Čárová grafika Reakce na ohrožení Radek Šíp Rámečková grafika Typologie krizí (Baldwin) •A) SITUAČNÍ •B) TRANZITORNÍ •C) NÁHLÝ TRAUMATIZUJÍCÍ STRESOR •D) KRIZE ZRÁNÍ •E) KRIZE Z PATOLOGIE •F) NEODKLADNÉ KRIZOVÉ STAVY ▪NÁHLÝ TRAUMATIZUJÍCÍ STRESOR ▪Spouštěč mocný, vnější, neočekávaný stresor (válka, přepadení, smrt, živelná katastrofa…) ▪Žádná nebo téměř žádná kontrola nad situací ▪Zážitky zdrcení, ochromení, nereálnosti, viny, studu, smutku, strachu, agrese… ▪Pomoc: ▪Poskytnutí mobilizace a podpory zdrojů. Vnášení struktury. Vytvoření bezpečného rámce pro emoce (+/-), naslouchání když člověk chce mluvit. ▪ ▪ Čárová grafika Reakce na ohrožení ▪Social engagement systém ▪Vyhledávání pomoci u druhých Fight or flight Snaha čelit překážce vlastními silami anebo ze situace utéct (strach X hněv) Freeze, derealizace a disociace Snaha situaci přežít stažením se, psychické odstřihnutí se od prožitku Kolaps Rámečková grafika Disociace TRAPPED IN RELATIONSHIPS: THE COST OF ABUSE AND NEGLECT - The Body Keeps the Score: Brain, Mind, and Body in the Healing of Trauma https://doctorlib.info/travma/body-keeps-score/8.html Čárová grafika Reakce na akutní stres - šok ▪AKTIVNÍ REAKCE ▪Zaplavení emocemi, zrychlené chování – FIGHT OR FLIGHT ▪Projevy: nekontrolovatelný pláč, neadekvátní smích, třes, neklid, vztek, úzkost. ▪Snížená koncentrace, mnohomluvnost, překotnost řeči, trhané pohyby PASIVNÍ REAKCE ▪Mrtvý brouk – FREEZE, DISOCIACE, DEREALIZACE ▪Projevy: výpadky paměti, zmatenost, poruchy vnímání, zpomalení dechu, tepu ▪Člověk jakoby „divák“, bez emocí, otupělost, stereotypní chování nebo chování žádné (skelný pohled „do blba“) !Někdy mylné přesvědčení, že jsou v pohodě! Rámečková grafika První psychická pomoc •Základní zajištění v šokové reakci •Respektovat pól •Obnovovat bezpečí •Zajištění kontaktu s blízkými •Podávání informací co se bude dít, co se děje (orientace) •Mluvení o události podle druhého (vlastní zvědavost!) ▪5 T: ▪Teplo ▪Ticho ▪Tekutiny ▪Transport ▪Tišení bolesti ▪ ▪ ▪ Čárová grafika Reakce na akutní stres - šok ▪Myšlení Chování Emoce Rámečková grafika Pól myšlení •Potřeba o věci mluvit, ventilovat •Celkový útlum, stažení •Plno myšlenek, vzpomínek •Pokud se dostane k nějakému řešení, v zápětí ho neguje •„Brblání“ pro sebe •Vnitřní pocit, že blázním •Točení v neproduktivním kolečku. •U racionálních lidí ▪Práce s vychýlením k myšlení: ▪Strukturovat myšlenky (kouskovat celky, shrnovat, vést dokončení alespoň jedné věci) ▪Pomalu nabízet téma, aby se člověk mohl chytit a opustit své kolečko ▪Dát malý úkol ▪Zdůrazňovat základní věci ▪ ▪ ▪ Rámečková grafika Pól emocí •Silná a výrazná emoční reakce •Panika, smutek, hněv, smích, bezmoc, vina, stud, strach, agrese •Výrazná neverbální a paraverbální komunikace •Tunelové prožívání ▪Práce s vychýlením k emocím: ▪Dát prostor prožít emoce ▪Fyzický prostor i sociální (bezpečí) ▪Nabourat se do tunelového prožívání, direktivita, pokyny, převzetí kompetencí ▪Grounding (uzemnění) ▪Centering (hledání středu, opory) ▪Normalizování, pojmenovávání ▪Pomalu přivádět k myšlení a poté chování ▪ ▪ ▪ Rámečková grafika Pól chování •Hyperaktivita •Neúčelné a stereotypní chování (mechanické) •Snaha nabýt kontrolu •Nepřítomnost emocí •Úsporná nebo žádná mluva •Tělesné stažení, napětí •Hrozba impulzivní reakce •Paničtí lidé, sportovci ▪Práce s vychýlením k chování: ▪Nezastavovat a nebránit v chování ▪Kopírovat chování druhého, připojit se k aktivitě ▪Pomalu převádět pozornost k myšlení a pocitům ▪Být připraven na překlik, zkrat ▪ ▪ ▪ Čárová grafika Reakce na akutní stres - šok ▪Myšlení Chování Emoce Kouskovat + malý úkol Připojit se a mluvit na člověka Vbourat se do tunelu, dát prostor Čárová grafika Práce s dechem ▪Dýchání do čtverce ▪„Lyžař“ ▪ ▪1 Nádech Zádrž Výdech Zádrž 4s 4s 4s 4s Čárová grafika Práce s tělem ▪Orientace pozornosti ▪Zrak (Co všechno vidíte? Jaké to má barvy?) ▪Sluch (Který je nejvzdálenější zvuk co slyšíte? Co nejbližší? Co je mezi tím?) ▪Hmat (Pojďte se postavit fakt pevně, kde se Vám zadek dotýká židle?) Rámečková grafika Problematika PTSD •A) ŠOKOVÁ REAKCE (až do 3 dnů po události) •B) AKUTNÍ REAKCE NA STRES (do 6 týdnů po události) přechodná porucha významné závažnosti nepředchází ji jiná psychická porucha •C) PTSD (odstup měsíců) • ▪AKUTNÍ REAKCE NA STRES ▪Různorodé symptomy: poruchy spánku, jídla, výkonu, myšlení. ▪Tělesné symptomy panické úzkosti ▪Může být částečná či úplná amnézie ▪Pomoc: ▪Ošetření aktuálních emocí ▪Hledání drobných dalších kroků ▪Odborná pomoc ▪ Čárová grafika Posttraumatická stresová porucha ▪Příznaky: flashbacky, necitlivost a emoční otupění, izolovanost, depresivita SUI myšlenky, vyhýbání se činnostem a situacím, které trauma připomínají ▪Spouštěče ▪Cold X Hot memories ▪Terapie Čárová grafika Krize a reakce na ni Čárová grafika Krize ▪Střet s překážkou, nemožnost vyřešit vlastními silami v běžném čase a obvyklými způsoby ▪Projevy: FYZICKÉ / PSYCHICKÉ / SOCIÁLNÍ ▪Fáze: Ohrožení tenze --) Zranitelnost labilita --) Přístupnost pomoci --) Dezorganizace ▪Popření – Vztek – Smlouvání – Smutek – Přijetí •Typy: A) SITUAČNÍ • B) TRANZITORNÍ • C) NÁHLÝ TRAUMATIZUJÍCÍ STRESOR • D) KRIZE ZRÁNÍ • E) KRIZE Z PATOLOGIE • F) NEODKLADNÉ KRIZOVÉ STAVY ▪ ▪ ▪ ▪ Čárová grafika Principy práce ▪TETA ▪Strukturace ▪Zkompetentňování ▪Nastavování zrcadla ▪ Čárová grafika Principy práce Navázání kontaktu Mapování Kontraktování Hledání řešení Závěr 1. 2. 3. 4. 5. •Standartní model Krizové Intervence Čárová grafika Techniky práce KI Nastavování zrcadla Dotazování s účelem Kotvení Parafráze Ocenění Normalizace Práce s tělem Handshake Questions Heart with pulse Users Shrnutí Naslouchání Čili paprička se souvislou výplní Titulky se souvislou výplní Myšlenková bublina se souvislou výplní Kotva se souvislou výplní Ucho se souvislou výplní PROVÁZEJÍCÍ X DIREKTIVNÍ Čárová grafika Zdroje pro zvládání krize Vztahy Aktivity Hodnotné věci Zdraví Spiritualita Čárová grafika Co v krizi pomáhá ▪Projevit emoce ▪Sdělovat a sdílet ▪Kontakt s vlastním tělem ▪Kontakt s potřebami ▪Vědomí možností a limitů ▪Využívání zkušeností ▪Využití kolektivních rituálů a vzorců ▪Být brán vážně ▪Samota (s oporou) ▪Bezpečný prostor ▪Blízká osoba ▪Vědomí profesionální péče ▪Zklidnění a zastavení ▪Změna prostředí ▪Možnost aktivity