STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK np4411Vývojová psychologie Radek šíp Starší školní věk 12 – 18 let (Adolescence 12-20) Tělesné dospívání Hledání vlastní identity Partnerství Svoboda a Zodpovědnost Sekulární akcelerace 2 Fyzický vývoj Rozvoj síly, rychlosti a vytrvalosti Různě rychlý (dívky x chlapci, ale i uvnitř týmů tříd…) Pohlavní vývoj a dospívání – důležitost vzhledu U dívek – významnější kvalitativní změny U chlapců – zdánlivě více kvantitativní změny 3 Kognitivní vývoj Konkrétní realita --) hypotetický svět Abstraktní uvažování Hypoteticko-deduktivní myšlení Analytické schopnosti Rozvoj kognitivní flexibility Nárůst důležitosti budoucnosti i minulosti Metakognice 4 Kognitivní vývoj • Připouštějí různé možnosti • Systematické uvažování • Experimentování s vlastními úvahami 5 Emoční vývoj • „Mentálština“ • Reakce výrazné a často nepřiměřené • Proměnlivé a neznámé • Uzavřenost (emoce jako intimní součást sebe sama) • Negativní afektivita kvůli nejistotě a zaměření na sebe 6 7 Steinberg, L.D. (2009). Should the science of adolescent brain development inform public policy? The American psychologist, 64 8, 739-50 . 8Konrad, K., Firk, C., & Uhlhaas, P. J. (2013). Brain development during adolescence: neuroscientific insights into this developmental period. Deutsches Ärzteblatt International, 110(25), 425. https://stock.adobe.com/cz/images/limbic-system-cross-section-of-the-human-brain/249739415 Osobnostní vývoj Potřeba jistoty a bezpečí Potřeba seberealizace Potřeba otevřené budoucnosti Potřeba vzrušujících zážitků 9 Nejistota a změny Dočasný kognitivní egocentrismus Kritičnost + polemizování Pocit výjimečnosti (úvah) Výkyvy sebepojetí a kolísání sebedůvěry Radikalismus Odmítání kompromisů a výjimek 10 Sociální potřeby v adolescenci • Autonomie / Nezávislost • Přátelství / Sdílení • Uznání / Úspěch • Akceptace / Pochopení / Patřit • Intimity 11 Sociální vývoj Identita Sebehodnocení Intimní vztahy Pohlavní identita Pracovní oblast Proměna s rodiči 12 Utváření identity Přejmutí identity Podle vzoru Oblečení Hudba Výzor Difúzní forma Přelétavost nevyhraněnost Moratorium Krize Pochyby Dosažená identita 1 2 3 4 13 Komunikace Jan, sedmnáctiletý student střední školy, prochází náročným obdobím dospívání, kde se snaží přizpůsobit změnám, které s sebou toto období přináší. Fyzicky prožívá nejistotu spojenou s růstem a proměnlivým vzhledem, což ovlivňuje jeho sebevědomí. V nedávné době se mu na obličeji udělalo spoustu akné. Ve vztahu k rodičům pociťuje nepochopení a ambivalenci, protože z jedné strany cítí snahu o podporu, ale zároveň i přílišnou kontrolu. Neustálé otázky, kdy a kam jde ho iritují. Od rodičů také často slyší otázky a komentáře na své budoucí směřování a zda už si konečně vybral obor na VŠ. S kamarády zažívá větší svobodu, má rád jejich přítomnost a společné poflakování se, ale čelí tlaku, aby se choval podle skupinových očekávání. Vždy měl rád malování a ve třídě se mu za to ještě sem tam smějí. Hraje volejbal, ale pomalu mu začíná být čím dál tím víc jasné, že do reprezentace to nedotáhne. Kdysi snil o navlečení reprezentačního dresu, ale teď ho celá situace kolem sportu ubíjí. Přemýšlí, že by skončil, což by nejspíš hodně špatně nesl Honzův děda, sám bývalý volejbalista. Jan má dojem, že dospělí nechápou jeho pocity a názory, což generuje vnitřní konflikty a nejistotu ohledně vlastní identity. Toto období pro něj přináší touhu po objevování a nových zkušenostech, což někdy vede k rizikovému chování. To ale opět vytváří další konflikty s rodiči a jinými autoritami. Jana potkáváte po tréninku na chodbě, ze kterého odešel předčasně, protože se pohádal se spoluhráčem. Doteď jste se spolu párkrát bavili a Honza vypadá, že potřebuje celou situaci někomu vysvětlit, dostat ji ze sebe.