Jak na to? •NA BEZPEČNOST – ta má nejvyšší prioritu. •seznámit děti s okolím bazénu (WC, plavčík, sprchy, kde je hluboko, kde jsou pomůcky,...) •musí být DISCIPLÍNA – děti NIKDY nesmí do vody bez dozoru – trenéři je musí mít vždy na očích. •v každé vteřině musíte vědět, kde se všichni vaši svěřenci nachází (typicky: WC – děti se musí dovolit – ne proto, že byste jim to mohli zakázat, ale proto, abyste věděli, že dítě opouští bazén a kam odchází) •děti musí poslouchat. Pokud jsou rozjívené, je třeba je vytáhnout z vody, vysvětlit jim úkoly na suchu a zkusit to znovu. •tonutí je velmi rychlé a velmi tiché •podle věku •podle úrovně plaveckých schopností •v ideálním případě kombinace výše uvedeného •když to umožňují podmínky, je osvědčený model začátečnické skupiny bez rozdílu věku pro naučení základů, později zařazení do skupiny k vrstevníkům s podobnou výkonností • •vždy záleží na podmínkách, které má trenér k dispozici: počet drah, počet trenérů, počet dětí, délka tréninkové jednotky, zázemí bazénu • •pozor na točení •u dětí dbáme na to, aby plavaly bez chyb – začínáme s kratšími úseky. Je-li bazén příliš dlouhý, jednu délku plaveme a vracíme se po suchu. Ale nesmíme nechat děti prochladnout. • •není jednotný názor •učíme jednu z plaveckých technik (ne čubičku, sáhy apod.) Důvodem není to, že všechny děti vedeme ke sportovnímu plavání, ale usilujeme o účinné zvládnutí vodního prostředí. Nacvičujeme techniku plaveckých způsobů v základní, jednoduché struktuře – dětská technika •výběr konkrétního způsobu přináší výhody i nevýhody •nezačínáme motýlem •kraul je náročný na souhru paží a dýchání •u znaku se často dítě potýká se splývavou polohou •prsa jsou technicky nejnáročnější (úspěšněji zvládají holky) • • • • •každé dítě to má jinak, pro některé jsou přirozené střídavé pohyby, pro jiné současné pohyby (projeví se při snaze o plavání, plavání pod vodou anebo pro vynoření z vody) •tuto přirozenost bychom měli respektovat (ne vždy je to však možné – větší skupina dětí..) •plavecké školy (ne kluby) učí většinou prsa (když vidíte plavat veřejnost, výsledek není zcela uspokojivý: špatná poloha, neefektivní záběry, chybí výdech do vody, nesouměrné pohyby nohou či paží) •doporučuji učit kombinaci kraul/znak (některé děti se bojí na zádech, některé v poloze na břiše), děti, které jsou rozenými prsaři (fajfky, současné pohyby) zařadit i prsa •RESPEKTUJTE PŘIROZENOST, připravte hodinu tak, aby všichni dokázali v některém okamžiku vyniknout • •v plavecké přípravě má svoje místo •pokud dítě neví, jak provádět pohyby ve vodě, je výhodné učti ho na suchu – velmi často vidíme nácvik práce DK •dítě se může lépe soustředit na provedení pohybů •na suchu se také dobře vysvětluje rytmus – prsa, motýl •záběrové pohyby se dají kontrolovat pohledem •vhodné zejména pro nácvik práce DK (K, Z, P v horizontální poloze, M ve vertikální poloze) •pro nácvik souhry paží s dýcháním (K, M, P) •pro nácvik správného rytmu u M • •Učit vcelku nebo po částech? •jednoduché dovednosti je často výhodnější učit vcelku, složitější po částech a postupně skládat – vždy záleží na daném plavci, každému vyhovuje trochu něco jiného •u dětí nejlépe funguje tzv. dokonalá ukázka ideálně v kombinaci si vysvětlením. •trenér vysvětlí pohybový úkol a současně předvede na suchu/ve vodě •dnes je velmi jednoduché používat video (mobil, GOPRO kamera: má to efekt i u dětí: dokonalá ukázka – dítě se pokusí o nápodobu a následně rychlý video rozbor) •když se něco nedaří, je lepší si dát pauzu a zkusit něco jiného a později v tréninku se k tomu znovu vrátit • •při nácviku plaveckých způsobů obvykle začínáme nácvikem záběrových pohybů dolních končetin s využitím plavecké desky •práce DK zajišťuje stabilizaci plavecké polohy •poté přidáváme prvkové plavání – dobíhačka, využíváme desku •nejobtížnější je do plavecké souhry zakomponovat správné dýchání, proto celkovou souhru je výhodné zkoušet nejdříve na krátkých úsecích hypoxicky •pro nácvik dýchání rovněž využíváme plaveckou desku (kraul), žížala usnadňuje koordinaci práce horních končetin a nádech u prsou, u motýla nacvičujeme bez desky a u znaku dýchání obvykle není problém •některé školy (často v HU) učí nejprve celkovou souhru bez nádechu a později přidávají nádechy. Dle mého názoru je výhodnější učit se nádechy s koordinací práce HK současně, krátké hypoxické úseky ovšem nejsou na škodu. • •