni k běhu - pro aktivní celoživotní běžce je kniha poněkud kontroverzní. - Je psána strhujícím stylem a je velmi motivující X -Autor občas v beletristické licenci a s neskrývaným humorem poněkud přehání a přikrášluje. - - Masové rozšíření knihy a její módní popularita ji postavily do situace obehrávaných hitů, které opakováním devalvují, byť bez vlastní viny. Obsah obrázku text, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, exteriér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, sport, atletika Popis byl vytvořen automaticky LOH Řím 1960 1500 m 3:35,6 Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Běh jako umění •Zpátky k běhání jako k fenoménu Můžeme pořídit fotografii běžce. Můžeme pořídit vynikající fotografie běžce a vyhrát s ní soutěž. Zde jde však o něco jiného: Pocity každodenního běžce •Šedé nebe a mlhavý opar za chladného rána. •Větrné a deštivé odpoledne uprostřed zahrádek, které cestou míjíme. •Hvězdné nebe nad námi, když běžíme tmavou ulicí za mrazivého zimního večera. •Lidé nechápavě vrtící hlavami, psi kteří pobíhají okolo a kteří „nikdy nekoušou“. •Temně zelená hradba lesů na horizontu. •Cestička v trávě na hrázi rybníka, kterou máme lehce rozmazanou vlivem stupňovaného tempa úseků v intervalovém tréninku. • Stovky malých momentek v naší mysli, které mají neopakovatelnou atmosféru, vůni a nedefinovatelnou poetiku. Osobní a soukromé. Žádná umělecká fotografie, žádná filosofie, žádné malby. Kus poezie. Běh coby báseň? Běhání jako obraz Rytmus běžeckých kroků může připomínat zvuk bubnů dávných šamanů či indiánských tamtamů. Maratonci jsou často při městských maratonech povzbuzováni bubny (či rytmickou muzikou), což jim pomáhá udržovat tempo a rytmus. Při běhání si můžeme zpívat jakoukoli písničku a mít pocit absolutní svobody. Můžeme poslouchat zvuky kolem nás – hučící auta, kvílení větru, zpěv ptáků a také zvuk našich kroků. To vše dohromady dává píseň, symfonii či operu. Prostě hudbu. Běhání jako hudba Heidegger (1996) hovoří o každodennosti a historičnosti pobytu (Dasein). Jaké jsou dva možné rozdílné modely běhu? 1.Tradiční – pohyb popsaný kinantropologickými prostředky (antropomotorická, biomedicínská, biomechanická charakteristika apod.) → bipedální lokomoce, atletická disciplína, distance, historie, různé druhy soutěží - více soutěžní charakter a více spojeno s historičností 2. Umělecký (kreativní) – mozika obrázků, zvuků, pocitů a zážitků - více spojená s tréninkem a každodenností V kontextu historičnosti (dějinnosti) a každodennosti běhu hovoří Oborný (2009) o “gumpismu” (podle filmového hrdiny Forresta Gumpa). Jde o stav, kdy se běhání (pro někoho) stává esenciální součástí lidského života. It runs through every day and every moment of somebody´s perception. If we run out of stamina, run out of optimism we can do running. If we run amuck from worries of a bad day, if our blood runs cold from the commerce and stupidity of the outer world, if our chances to reach the desired aim run low, if we run off the rails, if our sureness runs away, that is time to do running. Anglická vsuvka Gumpismus Běh nikoli za vítězstvím nikoli za ranním autobusem nikoli pro zdraví. Prostě běhání pro běhání. Součást každodenního biorytmu. Čistý fenomén po eidetické redukci (Husserl, 2004). Může to být obrázek, poezie, hudba. Ne bipedální lokomoce ale… …umělecké dílo. •References: • •Caillois, R. (2000). Man, Play and Games. Urbana and Chicago: University of Illinois Press. ISBN: 0-272-07033-X. •Dobrovolný, B.(2001). Zábavná matematika. Praha: Levné knihy Kma. 240 p. •Heidegger, M. (1996). Bytí a čas. Praha: OIKOYMENH, 477 pp. •Husserl, E. (2004). Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii I. Praha: OIKOYMENH, 339 pp. •Kant, I. (1990). Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda, 1990. 129 s. ISBN: 80-205-0152-5. •Lefebvre, H. (1987.) The Everyday and Everydayness. In Yale French Studies, 73 (10), 7 –11. •Kirchner, J., Hogenová, A. (editoři). (2001). Prožitek v kontextu dnešní doby. Praha: FTVS UK. ISBN: 80-86317-16-1. •Krein, K. (2008). Sport, Nature and Worldmaking. Sport, Ethics and Philosophy 2 / 3. 285-301. ISSN: 1751-1321. •McNamee, M. (2008). Sport, Virtues and Vices: Morality Plays. London: Routhledge. ISBN: 978-0415194099. •Oborný, J. (2001). Filozofické a etické pohľady do športovej humanistiky. Bratislava: FTVŠ UK, 129 pp. •Ovid, P. N. (1949). The Art of Love. New York, USA: Stravon Publishers, 126 pp.