Kultura projevu a akademické psaní 2 Verbální a nonverbální projev, řeč těla 1)Úvod Aktuální okénko – komentář k fenoménu umělé inteligence 2) první dojem 3) nonverbální komunikace Umělá inteligence •Vysoce aktuální zejména od podzimu 2022 •Prostup do každodenního života – zatím monitorují pouze někteří. •Akademické psaní – výrazná proměna Ukázka – zatím existující limity humor, nadsázka •Já: •Dobrý den, píše se správně Tur de Franz nebo Tour de France? • •AI: •Dobrý den! Správně se píše "Tour de France". "Tour" znamená francouzsky "závod" a "France" znamená "Francie", takže celý název znamená "závod kolem Francie". • •Já: •To jsem si oddechl. • •AI: •Jsem rád, že jste si odpočinul. Mohu vám ještě nějak pomoci? • •Já: •To si ještě budu muset promyslet. Zatím děkuji. Ukázka – zatím existující limity informace • •Kdo je Emanuel Hurych? • • •Emanuel Hurych (1924-2014) byl český filozof, teoretik sportu a profesor tělesné výchovy a sportu na Karlově univerzitě v Praze. Byl známý jako jeden z průkopníků v oblasti filosofie sportu v Československu. V letech 1985-1989 působil jako ředitel Ústavu tělesné výchovy a sportu na Karlově univerzitě. Je autorem řady publikací a článků v oblasti filosofie sportu, teorie a metodologie tělesné výchovy a sportu. Mezi jeho nejznámější díla patří kniha "Úvod do filosofie tělesné výchovy a sportu" (1979) a sborník "Filosofie a teorie tělesné výchovy a sportu" (1982), který spoluorganizoval. Důvody limitů •Dosavadní vývoj •Zablokování zdrojů •Zablokování informací, záměrné chyby • •Co dál? •Otázka cíleného nastavení •Etické ukotvení •Strojové učení • •Ord, T. (2022). Nad Propastí: Existenční riziko a budoucnost lidstva. Praha: Argo. První dojem (efekt primarity) •Tendence vnímat dřívější informace jako významnější než ty pozdější. •Případně jde o změny ve vnímání později získaných informací tak, že je přizpůsobujeme dříve získaným informacím. • •Faktory: •Prožitkové vnímání •Afektivní vnímání •Asociační trendy • •Řečnická otázka: •Jak dlouho trvá první dojem? • První dojem (efekt primarity) •Stereotypy •Zjednodušená zobecnění, často vázaná na sociální skupiny •(rasové, genderové). • •Předsudky •Obvykle vycházejí ze stereotypů. •Před-soudíme (brzy soudíme) = soudíme na základě nedostatečného množství informací, na základě málo relevantních informací, přebíráme mínění jiných, případně neovládáme logiku tvorby úsudku). •Argumentační klamy • •Haló efekt •– chybný první dojem. První dojem •Haló efekt •druh laické chyby v sociální percepci osob (vnímání a jejich posuzování) •jedno ze sociálních kognitivních zkreslení •autorem termínu je Edward Thorndike •vzniká v době, kdy objekt vidíme poprvé nebo po dlouhé době. •takto získané první dojmy ovlivňují do jisté míry pozdější dojmy z téhož objektu •Nakonečný, M. (2000). Sociální psychologie. Praha: Academia. Haló efekt První dojem •Golem efekt • • • • • •Pygmalion efekt Obsah obrázku hnědá, vsedě, kov, medvěd Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, žena, lidé, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Nonverbální komunikace •Paralingvistické prostředky (vědomé i nevědomé) •Hlasitost, rychlost řeči, barva hlasu, pauzy, intonace, rytmus, slovní důraz • •Extralingvistické formy (kanály) •Kinezika •Gestika •Posturika •Mimika • •Haptika •Proxemika •Vizika •Chronemika •Komplexní vzezření • • „Tys vůdce zabil!“ Mehrabianův mýtus •Jak lze popsat podstatu? • • •Nixon versus JFK - 1960 Nonverbální komunikace •Kinezika • •Gestika •Pohyby částí těla (dominantně paží či rukou) •Součást kulturních projevů (tradice) •Ilustrátory - doprovázejí a ilustrují slovní sdělení (naznačení tvaru, velikosti či povahy objektu) •Afektivní projevy - vyjadřují emoce (pohyby rukou, úsměv, zamračení, hněv) •Regulátory - signály, které regulují řeč nebo jednání (přikývnutí – pro pokračování procesu – •vazba na mimiku a také na posturiku) •Adaptéry – často mimovolní projevy (poškrábání, odhrnutí vlasů, cvakání propiskou atd.) • •Jiné členění gest •akcentační, gesta-emblémy, ikonografická gesta a uvolňovací gesta. • • • Nonverbální komunikace •Kinezika •Gestika • •Posturika •Postoje – vyjadřování pocitů či nálad, •postoje zavřené a otevřené • •Mimika •Nonverbální komunikace prostřednictvím mimických svalů („gestikulace obličejem“) •Mim versus pantomima • • • Nonverbální komunikace • •Haptika • •Proxemika (teritorialita) • •Vizika • •Chronemika • •Komplexní vizáž • • Některé zajímavosti •Ironie •Verbální může stát proti nonverbální • •„No, ty jsi génius!“ • •Obrázkové písmo •Piktogramy, ideogramy •Morseova abeceda, Braillovo písmo, semafor, vlajková abeceda Zdroje: •BRUNO, Tiziana a Gregor ADAMCZYK. Řeč těla: jak neverbálně působit na druhé a rozumět řeči těla. Praha: Grada, 2005. Poradce pro praxi. • •GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. • •MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. •