MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK NP4411VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE RADEK ŠÍP Mladší školní věk •6 – 12 let •Nástup do školy •Formování sebepojetí •Rozvoj záměrné pozornosti •?Latence? Fyzický vývoj •Zlatý věk motorického učení •První období tělesné zdatnosti a obratnosti Hrubá motorika •Dochází ke zvýšení tělesné síly •Rozvoji schopnosti plánovat a organizovat aktivity •Zlepšuje se vytrvalost při fyzických činnostech •Reakční doba na konci období dosahuje vrcholu •Roste výkonost ve sportu i jiných aktivitách •Rychlá únavnost kvůli neefektivnímu využívání energie, avšak regenerace je taktéž rychlá •Připravenost zvládnout základy týmových sportů a kolektivní spolupráce •V závěru daného období se dítě svou fyzickou obratností i manuální zručností vyrovná dospělým Jemná motorika •Postupné zvyšování kontroly nad pohyby • Automatizace pohybů •Zlepšení psaní i rýsování •Zdokonalování v hře na hudební nástroje •Zlepšení techniky ovládání různých nástrojů (nůžky, penál…) •U dívek dochází k dokončení spontánního vývoje kreslení ve věku 10 let, u chlapců ve 12 letech Motorický vývoj – kresba Motorický vývoj – kresba Motorický vývoj – kresba •Období vizuálního realismu •7 - 9/10 mizí okluze •Ok profil •Méně fantazie •V 9 letech kresba v pohybu Kognitivní vývoj •Rozvoj logického myšlení založeného na konkrétních příkladech •Deti se učí generalizovat a zobecňovat •Jsou schopny pochopit koncepty stálosti a reverzibility •Ustupuje magické myšlení a nahrazuje ho myšlení založené na vlastních zkušenostech •Dochází k výraznému rozvoji učení a kognitivních procesů, včetně paměti a metakognitivních dovedností jako je plánování či organizace. Kognitivní vývoj •Ustupuje egocentrismus, ale stále černobílý svět •Postupně se objevuje decentrace (více perspektiv) •Potřeba pravidel, jasného uspořádání •Morální absolutismus •Chybí mu zkušenosti a odhad, plánuje nereálné cíle – je třeba skálopevně přesvědčeno o slavné kariéře sportovce, vynálezce nebo zpěváka. Překážky nerozezná a neuznává •Chybí abstraktní myšlení Pozornost •Záměrná •Učí se orientovat v čase a prostoru •Vnímání dětí se vývojem přibližuje vnímání dospělého •Pomáhá vizualizace, střídání aktivit, zařazení pohybových aktivit • Smysluplnost a odpočinek Verbální schopnosti •Děti se učí a osvojují si gramatická pravidla, rozšiřují svůj jazyk o synonyma a běžně používané fráze •Dochází k rozšíření slovní zásoby včetně méně běžných výrazů, odborných termínů a cizích slov •V rámci základního vzdělávání začínají studenti s výukou prvního cizího jazyka •Děti se seznamují s písemnou a elektronickou komunikací •V tomto věku se některé děti stávají čtenáři, což jim poskytuje náskok Chápání významů •Začínají chápat a používat ironii, sarkasmus a nadsázku •Postupně přizpůsobují svůj komunikační styl sociálnímu statusu a kontextu lidí, se kterými se zrovna baví •Osvojují si schopnost rozlišovat mezi formálním jazykem a hovorovým vyjadřováním, jako je používání slangu s přáteli Sociální vývoj •Děti získává nové kontakty mimo okruh rodiny •Spolužáci začínají být vedle rodičů a učitelů významní pro utváření názorů •Snadné a rychlé navazování vztahů •Třídní kolektiv se diferenciuje. Populární jsou často děti, které jsou sociálně aktivní, sportovně nadané, mají dobré školní výsledky nebo jsou přátelské a ochotné pomáhat •Děti se učí zvládat protikladné požadavky, konflikty i vlastní emoce (touha být nejlepší versus touha patřit do party) •Rozvíjejí nové sociální dovednosti, jako je poskytování podpory druhým, empatie a schopnost pracovat v týmu •Vyhledávají a mají v oblibě kolektivní hry a soutěže s ostatními Sociální vývoj - normy •Školák již má zvnitřnělé základní normy sociálního chování a hodnoty, vše je však labilní a během školního věku se začínají sociální normy morálního jednání stabilizovat ▪Na začátku období – podle důsledků (trestů a odměn) ▪Na konci - snaha být dobré dítě, zvnitřněný řád Sebepojetí a sebehodnocení •Rozvoj sebehodnocení •Seberealizace přibývá postupně •V 10 letech schopno introspekce a spontánní sebereflexe, často mluví o svých pocitech •Rodiče mají vliv na kladné/záporné sebehodnocení Sebehodnocení •Opakované (ne)úspěchy (i dílčí) • Osobnostní charakteristiky, nízká frustrační tolerance • Handicap • Vliv prostředí, rodiny