DLOUHODOBÁ KONCEPCE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU ETAPY TRÉNINKU PLÁNOVANÉ ZATÍŽENÍ ROČNÍ TRÉNINKOVÝ CYKLUS Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku •Příprava úspěšných sportovců závisí na: •míře talentu pro daný sport •budování základů pro pozdější vrcholný výkon již v dětském věku • •O tom, zda se množství tréninkových hodin zúročí rozhoduje, jak se dlouhodobý trénink postaví. Záleží na tom, co se kdy v tréninku dělá, kolik a jakou intenzitou se trénuje. Mnoho tréninkových motivů ztrácí smysl, pokud nejsou použity včas a na pravém místě. • •V množství názorů a zkušeností a údajů o tréninku a tréninkových metodách lze v odborné literatuře vysledovat dvě cesty vedoucí ke sportovnímu výkonu. •Raná specializace a trénink odpovídající vývoji. • Raná specializace Trénink odpovídající vývoji •vysoká výkonnost co nejdříve, plánovitý trénink si klade za cíl co nejrychleji dosáhnout úspěchu • •cenu má jen to, co směřuje rychle k cíli, úzké zaměření na specializaci (jednostrannost) • •až na hranici únosnosti, neúměrné nároky na nevyzrálé jedince • •tvrdost, cílevědomost, v tréninku psychické momenty, které jsou charakteristické pro práci dospělých: napětí, vážnost, tlak na výkon •výkonnost přiměřená věku, nejvyšší výkon = perspektivní cíl, dětství a mládí je přípravnou etapou • •vědomý podíl všestrannosti • • • •zřetel na stupeň individuálního vývoje, pozvolné stupňování nároků • •trénink odpovídá mentalitě vývojového stupně, omezování tlaku na výkon, aktuální výkonnostní cíle nejsou výlučné, radost, hravost, uvolněnost, bohatství prožitků, přiměřené ocenění • • strategie: trénink: zatížení: psychologické rysy Raná specializace vs. přiměřená koncepce •Raná specializace: Využívají se prostředky a formy, které vedou rychle k cíli-úspěchu. •Zatížení je monotónní a vede k jednostrannosti. •Dítě umí pouze úzkou řadu pohybů, které nemají širší základnu. •Významným negativním aspektem specializovaného tréninku mohou být i zdravotní rizika: oslabení nezatěžovaných svalů a přetěžování svalů zatěžovaných. Může vést až k poruchám vývoje kostry, kloubů a svalového aparátu. •Dalším důsledkem rané specializace je limitace tréninkového rozvoje v pozdějším věku – dochází k předčasnému vyčerpání adaptačních podnětů. • •Koncepce tréninku přiměřeného věku si klade za cíl vytvořit co možná nejlepší předpoklady pro pozdější výkon. •Jeho podstatou je vytvoření co nejširší zásobárny pohybů. •Později umožňuje snadněji rozvíjet kvalitu pohybů a v dané specializaci. •Pestré zásobárny pohybů je v tréninku dosahováno prostřednictvím všeobecné a všestranné přípravy. • Všestranná příprava •různorodá nabídka pohybových činností – čím pestřejší, tím lepší. V praxi to znamená seznámit děti s řadou sportů (např. sezónních) •všeobecná příprava je takové cvičení, jehož obsah nesouvisí s obsahem specializace, na kterou se dítě zaměřuje. •I v koncepci tréninku přiměřeného věku je třeba zařazovat podíl specializovaných cvičení, z počátku je však její podíl malý a s přibývajícím věkem se zvyšuje. •Všestrannou přípravu dělíme: •obecnou (veškeré pohybové činnosti) •specializovanou (v plavání např. synchro prvky, skoky do vody, vodní pólo) •speciální (v rámci daného sportu) • • Etapy sportovního tréninku •etapa seznamování se se sportem • •etapa základního tréninku • •etapa specializovaného tréninku • •etapa vrcholového tréninku Etapa seznamování se se sportem •základní úkoly: optimální psychický a tělesný rozvoj dítěte, upevňování zdraví, zajištění všestranného pohybového rozvoje, vytvoření kladného vztahu k pravidelnému cvičení a tréninku •cíl: vytvoření dobrých všeobecných předpokladů pro daný sport •trénink: zaměřen na zvládnutí co největšího množství pohybových dovedností, základů techniky •trénink v nízké intenzitě, pestré, emocionální cvičení, prováděné herní a soutěživou formou • • Etapa seznamování se se sportem •věk 6-10 let, je prvotní fází sportovního tréninku, buduje zájem dítěte o sport •cílem je připravit svěřence tak, aby byli schopni: plnit podmínky tréninku, pravidelně trénovat, znát a dodržovat pravidla dané sportovní disciplíny a sportu obecně, podřizovat se kolektivnímu způsobu tréninku, vystupovat samostatně, aktivně a ukázněně v tréninku a soutěžích • Etapa základního tréninku •základní úkoly: rozvíjení pohybových aktivit, osvojení co největšího počtu pohybových dovedností, zvládnou základy techniky a taktiky, vypěstovat si trvalý vztah k systematickému tréninku, osvojení základních vědomostí o daném sportu •tréninkové zatížení může být většího objemu – docílíme ho prodlužováním doby tréninku a zvyšováním frekvence zatížení. Dbáme na intervaly odpočinku, zachováváme pestrost cvičení •věk 10-13 let •stále se pracuje na rozvoji obecných pohybových schopností, ve větší míře se zařazují specifické prostředky pro konkrétní sportovní specializace. • Etapa specializovaného tréninku •rozvoj základních a speciálních pohybových schopností •zdokonalení a zefektivňování techniky •zvládnutí hlavních zásad taktiky •formování výkonové motivace •upevňování životního stylu •13-17 let • Etapa vrcholového tréninku •dlouhodobé plánování vysokých sportovních cílů a úsilí směřuje k jejich splnění •vytváření předpokladů pro růst sportovní výkonnosti •zdokonalování a stabilizace techniky •zdokonalení taktiky •upevnění rysů osobnosti •podřízení životního způsobu požadavkům tréninku •od 17 let • Plánované tréninkové zatížení – modelově, záleží na mnoha faktorech •děti 10-11 let •počet TJ týdně: 5-6 •počet hodin: 7-9 •odplavané km týdně: 10-15 • •děti 11-12 let •počet TJ týdně: 6-7 •počet hodin: 9-12 •odplavané km týdně: 16-20 Plánované tréninkové zatížení •děti 12-13 let •počet TJ týdně: 7-9 •počet hodin: 11-13 •odplavané km týdně: 20-24 • •děti od 14 let •počet TJ týdně: 9 a více •počet hodin: 13 a více •odplavané km týdně: 25 a více Plánované tréninkové zatížení •počet TJ, počet hodin a množství odplavaných km přímo závisí na období ročního tréninkového cyklu, ve kterém se právě nacházíme •při dlouhodobém plánování tréninku klademe zřetel na průběh sezóny = je třeba stanovit vrchol sezóny a k němu směřovat tréninkové úsilí •plavecké soutěže mají zpravidla dva vrcholy sezóny – letní a zimní P ČR/M ČR •předpokladem startu na M ČR je úspěšná kvalifikace na KPŽ, čili tréninkovou koncepci musíme postavit tak, aby byla zajištěna účast na M ČR = úspěšný start na KPŽ Roční tréninkový cyklus •roční tréninkový cyklus rozdělíme na letní a zimní a dále na 4 základní období sportovní přípravy: •období přípravné: rozvoj trénovanosti •období předzávodní: vyladění sportovní formy •období závodní: prokázání a udržení vysoké výkonnosti •období přechodné: dokonalé zotavení Přípravné období •základy budoucího výkonu = zvýšení trénovanosti •všestranné zaměření, základ pozdějšího specializovaného tréninku, prevence a kompenzace pozdější jednostrannosti •zpočátku převládá kondiční příprava, která postupně přechází na specializovaný trénink •všestranná cvičení zařazujeme ke konci období jako regenerační a kompenzační •v první části období postupně narůstá objem zatížení (zvyšuje se počet TJ a dnů) •ve druhé části se objem zatížení zvyšuje především nárůstem intenzity •důsledek „ošizení“ přípravného období = stagnace výkonnosti • Předzávodní období •období 2-4 týdny, které předchází vrcholu sezóny (KPŽ, MČR) •snaha o dosažení vysoké sportovní formy •ladění sportovní formy (snížení objemu zatížení, udržení vysoké intenzity, dostatek odpočinku, kvalita tréninkové činnosti, přípravné starty, psychologická příprava) •ladění sportovní formy je individuální záležitostí Závodní období •závody = prokázání nejvyšší sportovní výkonnosti •pomocné starty (slouží jako kontrolní) •hlavní starty (dosažení co nejlepšího výsledku) •je-li období příliš dlouhé, je třeba udržet, popř. znovu vyladit sportovní formu •důležitá je psychologická příprava – případný neúspěch brát jako výzvu ke zlepšení Přechodné období •eliminuje únavu ze soutěží •zatížení nízké intenzity (vyplavání) – pozor na monotónnost •zábavná forma tréninku (zařazení netradičních cvičení) •zaměření na všestrannost •regenerace •psychický odpočinek • Shrnutí •plánování je základ úspěšné sezóny •postupný nárůst zatížení •rozvíjet všestrannost •zachovávat pestrost , vyhnout se jednotvárnosti •nevyvíjet zbytečný tlak na výkon •lepší je nedotrénovat, než přetrénovat •