Adobe Systems Diagnostika a pohybový systém v ontogenezi Vývojová kineziologie, posturální ontogeneze Mgr. Pavlína Bazalová Adobe Systems 2 ̶Vývojová kineziologie se zabývá motorickým vývojem dětí, umožňuje rozpoznání pohybových vzorců a tím posouzení toho jak motorický vývoj, tak vyzrávání nervové soustavy dítěte probíhá (RL-Corpus, 2022). ̶ ̶Psychomotorický vývoj = sled na sebe následujících dějů, vedoucí k autonomii jedince ̶ ̶„Ideomotorika = hnací motor” motorické ontogeneze. Motivace dítěte k pohybu pomáhá spouštět automatické svalové souhry. ̶ Vývojová kineziologie Adobe Systems ZRÁNÍ ≠ UČENÍ 3 Posturální ontogeneze - PMV ̶geneticky podmíněný, druhově specifický ̶automatický, nejedná se o proces učení ̶stimulem je emoční motivace na podkladě vnějších podnětů ̶nejintenzivnější vývoj v prvních 12 M, pokračuje do 4R, „končí“ v 6R (mozeček – jemná motorika) ̶každý vývojový stupeň je obsažen ve vyšším ̶ Vývoj CNS je předpokladem pro správnou funkci, která následně ovlivňuje strukturu, naopak neideální struktura ovlivňuje funkci daného segmentu a její interpretaci v CNS. Adobe Systems Vývojová kineziologie Proč se využívá v terapii dospělých? Má nějaké limity? ̶ Adobe Systems Vývojová kineziologie Proč se využívá v terapii dospělých? Znalosti získané studiem motorického vývoje dětí vedou k odhalení jednotlivých svalových souher a zapojování svalových řetězců, které jsou dány geneticky a jsou tedy využitelné nejen v motorice dětí ale i dospělých (RL-Corpus, 2022). ̶pomáhá diagnostikovat problém ̶ukazuje, co je fyziologické, jak vypadá centrovaný segment ̶využíváme polohy a svalové souhry k terapii ̶každý vývojový stupeň je obsažen ve vyšším ̶ Může nám tak ukázat, co v pohybu chybí a na čem pracovat. Adobe Systems 6 „Kvalita motorického vývoje v raném dětství ovlivňuje kvalitu posturální funkce v dalších letech“ (Kolář, 2009) Pohyb formuje strukturu! Adobe Systems 7 Vývoj CNS je předpokladem pro správnou funkci, která následně ovlivňuje strukturu, naopak neideální struktura ovlivňuje funkci daného segmentu a její interpretaci v CNS http://www.achot.cz/dwnld/0706_382.pdf https://www.slideserve.com/dragon/anatomie-doln-kon-etiny-na-rtg-ct-mri Adobe Systems 8 Limity ̶Strukturalizace poruch ̶ ̶Specifická zátěž – pracovní, sportovní ̶ ̶Biomechanické aspekty (otázka cíle – svalová souhra vs konkrétní postavení segmentů) Odznak, otazník obrys Adobe Systems 9 Metody využívající vývojovou kineziologii ̶Vojtova reflexní lokomoce (metoda reflexní lokomoce) ̶Bobath koncept (Neurodevelopmental Treatment – NDT) ̶DNS = dynamická neuromuskulární stabilizace ̶ACT = akrální koaktivační terapie (metoda R. Brunkow) ̶BPP = bazální posturální programy https://www.databazeknih.cz/knihy/akralni-vzperna-cviceni-pro-naprimena-zada-313892 https://jcapova.cz/ konec Adobe Systems 10 Hodnocení vývoje ̶Kvantitativní hodnocení: ̶Kalendářní věk (od narození) ̶Korigovaný věk (od předpokládaného termínu porodu) ̶Vývojový věk (nejvyšší dosažený ontogenetický model – nezávisle na kvalitě) ̶ ̶Kvalitativní hodnocení ̶Popis všech odchylek od kineziologického normálu daného ontogenetického modelu Obecně níže popsaná stadia vývoje by mělo splňovat v uvedeném věku 50% dětí, o týden později 75% dětí a o 14 dní později 100% dětí. Toto doporučení však nelze vždy absolutně uplatnit. Každé věkové období s sebou přináší několik ontogenetických modelů (poloh, pozic), které dítě předvádí. Pokud se jedná o stranovou pozici, je velmi důležité, aby dítě začalo uvedený model dělat na obě strany, obvykle se toleruje zpoždění o 14 dní do druhé strany. Adobe Systems 11 Fáze posturálně lokomoční funkce 1.Fáze sagitální stabilizace ̶do 3.-4.M (1. trimenon) ̶vzniká pevný rám pro pohyb ̶aktivuje se automaticky při každém pohybu ̶osa páteř-hrudník-pánev 2.Fáze diferenciace ̶po 3.-4.M (2. trimenon) ̶nákročná/opěrná funkce ̶punctum mobile/punctum fixum ̶OKŘ/UKŘ ̶kontralaterální a ipsilaterální pohybový vzor 3.Vertikalizace ̶Období 3. trimenonu ̶Proces přechodu do stoje Adobe Systems 12 Novorozenec •Asymetrie •Holokineze •Pohyby celého těla, ale plynulé (občas trhané pohyby končetin – nejsou dyskineze!) •Hlava – reklinace, predilekce •Páteř – převážně lordotické postavení, inklinace (minimální aktivita břišní stěny) •Pánev – ventrálně klopená (anteverze) •Končetiny – flekční držení •Rozložení kontaktu – tvář, sternum, pěsti, kolena Adobe Systems 13 Novorozenec – na zádech http://www.clr-fyzioterapie.cz/cs/vyvoj-ditete •Nestabilita, převaha extenzorů páteře •Hrudník kraniálně, předozadně široký •Diskoordinace břišní stěny, fyziologicky diastáza (max do 3M) •Anteverze pánve •Svede otočit hlavu na obě strany - otáčí za světlem, zvukem... - na pohyb reaguje celé tělo • Adobe Systems 14 Holokinetické období hybnosti: •nekoordinované, stereotypní, trhavé pohyby všech končetin současně a nepodmíněné reflexy v novorozeneckém období v období vývoje (do druhého měsíce) •HKK – mávavé, kraulovací pohyby •DKK – kopavé pohyby •Trvá cca do 2. měsíce •dozrávání CNS (Thalamické a hypothalamické funkce) Newborn Baby Girl Early Wake Up & Stretching - YouTube Ontogeneze - novorozenec - YouTube Adobe Systems zápatí prezentace 15 Ontogeneze - novorozenec Ontogeneze - novorozenec Adobe Systems 16 Co můžeme vidět u dospělých? Kineziologický obsah vzoru často pozorovatelný u našich klientů - při patologii se více blížíme vzoru novorozence než vzoru 3m •Inkoordinace břišní stěny •Anteverze pánve •VR postavení kořenových kloubů, převaha flekčních vzorů •Kraniální postavení hrudníku, předozadně široký, odstávání •Poruchy izolované hybnosti •Diastáza... Obsah obrázku osoba, žena, plavky Popis se vygeneroval automaticky. https://marketastrnadova.cz/cviceni-po-porodu/ Obsah obrázku interiér, zeď Popis se vygeneroval automaticky. http://coretraining.cz/2014/09/posturalni-dysfunkce-a-rigidita-hrudniku-aneb-jak-je-to-skutecne-s-b ranicnim-dychanim/ Adobe Systems 17 4. (6.) – 8. týden •Postupně ubývá flekční držení, objevuje se více symetrie • •Zvyšuje se aktivita ventrální muskulatury – mění tvar a postavení hrudníku • •Již delší optický kontakt - v 6t krátký optický kontakt až 75% dětí • •Asociovaný úchop - dítě zafixuje, chce něco, ale neví jak si podat -> sešpulí rty, mačká pěstičky, chodidla... •Na zádech se objevuje vzor šermíř (6t) • •Objevuje se reaktivní sociální úsměv - většinou na matku •Zpozorní, když slyší hlas, silný zvuk způsobuje úlek • •Fyziologická dystonie: do 8.t., náhlý pohyb celého těla jako výraz emocí, touhy, vzrušení - chce hračku/matku Rozvoj zrakové a sluchové orientace – motivace! Adobe Systems 6. týden na zádech - vzor šermíř ̶Pokud dítě něco vidí a chce někam dosáhnout, ale ještě nemá možnost -> na čelistní straně extenze, záhlaví flexe, ZR postavení kořenových kloubů, plynulý pohyb ̶Nejde o reakci na pasivní otočení hlavy (neplést s AŠTR - patologie, VR postavení kořen. kloubů) ̶ŠERMÍŘ: ̶Čelistní HK: ZR, ABD, částečně extenze lokte (ne plná), otevřená dlaň ̶Záhlavní HK: stejně jako čelistní, více flekční postavení ̶Čelistní DK: EXT, ZR KYK, EXT KOK, neutrální pozice nohy, asociovaný úchop ̶Záhlavní DK: stejně jako čelistní, více flexe KOK Obsah obrázku zeď, interiér, dítě, osoba Popis se vygeneroval automaticky. http://www.clr-fyzioterapie.cz/cs/vyvoj-ditete. Adobe Systems ATŠR X ŠERMÍŘ Obsah obrázku panenka Popis se vygeneroval automaticky. https://www.whattoexpect.com/first-year/milestones/tonic-neck-reflex-in-babies https://www.solen.cz/pdfs/ped/2007/05/03.pdf Obsah obrázku dítě, interiér, osoba, ležící Popis se vygeneroval automaticky. Adobe Systems 20 4. (6.) – 8. týden – na břiše •Již delší optický kontakt – iniciuje napřímení •Zatížení se přesouvá ze sterna do oblasti pupku a předloktí •Krátkodobě zvedne hlavičku nad podložku, již lehce výš - zapře se do předloktí, napřimuje se páteř - začíná více aktivace ventrální muskulatury •Hlava již méně v reklinaci, ale přetrvává asymetrie - snižuje se predilekce •https://www.youtube.com/watch?v=_0cErYu3A8Q •https://www.youtube.com/watch?v=HWsE2CRlq0w Adobe Systems 21 Ontogeneze - dítě 4-8 týdnů Adobe Systems 22 3. Měsíc •Symetrie - již dokáže zastavit pohyb na středu •1. aktivní opora: loket-loket-symfýza •1. izolovaná hybnost – rotace hlavy/rotace očních bulbů bez pohybu hlavy • •Válcovitý tvar břišní stěny (pánev klesá z anteverzního postavení) •Více ZR v kořenových kloubech •Fantomový úchop: náhodně chytí věci, není cílené (uvolnění ruky) •Změna stereotypu dýchání Adobe Systems 3. M - na zádech ̶Symetrie - nepřepadává, na středu umí zastavit ̶Opěrná báze tvar diamantu/kosočtverce: záhlaví-lopatky-LS přechod ̶DKK zvednuté nad podložkou, 90°flexe KYK-KOK-hlezna ̶Břišní svaly pracují převážně koncentricky ̶Pánev v neutrální pozici, páteř napřímená, rotabilní, Cp již není v reklinaci ̶Rotace hlavy až po segment Th3 ̶Koordinace ruka-oko-ústa, začátek vývoje body image Obsah obrázku dítě, interiér, osoba, ležící Popis se vygeneroval automaticky. https://www.bebalanced.cz/prvni-tri-mesice-na-svete-aneb-idealni-psychomotoricky-vyvoj-miminka-3-di l/ Adobe Systems 3. M - na břiše ̶Aktivní opora, opěrná báze tvar trojúhelníku - epicondyly a symfýzu (spíše prox. předloktí a podbřišek), horní část trupu nadzvednutá nad podložku ̶Napřímení páteře po ThL přechod, rotabilita, napřímení plynulé (nikoliv „zaříznutí“ v 1 segmentu) ̶Pánev v neutrále ̶Paže 90° nebo více flexe, ABD a ZR, lokty před tělem ̶DKK volně na podložce, kyčle již pracují jako kulové klouby ̶Práce svalů směrem k opoře! – mm. rhomboideii táhnou k lopatce (napřímení Th), m. biceps a m. triceps brachii řídí pohyb lopatky, m. serratus anterior nadzvedává trup k lopatce ̶ ̶ Obsah obrázku interiér, osoba, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.bebalanced.cz/prvni-tri-mesice-na-svete-aneb-idealni-psychomotoricky-vyvoj-miminka-3-di l/ https://www.youtube.com/watch?v=Vyo4LsuD63Q Adobe Systems 25 Pozice 3. měsíce v rámci testování Testování nitrobřišního tlaku v leže na zádech Test extenze •6.-8. týden •3. měsíc Zdroj obrázků: Materiály ke kurzu DNS A (www. Rehebps.com) Adobe Systems Pozice 3. měsíce v rámci terapie https://www.rehabps.com/DATA/Motol_in.pdf Adobe Systems 27 Začátek 2. trimenonu ̶Dozrává 3. měsíční vzor ̶Objevuje se laterární úchop – dítě uchopí hračku nabízenou ze strany (ne před sebou) (Aby mohlo dojít k úchopu – postupné vyhasínání reflexního úchopu) ̶Generalizovaný úchop – pokud je hračka nabízená ve střední rovině – dítě není schopné uchopit, ale reaguje celým tělem (otevření úst, flexe prstců na nohou) ̶V pozici na zádech si dítě dosáhne na oblast třísel + zvětšuje se flexe v KYK ̶Koordinace noha vs noha Zdroj obrázků: Rehabilitace v klinické praxi – Kolář 2009 Adobe Systems 28 4-4,5 měsíce (polovina 2. T) – na zádech ̶Úchop hračky přes střed (vzdálenější rukou) – asymetrické protažení hrudníku – opora o ramenní pletenec (předchází otáčení) ̶Úchop možný i ve střední rovině ̶Dítě dokáže zvednout pánev nad podložku – dosáhne ručičkama dále na oblast KYK a stehen až po KOK (5.M) ̶Izolovaná hybnost pánve – sešikmení ve frontální rovině ̶Koordinace noha-noha (mediální hrany) ̶ Adobe Systems 4,5 m na břiše ̶1. diferencovaný vzor – diferenciace DKK, HKK, břišní muskulatury -> velmi důležitý vzor pro lokomoci (chůze, plazení, lezení, běhání....) ̶Opěrná báze: tvar trojúhelníku - loket, stehno/pánev homolat., koleno kontralat. DK = 1. opora o DK -> uvolnění HK pro úchop ̶Úchop. HK elevace do 120°FLX a 60°ABD v GH kloubu, až 30°nad podložkou ̶Cp a Thp rotována k volné/úchopové HK ̶Lp konvex k záhlavní straně, pánev mírně sešikmena (strana nákroku - výš) Adobe Systems 30 4,5 M Vojta, Kolář: Pokud dítě zvládne oporu o jeden loket na obě strany ve věku 4,5 M (ve správné kvalitě provedení)! ̶Dítě je zdravé ̶Dítě bude chodit ̶Není porucha hrubé motoriky Rozhodující vzor pro všechny modely lokomoce! – lezení, chůze, běh Adobe Systems 31 5.-6. M – na zádech ̶Úchop přes střed – otáčení na bok (opora rameno/lopatka, kyčel/pánev) ̶Dítě zvládá práci s hračkou před tělem – pronace a supinace předloktí ̶Ručičkama si sahá na kolínka a bérce Adobe Systems 32 4,5.-6. M – na břiše ̶Postupně více symetrická opora o dlaně, nadzvedává se výš nad podložku (tzv. výstup do 2. patra) ̶Nelze uchopit předmět ve střední čáře - nejsou volné ruce k úchopu, neví, kterou ruku použít -> vzor plavání (zvedne ruce a nohy, otevřená ústa, slinění - chce uchopovat i ústy), pokud se vyskytne dříve ve vývoji, jedná se spíše o patologii! ̶6m - může se objevit vzor pivotování - otáčí se dokola okolo pupíku, musí dělat na obě strany, DKK může být v nákroku, ale není odrazová Pivoting and Reversing - YouTube Adobe Systems 33 Otáčení ze zad na břicho ̶Objevuje se v rozmezí 4,5 – 6 m (dozrává v 7. měsíci) ̶Nemělo by probíhat přes extenzi ̶Trup by měl být jako "váleček", páteř-pánev v neutrální pozici, páteř napřímená ̶Nutná koordinace ventrálních a dorzálních řetězců ̶Fyziologicky lehce sešikmení pánve Baby rolling over, milking it for the camera - YouTube Adobe Systems 6. M na břiše Obsah obrázku osoba, interiér, postel, zeď Popis se vygeneroval automaticky. •Symetrická opora o obě dlaně - otevřená dlaň, nemůže nadzvednou 1 HK •Dítě se zvládne vytáhnout až na kolena, častěji spíše opora o stehna •Vyšší pozice = větší rozhled, 3D vnímání prostoru •Poprvé aktivní extenze kyčle - dostávají se do extenze 0° •Stabilizace ThL přechodu - aktivace psoas x bránice (důležité pro defekaci, vývoj řeči a kostální dýchání) •Pánev v neutrální pozici (výrazná koncentrická aktivace břišní muskulatury), nutná vyváženost - pokud utíká do retroverze a kyfózy: stabilizace přes pectorales, pokud anteverze a lordózy: oslabení břicha/zkrat flexorů KYK •Opěrná báze tvar obdelníku - dlaně - spodní třetina stehen https://www.mamaaja.cz/kojenec/v-6-mesici-zivota-se-dite-potrebuje-citit-v-bezpeci/ Adobe Systems 35 Využití – testování + terapie Adobe Systems 36 6. M – přechod na 4 ̶Dítě se houpáním tam a zpět z pozice 6. M dostane do pozice na 4 (přes stretch iliopsoatu ̶Na 4: Jedná se o slepou uličku - nelze přechod do lezení ̶Houpání sem a tam – pohyb probíhá v kořenových kloubech, učí se udržet páteř v napřímení ̶Páteř napřímená ̶Opora o otevřené dlaně, symetrická, neumí zvednout 1HK ̶Pánev v neutrální pozici ̶Zatížení kolena-kyčle pod sebou ̶UKŘ ̶ ̶https://www.youtube.com/watch?v=ztS3zshU5iM (0:26) ̶ Adobe Systems 37 Využití – testování + terapie Adobe Systems 7. M ̶Souhra noha-ruka-oko-ústa - rozvoj izolovaného úchopu na DKK, zvedá DKK před obličej aktivitou břišních svalů ̶Obrat z břicha na záda ̶Na břiše symetrická opora o dlaně + nákrok do 120°KYK -> uvolnění 1 HK pro úchop ̶Může se objevit vzor tulenění (krátce na max 14 dní) = "plazení" jako voják, odraz od HKK, opora o 1 loket v rozsahu flexe do 120°, DKK většinou relaxované nebo minimálně aktivní, musí střídat strany (loket i případný nákrok DK) https://www.youtube.com/watch?v=8Ys_-vvP29Y ̶Postupně otočka z břicha do šikméno sedu Obsah obrázku interiér, postel, osoba, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.coresatin.cz/dite-pediatrie/spokojene-miminko-spokojena-mama/ Adobe Systems 7,5. M - šikmý sed ̶V 7,5 m svede asi 50% dětí ̶Opora o loket/předloktí a pánev/stehno/koleno ipsilaterálně ̶Dítě se zvedá ve frontální rovině - je dost stabilní, nutná motivace ̶Svrchní HK volná pro úchop ̶Hlava v prodloužení páteře, napřímení ̶Opora loket/dlaň je závislá na poloze hlavy ̶Dítě je poprvé schopno zastavit pohyb v prostoru – zastaví se v pozici na boku ̶Ke konci 7,5m pinzetový úchop - mezi bříšky - palec v opozici, počátek jemné motoriky ̶https://www.youtube.com/watch?v=NQnXwR2XHeI Obsah obrázku dítě, osoba, interiér, toaleta Popis se vygeneroval automaticky. https://www.maminka.cz/clanek/zahodte-tabulky-a-vyckejte-az-se-dite-posadi-samo-vyplati-se-to Adobe Systems 40 Šikmý sed ̶Objevuje se od 7.-7,5 M ̶Nízký šikmý sed – opora o loket ̶Vysoký šikmý sed – opora o dlaň (8.-9. měsíc) ̶Výchozí pozice ̶Přechod do polohy na 4 (a opačně) (přechod ipsilaterárního vzoru do kontralaterárního vzoru) ̶Přechod do vzpřímeného sedu •Stabilizace ramene a lopatky •Šikmé svalové řetězce •Zásadní pro stabilizaci KYK a pánve Adobe Systems 41 Šikmý sed https://www.fyzioweb.cz/cviceni-v-sikmem-sedu-a-vleze-na-boku Adobe Systems 42 Lezení po čtyřech ̶Jak se dítě do pozice na čtyřech dostane? ̶Ze šikmého sedu ̶Z polohy na břiše (pozice, která je od 6. měsíce využívaná k úchopu) Zdroj: Kolář (2009) Rehabilitace v klinické praxi Adobe Systems 43 Lezení po čtyřech ̶Do pozice na 4 se dítě dostává v období 7. měsíce (v pozici na břiše) a 7,5 měsíce ze šikmého sedu ̶Okolo 8. měsíce je dítě schopno v pozici na 4 uvolnit HK a uchopit hračku ̶9. měsíc – objevuje se lezení po čtyřech ̶Pinzetový úchop – opozice palce Adobe Systems 44 Lezení po čtyřech ̶Nezralé lezení (8-10m): střídavé, většinou odlehčuje pouze 1 končetinu (2-3 body opory), noha v DF a everzi, na straně nákroku jde pánev kraniálně (lehce konvex LSp), hlava následuje nákročnou DK ̶ ̶Zralé lezení: zkřížené, 2 body opory, noha v plantární flexi, není kraniální pohyb pánve a konvexita, holeň téměř v kontaktu s podložkou, minmální rotace pánve (cca 5°) ̶ Ontogeneze - dítě 8.-10. měsíc - YouTube první lezení :-) - YouTube Adobe Systems Volný sed (8.-10. m) ̶Nezralý - z počátku, může být infantilní kyfóza ̶Zralý - ThL napřímený ̶Do sedu se dítě dostává přes šikmý sed - překulení ̶1 DK je více pokrčená než druhá ̶Stabilní, opora o oba sedací hrboly, HKK volné pro manipulaci - klešťový úchop, různá pozice DKK (nutná variabilita), cylindrický tvar trupu ̶Dříve dítě neposazujeme! ̶Po 8m je sed přechodová pozice pro lezení - šikmý sed – vertikalizaci https://www.youtube.com/watch?v=zwS05IHpOmg Obsah obrázku plena, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.maminka.cz/clanek/zahodte-tabulky-a-vyckejte-az-se-dite-posadi-samo-vyplati-se-to Adobe Systems Vysoký klek a Tripod = trojnožka ̶9m - vysoký klek ̶Tripod: přechodová pozice - dítě může rychleji měnit oporu a polohu, většinou opora o 1dlaň + koleno ipsilat. DK + plosku druhé DK, nutný dostatečný rozsah KYK ̶ Obsah obrázku osoba, interiér, patro, malé Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.spokonozka.cz/blog/potrebuje-dite-doma-backurky/ https://www.vitalia.cz/galerie/cvicte-jako-mimina-vyvojova-kineziologie/#10 Adobe Systems 47 Vertikalizace do stoje – 4. trimenon Přechod do stoje: 1. 1. varianta: tripod – dřep – stoj 2. varianta: pozice na 4 nebo šikmý sed – vzpřímený klek – stoj Adobe Systems 48 Tripod – dřep – stoj Adobe Systems 49 Vzpřímený klek - stoj ̶S využitím opory o nábytek ̶Nákrok DK, kontralat. HK vytahuje trup nahoru = u nezralého vzoru při pohybu nahoru není výrazné silové zapření o DKK, později více zatížení DKK ̶Ze začátku opora DK o špičku, při zralém vzoru již celá ploska ̶https://www.youtube.com/watch?v=jOIgR4o9Iu8 ̶Babies Learn to Walk for the First Time Compilation – YouTube (O:40) (4:30) https://www.vojta.com/cs/vojtuv-princip/diagnostika-vojty/aspekty Adobe Systems Obcházení - chůze ve frontální rovině, 10-11m ̶Tzv. boční chůze (Vojta, 2004) ̶Jedná se o ipsilaterární lokomoční model ̶Do pohybu se více zapojují HKK ̶Fyziologická valgozita hlezen v zátěži ̶Vyhaslý úchop. reflex DKK ̶Rozvoj propriocepce DKK ̶Začíná tvarování klenby nohy ̶Důležité pro stabilizaci pánve ̶Stoj s oporou + rotace trupu – objevuje se později, dítě odlehčí 1HK a rotuje se v prostoru, znak většího zatížení DKK ̶https://www.youtube.com/watch?v=J4l4XsO6pLY Obsah obrázku osoba, interiér, patro, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.momjunction.com/articles/when-do-babies-stand-up-age-ways-to-encourage_00669390/ Adobe Systems Medvěd (cca 12m) ̶Dostává se do plné flexe HKK v opoře, opora o předonoží - jediný vzor ̶Opěrná báze tavr obdelníku - předonoží DKK + opora o dlaně ̶Pánev v neutrále, napřímení páteře ̶Chůze v medvědovi: ̶Kontralaterální vzor, 2 body opory ̶Nutný dostatečný rozsah KYK a RAM ̶Často dítě využívá, když je nepříjemný povrch (místo lezení po 4) ̶https://www.youtube.com/watch?v=A4lZjHGfYaI Obsah obrázku osoba, interiér, malé, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.vojta.com/cs/vojtuv-princip/diagnostika-vojty/aspekty Adobe Systems Dřep (cca 12m) ̶Bez opory HKK se objevuje u dětí, které zvládnou zastavit chůzi v prostoru, s oporou o HKK již umí dříve ̶Kolena nepřesahují přes špičky ̶Nad rozsah pohybu více než 120° může být retroverze pánve - individuálně dle flexibility, úhlu krčku femuru, apod... ̶Opora o chodidla, páteř napřímená, hlava v prodloužení, HKK volné pro manipulaci ̶https://www.youtube.com/watch?v=mD1ZGUARlps Obsah obrázku osoba, interiér, papírnictví, dítě Popis se vygeneroval automaticky. https://www.nicelybuiltfitness.com/fitness-articles-news/akh9nnttpzjtbwgn2t3k7spx5wwlzy Adobe Systems Chůze ̶Počátek v 10-12m ̶Nejprve kroky od jednoho místa k druhému (typicky od maminky k tatínkovi a obráceně) ̶Důležitá motivace a jistota na DKK ̶Sociální bipedální lokomoce (12-14m) = dítě dokáže jít v prostoru, zastavit a zase se rozejít ̶ ̶ ̶ Obsah obrázku osoba, země, sport Popis se vygeneroval automaticky. https://kids.britannica.com/students/assembly/view/233380 Adobe Systems zápatí prezentace 54 Poznámky k chůzi ̶Fyziologická anteverze pánve až do 3 let věku! ̶Široká báze, postupně se zužuje ̶Podélná klenba se vyvíjí do 3-4 let - klenba se vyvíjí se schopností stoje na 1DK, neutrálním postavením pánve a napřímením páteře ̶Z počátku může být nákrok nejprve na palec/patu/plošně celé chodidlo, kontakt paty (heel strike) se objevuje až po cca 4m samostatné chůze, po 2 letech už chceme vidět vždy ̶Dozrávání: 50% děti ve 14m, 90% dětí v 16m, po 18m 100% zdravých dětí ̶https://www.youtube.com/watch?v=O7j2UeKcK3s ̶ Adobe Systems 55 První chůze = první obutí? ̶První krůčky – jedná se o první tři měsíce samostatné chůze v prostoru. Na ven jsou ideální capáčky ̶Začínající chodci – Po cca třech měsících (klidně déle) samostatné chůze až do 2 let – boty „capáčkoidního“ typu, takové, co je zmáčknu v ruce ̶Zkušenější chodci, školkáčci – boty poddajné ve všech směrech, lehké, podkotníkové (krytí kotníku pouze v zimě) Adobe Systems 56 Na čem se většina shodne Kde se názory liší ̶První chůze – dlouho bez boty a případně capáčky ̶anatomicky tvarovaná špička ̶Přední část boty pružná a ohebná do všech směrů ̶Lehká bota ̶Opatěnky ̶Podpatek ̶Tlumení na patě ̶Vysoký a pevný kotník Adobe Systems 57 Pomůcky?? Adobe Systems 58 ? ̶Převzato z IG – dětská fyzio mama Adobe Systems 59 ̶ ̶Převzato z IG – dětská fyzio mama Adobe Systems 60 Co bývá naopak doporučováno ? https://www.elisdesign.cz/en/activity-board-busykids-domecek-pro-kluky/ https://www.utukutu.cz/kategorie/zvyhodnene-sady-pohybovych-pomucek-utukutu/ Adobe Systems zápatí prezentace 61 ̶https://www.ceskygoodwill.cz/nahled-nominace/824/rooty-s-r-o-/ https://muffik.com/cs https://cz.pinterest.com/pin/414190496984192759/ Adobe Systems zápatí prezentace 62 ̶ https://www.rehabps.com/posterscz.html Adobe Systems 63 https://www.rehabps.com/posterscz.html Adobe Systems 64 A to je pro dnešek vše! Děkuji za pozornostJ Adobe Systems zápatí prezentace 65 Zdroje Materiály z kurzů DNS Materiály z kurzu Klappovo lezení – Debowski Poděbradská, Radana 2019 – Komplexní kineziologický rozbor KOLÁŘ, Pavel, 2009. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1. VOJTA, Václav a Annegret PETERS, 2010. Vojtův princip: svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2710-3. SKALIČKOVÁ-KOVÁČIKOVÁ, Věra, 2017. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. Olomouc: RL-CORPUS, s.r.o. ISBN 978-80-270-2292-2. Kinclová Lucie – E-book – O dětských nožičkách https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20966209/ http://www.rl-corpus.cz/vojtuv-princip/vyvojova-kineziologie/ https://www.wikiskripta.eu/w/Psychomotorický_vývoj_d%C3%ADtěte https://www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf https://www.rehabps.com/DATA/Motol_in.pdf https://www.solen.cz/pdfs/ped/2007/05/03.pdf https://www.wikiskripta.eu/w/Neuromotorický_vývoj_d%C3%ADtěte