Pedagogika sportu
Týden 1
Cíl předmětu:
- osvojení odborné terminologie pedagogiky sportu
- porozumění humanistické koncepci soudobé pedagogiky sportu
- analýza soutěžní, školní a rekreační sportovní edukace
Obsah předmětu:
- Vymezení a rysy sportovní edukace
- Prvky sportovně edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky, prostředky)
- Přehled vývoje pedagogiky sportu
- Pedagogika sportu v systému věd a její pojetí u nás a v zahraničí
- Empirická, normativní a kritická koncepce pedagogiky sportu
- Základní oblasti sportovní edukace (školní, rekreační, soutěžní)
- Sportovní pedagog a jeho pedagogické kompetence a gradace
- Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci
- Aplikace pedagogických principů ve sportovní edukaci
- Sport a globální problémy, environmentální vzdělávání a multikulturní edukace
- Sportovní edukace a Evropská unie
Povinné a doporučené prameny:
- Jansa, P. a kol. Pedagogika sportu. Vydání druhé. Praha : Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3986-4.
- Jůva, V. Vybraná témata z pedagogiky sportu. http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-pedagogiky-sportu
- Dále viz studijní materiály předmětu
Požadavky na ukončení předmětu:
- Aktivní účast a splněná docházka na seminářích
- Výběr tématu a data prezentace
- Finální úprava prezentace a její vložení do odevzdávárny
- Vystoupení se schválenou prezentací na semináři v domluveném termínu
- Písemný test (vzor viz Organizační pokyny – IS MU)
- Ústní zkouška
(podrobné vymezení viz Organizační pokyny – IS MU)
Program přednášky:
1. Národní a globální
dokumenty o sportu a sportovní edukaci
- Vymezení a rysy
sportovní edukace
2 Prvky sportovní edukace
- Cíle, podmínky, prostředka a účastníci sportovní
edukace
- Efekty sportovní edukace
3 Vznik a počátky pedagogiky sportu
- Přehled geneze sportovní edukace
- Teoretická východiska novodobé pedagogiky sportu
4 Vývoj pedagogiky sportu
- Teoretické koncepce 19. století
- Vznik a zaměření současné pedagogiky sportu
(slajdy k přednáškám jsou dostupné ve studijních materiálech předmětu)