Úvod do pedagogické praxe

Postup v průběhu praxe

  • ještě před svojí první návštěvou přímo ve výuce vypracuje student(ka) první úkol
    • na list papíru vypíše všechny činnosti učitele, které jej/ji napadají, a které podle jeho/jejího názoru učitel zastává před výukou, během výuky a po výuce (na papíru tedy budou tři sloupečky, množiny, oddíly,…činností)
    • tento podklad si pak student(ka) s sebou bere především do hospitovaných hodin u svého provázejícího učitele, přičemž v rámci pozorování výuky si zaškrtává činnosti během výuky, které má napsané a pozoroval(a) je, a dopisuje činnosti, které jej/ji předtím nenapadly, ale během výuky se objevily
    • během konzultací s provázejícím učitelem se potom doptává i na činnosti před a po výuce, které si opět zaškrtává v případě, že je do svého seznamu napsal(a), případně dopisuje, pokud se od provázejícího učitele dozví o činnosti, která jej/ji při sepisování nenapadla
    • tento podklad se snaží student(ka) vypracovat popsaným způsobem co nejdříve po zahájení praxe, aby s ním bylo možné pracovat i v rámci výuky některých teoretických předmětů na fakultě, jako např. Didaktika tělesné výchovy či Školní pedagogika
    • výsledný podklad potom student(ka) naskenuje a vloží k příslušnému úkolu na portálu Praxe, originál následně založí do svého studijního portfolia
  • student(ka) založí a dále povede své studijní portfolio
    • informace k podobě a obsahu portfolia jsou uvedeny na webu fakulty (Studenti > Bc. a NMgr. studium > Praxe > Pedagogické praxe > Nástroje praxe > Studentské portfolio), aktivní odkaz níže
    • studentské portfolio není jen úkolem pro tuto praxi, ale je průběžnou součástí celého navazujícího studia a student(ka) si jej s sebou bere i ke státní závěrečné zkoušce
  • student(ka) založí a po celou dobu praxe vede svůj reflektivní deník
    • informace k obsahu reflektivního deníku jsou uvedeny na webu fakulty (Studenti > Bc. a NMgr. studium > Praxe > Pedagogické praxe > Nástroje praxe > Reflektivní deník), aktivní odkaz níže
    • doporučujeme prostudovat především Manuál pro tvorbu reflektivního deníku, aby jeho psaní skutečně plnilo ty cíle, které jsou v něj vloženy, při odpovídajícím vedení je to velice cenná pomůcka při profesním rozvoji studenta/studentky
    • předtisk pro založení a vedení reflektivního deníku je součástí úkolu na portálu Praxe, předtisk z webových stránek není určený k použití v rámci tohoto předmětu
    • zápis student(ka) tvoří ke každé události ve výuce, ale i mimo ni, kterou považuje za hodnou dalšího zřetele v rámci reflexe nebo jinak významnou pro svůj profesní rozvoj, pedagogické pojetí… (jeden záznam se tedy může vztahovat k celé vyučovací jednotce, ale také třeba jen k určité konkrétní události v ní, nebo třeba nějaké situaci po skončení výuky)
    • na konci praxe student(ka) vloží svůj vypsaný reflektivní deník s minimálně 8 záznamy (4 záznamy z hospitovaných hodin plus alespoň další 4 záznamy z dalšího průběhu praxe) k danému úkolu na portálu Praxe
  • prostřednictvím provázejícího učitele, případně dalších pedagogických pracovníků či dokumentace školy, student(ka) aktivně zjišťuje informace o chodu a organizaci školy a vyučovacího procesu
    • na základě těchto informací potom následně vyplní první část tematického listu Organizace školy a školní dokumentace
  • student(ka) požádá provázejícího učitele i o seznámení s příslušnou pedagogickou dokumentací
    • na základě tohoto seznámení poté průběžně doplňuje i druhou část tematického listu Organizace školy a školní dokumentace
  • student(ka) absolvuje celkem 18 vyučovacích hodin tělesné výchovy, v jejichž rámci bude plnit následující zadání
    • 6 vyučovacích hodin bude hospitovat (pozorovat) výuku u provázejícího učitele, případně u paralelního studenta (pokud s ním na praxi nějaký je), ze dvou těchto hospitací potom vyplní Hospitační záznam (formulář ke stažení u příslušného úkolu na portálu Praxe) a ze zbývajících čtyř učiní z každé samostatný záznam do reflektivního deníku
    • 4 vyučovací hodiny bude realizovat společnou (tandemovou) výuku s provázejícím učitelem, případně s paralelním studentem, na jednu tuto vyučovací hodinu zpracuje písemnou Přípravu na vyučovací jednotku (formulář ke stažení u příslušného úkolu na portálu Praxe)
    • 4 vyučovací hodiny využije, kromě dalšího pozorování, k samostatné výuce v rámci její vybrané části (dle domluvy s provázejícím učitelem), tzv. mikrovýstupu, na jeden tento mikrovýstup zpracuje písemnou Přípravu na vyučovací jednotku
    • 4 vyučovací hodiny samostatně povede výuku, na dvě tyto vyučovací hodiny zpracuje písemnou Přípravu na vyučovací jednotku
    • všechny uvedené písemné podklady bude student(ka) vkládat vždy u příslušného zadání úkolu na portálu Praxe
  • po domluvě s provázejícím učitelem student(ka) natočí krátký videozáznam ze své samostatné výuky (v délce cca. 5 min.)
    • záznam může zachycovat jakoukoliv část výuky, ve které student(ka) vystupuje aktivně (žáci tedy nehrají pouze samostatně nějakou hru, necvičí pouze samostatně na stanovištích apod.)
    • s ohledem na citlivost pořizování videozáznamů ve výuce doporučujeme zvolit takovou situaci a organizaci výuky, kdy je možné zabírat především nebo pouze vyučujícího studenta či vyučující studentku
    • pokud by ze strany školy bylo v souvislosti s pořizováním videozáznamu požadováno podepsání informovaného souhlasu rodiči nebo zákonnými zástupci žáků, je formulář takového souhlasu k dispozici ve Studijních materiálech předmětu (Učební materiály)
    • videozáznam výuky bude jako jediný vložen s označením příjmení a uča studenta/studentky do Odevzdávárny předmětu
    • videozáznam bude využit v rámci reflexe výuky spolu s provázejícím učitelem (případně i paralelním studentem/studentkou) a dále také jako součást reflexe na závěrečném reflektivním pohovoru
    • pokud by škola přes veškerá opatření neumožnila pořízení tohoto videozáznamu, informuje o tom student(ka), spolu se zdůvodněním příslušné školy, vyučujícího předmětu