Motorické dovednosti
Učením získaný předpoklad správně,
rychle a úsporně řešit určitý pohybový úkol. Motorickou dovednost chápeme
jako dispozice k správnému a účelnému provádění určité pohybové
činnosti (specifické motorické předpoklady, které se získají v procesu motorického
učení). (Měkota, 2007)
Pohybové
dovednosti se vyznačují těmito charakteristickými znaky: stálostí, účelovostí,
rychlostí provedení a ekonomičností.
Dělení
pohybových dovedností:
·
z aspektu složitosti
pohybové činnosti rozeznáváme jednoduché (hrubé, jednorázové); složité,
neboli komplexní (obtížný timing)
·
z hlediska prostorového
rozsahu pohybu rozeznáváme dovednost jemnou (zpravidla pohyby rukou) a
hrubou (týkající se velkých svalových skupin)
· z hlediska míry stálosti prostředí a tím možnosti predikce průběhu pohybové činnosti rozeznávám pohybové činnosti otevřené (kontrolovaně percepční, činnost přizpůsobující se změnám) a zavřené (provedení pohybové činnosti je do značné míry automatizované, někdy říkáme návykové).
Rozdíly mezi motorickými schopnostmi s
motorickými dovednostmi
Při definování motorické schopnosti se dále vychází z jejího vymezení vzhledem k pohybové dovednosti. Schmidt (1991) podává tyto charakteristiky pro rozlišení obou pojmů:
Rozdíl mezi
schopnostmi a dovednostmi je ve všeobecné úrovni těchto dispozicí. Schopnosti
jsou všeobecné předpoklady a dovednosti jsou speciální předpoklady pro
motorickou činnost. Další rozdíl je v tom, že osvojování dovedností
probíhá rychleji než rozvoj schopností.
Získávání a rozvoj motorických dovedností probíhá pomocí motorického učení, které lze rozdělit na čtyři základní fáze:
1) Generalizační fáze: První pokusy o pohyb jsou většinou vedené,
případně s velkým množstvím nadbytečných pohybů a dochází k iradiaci
CNS (vytváření dočasných spojů v různých oblastech mozkové kůry).
2) Diferenciační fáze: nácvik pohybové dovednosti je realizován opakovaným prováděním pohybu, proto je nutné zajistit optimální podmínky pro nácvik. Pomocí zpětných vazeb (vnitřních i vnějších) dochází ke zpevňování žádoucích a efektivních pohybů, čímž se postupně pohyb zapisuje do pohybové paměti ve formě pohybového programu. Nutná je vědomá kontrola průběhu pohybu.
3) Stabilizační fáze: pohyb je prováděn v automatizované detailní a jemné souhře všech potřebných pohybů. Pohyb je harmonizován. Pohybová schopnost je stabilizována a její kontrola je podvědomá.
4) Asociativní fáze: tato fáze je charakteristická vysokou plasticitou
pohybových dovedností vzhledem k vnitřním i vnějším podmínkám. Pohybové
dovednosti jsou využívány v měnících se podmínkách.
MĚKOTA, K.; CUBEREK, R.: Pohybové dovednosti - činnosti -
výkony. [s.l.] : [s.n.], 2007. 163 s. ISBN 978-80-244-1728-8.