Adobe Systems 1 Pedagogický výzkum Adobe Systems 2 Vznik pedagogických výzkumů ̶začátek 20. století – rozvoj experimentální pedagogiky - Německo – Meumann, Lay, … - Francie – Alfred Binet (1857–1911) – testy inteligence → IQ - USA – Thorndike – stimul – reakce → výzkumy chování ̶snahy o přesná měření edukačního procesu – vstupů a výstupů (např. pomocí testů) ̶typický výzkum pedagogických otázek z pozice behaviorální psychologie – rozpracovala exaktní výzkumný aparát (výzkumné metody a techniky) ̶rozvoj empirické pedagogiky = převládající paradigma ̶ Adobe Systems 3 Empirická (moderní) pedagogika VYCHÁZÍ: ̶ze snahy přenést do pedagogiky metodologii přírodních věd = exaktní výzkum ̶z kritiky normativní koncepce = nedostatečná racionalita ̶z odmítnutí hodnotících soudů, edukačních požadavků (norem) a etických kritérií ZÁKLAD: ̶výzkum edukační „technologie“ – objekt = „edukace“ ̶podstata = empirický výzkum = hypotézy → ověřování ̶výsledky výzkumů = východisko pedagogických prognóz ̶ Adobe Systems 4 Empirická (moderní) pedagogika ̶rozvoj empirické vědy = fundovaná metodologie ̶metodologie vědy = metody a vědecké postupy ̶metodologie pedagogiky vychází z metodologie sociálních věd (sociologie, psychologie, …) ̶rozvoj vlastní metodologie pedagogiky (Gavora, Chráska, Hendl, Šeďová, Švaříček, ...) Adobe Systems 5 Metodologie pedagogiky ̶metodologie pedagogiky = metody, techniky a prostředky výzkumu edukace ̶jev = bezprostřední výsledek smyslového vnímání ̶fakt = zobecněný jev, obecný poznatek ̶hypotéza = tvrzení o předpokládaném zjištění (tzn. musí být ověřitelná a vyvratitelná) ̶validita = měříme to, co chceme zkoumat? ̶reliabilita = kvalita, stabilita a spolehlivost měření Adobe Systems 6 Výzkumný proces Výzkum = systematický způsob řešení problémů rozšiřování vědomostí lidstva Typy výzkumu: ̶historický – teoretický – empirický ̶základní – řešení klíčových problémů ̶aplikovaný – řešení problémů praxe - výzkumné šetření - akční výzkum - „kapesní“ výzkum ̶kvantitativní – kvalitativní – smíšený ̶ Adobe Systems 7 Kvantitativní – kvalitativní přístup kvantitativní kvalitativní cíl testování hypotéz (vytváření hypotéz) logika deduktivní induktivní počet případů vysoký malý generalizace možná a měřitelná nemožná informace o případu redukovaná bohatá kontakt s respondenty zprostředkovaný těsný a dlouhý validita nízká potenciálně vysoká reliabilita vysoká nízká Adobe Systems 8 Výzkumný proces v pedagogice 1. Vymezení výzkumného problému (co zkoumat, koho, kde, kdy, jak, za co, ...) 2. Informační příprava (monografie, časopisy, databáze, ...) 3. Formulace výzkumných otázek 4. Formulace hypotéz (převládá v kvantitativním přístupu) Adobe Systems 9 Výzkumný proces v pedagogice 5. Zjišťování pedagogických faktů – sběr empirických dat výzkumnými metodami a technikami: ̶pozorování – přímé X nepřímé, dlouhodobé X krátkodobé, … ̶explorace (dotazování) – rozhovor, dotazník ̶experiment ̶analýza pedagogických dokumentů ̶výzkum životního příběhu ̶etnografický přístup ̶... Adobe Systems 10 Výzkumný proces v pedagogice 6. Vyhodnocení výsledků kvantitativní data = (čísla) – jevy, které lze měřit, počítat – statistické techniky kvalitativní data = (slova) – hluboká analýza, popis 7. Zpracování výsledků psaní zprávy o výzkumu (věda = vědecký text)