Rytířství - etymologie •Rytíř •Ritter – jezdec (něm.) •Knight (angl.) •Knecht – služebník, vazal (něm.) •Miles (lat.) – voják •Chevalier (fr.) •Caballus – kůň (lat.) • •Rytíř je voják (válečník), šlechtic, jezdec Rytířství - vznik •Ve všech obdobích existovala skupina elitních válečníků •Bohatých •Bohatě placených (Bucellarius) •Ve středověké Evropě od 11. století •Od 13. století rytíř = šlechtic •Tapiserie, 11. století http://larsbrownworth.com/blog/wp-content/uploads/2010/08/Harold.jpg • http://warandgame.files.wordpress.com/2010/03/crusadefg.jpg Rytíři - Evropa •7 ctností (septem probitates): •- jízda na koni (equitare) •- plavání (natare) •- lukostřelba (sagitare) •- zápas (caestibus), šerm (certare) •- lov (aucupari) •- šach (scacis ludere) •- veršování (versificare) • Rytíři – samurajové, Japonsko •Bunbu rjódó: •Dvojí cesta – vzdělání v boji i kultuře Rytířská výchova •Od 7 let páže •Od 14 let panoš •Od 21 let rytíř (iniciace) Praxe rytířů •Boj, války •Lov •Rytířské turnaje: •Do 15. – 16. století bojový charakter •Fiktivní systém inscenovaných soubojů • Praxe rytířů - turnaje •Buhurt (melee, od 9. – 10. století) •Skupinový boj s cílem porazit (zajmout) jiného rytíře •Ve skutečném prostředí, se skutečnou zbrojí •Sir William Marshal, 1146–1219) •Tjost (od 14. 15. století) •Souboj dvou rytířů •Kolba •Karusel • Měšťanská a lidová kultura •Křesťanství : Ora et labora • (modli se a pracuj) • •Společenské vrstvy: •bellatores (ti, kteří válčí) •oratores (ti, kteří se modlí, duchovenstvo) •laboratores (ti, kteří pracují) Sedm umění, ctností, snah ¡Martianus Minneus Felix Capella (5. století) Satira de nuptiis Philologiae at Mercurii ¡ ¡Petrus Alphonsi (12. – 13. století) Dialectica clerici §Quum septem sint artes, et septem probitates, et septem industriae; vellem ut haec mihi sicut se habent enumerares. ¡ §Hae sunt artes: dialectica, arithmetica, geometria, physica, musica, astronomia, rethorica. §Probitates vero hae sunt: Equitare, natare, sagittare, cestibus, certare, aucupare, scacis ludere, versificari. §Industriae sunt: Ne sit vorax, potator, luxuriosus, violentus, mendax, avarus et de mala conversatione. • Současná rytířská praxe •Historický šerm •Snaží se o obnovení původních technik, postupů •Považujeme za bojové umění •Scénický šerm •Umělecké ztvárnění boje •Divadlo, film, interaktivní představení •Šermíři jsou zde herci •Dřevárny/LARP •Zábava a hra v přírodě, hra na hrdiny •Alternativa stolních her Teorie japonských bojových umění •Systematika japonských bojových umění •Stará bojová umění (kobudó) •Moderní bojová umění (šinbudó) •Teoretická východiska •Vývoj •Zdroje •Trénink • • Vývoj japonských bojových umění •Zmínky o způsobech boje v mýtech (kiki), především poměřování sil (čikara kurabe) •Kodžiki (712) •Boj bohů (Takemikazuči a Takeminakata) – vítězství hodem •Meč jako jeden z mytických předmětů •Nihon šoki (720) •Boj hrdinů (Sukune a Kuehara) – vítězství kopem Vývoj japonských bojových umění •Boj se zbraněmi •Technologie výroby oceli a využití jízdy •Především lukostřelba, boj kopím, boj mečem •Po sjednocení Japonska (1603) vznik mnoha rjúha •Boj beze zbraní •Především dovednost vojáků •Sumai (nativní způsob boje, také forma buke sumai) •Kumi uči (také forma joroi kumi uči) •Džúdžucu • Systematika japonských bojových umění •Kobudó – stará, tradiční bojová umění •Kobudó, korjú, kobudžucu •Nositelem byl samuraj, příp. voják •Šinbudó – nová, moderní bojová umění •Šinbudó, gendai budó •Nositelem může být kdokoliv • •Džucu vs dó (žádná přímá změna z jednoho na druhé zde historicky není doložitelná) Kobudó •Džúdžucu •Kendžucu •Sódžucu •Naginatadžucu •Kjúdžucu •Bódžucu •Hanbódžucu •Šurikendžucu •Torinawadžucu •Džuttedžucu •Nindžucu •Suei džucu •Tradiční školy ale obvykle obsahovaly různé techniky (beze zbraní i se zbraněmi) a taktiky Džúdžucu * jujutsu.gif Kendžucu * kenjutsu.jpg Bódžucu * bo jutsu.jpg Sódžucu * sojutsu.jpg Naginatadžucu * * shimizu_naginata.JPG Kjúdžucu * kyujutsu.jpg Suei džucu * • Katchu Gozen Oyogi Bugei džúhappan Bugei džúhappan juhappan1.jpg Bugei džúhappan juhappan2.jpg Bugei džúhappan juhappan3.jpg Bugei džúhappan juhappan4.jpg Bugei džúhappan juhappan5.jpg Džúdžucu •Způsob obran a útoků beze zbraní, nebo s použitím malých zbraní proti jednomu, nebo více neozbrojeným, nebo ozbrojeným oponentům. • •Zbraně •Kobuki (malé zbraně) •Hibuki (skryté zbraně) Kobudó •Nositelem byl samuraj •Saburomono = „ten, který očekáva příkazy“ •Vojenská elita, jezdec •Třída vznikla ke konci období Heian (794 -1185) •Povinná umění samurajů (roku bugei, 1650) •Kendžucu •Kjúdžucu •Badžucu •Sódžucu •Hódžucu •Džúdžucu • Kobudó – systém výuky a zkoušek •Existence mnoha rjúha – škol •Licencování prostřednictvím menkjó – soupisu dosažených technik •Menkjó kaiden – licence o úplném předání rjúha •Vzdělávací systém •Šóden (začátečnícká úroveň) •Čúden (pokročilá úroveň) •Okuden (mistrovská úroveň) Kobudó – sociální struktura •Charakteristiky sociálních interakcí •Pevná formální struktura •Převaha vertikálních interakcí •Dlouhodobé (celoživotní) trvání •Princip seniority (čójó no džo) •Princip participace •Iniciativa přicházející sezdola •Preference neformálních vztahů • • Kobudó – sociální struktura •Sóke – „hlava rodu“, hlavní představitel školy, obvykle i vedoucí učitel, titul je obvykle dědičný •Šihanke – vedoucí učitel (v případě, že učitelem není sóke) •Šihan – „jdoucí příkladem“, učitel učitelů, mistr •Sensei - učitel • Kobudó – sociální struktura •Učideši - vnitřní žák •Sotodeši - vnější žák • •Seipai - starší žák •Kohai – mladší žák Bojová umění z hlediska kultury Na příkladu japonské kultury a japonských bojových uměních File:NasunoYoichi.jpg Otázky v bojových uměních (i jinde) • • •co je dobré (etika) •co je krásné (estetika) •čemu můžeme věřit (víra) Etika •Z řeckého ethos: zvyk, obyčej, mrav •Teorie morálky, zkoumá: •Morálku (tj. konkrétní pravidla) •Morálně relevantní jednání •Normy •V bojových uměních •Historický kontext (vojenská pravidla, dril, …) •Aktuální kontext (bezpečnost, sebeovládání) Etika 7 ctností budó •čínský konfuciánský spis O pěti ctnostech: • •Velkorysost •Spravedlivost •Náležité chování •Moudrost •dobrá víra Etika 7 ctností budó •Další ctnosti ovlivněné konfucianizmem: • •Pokora •Pravdivost •Srdce/duch •Úcta •Loajalita • Etika 7 ctností budó •Další ctnosti ovlivněné budhizmem • •Soucit •Dobromyslnost Etika •Bojová umění byla vojenskými systémy • -etiketa (předepsané formy chování) -disciplína -příslušnost ke skupině Estetika •Z řeckého aisthetikos: vnímavost, cit (pro krásu) •Zabývá se •Krásnem •Působením krásna na člověka •Lidským vnímáním umění i přírody • Estetika •sabi - opuštěnost, patina věku, stáří; •wabi - všednost, zdrženlivost, skromnost; •šibui - přirozenost, elegance, harmonie; •júgen - odmlka, náznak a podtext; •iki - jednoduchost a kvalita Estetika •sui – umění užívat života bez svázanosti s těmito požitky; •aware - prázdné místo, zastavený pohyb s potencí zvuku, farby, tvaru, pohybu a podobně; •fúrjú - schopnost plynulé intuitivní tvorby, •mudžó - prchavost a pominutelnost, •karumi - nenásilná inspirativní lehkost. Estetika •obliba jednoduchosti a snaha o skryté vyjádření významu •napodobování přírody •Inspirace čínskou kulturou, její transformace Víra •Přesvědčení, že něco je určitě pravda (epistemologický význam) •Důvěra v instituci, osobu, nauku (náboženský a psychologický význam) • Víra •Konfucianizmus: •Jednota jin-jang (in-jó hifumi) •Pojem tao (jap. dó) • •Neokonfucianizmus: •Tzv. „energie“ ki (čínsky čchi) Víra •Šintó: •Původní japonské animistické představy •Duchové, božství kami jsou přítomny ve všech věcech •Zemřelý člověk se sám stává bohem •Nemá kánonickou knihu, mytologie je částečně sepsaná v Kodžiki Víra •Budhizmus: •Různé formy, stálá inspirace z kontinentu • •Zenový budhizmus (čínsky čchan): •Očista misogi (pojem ze šintó) – satori, kenšó •Vhled do vlastní podstaty (leštění zrcadla) • Náboženství a bojová umění •Šaolinské kungfu (video); Bodidharma, buddhizmus •Šorindži kempo (video); buddhizmus •Won hwa do (video); Moon, Církev sjednocení) •Systema (křesťanství), africká bojová umění (animistická náboženství), gatka (sikhismus)