a optimalizace tréninku •Plánování tréninku znamená přípravnou práci trenéra, která se skládá ze systematicky vytvořeného členění tréninkového procesu podle tréninkových cílů a výkonnosti plavce. Plánování je založeno na zkušenostech trenéra a na jeho znalosti nejnovějších vědeckých poznatků. •Vývoj výkonnosti není 100 % předvídatelný, tréninkové plány je potřeba během sezóny upravovat podle vývoje testů a podle vyhodnocování tréninkových a závodních výsledků. Vliv mají také vnější faktory (škola, tréninkové výpadky, plavecké federace = trenér je nucen změnit svůj plán) •porozumím a budu mít přehled o tréninkovém procesu •zvyšuji motivaci plavce (oba víme, co je náš cíl a snažíme se systematicky postupovat směrem ke stanovenu cíli) •umožní mi kontrolovat trénovanost a načasovat změny výkonnosti. Využívám testy, závody a vyhodnocuji tréninkový proces •zajišťuji plynulý, plánovaný (nikoli nahodilý) a především DLOUHODOBÝ rozvoj plavce, tedy jeho zlepšování výkonnosti v závodech • •Periodizace tréninku je rozložení tréninkového roku do různých po sobě jdoucích a na sobě nezávislých tréninkových cyklů, které mají přivést plavce ve správnou dobu k vrcholné formě •VRCHOLNÁ FORMA je dočasný, ale stabilní stav, který umožňuje plavci podat nejlepší výkon v jeho specifické disciplíně •dosažení vrcholné formy je výsledkem tří po sobě jdoucích vývojových period •základní tréninkové období = budování základních výkonnostních složek •závodní tréninkové období •předzávodní období = vyvolání vrcholné formy •závodního – mezizávodního období = prokázání a udržení vrcholné formy •přechodné tréninkové období = období odpočinku s dočasným snížením výkonnosti po té, co bylo dosaženo vrcholné formy • •respektovat jednotlivá tréninková období a jejich posloupnost, protože: •mnoho biologických a psycho-fyziologických adaptací na tréninkové úsilí vyžaduje stabilní rytmický vzorec, které zahrnuje •zvyšování intenzity dané aktivity •stabilizace aktivity •redukce aktivity •rozdílné typy tréninku, nuté k dosažení vrcholné výkonnosti, nelze dokončit ve stejném časovém období. Posloupnost hlavních typů tréninků musí být proto pečlivě promýšlena, aby závodní výkon byl systematický a metodicky vybudován, tedy aby plavec dosáhl své vrcholné formy VE SPRÁVNÝ OKAMŽIK •tréninkové dávky, které může plavec zvládnout, mají limit, který může být zvýšen pouze optimálním vztahem mezi intenzitou a odpočinkem •Posloupnost tréninkových období se může podle počtu vrcholných soutěží opakovat 2x – 3x za rok. Vhodným naplánováním načasování a trvání těchto tří veledůležitých a neoddělitelných tréninkových období, navrhuje trenér optimální přípravu pro celou sezónu. •„Brát rozumy“ od zkušených trenérů, naslouchat, učit se, porovnávat, analyzovat, zkoušet a vyhodnocovat. Najít svoji vlastní cestu, která vám dává smysl a které budete rozumět •Naplavat! •Posilovat na suchu i ve vodě: sucho: gymnastika, kruháč, kotoučky, planky, skoky, atletika, ... voda: plavaní M, paže, ZS, nohy, vzpíráky na okraji bazénu, odporové pomůcky, ... •Pracovat důsledně a systematicky na plavecké technice •Zvyšovat úroveň kvality tréninku: sprinty, vytrvalost, nácvik závodního tempa, dosažení plánované závodní rychlosti, RIT, PIT, ... •Nenávidět prohru, chtít zvítězit! neplavat apaticky, bojovat i v tréninku, chtít se zlepšovat, pracovat na sobě, mít vysoké cíle, bojovat, nevzdávat to. Z proher se poučit a posílit se! •jste jeden tým, který má cíl •tým ovlivňuje trenéra, trenér ovlivňuje tým •průměrný trenér mluví, dobrý trenér vysvětluje, velmi dobrý trenér demonstruje a vynikající trenér inspiruje •sportovci musí vidět a vnímat úspěch, který je podmíněn dosažením jejich VLASTNÍCH CÍLŮ a nikoliv překonáním výkonů ostatních •„Domácí pravidla“: Naslouchejte ostatním, potom naslouchejte sobě, vyhněte se ponižování, buďte svým pánem, buďte vůči sobě zodpovědný, ukažte respekt, každý člověk je důležitý. •trenér je šéf týmu. •budujte a tvořte tým navzdory tomu, že plavání je individuální sport. Jsou-li plavci součástí silného a za jeden provaz táhnoucího týmu je to největší výhra. •plavání je sport na celý život!!! •vzbuďte ve svých svěřencích lásku k plaveckému sportu •jsou-li plavci součástí dreamteamu jsou ochotnější trénovat tvrději – hecnou to, mají cíl, pomáhají si a nemají „áčka“ •vzájemně se drží •všichni členové týmu mají „stejnou hodnotu“ nedělím to dle úspěšnosti sportovce •trenér je součástí týmu a je jeho šéf •komunikujte •když jste platnou součástí fungujícího týmu, opustit ho je téměř nemožné •vytvořte program a realizujte ho tak, aby dosáhl nejvyššího možné potenciálu •vytvořte pestrý program, který bude vaše plavce bavit a inspirovat; využívejte pomůcky, motivy, a další nástroje, které trénink zpestři. •aplikujte do svého tréninku nejnovější vědecké poznatky: pokud chcete být dobří a úspěšní trenéři, musíte být v oblasti vzdělávání velmi aktivní; je třeba mít odvahu zkoušet nové věci a nezůstat v zajetých kolejích •využívejte techniku: videa, ergometry, speedometry...grafy, tabulky,... •vyhodnocujte, kontrolujte, zaznamenávejte, srovnávejte •plánujte pro úspěch, dotahujte dokonce, pilně pracujte •připravte program, který bude vaše plavce bavit •UČTE SE, buďte kreativní, nebojte se nových věcí, pokud vám dávají smysl, nevyhýbejte se ani starému, osvědčenému a léty praxe prověřenému • • •CÍLE jsou v plavání individuální, ale můžeme stanovit i cíl pro tým (všichni se kvalifikují na M ČR, každý bude mít alespoň 1 disciplínu nad 600 FINA bodů, ....) aby měli plavci co sdílet, pomáhali slabším •nonverbální komunikace •využívejte dostupné metody, upravujte je, vymýšlejte vlastní •používejte plavecké pomůcky, vymyslete si nové případně varianty •intenzita tréninku je důležitá •pilně studujte, komunikujte, koukejte kolem sebe. Učit se dá od všech. Třeba i to, jak to nedělat a čemu se vyhnout J • • •viz video