Psychofyzické principy (ki, čchi) •Chápaní světa jako dynamické jednoty (hifumi) in – jó (čín. jin – jang) •Neokonfucianizmus (Ču-si) •Ri hokkai – princip, idea, pravzor všeho, vší hmotné existence •Dži hokkai – individuální, relativní projev ri hokkai •Tato kvalita je dána přítomností ki Psychofyzické principy (ki, čchi) •V japonštině je více než 40 pojmů vztažených ke ki •Vědomí, duševní zdraví •Zájem, záměr přesvědčení •Pocity, emocionalita, nálada •Temperament, srdce, mysl • Psychofyzické principy (ki, čchi) •V bojových uměních sledujeme tři aspekty ki •duchovní aspekt (duch, duše, étos (ang. spirit; fr. esprit; nem. Geist)), •afektivní aspekt (vnímání, intuice, cit (ang. feeling, fr. intention; nem. Stimmung)), •psycho - fyziologický aspekt (duše, dech, dýchání (gr. psyché; ang. ether)). • Psychofyzické principy (ki, čchi) •Co tedy ki není: •Energie (v okcidentálním smyslu – skalární veličina, schopnost látky, nebo pole konat práci) •Schopnost porazit protivníka mimo technické, taktické a jiné prostředky •Videa k nepochopení a zneužití ki/čchi: •1, 2, 3, 4 •Zde ki/čchi „funguje“ • Teorie bojových umění •Měli bychom znát různá bojová umění z různých kultur tak, abychom pochopili jejich společné znaky i jejich různost •Co nás o BU zajímá •Kde a jak vznikla •Technické prostředky •Výstroj a výzbroj •Hlavní principy • Rozšířenost bojových umění •Globální bojová umění •Organizovaná, systematizovaná, rozšířená, veřejná, velký počet cvičících a vyučujících … • •Vernakulární bojová umění •Bez formální organizace, místní, v uzavřených společnostech, nesystematizovaná … • •Nižší rozšířenost bojových umění nemusí znamenat jejich nižší hodnotu Japonská bojová umění •sumó, okinawské kobudó, iaidó, džódó, kjúdó, kendó, naginatadó, nindžucu •Kobudó: •hódžucu, sódžucu, šurikendžucu, kendžucu, džúdžucu, kenpó, battódžucu, hodžódžucu http://www.kohlersjapan.com/pics/JapanInfo/map_japan.jpg Šinbudó •Džúdó •Kendó •Naginatadó •Karatedó •Aikidó •Šórindži kenpó •Džúkendó •Sumó (není zcela kobudó ani šinbudó) •Moderní školy jsou obvykle relativně úzce zaměřené, zejména kvůli soutěžím • • Šinbudó – systém výuky a zkoušek •Systém kjú a dan •Kjú sestupně …3., 2., 1. •Dan vzestupně … 1. (šódan), 2., 3., … • •Sensei, šihan (stejně jako v korjú) • •Systém šógó (titulů) Dai Nippon Butoku Kai •Renši – instruktor •Kjóši – pokročilý učitel •Hanši – mistr učitel, učitel učitelů • Učitelé bojových umění •Cvičení (i výuka) je prostředkem, nikoli cílem •Výuka probíhá prostřednictvím bezprostřední praktické zkušenosti s pohybem •Učitel je v první řadě neformální autoritou (žáci přicházejí k učiteli, ne opačně) •Výuka není časově omezena cílem, umožňuje tedy skutečně rozvíjet osobnost žáka • Zdroje japonských bojových umění •Tradice (ve smyslu konfucianismu) •Písemné záznamy •Musaši Miajmoto: Gorin no šo •Munenori Jagjú: Heihó kadenšo •Záznamy jednotlivých rjúha •Japonské filozofické spisy •V teorii ale vycházeli i z čínských zdrojů •Konfucianistických •Taoistických •Válečných (především Sun’c) • Trénink japonských bojových umění •Cíl •Utilitaristický •Duchovní (především od éry Tokugawa/Edó) •Metody •Především kata •Ale i různé způsoby (různě) volného boje • Trénink japonských bojových umění •renšú – trénink v tělesném pojetí • •keiko – jako každodenní praxe • •šúgjó – jako metoda k sebezdokonalování, podobně jako askeze (z řeckého ἄσκησις askésis cvičení, praxe, disciplina; z ἀσκέω askó cvičit; původně znamenala jakoukoli formu praxe, jíž se upevňuje disciplina) Trénink japonských bojových umění •Šu-ha-ri (učit se, odvázat se, přesáhnout) •Šu (chránit, naslouchat): tradované znalosti, učení se základům, bezvýhradné sledování učení •Ha (rozvázání, odbočení): prolomení tradice, hledání vlastní, jiné cesty •Ri (opuštění, oddělení): transcendence, dokonalost, již zde nejsou formy, techniky šu ha ri Trénink japonských bojových umění •Šin – gi – tai •Šin – duch, duše, srdce, psychologická i spirituální příprava •Gi – dovednost, technika, umění, technická příprava •Tai – tělo a tělesnost, kondiční příprava • http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSk5yi9WXxppouYJaqNudprv059L0CXH24WFdA_aaErxycDJAPK Mongolská bojová umění •Mongolsko •Bökh File:Mongolia 1996 CIA map.jpg Bökh * •Tři mužná umění •Jízda na koni •Lukostřelba •Zápas • •Doložená tradice od 13. století •Bez váhových kategorií a časového limitu •Donutit soupeře dotknout se trupem, koleny, lokty země Korejská bojová umění •Korea •Původní korejská umění •Ssirum, jusul, musul, subak • •Importovaná umení •hapkidó, tangsudó, kumdó, judó http://es.rice.edu/projects/Poli378/Maps/Korea/Korea1.gif Korejská bojová umění •Geopolitická situace •Historická (tři nezávislá království) •Kogurjo •Pekče •Sila •1910-1945 japonská okupace •Současná •Jižní Korea (Korejská republika) •Severní Korea (Korejská lidově demokratická republika) • •Korejská bojová umění byla ovlivněna silnými čínskými a japonskými vlivy Ssirum * •Tradiční korejský zápas • •Kruhové pískové zápasiště •Časový limit 3 minuty •Donutit soupeře dotknout se země jakoukoli části těla nad koleny • Jusul * •Původní korejské sebeobranné umění • •V současnosti se cvičí jako gonkwon jusul (smíšené bojové umění) •Původní korejská tradice •Japonské džúdžucu •Západní úpolové sporty Hapkido * •Moderní korejské bojové umění ovlivněné japonskými uměními (daitó rjú džúdžucu) •Zaměření na tradiční sebeobranu •Zakladatel Čchöo Jong Sul • • Hwarangdo * •Zakladatel Džu Bang I • •Společná historie (částečně i technika) s hapkido a kuksulwon • •Odvolává se na mýtus o elitní společenské skupině hwarang (květinoví chlapci) Importovaná korejská bojová umění •Júdó – džúdó •Jusul – džúdžucu •Kumdó – kendó •Kwonbop – kenpó •Tangsudó – karatedó •Kongsudó – karatedó •Taekwondo - karatedó Čínská bojová umění •1,4 mld. obyvatelů •Desítky různých národů •Politická různorodost •ČLR, Taiwan, Hong-kong •Geografická různorodost •Kulturní/náboženská různorodost http://i.infoplease.com/images/mchina.gif Čínská bojová umění •Není jenom Šaolin… * • •* * * * * * * • •Boj beze zbraní •Boj různými zbraněmi ** • •Stará válečná tradice Chinese Weapons Systematika čínských bojových umění •Wušu vs. Kungfu (gongfu) * vs. čuanfa • •Interní a externí styly •Jižní a severní styly (řeka Jang’c tiang) •Buddhistické a taoistické a muslimské styly •Historické (legendární) a moderní styly •Imitativní styly •Rodinné styly • •Čchi kung jako integrální praxe v čínských bojových uměních Čínská bojová umění •Interní styly * •Práce s čchi •Imaginace •Využití síly a pohybu protivníka •Tchai ťi čchuan, sing i čchuan, pakua čchuan, … • •Externí styly •Práce s muskulární a strukturální silou •Využití vlastní síly a pohybu •Šaolin čchuan, Chung ťia (hung ga), jung čchun (wing tsun/chun), … • • Tchai ťi čchuan •Zdroje: I ťing (Kniha proměn, 2 tis. př.n.l.), Lao’c – Tao te ťing (6. stol. př.n.l), Čang Sanfeng (12. stol.) •Tchai ťi – nejzažší mez, •Několik stylů: čchen, jang, wu, wuu, sun • •Plnohodnotné bojové umění, na západě známé spíš jako zdravotní cvičení • Sing i čchuan * •Formování – vůle – pěst •Typický rychlými, explozivními přechody z uvolněného pohybu •Zahrnuje cvičení se zbraněmi • Pakua čchuan * * •Dlaň osmi trigramů •Některé techniky jsou totožné v sing i •Typická chůze v kruhu •Práce se zbraněmi (lu ťiao dao) • •Lü Zijiang * •Wudang, Emei * (4:00) http://www.riverreporter.com/issues/00-05-11/fengshui01.gif http://www.kenfuderyu.co.za/images/martialarts/ChinaEastAsia/Weapons/Deer%20Antler%20Knives%20-%20L u%20Jiao%20Dao.jpg Šaolin čchuan * •Bódhidharma (legenda) •Nejpopulárnější čínské bojové umění •Široká škála technik (72+), zbraní, napodobování zvířat •Těžiště ve fyzickém tréninku a získávání unikátních dovedností •Je předchůdcem dalších škol • • Chung ťia (hung ga) * •Komplexní, silový styl zahrnující údery, kopy, hody, úchopy: •Pět zvířat (drak, had, tygr, leopard, jeřáb) •Pět živlů (zlato, dřevo, oheň, voda, země) •Dvanáct (mostů) rukou (setrvání, přesměrování, tvrdost, měkkost, rozdělení, spojení, …) • Jung čchun (wing tsun/chun) * •Typický vysokými postoji a bojem na krátkou vzdálenost •Zbraně: dlouhá hůl, motýlové nože •Známý také metodami výcviku: •Nepoužívá se rozcvička •Ma žen čuang (dřevěná figurína) •Či sao (lepící se ruce) • •Zpopularizoval Ip Man * * a Bruce Lee Pět zvířat * • • • • • • •Také: tygr, jeřáb, leopard, had a drak http://images.wikia.com/kungfupanda/images/archive/f/f0/20100727201422!FuriousFive.jpg Bojová umění jihovýchodní Asie •Vietnam (vo thuat) •vovinam (viet vo dao) •Thajsko •muai thai, krabi krabong •Barma •thaing • • http://mabryonline.org/blogs/howard/archives/map_southeast_asia.jpg Ringové sporty jihovýchodní Asie •Muai thai (Thajsko) •Muai lao (Laos) •Lethwei (Barma) •Pradal serey (Kambodža) Vovinam * •Vo Bình Định * •Tradiční vietnamské bojové umění •Jihovýchodní Vietnam • •Zakladatel vovinam Nguyễn Lộc (1912-1960) •Založeno na teorii jin-jang * •Cvičení beze zbraní i se zbraněmi Krabi krabong * •Patří mezi stará siamská bojová umění: •Krabi krabong, ledlit (válečná sebeobrana), čuparsp (šerm: kopí, meč, nůž, …), thaiplum (zápas), kemier (přežití), thaijuth (sebeobrana) •Šerm se zbraněmi: •Meč (krabi) •Tyč (krabong) Muai thai * •Bojové umění osmi končetin •Vyvinul se z obranného umění muai boran •Typický údery lokty a kopy na nohy •V současnosti sportovní disciplína (ring, rukavice, váhové kategorie, zápas na kola, ...) • •Rituál wai khru * Thaing •Souhrnný název pro barmská (myanmarská) bojová umění •Bandó (čerpá z pohybu zvířat) * •Banšai (šerm) * •Lethwei (ringový sport) * •Naban (zápas) • Bokator ** •Vychází z kambodžské bojové tradice kbach kun boran khmer: boj beze zbraně i se zbraněmi •Za vlády Rudých Khmérů (1975-1979) byla veškerá tradice potlačena •Sean Kim San je považován za obnovitele/tvůrce bojových umění v Kmbodži •Pradal serey (ringový sport) * Bojová umění jihovýchodní Asie •Indonesie •(pencak) silat, kuntao •Malaisie •bersilat (silat pulut, silat buah) •Filipíny •eskrima (kali, arnis), panantukan • http://mabryonline.org/blogs/howard/archives/map_southeast_asia.jpg Pencak silat * •Od r. 1948 zastřešující pojem pro indonézská bojová umění z Jávy a Sumatry •Filozoficky vychází z rovnováhy umění a boje •Zahrnuje boj beze zbraní i se zbraněmi • •Kris kerambit http://img.antiquesreporter.com.au/101111WEAU/81.jpg http://cikgunasir.files.wordpress.com/2010/11/img_9616.jpg Bersilat * •Malajská forma silat •Ovlivněné indickými a čínskými (kuntao) uměními •Zahrnuje boj beze zbraní i se zbraněmi •Předvádí se i jako rituální umění (např. tanec randai) společně se specifickou hudbou (tandži silat baku) Eskrima * (kali, arnis) •Filipínský šerm: •Krátké tyče yantong (ratanové) •Nůž •další čepelové zbraně •Rozšířil se v mnoha školách (pekti tirsia kali, doce pares eskrima, modern arnis, kombatan) • •V taneční formě ovlivnilo sakuting Panantukan * •Filipínské úderové bojové umění •Je součástí zbraňových systémů •Používá rychlé pohyby a změny úhlů podobně jako v kali •Častým cílem jsou svaly a úpony svalů • Kalaripajattu * •Jedno z nejstarších bojových umění z jižní Indie •Vyučuje boji beze zbraně i s různými zbraněmi •Ovlivněno indickou filozofií a náboženstvím (čerpá i ze staroindických eposů) •Spojeno s péči o zdraví (stravování, masáže) •Některé prvky se používají v tradičním tanci kathakali Pehlwani (kušti) ** •Indický zápas •Posilovací cviky a náčiní mají vliv i na současný funkční trénink * •Cvičení bethak a dand •Náčiní nal, gar nal, malakhamb*, mudgal, gada, …* http://ejmas.com/jalt/roller/GreatGama.jpg Pahalwan sits with a "gar nal" or neck weight made of solid stone and worn around the neck to strengthen neck and shoulder muscles in Shahdra near Lahore on October 11. PHOTO: AFP Zbraně v indických bojových uměních •Katar • • • • •Kukri • http://www.himalayan-imports.com/assets/images/Katar2.jpg http://bj.eiecon.net/wp-content/uploads/2009/02/kukri.jpg Srí lanka •Čína di •Angampora * * •Původní srílanské umění •Indické vlivy •Souběžný systém se zbraněmi: illangam Další indická bojová umění •Malla yudha – zápas (příbuzný s naban (Barma)) •Mušti yudha – úderové bojové umění •Thangta – šerm (příbuzný s banšai (Barma)) •Gatka – zbraňový systém (Paňdžáb, Sikhové) •Varma kalai – interní bojové umění založeno na využívání akupresurních bodů • Australská, Oceánská bojová umění •Nový Zéland •mau rákau ** • mau •Samoa •Siva ati * •Havaj •lua • Soubor:Oceanias Regions.png Africká bojová umění •Afrika (kupingana ngumi) •Tahtib (severní Afrika) •Dambe • Soubor:African continent-cs.svg Africká zápasová bojová umění •Senegal: Laamb (zápas) ***** •Forma s použitím úderů •Forma bez použití úderů •Nigérie: dambe (box) * •Jedna ruka se používá pro obranu, druhá pro útok • Africká zbraňová bojová umění •Egypt: tahtib (šerm tyčí ritualizován v tanci) * •Jižní Afrika: ngunijský šerm s holí (kmen Zulu) * •Etiopie: donga (šerm dlouhou holí, surijský šerm) ** Evropská bojová umění •Francie •savate, canne de combat •Anglie •bartitsu, defendu, Westmorland wrestling, Cumberland wrestling, quarterstaff •Portugalsko •jogo do pau (žogo do pau), galhofa (gaľjofa) •Island •glima •Turecko •yağlı güreş (jáli güreš) •Historický šerm v různých zemích Americká bojová umění •Brazílie •Capoeira •Luta libre •Brazílske džúdžucu •USA •Množství nových bojových umění (kajukenbo, catch wrestling, jeet kune do, Small Circle Jujutsu, americké kenpo, …) Bojová umění v jiných (pohybových) uměních •Scénická bojová umění •Divadlo •Film * •Tradiční umění (Pekingská opera) * •Gymnastika s úpolovými prvky •Různé formy freestylových disciplin * Scénická bojová umění •Hrané filmy •Různá umělecká tradice •Animované filmy •Cartoons, anime •Digitalizované filmy Scénická bojová umění •Kulturní charakter bojových scén •Čína (Hongkong), původní a současný styl •Amerika (Hollywood) •Japonsko (samurajské filmy) •Indie (Bollywood) Charakteristika Protagonisté