Adobe Systems 1 Prvky edukačního procesu Adobe Systems 2 Edukační realita Průběh edukace = její realizace = edukační realita Edukační proces = výchovně-vzdělávací proces: ̶probíhá v konkrétním prostředí (interakční prostor) ̶uskutečňuje se v daném čase ̶týká se lidí = subjektů edukace ̶má vymezený cíl → obsah ̶využívá různé prostředky ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 3 Prvky edukačního procesu edukátor pedagog edukant vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace cíl edukace (určuje obsah) efekty edukace Adobe Systems 4 Podmínky edukace ̶vnější = edukační prostředí = ekonomická, politická, vědecká, kulturní, náboženská, … determinace (umístění, dotace, vybavení, …) ̶vnitřní (vstupní determinanty subjektů edukace) = fyzická, psychická, sociální, pedagogická („vzdělanostní a výchovná“), … determinace pedagoga a vychovávaného Funkce pedagoga – pozitivně ovlivňovat vnější a především vnitřní podmínky edukace Adobe Systems 5 Prostředky edukace Prostředky edukace = pomoc při plnění edukačního cíle Možné dělení prostředků: ̶intencionální – působí přímo, zjevně, záměrně – např. vyučování = základní a tradiční prostředek ̶funkcionální – působí pro vychovávaného nezáměrně, bezděčně – např. pedagogicky adaptované prostředí ̶další prostředky (dle situace přímé X nepřímé): - masmédia (TV – UčíTelka X kvalitní film, …) - práce, hra, umění, sport, … - pozitivní (edukační) vliv sociální skupiny - ... Adobe Systems 6 Prostředky edukace – další dělení ̶nemateriální prostředky = - organizační formy edukace + - způsoby – postupy = metody práce v těchto formách + - edukační styly (styl výuky učitele, trenérský styl, …) ̶materiální a technické prostředky = - výchovné instituce, učebny a jejich vybavení, … - pracovní nástroje a stroje, … - sportovní výstroj, výzbroj, … - didaktická technika + vyučovací pomůcky - ... Adobe Systems 7 Efekty edukace ̶= pozitivní produkty, důsledky a účinky dlouhodobé povahy, jež se projevují v životě jednotlivce a společnosti ̶nové vědomosti, dovednosti a rozvoj schopností, postojů, zájmů a chování ̶rozvoj klíčových kompetencí (= znát + umět + postoj) ̶ovlivňují profesní uplatnění, trávení volného času, politickou a kulturní orientaci, ... ̶významně ovlivňují kvalitu života