Osobnost sportovce OSOBNOST: individuální jednota člověka, syntéza dědičného s tím co člověk v průběhu života získává VLASTNOSTI OSOBNOSTI SPORTOVCE: jsou vnitřními a všeobecnými podmínkami jeho duševní činnosti a chování. Ukazují jaký sportovec je a jak se pravděpodobně bude chovat v různých situacích. Faktory vývoje osobnosti Ø Dědičnost Prostředí Výchova Faktory vývoje osobnosti Dědičnost ØDědičnost: faktor vnitřní, endogenní) ØJe tendence organismu předávat znaky z rodičů na potomky. ØDědí se: ØFyzické znaky (výška, stavba těla, barva kůže vlasů, krevní skupina apod., nověji i krevní tlak, pocení, způsob dýchání…). ØMotorické znaky (dispozice k provádění pohybů, pohybové schopnosti, předpoklady k rozvoji talentu). Ø ØABC – optimální výsledek; ØABC3 – nerozvinuté dispozice, disharmonický vývoj ØABC1 – "dítě ulice" ØABC2 – "poslušný jedinec" C1 C C2 A DISPOZICE B C3 výchova prostředí Dědičnost - TEMPERAMENT Ø citová vzrušivost, síla psychických jevů, impulsivnost…: Øsilně dědičně podmíněn, prochází však určitým vývojem. Projevuje se v prudkosti reakcí, rychlost postřehu, pohotovosti a rychlosti myšlenkových pochodů. ØCholerik (silný, nevyrovnaný, vzrušivý…) ØMelancholik (slabý, a pomalý…) ØSangvinik (silný a vyrovnaný…) ØFlegmatik (silný, vyrovnaný a pomalý…) Dědičnost Ø- Schopnosti Ødědí se dispozice k rozvoji schopností (intelektových, percepčních, motorických). ØTalent (nadání) se projevuje rychlým a snadným zvládnutím vědomostí a dovedností. Ø- Charakter (př. vytrvalost, energie, rozhodnost…) Ø= souhrn podstatných vlastností osobnosti (není plně zděděný, ale mají určitý dědičný základ). ØJe zde těžké odlišit vliv prostředí a výchovy. Charakteru nelze ovšem i plně naučit, jedinec musí sám někam dospět. Ø Prostředí Øsouhrn všech vnějších vlivů, životní podmínky + sociální vlivy Ø ØZávažnou roli zde hraje socializace ("vrůstání do společnosti"). Hlavním mechanizmem socializace je komunikace. Výchova Øzáměrné, cílevědomé, plánovité působení (výchova patří k vnějším vlivům) ØVýchova je v častém rozporu s vlivy prostředí i dědičnosti. Úkolem výchovy je stimulovat rozvoj vloh, schopností a vlastností osobnosti. ØDůležitou hodnotou pro život je i vytváření pozitivního vztahu k pohybové činnosti. Faktory vývoje - shrnutí ØNa významnost faktorů je nutno pohlížet realisticky (vyloučit nereálné přeceňování výchovy). ØDochází k prolínání všech faktorů ØCílem sportovní výchovy je aby výchova působila nejsilněji a měla rozhodující vliv. Období vývoje Øčasová období, do nichž se kumulují charakteristické znaky tělesného, mentálního, emocionálního, sociálního a pohybového vývoje člověka. Období mladšího školního věku (6-11 let) ØTělesný a pohybový vývoj: Osifikace kostí není ještě ukončena (pozor na sílové cvičení). Rovnoměrně vzrůstá celková výkonnost. Obliba přirozených činností. Pohyb je pro ně potěšením. Rychlý rozvoj: rychlosti, obratnosti. Různou úroveň mají síla a vytrvalost. ØSociální a emocionální vývoj: velký vliv vstupu dítěte do školy. Důležité období socializace. Obliba soutěží, druží se do malých skupinek (s utajenou a podivuhodnou symbolikou), kamarádství. Období mladšího školního věku (6-11 let) ØRozumový vývoj: dítě je psychicky i fyzicky připraveno k osvojování vědomostí i dovedností. Schopnost abstrakce ještě malá. Rozvíjí se paměť i představivost, vývoj myšlení se začíná stadiem konkrétních operací. Vlastnosti osobnosti nejsou plně ustáleny. Ø ØSouhrn: Vývoj dítěte je po všech stránkách rovnoměrný. Děti jsou optimistické, mají zájem o vše konkrétní, jsou snadno ovladatelné, vhodná doba na výchovu od spontánnosti k systematické sportovní přípravě, osvojování morálních norem, hygieny, pravidelnosti, abstraktního myšlení…. Období staršího školního věku (11 - 15 let) ØTělesný a pohybový vývoj: výrazná změna růstu (výška, hmotnost), výrazná činnost žláz s vnitřní sekrecí. Rozvoj pohybových schopností pokračuje, ale je ovlivněn celkovou vývojovou nerovnoměrností, která se projevuje především v obratnosti. ØSociální a emocionální vývoj: vytvořena nová sociální situace (snaha o odlišení, uzavírání se do sebe, vyhýbání se sociálním kontaktům, možná i zvýšená agresivita). Snaha o stálou změnu. Výrazně se prohlubuje citová sféra. Období staršího školního věku (11 - 15 let) ØRozumový vývoj: pokračuje k celkové mentální zralosti, roste schopnost porozumět racionálnímu zdůvodňování, rozvoj abstraktního myšlení. Vznik intelektuálních zálib. Ø ØSouhrn: Formuje se vztah ke sportu jako ke činnosti, která jim může přinést silné uspokojení. Výchovné zásahy pedagoga omezovat na nejnutnější míru. Fixace na sportovní činnost umožňuje překlenout toto rozporuplné stádium. Adolescence (15 – 18, 20 let) ØTělesný a pohybový vývoj: Dosažení plného rozvoje výkonnosti srdce, plic, zesílení kostí a šlach, přírůstek svalstva. Rozvoj všech pohybových schopností, zvláště rychlosti a obratnosti, později síly a postupně i vytrvalosti. ØSociální a emocionální vývoj: Potíže spíše v psychice (ani dítě ani dospělý). Touhu po prosazení se je možno využít i ve sportu. Smysl pro pravdu, svobodu, čest, právo a spravedlnost bývá vyhraněně nekompromisní. Adolescence (15 – 18, 20 let) ØRozumový vývoj: Plný rozvoj abstraktního myšlení, logického uvažování, analýzy a syntézy, chápání pojmů. Ø ØSouhrn: Obtíže především s chlapci… Nepůsobí formální autorita, imponuje vzdělaná, společensky a kulturně činná. Nutný je pedagogický takt s přiměřenou tolerancí. Období začátku vrcholných sportovních výkonů. Období dospělosti – preakné (20 – 30 let) ØTělesný a pohybový vývoj: Období ukončení tělesného rozvoje. Růst pokračuje jen výjimečně, zvyšuje se hmotnost, přibývání objemu svalstva, ale i tuku. Desetiletí síly, energie, svěžesti. Dosahování vrcholných výkonů. ØSociální a emocionální vývoj: Na začátku období stále ještě častá sociální závislost (ke konci období již nezávislost). V citové oblasti přechod od lehkomyslnosti k uvážlivějšímu a opatrnějšímu chování. Vliv zkušeností. Období dospělosti – preakné (20 – 30 let) ØRozumový vývoj: Vývoj předpokladů k intelektuální činnosti ukončen. Změny především ve větším propojení s realitou života. Ø ØSouhrn: Ovlivňování dospělých sportovců je již omezenější. Vývoj osobnosti ukončen- stabilizovaná osobnost. Nutno přihlížet k názorům a zkušenostem sportovců. SENZITIVNÍ OBDOBÍ Øchápeme jako časové úseky, ve kterých registrujeme zvýšenou vnímavost subjektu vůči podmětům z vnějšího prostředí ØObecné stanovení senzitivních období pro rozvoj dílčích motorických schopností je obtížné (rozdílný průběh a tempo ontogenetických změn, rozdílné genetické vlohy i odlišnost působení vnějšího prostředí). Existují jedinci akcelerovaní, normativní i retardovaní. ØStanovení senzitivních období (obrázek) považujeme za orientační a pravděpodobnostní.